ФОРМУВАННЯ ГРАМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ПІСЛЯ НІМЕЦЬКОЇ ЗА ДОПОМОГОЮ ВПРАВ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ

Автор(и)

  • OKSANA DANYLENKO Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.2.9

Ключові слова:

граматична компетентність, продуктивні граматичні навички, підсистема вправ, майбутні вчителі, друга іноземна мова

Анотація


Розглянуто особливості формування продуктивної граматичної компетентності майбутніх учителів у процесі навчання англійської мови після німецької за допомогою підсистеми вправ для самостійної роботи. Проаналізовано трактування структури граматичної компетентності та її компонентів. Досліджено підходи до виокремлення етапів формування граматичної компетентності в сучасній науковій літературі. Визначено, що з метою підвищення ефективності формування продуктивної граматичної компетентності студентів при розробці вправ потрібно враховувати вплив раніше засвоєних студентами знань та навичок з німецької мови. Встановлено, що досягнення студентами належного рівня англомовної граматичної компетентності можливе за умови ефективної організації самостійної роботи, спрямованої на максимальне використання позитивного переносу з німецької мови. Обґрунтовано принципи розробки підсистеми вправ для самостійної роботи з формування продуктивних граматичних навичок у процесі навчання другої іноземної мови: відповідність типів і видів вправ певному виду мовленнєвої діяльності і комунікативним умінням, урахування позитивного взаємовпливу різних видів мовленнєвої діяльності, врахування можливостей переносу та інтерференції, забезпечення реалізації творчої самостійної роботи та можливостей для розвитку граматичної усвідомленості студентів. У процесі розробки підсистеми вправ проаналізовано вимоги до вправ для формування граматичних навичок та виокремлено підготовчий, стереотипний і варіативний етапи формування граматичної компетентності. Відповідно до визначених етапів у підсистемі вправ для самостійної роботи з формування продуктивної граматичної компетентності майбутніх учителів у процесі навчання англійської мови після німецької були визначено три групи вправ, в кожній з яких конкретизовано види вправ, спрямовані на ознайомлення з новими граматичними структурами та їх відтворення, автоматизацію дій студентів із новими граматичними структурами на рівні словоформи, словосполучення, фрази/речення понадфразової єдності і тексту у процесі говоріння та письма. Наведено приклади вправ з кожної групи підсистеми. Всі групи вправ передбачають завдання для розвитку контрастивних умінь визначати схожі явища у системах англійської та німецької мов, а також для розвитку рефлексії у процесі зіставлення мовних явищ з одного боку та результатів навчання з іншого. Третя група вправ передбачає залучення комунікативних завдань. Відзначено, що представлена підсистема є інструментом організації самостійної роботи студентів з граматичним матеріалом.

Біографія автора

OKSANA DANYLENKO, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

аспірантка

Посилання

Zahanoyevropeyski Rekomendatsiyi z movnoyi osvity: vyvchennya, vykladannya, otsinyuvannya [Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching and Assessment. Ukrainian version]. S. Yu. Nikolayeva (sci. ed.). Kyiv, Lenvit, 2003. 261 p.

Zadorozhna I. P. Teoretyko-metodychni zasady orhanizatsiyi samostiynoyi roboty maybutnikh uchyteliv z ovolodinnya anhlomovnoyu komunikatyvnoyu kompetentsiyeyu. Dokt. Diss. [Theoretical and Methodological Foundations of Future Teachers’ Self-Study Work Organization on Acquiring Communicative Competence in English. Doct. Diss.]. Kyiv, 2012. 770 p.

Bihych O. B., Borysko N. F., Boretska H. E. Metodyka navchannya inozemnykh mov i kultur: teoriya i praktyka [Methods of Teaching Languages and Cltures: Theory and Practice]. S. Yu. Nikolayeva (ed.). Kyiv, Lenvit, 2013. 590 p.

Sklyarenko N. K. Metodyka formuvannya inshomovnoyi hramatychnoyi kompetentsiyi u studentiv movnykh spetsialnostey [Methods of forming foreign language grammatical competence of philology students]. Metodyka formuvannya mizhkulturnoyi inshomovnoyi komunikatyvnoyi kompetentsiyi: Kurs lektsiy: [Methods of forming intercultural foreign language communicative competence: Course of lectures]. Kyiv, Lenvit Publ., 2011. pp. 141-160.

Sklyarenko N. K. Metodyka formuvannya inshomovnoyi hramatychnoyi kompetentsiyi v uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Methodology of forming foreign language grammatical competence of secondary school students]. Inozemni movy. 2011. Vol. 1. pp. 15–25.

Dirven R. Pedagogical Grammar. Language Teaching, 1990, Vol. 23, Issue 1, pp. 1–18.

Dooley J., Evans V. Grammarway. Level 2 with answers. Newbury: Express Publishing, 1999. 192 p.

Evans V., Dooley J. Enterprise: Grammar Level 2. Student’s Book Newbury: Express Publishing, 1999. 95 p.

Hedge T. Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford, Oxford University Press. 2000. 448p.

König E., Gast V. Understanding English-German Contrasts. Grundlagen der Anglistik und Amerikanistik; Bd. 29. (3., neu bearbeitete und erw. Aufl.). Berlin, Erich Schmidt Verlag, 2012, 364 p.

Richards J. C. Key Issues in Language Teaching. Cambridge, Cambridge University Press, 2015, 826 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-26

Як цитувати

DANYLENKO, O. (2018). ФОРМУВАННЯ ГРАМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ПІСЛЯ НІМЕЦЬКОЇ ЗА ДОПОМОГОЮ ВПРАВ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, (2), 65–73. https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.2.9