ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА НАВЧАЛЬНИХ ПЛАНІВ З НІМЕЦЬКОЇ МОВИ ДЛЯ НАРОДНИХ ШКІЛ БУКОВИНИ (ДРУГА ПОЛОВИНА XIX СТОЛІТТЯ)

Автор(и)

  • Bohdana Labinska Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Україна

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.2.7

Ключові слова:

німецька мова, навчальний план, народна школа, сітка годин, навчальний матеріал, відділ

Анотація

Охарактеризовано навчальні плани з німецької мови для народних шкіл Буковини у другій половині XIX ст. Поняття «народна школа» розуміється як початкова ланка освіти. Навчання німецької мови в Буковині у досліджуваний період розпочиналося в молодшій школі, яка закладала основи знань цієї мови україномовним учням, і надалі продовжувалося в різних типах середніх шкіл. Аналіз сітки годин і змісту навчального матеріалу для вивчення німецької мови, порівняльна характеристика процесу її навчання в народних школах Буковини та Відня дозволили виокремити спільні та відмінні риси вивчення цієї мови. Встановлено, що навчання німецької мови у початковій школі в Буковині тривало шість років, у Відні – вісім; навчальний матеріал з німецької мови для німецькомовного і ненімецькомовного учня був однаковим; до україномовного учня існували ті ж вимоги щодо знань німецької мови, як і для її носія. Навчальні плани з німецької мови для народних шкіл Буковини і Відня спрямовували зусилля учителів на засвоєння учнями елементарного орфографічоного і граматичного матеріалу, сприяли формуванню навичок діалогічного і монологічного мовлення, розвивали навички читання і письма, формували навички перекладати з рідної мови іноземною і навпаки.

Біографія автора

Bohdana Labinska, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

доктор педагогічних наук, професор

Посилання

Zavhorodnya T. K. Pidhotovka vchyteliv dlya ukrayinskoyi narodnoyi shkoly Halychyny (1919–1939 roky) [Teaching training for Ukrainian public schools of Galicia (1919–1939)]: monohrafiya / T. K. Zavhorodnya. – Ivano-Frankivsk: Play, 1999. – 126 s.

Zakonъ z dnya 14 maya 1869, kotorymъ ustanavlyvayutsya zasady uchenyya dotychno shkolъ narodnykhъ [The order of May 14, 1869, concerning the principles of public schools functioning] // Khronolohycheskyy spys zakonov, rosporyazhenyy y pr. kotryj pomeshchenъ sut v rochnyku 1869 perevodovъ vestnyka zakonovъ derzhavnych dlya Bukovyny. – Chernovtsі, 1870. – S. 372–384.

Penishkevych O. I. Rozvytok ukrayins'koho shkil'nytstva na Bukovyni (XVIII – pochatok XX stolittya) [The Development of the Ukrainian Education in Bukovyna (XVIII-early XX cent.)]: monohrafiya / О. І. Penishkevych. – Chernivtsi: Ruta, 2002.– 520 s.

Labinska В. Extralinguistische Erscheinungsvoraussetzungen der Methodik des Deutschunterrichts in der Bukowina (zweite hälfte des XIX jhs.) [Extra-linguistic features of teaching German in Bukovyna (the second half of the XIX century)] / B. Labinska // Codrul Cosminului. Universitatea “Stefan cel Mare”. – Suceava: Discipline “History”, 2016. – Vol. XXII. – № 2. – P. 71–80.

Lehrplan für ungetheilte einclassige Volksschulen in der Bukowina (mit ganztägigem Unterricht) [The syllabus for undivided single-class elementary school in Bukovyna (with a full-time training)]. – Czernowitz: Verlag des k. k. Universitäts-Buchhandlung H. Pardini, R. Eckhardt’sche Buchdruckerei, 1888. – 13 S.

Lehrplan für ungetheilte einclassige Volksschulen (mit Halbtagsunterrichte) [The syllabus for undivided single-class elementary school in Bukovyna (with a part-time training)]. – Wien: k. k. Schulbücher – Verlage, Druck von Karl Görischek, 1874. – 9 S.

##submission.downloads##

Як цитувати

Labinska, B. (2017). ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА НАВЧАЛЬНИХ ПЛАНІВ З НІМЕЦЬКОЇ МОВИ ДЛЯ НАРОДНИХ ШКІЛ БУКОВИНИ (ДРУГА ПОЛОВИНА XIX СТОЛІТТЯ). Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, (2), 50–55. https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.2.7