ПСИХОЛІНГВІСТИЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ АУДИТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ЗАСОБАМИ ХУДОЖНІХ АУДІОКНИГ

Iryna Bilianska

Анотація


Розкрито психолінгвістичні особливості аудіювання художніх аудіокниг та визначено передумови формування іншомовної аудитивної компетентності майбутніх учителів на їх основі, проаналізовано функціонування психічних процесів та психологічних механізмів аудіювання, а також механізмів художнього сприйняття. Виокремлено та проаналізовано такі механізмами аудіювання художніх аудіокниг: психічні процеси (сприйняття, мислення, память, увага), психологічні механізми (мовленнєвий слух, внутрішнє промовляння, ймовірнісне прогнозування, осмислення, оперативна память), механізми художнього сприйняття (емоції та почуття, уява, апперцепція, образне та асоціативне мислення), механізми смислової переробки інформації (механізм еквівалентних замін, перекодування, компресії, розширення, трансформації). Обґрунтовано важливість механізмів обробки інформації для осмислення художніх творів на слух та визначено відповідні уміння. Зроблено висновок, що для ефективного формування іншомовної аудитивної компетентності засобами аудіокниг необхідно: враховувати інтереси студентів, мотивувальні чинники та установки; розвивати уміння переробки інформації; тренувати роботу механізмів аудіювання; активувати апперцепцію перед прослуховуванням; створити умови, за яких студенти мають можливість поділитись своєю проекцією твору, створити «вторинний текст».

Ключові слова


аудитивна компетентність; аудіокниги; аудіювання; психолінгвістичні передумови; психологічні механізми; художнє сприйняття

Повний текст:

PDF

Посилання


Azimov E. G. Novyiy slovar metodicheskih terminov i ponyatiy (teoriya i praktika obucheniya yazyikam) [New dictionary of methodical terms and concepts (theory and practice of teaching languages)], IKAR, 2009, 448 p.

Antipova A. M. Vospriyatie hudozhestvennogo proizvedeniya chitatelem-shkodnikom kak nauchnaya problema [Perception of a literary work by a pupil-reader as a scientific problem]. (In Russ.) Available at:http://docplayer.ru/27041741-Glava-3-vospriyatie-hudozhestvennogo-proizvedeniya-chitatelem-shkodnikom-kak-nauchnaya-problema.html(accessed 30.06.2017).

Bredihina I. A. Audirovanie inoyazyichnyih tekstov akademicheskogo haraktera v usloviyah professionalnoy podgotovki studentov magistraturyi i aspirantov [Listening to foreign language academic texts in during professional training masters and post-graduate students]. (In Russ.) Available at:https://cyberleninka.ru/article/n/audirovanie-inoyazychnyh-tekstov-akademicheskogo-haraktera-v-usloviyah-professionalnoy-podgotovki-studentov-magistratury-i(accessed 30.06.2017).

Vorobiova M. V. Psykholinhvistychni aspekty perekoduvannia verbalnykh znakiv neverbalnymy u protsesi aktualizatsii zmistu intersemiotychnykh aliuzyvnykh zasobiv (na materiali anhlomovnoho publitsystychnoho dyskursu) [Psycholinguistic aspects of recoding non-verbal signs during the actualization of the content of intersemiotic allusive means (based on the material of the English-language journalistic discourse)], Nova filolohiia, 2012, № 53, pp. 38-41.

Hupka-Makohin N. I. Navchannia maibutnikh fakhivtsiv z mizhnarodnoi ekonomiky profesiino oriientovanoho anhlomovnoho audiiuvannia u protsesi samostiinoi roboty. Dyss, kand. ped. nauk [Training of future international economy professionals to professionally oriented English-language listening in the process of autonomous work], Ternopil, 2016, 209 p.

Gurin I. V. Priemyi rechevoy kompressii pri sinhronnom perevode s russkogo yazyika na angliyskiy. Avtoref. diss, kand. fil. nauk [Speech compression in synchronous interpreping from Russian into English], Moskva, 2009, 22 p.

Zharkova T. I. Tematicheskiy slovar metodicheskih terminov po inostrannomu yazyiku [Thematic dictionary of methodological terms for a foreign language], «Flinta, Nauka», 2014, 321 p.

Zadorozhna I. P. Orhanizatsiia samostiinoi roboty maibutnikh uchyteliv z ovolodinnia anhlomovnoiu kompetentnistiu v audiiuvanni [The organization of future English language teachers selfstudy work on aquiring listening competence], Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Pedahohika, 2013, № 1, 89-96 pp.

Zimnyaya I. A. Psihologiya obucheniya inostrannyim yazyikam v shkole [Psychology of teaching foreign languages in school], Prosveschenie, 1991, 222 p.

Ivanyshyn V. Piznannia literaturnoho tvoru: Metodychnyi posibnyk dlia studentiv i vchyteliv [Cognition of a literary work: A methodological manual for students and teachers] / V. Ivanyshyn, V. Ivanyshyn, (In Ukr.) Available at:http://dontsov-nic.com.ua/ivanyshyn-vasyl-ivanyshyn-petro-piznannya-literaturnoho-tvoru/(accessed 30.06.2017).

Kobzarova T. S. Leksyko-semantychni transformatsii u perekladi frantsuzkykh naukovo-populiarnykh tekstiv ukrainskoiu movoiu [Lexical-semantic transformations in the translation of French popular science texts into Ukrainian], (In Ukr.) Available at:http://philology.knu.ua/files/library/movni_i_konceptualni/46-2/16.pdf(accessed 30.06.2017).

Lanovyk M. Perekoduvannia khudozhnoho tekstu yak semiotychna problema literaturoznavstva [Recoding of artistic text as a semiotic problem of literary criticism], Bibliia i kultura: zb. nauk. st., 2008, Vol. 10, pp. 15-20.

Leontev A. A. Problemyi razvitiya psihiki [Problems of the development of the psyche], M., 1981, 584 p.

Metodyka navchannia inozemnykh mov i kultur: teoriia i praktyka: pidruchnyk dlia studentiv klasychnykh, pedahohichnykh i linhvistychnykh universytetiv [Methods of teaching foreign languages and cultures: theory and practice: a textbook for students of classical, pedagogical and linguistic universities] / O. B. Bihych, N. F. Borysko, H. E. Boretska ta in.; [za red. S. Iu. Nikolaievoi], Kyiv, 2013, 590 p.

Novikov A. I. Tekst i "kontrtekst": dve storonyi protsessa ponimaniya [Text and "countertext": two sides of the understanding process], (In Russ.) Available at:https://elibrary.ru/download/elibrary_13946932_16651894.pdf(accessed 30.06.2017).

Orlova O. V. Spryiniattia yak literaturoznavcha problema [Perception as a literary problem], (In Ukr.) Available at:http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/1574/1/Orlova.pdf(accessed 30.06.2017).

Simonenko M. A. Kak chitat tekst: psiholingvisticheskiy pohod [How to read a text: psycholinguistic approach], (In Russ.) Available at:http://xn--80aai1dk.xn--p1ai/journal/prsk/tom-1-2014-g/gumanitarnoe-obrazovanie-i-vospitanie-v-tekhnicheskom-vuze-traditsii-i-sovremennost/(accessed 30.06.2017).

Sivachenko O. O. Navchannia audiiuvannia anhlomovnykh dramatychnykh tvoriv studentiv starshykh kursiv movnykh spetsialnostei. Dyss, kand. ped. nauk [Teaching advanced University students to listen to English dramas], Kyiv, 2009, 284 p.

Slovnyk linhvistychnykh terminiv: leksykolohiia, frazeolohiia, leksykohrafiia [Glossary of linguistic terms: lexicology, phraseology, lexicography] M. I. Holianych, R. I. Stefurak, I. O. Babii; [za red. M. I. Holianych], Ivano-Frankivsk, 2011, 268 s.

Smelyakova L. P. Teoreticheskie osnovyi otbora hudozhestvennogo tekstovogo materiala dlya yazyikovogo vuza: (Na materiale angliyskogo yazyika). Diss, dokt. ped. nauk [Theoretical bases of selection of art text material for language high school], 1993, 32p .

Solomonova A. A. Lynhvodydaktycheskoe opysanye kliuchevykh kompetentsyi ynostrannoho studenta-fyloloha. Diss. kand. ped. nauk [Lingvodidactical description of key competences of a foreign philologist], M., 2010, 24 s.

Tarnopolskyi O. B. Metodyka navchannia inshomovnoi movlennievoi diialnosti u vyshchomu movnomu zakladi osvity: navchalnyi posibnyk [Methodology of teaching foreign language speech in a higher linguistic institution: Textbook] / O. B. Tarnopolskyi, K.: «INKOS», 2006, 248 p.

Terminolohichnyi slovnyk kursu ”Osnovy psykholohii ta pedahohiky” [Terminological dictionary of the course "Fundamental psychology and pedagogy"], (In Ukr.) Available at:http://www.studmed.ru/view/termnologchniy-slovnik-kursu-osnovi-psihologyi-ta-pedagogki_20ff5860299.html(accessed 30.06.2017).

Fit L. Populiaryzatsiia vydannia zasobamy knyzhkovoho dyzainu [Popularization of the publication by means of book design] / L. V. Fit. // Ukrainskyi informatsiinyi prostir. Naukovyi zhurnal. Chyslo 2 / Kyivskyi nats. un-t kultury i mystetstv, In-t zhurnalistyky i mizhnarodnykh vidnosyn [za red. M. S. Tymoshyk], Kyiv, 2014, p. 225-232.

Kharchenko N. V. Audiiuvannia yak vyd movlennievoi diialnosti ditei doshkilnoho viku [Listening as a speech activiry of preschool children]. – Psykholinhvistyka.: zb. nauk. prats DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody». – Pereiaslav-Khmelnytskyi: PP «SKD», 2012, Vyp. 9, р. 129-137.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Азимов Э. Г. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам) / Э. Г. Азимов, А. Н. Щукин. – М.: ИКАР, 2009. – 448 с.

2. Антипова А. М. Восприятие художественного произведения читателем-школьником как научная проблема / А. М. Антипова. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://docplayer.ru/27041741-Glava-3-vospriyatie-hudozhestvennogo-proizvedeniya-chitatelem-shkodnikom-kak-nauchnaya-problema.html.

3. Бредихина И. А. Аудирование иноязычных текстов академического характера в условиях профессиональной подготовки студентов магистратуры и аспирантов / И. А. Бредихина, Т. Д. Рожина, О. С. Степанова // Педагогическое образование в России. – 2016. – №. 4. – С. 81–86.

4. Воробйова М. В. Психолінгвістичні аспекти перекодування вербальних знаків невербальними у процесі актуалізації змісту інтерсеміотичних алюзивних засобів (на матеріалі англомовного публіцистичного дискурсу) / М. В. Воробйова // Нова філологія. – 2012. – № 53. – С. 38–41.

5. Гупка-Макогін Н. І. Навчання майбутніх фахівців з міжнародної економіки професійно орієнтованого англомовного аудіювання у процесі самостійної роботи: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Н. І. Гупка-Макогін. – Тернопіль, 2016. – 209 с.

6. Гурин И. В. Приемы речевой компрессии при синхронном переводе с русского языка на английский: автореф. дисс. ... канд. филол. наук: 10.02.20 / И. В. Гурин. – М., 2009. – 22 с.

7. Жаркова Т. И. Тематический словарь методических терминов по иностранному язику. – 2-е изд., стереотип. / Т. И. Жаркова, Г. В. Сороковых. – М.: ФЛИНТА, 2014. – 321 с.

8. Задорожна І. П. Організація самостійної роботи майбутніх учителів з оволодіння англомовною компетентністю в аудіюванні / І. П. Задорожна // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. – 2013. – № 1. – С. 89–96.

9. Зимняя И. А. Психология обучения иностранным языкам в школе / И. А. Зимняя. – М.: Просвещение, 1991. – 222 с.

10. Іванишин В. Пізнання літературного твору: методичний посібник для студентів і вчителів / В. Іванишин, П. Іванишин. – Дрогобич: Видавнича фірма “Відродження”, 2003. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://dontsov-nic.com.ua/ivanyshyn-vasyl-ivanyshyn-petro-piznannya-literaturnoho-tvoru/.

11. Кобзарьова Т. С. Лексико-семантичні трансформації у перекладі французьких науково-популярних текстів українською мовою / Т. С. Кобзарьова // Мовні і концептуальні картини світу. – 2013. – Вип. 46 (2). – С. 113–118.

12. Лановик М. Перекодування художнього тексту як семіотична проблема літературознавства / М. Лановик // Біблія і культура: зб. наук. статей. – Чернівці: Рута, 2008. – Вип. 10. – С. 15-20.

13. Леонтьев А. А. Проблемы развития психики / А. А. Леонтьев. – М.: Изд-во МГУ, 1981. – 584 с.

14. Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студентів класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів; за заг. ред. С. Ю. Ніколаєвої. / О. Б. Бігич, Н. Ф. Бориско, Г. Е. Борецька та ін. – К.: Ленвіт, 2013. – 590 с.

15. Новиков А. И. Текст и "контртекст": две стороны процесса понимания / А. И. Новиков // Вопросы психолингвистики. – 2003. – № 1. – С. 64-76.

16. Орлова О. Сприйняття як літературознавча проблема / О. Орлова. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/1574/1/Orlova.pdf.

17. Симоненко М. А. Как читать текст: психолингвистический поход /М. А. Симоненко. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://xn--80aai1dk.xn--p1ai/journal/prsk/tom-1-2014-g/gumanitarnoe-obrazovanie-i-vospitanie-v-tekhnicheskom-vuze-traditsii-i-sovremennost/.

18. Сіваченко О. О. Навчання аудіювання англомовних драматичних творів студентів старших курсів мовних спеціальностей: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / О. О. Сіваченко. – К., 2009. – 284 с.

19. Словник лінгвістичних термінів: лексикологія, фразеологія, лексикографія / уклад. М. І. Голянич, та ін. – Івано-Франківськ: Видавець О. М. Голіней, 2011. – 268 с.

20. Смелякова Л. П. Теоретические основы отбора художественного текстового материала для языкового вуза: (на материале английского языка): автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.02 / Л. П. Смелякова. – СПб., 1993. – 32 с.

21. Соломонова А. А. Лингводидактическое описание ключевых компетенций иностранного студента-филолога: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / А. А. Соломонова. – М., 2010. – 24 с.

22. Тарнопольський О. Б. Методика навчання іншомовної мовленнєвої діяльності у вищому мовному закладі освіти: навч. посібник / О. Б. Тарнопольський. – К.: «ІНКОС», 2006. – 248 с.

23. Термінологічний словник курсу «Основи психології та педагогіки» / упоряд. О. В. Тарасова. – Кривий Ріг, 2005. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.studmed.ru/view/termnologchniy-slovnik-kursu-osnovi-psihologyi-ta-pedagogki_20ff5860299.html.

24. Фіть Л. В. Популяризація видання засобами книжкового дизайну / Л. В. Фіть. // Український інформаційний простір. Науковий журнал. Ч. 2 / гол. ред. М. С. Тимошик. – К., 2014. – С. 225–232.

25. Харченко Н. В. Аудіювання як вид мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку / Н. В. Харченко // Психолінгвістика.: зб. наук. праць ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». – Переяслав-Хмельницький: ПП «СКД», 2012. – Вип. 9. – С. 129–137.





DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.2.11

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Copyright (c) 2017 Iryna Bilianska

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Ліцензія Creative Commons

Твір "Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка", створений Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка ліцензовано за ліцензією Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна.