DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.2.18

КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ДО СТАНДАРТИЗАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МОЛОДШИХ СПЕЦІАЛІСТІВ У КОЛЕДЖАХ І ТЕХНІКУМАХ

Svitlana Kravets

Анотація


Відзначено, що актуальність оновлення системи професійної освіти нині посилюється євроінтеграційними процесами задля підвищення показників інноваційно-інтелектуального поступу та соціально-економічного зростання України. З’ясовано, що основними інструментами змін моделей професійної освіти, орієнтованої на потреби соціальних партнерів і майбутніх фахівців, є професійні та освітні стандарти, що базуються на компетентностях. На основі вивчення різних підходів до стандартизації професійної освіти визначено, що векторами стандартизації професійної підготовки молодших спеціалістів у коледжах і технікумах є створення професійних стандартів, розроблення освітніх стандартів, навчання розробників стандартів. Охарактеризовано зміст базових категорій компетентнісного підходу: інтегральна компетентність, професійні компетентності, ключові компетентності. З’ясовано сутність понять «професійна освіта», «фахівець», «молодший спеціаліст». Узагальнено, що для ефективного розроблення професійних стандартів як основного джерела інформації для розроблення освітніх стандартів професійної освіти за участю педагогів професійного навчання перспективними є напрями дослідження, пов’язані з обґрунтуванням методичних основ стандартизації професійної освіти молодших спеціалістів на основі компетентнісного підходу з урахуванням актуальних завдань системи професійної освіти, що уможливить забезпечення в різних галузей вітчизняної економіки еквівалентності професійної підготовки молодших спеціалістів у коледжах і технікумах.

Ключові слова


стандартизація освіти; професійна підготовка; молодший спеціаліст; компетентність; професійні стандарти; освітні стандарти; педагоги професійного навчання

Повний текст:

PDF

Посилання


Derzhavnyi klasyfikator “Klasyfikator profesii DK 003:2010” [State Classification Classification of Professions DK 003:2010], Kyiv, 2010.

Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education], National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, V. H. Kremen (Editor-in-Chief), Kyiv, Yurinkom Inter, 2008. 1040 p.

Kravets S. H. Proektna kultura pedahohiv u realizatsii suchasnykh stratehii standartyzatsii profesiinoi osvity [Project-based Culture of Pedagogues in Realization of Modern Strategies of Vocational Education], Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference dedicated to the 25th anniversary of National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine “Development of Professional Culture of Future Specialists: Challenges, Problems, Perspectives], (Kyiv-Irpin, April 27, 2017) / V. O. Radkevych, L. M. Petrenko (Eds.), Pavlohrad, IMA-pres, 2017. P. 54–57.

Kremen V. H. Osvita, osobystist i sotsialnyi postup [Education, Personality and Social Progress]. Report at the Sixth Ukrainian-Polish Forum “Education for Modern Times”. Available at: http://naps.gov.ua/ua/press/releases/777/.

Pro zatverdzhennia metodyky rozroblennia derzhavnykh standartiv profesiino-tekhnichnoi osvity z konkretnykh robitnychykh profesii [About the Adoption of Methodology for Development of State Standards of Vocational Education on Specific Trades], The Decree of the Ministry of Education and Science No 511 as of May 15, 2013. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0832-13.

Pro zatverdzhennia metodychnykh rekomendatsii shchodo rozroblennia derzhavnykh standartiv profesiino-tekhnichnoi osvity z konkretnykh robitnychykh profesii na osnovi kompetentnisnoho pidkhodu. [About the Adoption of Methodological Recommendations for Development of State Standards of Vocational Education on Specific Trades Based on Competency-Based Approach], The Decree of the Ministry of Education and Science, Youth and Sports of Ukraine No 522 as of April 26, 2012. Available at: http://document.ua/pro-zatverdzhennja-metodichnih-rekomendacii-shodo-rozroblenn-doc99436.html.

Pro zatverdzhennia metodychnykh rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity [About the Adoption of Methodological Recommendations for Development of Higher Education Standards], The Decree of the Ministry of Education and Science, Youth and Sports of Ukraine No 600 as of June 1, 2016. Available at: http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/5555.

Pro zatverdzhennia Natsionalnoi ramky kvalifikatsii [About the Adoption of the National Framework of Qualifications], The Regulation of the Cabinet of Ministers of Ukraine No 1341 as of November 23, 2011. Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF.

Pro zatverdzhenia plany zakhodiv shchodo vprovadzhennia Natsionalnoi ramky kvalifikatsii na 2016 – 2020 rr [About the Adoption of the Plan of Measures for Implmenting the National Framework of Qualifications), The Regulation of the Cabinet of Ministers of Ukraine No 1077-r as of December 14, 2016. Available at: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid =249663048.

Pro zatverdzhennia Poryadku rozroblennia ta zatverdzhennia profesiinykh standartiv [About the Adoption of the Order of Development and Implementation of Professional Standards], The Regulation of the Cabinet of Ministers of Ukraine No 373 as of May 31, 2017. Available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/373-2017-%D0%BF.

Pro zatverdzhennia serednostrokovoho planu priorytetnykh dii Uriadu do 2020 roku ta planu priorytetnykh dii Uriadu na 2017 rik [About the Adoption of the Medium-Term of Priority Actions of the Government till 2020 and the Plan of Priority Actions of the Government till 2017], The Regulation of the Cabinet of Ministers of Ukraine No 275 as of April 3, 2017. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/275-2017-%D1%80.

Pro Natsionalnu stratehiiu rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku [About the National Strategy for Education Development in Ukraine till 2021], The Decree of the President of Ukraine No 344/2013 as of June 25, 2013. Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013.

Pro profesiinu osvitu [About Vocational Education], the Draft of the Lae of Ukraine. Available at: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1? pf3511=60247.

Pro Stratehiiu staloho rozvytku “Ukraina – 2020” [About the Strategy for Sustainable Development “Ukraine – 2020], The Decree of the President of Ukraine No 5/2015 as of January 12, 2015. Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/5/2015.

Pukhovska L. P., Vornachev A. O., Melnyk S. V., Kravets Yu. I. Profesiini standarty i kvalifikatsii u krainakh z vysokorozvynutoiu ekonomikoiu [Professional Standards and Qualifications in the Countries with Well-Developed Economy], Kyiv, NVP Polihrafservis, 2014. 176 p.

Zakharchenko V. M., Luhovyi V. I., Rashkevych Yu. M., Talanova Zh. V. Rozroblennia osvitnikh prohram. Metodychni rekomendatsiyi [Development of Educational Standards. Methodological Guidelines], Kyiv, DP NVTs “Priorytety”, 2014. 120 p.

The Bruges Communiqué on enhanced European Cooperation in Vocational Education and Training for the period 2011-2020 (7 December 2010) Available at: http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/policy/ vocational-policy/doc/brugescom_en.pdf .

Wesselink R., Biemans H., Gulikers, J., Mulder, M. Models and Principles for Designing Competence-based Curricula, Teaching, Learning and Assessment, Competence-based Vocational and Professional Education. Bridging the Worlds of Work and Education, 2017, pp. 533–554).


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Державний класифікатор «Класифікатор професій ДК 003:2010». – К., 2010.

2. Енциклопедія освіти; гол. ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

3. Кравець С. Г. Проектна культура педагогів у реалізації сучасних стратегій стандартизації професійної освіти / С. Г. Кравець // Матеріали II Всеукраїнської наук.-практ. конференції, присвяченої 25-річчю НАПН України «Розвиток професійної культури майбутніх фахівців: виклики, проблеми, перспективи» (м. Київ, Ірпінь, 27 квітня 2017 р.) / за заг. ред. В. О. Радкевич, Л. М. Петренко. – Павлоград: ІМА-прес, 2017. – С. 54–57.

4. Кремень В. Г. Освіта, особистість і соціальний поступ / В. Г. Кремень // Доповідь на VI Українсько-польському форумі «Освіта для сучасності» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://naps.gov.ua/ua/press/releases/777/.

5. Про затвердження методики розроблення державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних робітничих професій: наказ Міністерства освіти і науки України № 511 від 15 травня 2013 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0832-13.

6. Про затвердження Методичних рекомендацій щодо розроблення Державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних професій на основі компетентнісного підходу: наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 522 від 26 квітня 2012 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://document.ua/pro-zatverdzhennja-metodichnih-rekomendacii-shodo-rozroblenn-doc99436.html.

7. Про затвердження Методичних рекомендацій щодо розроблення стандартів вищої освіти. Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 600 від 01 черв. 2016 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/5555.

8. Про затвердження Національної рамки кваліфікацій: постанова Кабінету Міністрів України № 1341 від 23 листопада. 2011 р. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF.

9. Про затвердження плану заходів щодо впровадження Національної рамки кваліфікацій на 2016–2020 рр.: розпорядження Кабінету Міністрів України № 1077-р від 14 грудня 2016 р. [Електронний ресурс – Режим доступу: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=249663048.

10. Про затвердження Порядку розроблення та затвердження професійних стандартів: постанова Кабінету Міністрів України № 373 від 31 травня 2017 р. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/373-2017-%D0%BF.

11. Про затвердження середньострокового плану пріоритетних дій Уряду до 2020 року та плану пріоритетних дій Уряду на 2017 рік: розпорядження Кабінету Міністрів України № 275 від 3 квітня 2017 р. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/275-2017-%D1%80.

12. Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року: указ Президента України № 344/2013 від 25 червня 2013 р. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013.

13. Про професійну освіту: проект Закону України [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511 =60247.

14. Про Стратегію сталого розвитку «Україна – 2020»: указ Президента України № 5/2015 від 12 січня 2015 р. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/5/2015.

15. Професійні стандарти і кваліфікації у країнах з високорозвинутою економікою / Л. П. Пуховська, А. О. Ворначев, С. В. Мельник, Ю. І. Кравець. – К.: «НВП Поліграфсервіс», 2014. – 176 с.

16. Розроблення освітніх програм: методичні рекомендації / авт.: В. М. Захарченко, В. І. Луговий, Ю. М. Рашкевич, Ж. В. Таланова; за ред. В. Г. Кременя. – К.: ДП «НВЦ «Пріоритети», 2014. – 120 с.

17. The Bruges Communiqué on enhanced European Cooperation in Vocational Education and Training for the period 2011-2020 (7 December 2010) [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/policy/vocational-policy/doc/brugescom_en.pdf.

18. Wesselink R., Biemans H., Gulikers, J., Mulder, M. (2017) Models and Principles for Designing Competence-based Curricula, Teaching, Learning and Assessment. In M. Mulder (Ed.), Competence-based Vocational and Professional Education.Bridging the Worlds of Work and Education (pp. 533–554). Bern: Springer International Publishing.
REFERENCES





Copyright (c) 2017 Svitlana Kravets

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Ліцензія Creative Commons

Твір "Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка", створений Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка ліцензовано за ліцензією Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна.