КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ДО СТАНДАРТИЗАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МОЛОДШИХ СПЕЦІАЛІСТІВ У КОЛЕДЖАХ І ТЕХНІКУМАХ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.2.18Ключові слова:
стандартизація освіти, професійна підготовка, молодший спеціаліст, компетентність, професійні стандарти, освітні стандарти, педагоги професійного навчанняАнотація
Відзначено, що актуальність оновлення системи професійної освіти нині посилюється євроінтеграційними процесами задля підвищення показників інноваційно-інтелектуального поступу та соціально-економічного зростання України. З’ясовано, що основними інструментами змін моделей професійної освіти, орієнтованої на потреби соціальних партнерів і майбутніх фахівців, є професійні та освітні стандарти, що базуються на компетентностях. На основі вивчення різних підходів до стандартизації професійної освіти визначено, що векторами стандартизації професійної підготовки молодших спеціалістів у коледжах і технікумах є створення професійних стандартів, розроблення освітніх стандартів, навчання розробників стандартів. Охарактеризовано зміст базових категорій компетентнісного підходу: інтегральна компетентність, професійні компетентності, ключові компетентності. З’ясовано сутність понять «професійна освіта», «фахівець», «молодший спеціаліст». Узагальнено, що для ефективного розроблення професійних стандартів як основного джерела інформації для розроблення освітніх стандартів професійної освіти за участю педагогів професійного навчання перспективними є напрями дослідження, пов’язані з обґрунтуванням методичних основ стандартизації професійної освіти молодших спеціалістів на основі компетентнісного підходу з урахуванням актуальних завдань системи професійної освіти, що уможливить забезпечення в різних галузей вітчизняної економіки еквівалентності професійної підготовки молодших спеціалістів у коледжах і технікумах.Посилання
Derzhavnyi klasyfikator “Klasyfikator profesii DK 003:2010” [State Classification Classification of Professions DK 003:2010], Kyiv, 2010.
Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education], National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, V. H. Kremen (Editor-in-Chief), Kyiv, Yurinkom Inter, 2008. 1040 p.
Kravets S. H. Proektna kultura pedahohiv u realizatsii suchasnykh stratehii standartyzatsii profesiinoi osvity [Project-based Culture of Pedagogues in Realization of Modern Strategies of Vocational Education], Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference dedicated to the 25th anniversary of National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine “Development of Professional Culture of Future Specialists: Challenges, Problems, Perspectives], (Kyiv-Irpin, April 27, 2017) / V. O. Radkevych, L. M. Petrenko (Eds.), Pavlohrad, IMA-pres, 2017. P. 54–57.
Kremen V. H. Osvita, osobystist i sotsialnyi postup [Education, Personality and Social Progress]. Report at the Sixth Ukrainian-Polish Forum “Education for Modern Times”. Available at: http://naps.gov.ua/ua/press/releases/777/.
Pro zatverdzhennia metodyky rozroblennia derzhavnykh standartiv profesiino-tekhnichnoi osvity z konkretnykh robitnychykh profesii [About the Adoption of Methodology for Development of State Standards of Vocational Education on Specific Trades], The Decree of the Ministry of Education and Science No 511 as of May 15, 2013. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0832-13.
Pro zatverdzhennia metodychnykh rekomendatsii shchodo rozroblennia derzhavnykh standartiv profesiino-tekhnichnoi osvity z konkretnykh robitnychykh profesii na osnovi kompetentnisnoho pidkhodu. [About the Adoption of Methodological Recommendations for Development of State Standards of Vocational Education on Specific Trades Based on Competency-Based Approach], The Decree of the Ministry of Education and Science, Youth and Sports of Ukraine No 522 as of April 26, 2012. Available at: http://document.ua/pro-zatverdzhennja-metodichnih-rekomendacii-shodo-rozroblenn-doc99436.html.
Pro zatverdzhennia metodychnykh rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity [About the Adoption of Methodological Recommendations for Development of Higher Education Standards], The Decree of the Ministry of Education and Science, Youth and Sports of Ukraine No 600 as of June 1, 2016. Available at: http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/5555.
Pro zatverdzhennia Natsionalnoi ramky kvalifikatsii [About the Adoption of the National Framework of Qualifications], The Regulation of the Cabinet of Ministers of Ukraine No 1341 as of November 23, 2011. Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF.
Pro zatverdzhenia plany zakhodiv shchodo vprovadzhennia Natsionalnoi ramky kvalifikatsii na 2016 – 2020 rr [About the Adoption of the Plan of Measures for Implmenting the National Framework of Qualifications), The Regulation of the Cabinet of Ministers of Ukraine No 1077-r as of December 14, 2016. Available at: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid =249663048.
Pro zatverdzhennia Poryadku rozroblennia ta zatverdzhennia profesiinykh standartiv [About the Adoption of the Order of Development and Implementation of Professional Standards], The Regulation of the Cabinet of Ministers of Ukraine No 373 as of May 31, 2017. Available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/373-2017-%D0%BF.
Pro zatverdzhennia serednostrokovoho planu priorytetnykh dii Uriadu do 2020 roku ta planu priorytetnykh dii Uriadu na 2017 rik [About the Adoption of the Medium-Term of Priority Actions of the Government till 2020 and the Plan of Priority Actions of the Government till 2017], The Regulation of the Cabinet of Ministers of Ukraine No 275 as of April 3, 2017. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/275-2017-%D1%80.
Pro Natsionalnu stratehiiu rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku [About the National Strategy for Education Development in Ukraine till 2021], The Decree of the President of Ukraine No 344/2013 as of June 25, 2013. Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013.
Pro profesiinu osvitu [About Vocational Education], the Draft of the Lae of Ukraine. Available at: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1? pf3511=60247.
Pro Stratehiiu staloho rozvytku “Ukraina – 2020” [About the Strategy for Sustainable Development “Ukraine – 2020], The Decree of the President of Ukraine No 5/2015 as of January 12, 2015. Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/5/2015.
Pukhovska L. P., Vornachev A. O., Melnyk S. V., Kravets Yu. I. Profesiini standarty i kvalifikatsii u krainakh z vysokorozvynutoiu ekonomikoiu [Professional Standards and Qualifications in the Countries with Well-Developed Economy], Kyiv, NVP Polihrafservis, 2014. 176 p.
Zakharchenko V. M., Luhovyi V. I., Rashkevych Yu. M., Talanova Zh. V. Rozroblennia osvitnikh prohram. Metodychni rekomendatsiyi [Development of Educational Standards. Methodological Guidelines], Kyiv, DP NVTs “Priorytety”, 2014. 120 p.
The Bruges Communiqué on enhanced European Cooperation in Vocational Education and Training for the period 2011-2020 (7 December 2010) Available at: http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/policy/ vocational-policy/doc/brugescom_en.pdf .
Wesselink R., Biemans H., Gulikers, J., Mulder, M. Models and Principles for Designing Competence-based Curricula, Teaching, Learning and Assessment, Competence-based Vocational and Professional Education. Bridging the Worlds of Work and Education, 2017, pp. 533–554).
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Svitlana Kravets
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).