СПРИЙНЯТТЯ ТА РОЗУМІННЯ ОБРАЗУ-ПЕРСОНАЖА МОЛОДШИМИ ШКОЛЯРАМИ ПІД ЧАС РОБОТИ НАД ХУДОЖНІМ ТВОРОМ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.2.24Ключові слова:
літературне читання, художній твір, молодший школяр, персонаж, розуміння, сприйняття, характеристикаАнотація
Обґрунтовано важливість сприйняття і розуміння художніх текстів сучасними школярами. Сконцентровано увагу на взаємозв’язку цих процесів, бо, хоч вони і відбуваються одночасно, проте вимагають від читачів – учня та вчителя різних зусиль і, відповідно, різних прийомів роботи над художнім твором. Висвітлено погляди психологів, методистів і літературознавців щодо особливостей сприйняття молодшими школярами образу-персонажа та літературного твору загалом. Комплексний характер дослідження сприйняття художньої літератури зумовив його структурно-рівневий аналіз, в зв’язку з чим визначено три стадії сприйняття художнього твору. Особлива увага приділена сприйняттю як передумові на шляху до розуміння літературного твору. Висвітлено й охарактеризовано властивості художнього сприйняття: предметність цілісність, структурність, константність, аконстантність, свідомість. Представлено й проаналізовано результати дослідження сприйняття художнього твору учнями початкової школи. Встановлено, що взаємозв’язок процесів сприймання та розуміння дозволяє прогнозувати перспективні методичні шляхи поглиблення розуміння: працювати над сприйняттям з метою поглиблення розуміння (вичитування тексту заради «вибудовування» картинки, інсценування тощо).Посилання
Bondarenko Yu. Vyvchennia obraziv-personazhiv na osnovi standartnoi literaturoznavchoi skhemy [Studying the images of characters using standard literary scheme]. Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, 2015, № 4, pp. 19–22.
Hnatenko K. I. Psykholoho-pedahohichni pytannia spryiniattia khudozhnioho tvoru molodshymy shkoliaramy. [Psychological and pedagogical issues on the perception of the artwork by primary schoolchildren]. Nauka i osvita, 2016, № 10, pp. 18–24.
Dzhezhelei O. V. Literaturnoe chtenie v nachalnoi shkole. Grades 1–4. Spravochnoe posobie dlia uchitelei i roditelei [Literary reading in primary school. 1–4]. Kharkov, Ranok, 2012, 97 p.
Dzhezheley O. V. Pozaklasne chytannia. 1–4 klasy: metodychni porady, rozrobky urokiv [Additional reading. Grades 1–4: methodological advices]. Kharkiv, Osnova, 2007, 176 p.
Kuripta V. Osoblyvosti rozuminnia tekstu shestyrichnymy uchniamy [Features of text comprehension by six-year-olds]. Primary education, 2012, № 39, pp. 3–5.
Literaturne chytannia. Navchalna prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv 2−4 klasy [Literary reading. The training program for secondary schools. Grades 2–4]. Available at: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/pochatkova-shkola.html.
Savchenko O. Ya. Metodyka chytannia u pochatkovykh klasakh: posibnyk dlia vchytelia [Methods of reading in the primary school: a guide for teachers]. Kyiv, Osvita, 2007. – 334 p.
Hnatenko K. I. General questions of the character description work at the lessons of literary reading in primary school / K. I. Hnatenko // European Journal of Humanities and Social Sciences. Vena, 2017, № 1, рр. 50–52.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Kateryna Hnatenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).