СПРИЙНЯТТЯ ТА РОЗУМІННЯ ОБРАЗУ-ПЕРСОНАЖА МОЛОДШИМИ ШКОЛЯРАМИ ПІД ЧАС РОБОТИ НАД ХУДОЖНІМ ТВОРОМ

Автор(и)

  • Kateryna Hnatenko Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Україна

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.2.24

Ключові слова:

літературне читання, художній твір, молодший школяр, персонаж, розуміння, сприйняття, характеристика

Анотація

Обґрунтовано важливість сприйняття і розуміння художніх текстів сучасними школярами. Сконцентровано увагу на взаємозв’язку цих процесів, бо, хоч вони і відбуваються одночасно, проте вимагають від читачів – учня та вчителя різних зусиль і, відповідно, різних прийомів роботи над художнім твором. Висвітлено погляди психологів, методистів і літературознавців щодо особливостей сприйняття молодшими школярами образу-персонажа та літературного твору загалом. Комплексний характер дослідження сприйняття художньої літератури зумовив його структурно-рівневий аналіз, в зв’язку з чим визначено три стадії сприйняття художнього твору. Особлива увага приділена сприйняттю як передумові на шляху до розуміння літературного твору. Висвітлено й охарактеризовано властивості художнього сприйняття: предметність цілісність, структурність, константність, аконстантність, свідомість. Представлено й проаналізовано результати дослідження сприйняття художнього твору учнями початкової школи. Встановлено, що взаємозв’язок процесів сприймання та розуміння дозволяє прогнозувати перспективні методичні шляхи поглиблення розуміння: працювати над сприйняттям з метою поглиблення розуміння (вичитування тексту заради «вибудовування» картинки, інсценування тощо).

Біографія автора

Kateryna Hnatenko, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

аспірантка

Посилання

Bondarenko Yu. Vyvchennia obraziv-personazhiv na osnovi standartnoi literaturoznavchoi skhemy [Studying the images of characters using standard literary scheme]. Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, 2015, № 4, pp. 19–22.

Hnatenko K. I. Psykholoho-pedahohichni pytannia spryiniattia khudozhnioho tvoru molodshymy shkoliaramy. [Psychological and pedagogical issues on the perception of the artwork by primary schoolchildren]. Nauka i osvita, 2016, № 10, pp. 18–24.

Dzhezhelei O. V. Literaturnoe chtenie v nachalnoi shkole. Grades 1–4. Spravochnoe posobie dlia uchitelei i roditelei [Literary reading in primary school. 1–4]. Kharkov, Ranok, 2012, 97 p.

Dzhezheley O. V. Pozaklasne chytannia. 1–4 klasy: metodychni porady, rozrobky urokiv [Additional reading. Grades 1–4: methodological advices]. Kharkiv, Osnova, 2007, 176 p.

Kuripta V. Osoblyvosti rozuminnia tekstu shestyrichnymy uchniamy [Features of text comprehension by six-year-olds]. Primary education, 2012, № 39, pp. 3–5.

Literaturne chytannia. Navchalna prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv 2−4 klasy [Literary reading. The training program for secondary schools. Grades 2–4]. Available at: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/pochatkova-shkola.html.

Savchenko O. Ya. Metodyka chytannia u pochatkovykh klasakh: posibnyk dlia vchytelia [Methods of reading in the primary school: a guide for teachers]. Kyiv, Osvita, 2007. – 334 p.

Hnatenko K. I. General questions of the character description work at the lessons of literary reading in primary school / K. I. Hnatenko // European Journal of Humanities and Social Sciences. Vena, 2017, № 1, рр. 50–52.

##submission.downloads##

Як цитувати

Hnatenko, K. (2017). СПРИЙНЯТТЯ ТА РОЗУМІННЯ ОБРАЗУ-ПЕРСОНАЖА МОЛОДШИМИ ШКОЛЯРАМИ ПІД ЧАС РОБОТИ НАД ХУДОЖНІМ ТВОРОМ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, (2), 169–174. https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.2.24