ДОСЛІДЖЕННЯ ЕВРИСТИЧНОГО НАВЧАЛЬНОГО ДІАЛОГУ В ЗАРУБІЖНІЙ І ВІТЧИЗНЯНІЙ ПЕДАГОГІЧНІЙ НАУЦІ

Автор(и)

  • Lina Krivshenko Сумська спеціалізована школа І–ІІІ ступенів № 25, Україна

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.3

Ключові слова:

діалог, сократівський діалог, евристичний навчальний діалог, запитальна діяльність, евристична діяльність, самовдосконалення

Анотація

Розглянуто окремі зарубіжні й вітчизняні науково-теоретичні ідеї щодо сутності та особливостей навчального діалогу як засобу модернізації освітніх процесів у підготовці вчителя до діалогової взаємодії з учнями на уроці. Зосереджено увагу на евристичному (сократівському) діалозі як першоджерелі і компоненті інноваційної освіти, а також пізнавально-творчої, евристичної діяльності суб’єктів навчання. Діалог розглянемо як надважливий спосіб постійного професійного вдосконалення і самовдосконалення діючого та майбутнього педагога. Визначено умови, за яких діалог стає гуманістичним, рівноправним, продуктивним. Виокремлено запитальну діяльність школяра як невід’ємну складову евристичного навчального діалогу. Важливий акцент зроблено на тому, що розвиток особистості передбачає становлення умінь вступати в діалог, насамперд, шляхом запитування. Представлено окремі методичні поради фахівців щодо особливостей організації і проведення евристичного навчального діалогу в початковій школі.

Біографія автора

Lina Krivshenko, Сумська спеціалізована школа І–ІІІ ступенів № 25

аспірантка

Посилання

Haidenko V. Filosofiia osvity v Brazylii: krytychna pedahohika Paulo Freye, Filosofiya osvity. [Philosophy of Education in Brazil: Critical Pedagogy by Paulo Freire, Philosophy of Education]. – №2(4). – 2006, 91–98

Hanaba S. O. Dialoh v filosofsko-osvitnii kontsepcii P. Freire / C. O. Hanaba, Hileia. Istorychni nauky. Filosofski nauky. politychni nauky. [Dialogue in Philosophical and Educational Concepts P. Freire, S. O. Ganaba, Gilea. Historical sciences. Philosophical sciences. Separate Sciences]: zb. nauk. prats. K.: Vyd-vo NPU im. Drahomanova, 2010. Vyp.36, 280–285

Dyka N. M. Urok-dialoh u systemi interaktyvnoho navchannia [A lesson-dialogue in the system of interactive learning ] Vypusk № 16. Materialy XIII Mizhnarodnoii naukovo-praktychnoii konferencii « Ukraina v yevrointehratsiinykh protsesakh» (23–24 lutoho 2008). K., 2008, 44–51

Dychkivska I. M. Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii [Innovative pedagogical technologies] navch. posibnyk. I. M. Dychkivska. K.: Akademvydav, 2004. 352 p.

Kondratiuk O. M. Dydaktychni umovy orhanizatsii navchalnoho dialohu uchniv 6–8-richnoho viku [Didactic conditions for organizing the educational dialogue of pupils of 6-8 years of age] avtoref. dys. kad. ped. nauk 13.00.09. O. M. Kondratiuk. – Kh., 2009, 20 p.

Krivshenko L. M. Zapytannia molodshoho shkoliara yak epitsentr uspishnoi dialohovoi vzaiemodii [Question of a junior student as an epicenter of successful dialogue interaction. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii № 7 (41), 2014 Sumy: Vyd-vo SumDPU im. A. S. Makarenka. 2014, 261–270.

Lazariev M. O. Pedahohichna tvorchist, navch. posibnyk [Pedagogical work: a manual for students, masters, post-graduate students of the pedagogical university]: 2-e vydannia, dopovnene i pereroblene. Sumy, FOP Tsoma S. P. 2016. – 294p.

Lazarieva K. S. Formuvannia u molodshykh shkoliariv umin stavyty zapytannia u protsesi ovolodinnia opysovymy znanniamy [Formation in the younger students of ability to ask questions in the process of mastering descriptive knowledge], avtoref. dys….kand. ped. nauk: 13.00.09. K.S. Lazarieva. – Kh., 2013. – 20 p.

Mashkina L. A. Teoretychni zasady pedahohichnoi tekhnolohii «Shkola dialohu kultur» [Theoretical foundations of pedagogical technology «School of Dialogue of Cultures»] Pedahohichnyi dyskurs. 2012. Vyp.13, 237–240

Pavlova L. D. Metodolohichni pidkhody do problem interaktyvnoi pedahohichnoi vzaiemodii [Methodological approaches to the problem of interactive pedagogical interaction] L. D. Pavlova. Upravlinnia shkoloiu. 2006. № 13, 2–15.

Pometun O. I., Komar O. A. Pidhotovka vchyteliv pochatkovykh klasiv: interaktyvni tekhnolohii u VNZ [Preparation of primary school teachers: interactive technologies in higher educational institutions]. Uman. RVTS «Sofiia», 18–21

Protsenko I. I. Evrystychnyi dialog u formuvanni profesiino-tvorchykh umin maibutnioho vchytelia humanitarnykh dystsyplin [Heuristic dialogue in shaping the professional and creative skills of the future teacher of humanities], dys….kand. ped. nauk 13.00.09. I. I. Protsenko, Sumy, 2012. – 220 p.

Rozumna T. S. Dialoh yak forma interaktyvnoii vzaiemodii [Dialogue as a form of interactive interaction] T. S. Rozumna. Pedahohika i psykholohiia formuvannia tvorchoi osobystosti: problemy i poshuky [Pedagogy and psychology of formation of a creative person: problems and searches] zb. nauk. prats. Zaporizhzhia. 2010. Vyp. 60, 280–285.

Savchenko O. Y. Dydaktyka pochatkovoi osvity [Didactics of elementary education], pidruchnyk O.Y. Savchenko. K., Hramota, 2012. 504 p.

Tryniak V. M. Evrystychnyi potentsial dialohichnoi pedahohiky: vidpovid na vyklyky informatsiinoho suspilstva [Heuristic Potential of Dialogical Pedagogy: The Answer to the Challenges of the Information Society] M. V. Tryniak. Multyversum, Filosofskyi almanakh.K., 2098. Vyp. 70, P. 210–220

Freire P. Pedahohika pryhnoblenykh [Pedagogy of the oppressed] per. z angl. O. Demianchuka. Freire P. K., Yunivers, 2003, 166 p.

Freire P. Pedahohika svobody: etyka, demokratiia i hromadianska muzhnist [Pedagogy of Freedom: Ethics, Democracy and Civic Courage] per. z angl. O. Demianchuka. K., Vydav. dim «KM Akademiia», 2004. 124 p.

Burbules N. Postmodernistski sumnivy ta filosofiya osvity [Postmodern Doubt and Philosophy of Education]. Philosophy of Education 1995. Philosophy of Educational Society. Alven Neiman: Urbana 111. 1996.

Garlikov R. The Socratic method: Teaching by asking instead of by telling [Електронний ресурс]. R. Garlikov. Retrieved, August, 2006. Available at, http://www.garlikov.com/Soc_Meth.html.

Seiple G. The Socratic method of inquiry. Dialogue. G. Seiple, Albany: SUNY Press. 1985. Р. 16–22.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-09-26

Як цитувати

Krivshenko, L. (2017). ДОСЛІДЖЕННЯ ЕВРИСТИЧНОГО НАВЧАЛЬНОГО ДІАЛОГУ В ЗАРУБІЖНІЙ І ВІТЧИЗНЯНІЙ ПЕДАГОГІЧНІЙ НАУЦІ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, (3), 21–28. https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.3