DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.14

ПРОЕКТНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ

Anna Chaikovska

Анотація


Розглянуто проблему ефективності використання проектної діяльності у вищому навчальному закладі (ВНЗ). Проаналізовано педагогічні можливості екологічних проектів у вирішенні завдань сучасної екологічної освіти. З’ясовано, що реалізація проектних технологій зумовлює зростання ролі кожного студента в навчанні й професійному самовизначенні. Виявлено та охарактеризовано педагогічні умови використання проектів у формуванні екологічної культури студентів: спрямованість завдань проекту на природоохоронну діяльність шляхом залучення студентської молоді до вирішенням важливих локальних і регіональних проблем; посилення ступеня самостійності студентів у реалізації мети проектної діяльності; використання міждисциплінарних зв’язків для вирішення конкретних екологічних завдань і проблем; орієнтація екологічних проектів на майбутню професійну діяльність, систематичне залучення студентів до участі в екологічних проектах впродовж усього періоду навчання у ВНЗ. Встановлено, що дотримання цих умов сприяє розвитку активної природоохоронної позиції студентської молоді, формуванню у неї науково-дослідницьких і науково-практичних умінь та навичок щодо вирішення екологічних проблем, а також умінь ухвалювати рішення і здатності брати на себе екологічну відповідальність за стан довкілля. Доведено, що використання екологічних проектів у навчально-виховному процесі вищої школи створює умови для успішної реалізації завдань екологічної освіти і формуванню в студентів високого рівня екологічної культури.

Ключові слова


екологічна освіта; екологічні проекти; екологічна культура; природоохоронна діяльність; самостійна робота

Повний текст:

PDF

Посилання


Bahrii V. N. Sotsialne proektuvannia yak pedahohichna tekhnolohiia proektnoi kultury studentiv [Social projecting as a pedagogical technology of students’ project culture], Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu im. Mykoly Hoholia Psykholoho-pedahohichni nauky, 2014, Vol. 3, pp. 86–90.

Bauer M. Y. Metodolohiia ekolohichnoi osvity [Methodology of environmental education], Chernivtsi, Kraiova osvita, 2000. –320 p.

Voitova L. Formuvannia ekolohichnoi kultury maibutnikh sotsialnykh pedahohiv u pedahohichnomu VNZ [Formation of ecological culture of future social pedagogues in pedagogical HEI]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia: zb. naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny, 2012, Vol 5 (1), pp. 144–150.

Drach I. I. Samostiina robota studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv yak vazhlyvyi element suchasnoi pidhotovky fakhivtsiv [Independent work of students of higher educational institutions as an important element of modern specialists training]. Novi tekhnolohii navchannia: naukovo-metodychnyj zbirnyk, Kyiv, Naukovo-metodychnyj tsentr vyshchoi osvity, 2004, Vol. 37, pp. 86–90.

Kliuchka S. Ekoloho-vykhovnyi potentsial pryrodookhoronnoi diialnosti v systemi moralno-etychnykh tsinnostei osobystosti [Ecological and educational potential of environmental activity in the system of moral and ethical values of personality], Vytoky pedahohichnoi maisternosti Pedahohichni nauky, 2015, Vol. 15, – pp. 118–124.

Kliuchka S. I. Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti v protsesi profesiinoi pidhotovky studentiv [Formation of ecological competence in the process of professional training of students], Visnyk Cherkaskyi natsionalnyi universytet imeni Bohdana Khmelnytskoho, 2011, Vol. 209 (1), pp.132–136.

Kontseptsiia ekolohichnoi osvity Ukrainy [Concept of ecological education of Ukraine]. Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity i nauky Ukrainy, 2002, Vol.7, pp. 3–23.

Lukianova L. Innovatsiini tekhnolohii v ekolohichnii osviti fakhivtsiv [Innovative technologies in ecological education of specialists]. Dydaktyka profesiinoi shkoly: zbirnyk naukovykh prats, Kyiv-Khmelnytskyi, 2005, Vol. 2, pp. 58–68.

Lukianova L.B. Suchasni pidkhody do formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti fakhivtsiv [Modern approaches to the formation of environmental competence of specialists]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, dosvid, problemy: zbirnyk naukovych prats, Kyiv-Vinnytsia: DOV “Vinnytsia”, 2008. Vol.17, pp.60–70.

Nedilska I.I. Metody proektnoi diialnosti ta modeliuvannia u praktytsi vykladannia biolohii [Methods of project activity and modeling in the practice of teaching biology]. Biolohiia, 2007, Vol. 10 (166), pp. 2–4.

Plakhotnik O. V, Holovatiuk V. Ye. Innovatsiini pidkhody do ekolohichnoi osvity molodi [Innovative approaches to environmental education of young people], Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia Psykholoho-pedahohichni nauky, Nizhyn, 2004, Vol. 3, pp. 88–90.

Pustovit H.P. Teoretyko-metodychni osnovy ekolohichnoi osvity i vykhovannia uchniv 1 – 9 klasiv u pozashkilnykh navchalnykh zakladakh: monohrafiia [Theoretical and methodical foundations of ecological education and upbringing of pupils of grades 1–9 in extracurricular educational institutions: monograph], Kyiv; Luhansk, Alma-mater, 2004. 540 p.

Sovhira S. V., Honcharenko H. Ye., Liulenko S. O. Tekhnolohiia ta orhanizatsiia pryrodookhoronnykh robit: pidruchnyk [Technology and organization of environmental works: a textbook], Kyiv, Naukovyi svit, 2011. 319 p.

Tulska O.L. Proektna diialnist yak zasib rozvytku profesiinoi kultury maibutnikh ekolohiv u protsesi fakhovoi pidhotovky [Project activity as a means of developing the professional culture of future environmentalists in the process of professional training]. Naukovi pratsi Donetskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. Pedahohika, psykholohiia i sotsiolohiia, 2009, pp. 199–204.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Багрій В. Н. Соціальне проектування як педагогічна технологія проектної культури студентів / В. Н. Багрій // Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Психолого-педагогічні науки. – 2014. – № 3. – С. 86–90.

Бауер М. Й. Методологія екологічної освіти / М. Й. Бауер. – Чернівці: Крайова освіта, 2000. – 320 с.

Войтова Л. Формування екологічної культури майбутніх соціальних педагогів у педагогічному ВНЗ / Л. Войтова // Проблеми підготовки сучасного вчителя: збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, 2012. – Вип. 5. – Ч. 1. – С. 144–150.

Драч І. І. Самостійна робота студентів вищих навчальних закладів як важливий елемент сучасної підготовки фахівців / І. І. Драч // Нові технології навчання: наук.-метод. збірник. – К.: Наук.-метод. центр вищої освіти, 2004. – Вип. 37. – С. 86–90.

Ключка С. Еколого-виховний потенціал природоохоронної діяльності в системі морально-етичних цінностей особистості / С. Ключка // Витоки педагогічної майстерності. Серія: Педагогічні науки. – 2015. – Вип. 15. – С. 118–124.

Ключка С. І. Формування екологічної компетентності в процесі професійної підготовки студентів / С. І. Ключка // Вісник Черкаського національний університет імені Богдана Хмельницького, 2011. − Вип. 209. – Ч. 1. – С. 132–136.

Концепція екологічної освіти України / Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2002. – № 7. – С. 3–23.

Лук’янова Л. Б. Інноваційні технології в екологічній освіті фахівців / Л. Б. Лук’янова // Дидактика професійної школи: зб. наук. праць. – К.; Хмельницький, 2005. – Вип. 2. – С. 58–68.

Лук’янова Л. Б. Сучасні підходи до формування екологічної компетентності фахівців /Л. Б. Лук’янова // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, досвід, проблеми: збірник наукових праць. – К.; Вінниця: ДОВ «Вінниця», 2008. – Вип. 17. – С. 60–70.

Недільська І. І. Методи проектної діяльності та моделювання у практиці викладання біології / І. І. Недільська // Біологія. – 2007. – № 10 (166). – С. 2–4.

Плахотнік О. В. Інноваційні підходи до екологічної освіти молоді / О. В. Плахотнік, В. Є. Головатюк // Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Серія: Психолого-педагогічні науки, 2004. – № 3. – С. 88–90.

Пустовіт Г. П. Теоретико-методичні основи екологічної освіти і виховання учнів 1 – 9 класів у позашкільних навчальних закладах: монографія / Г. П. Пустовіт. – К.; Луганськ: Альма-матер, 2004. – 540 с.

Совгіра С. В. Технологія та організація природоохоронних робіт: підручник / С. В. Совгіра, Г. Є. Гончаренко, С. О. Люленко. – К.: Науковий світ, 2011. – 319 с.

Тульська О. Л. Проектна діяльність як засіб розвитку професійної культури майбутніх екологів у процесі фахової підготовки / О. Л. Тульська // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Педагогіка, психологія і соціологіяя.– 2009. – Вип. 3 (145). – С. 199–203.





Copyright (c) 2017 Anna Chaikovska

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Ліцензія Creative Commons

Твір "Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка", створений Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка ліцензовано за ліцензією Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна.