ПРОЕКТНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.14Ключові слова:
екологічна освіта, екологічні проекти, екологічна культура, природоохоронна діяльність, самостійна роботаАнотація
Розглянуто проблему ефективності використання проектної діяльності у вищому навчальному закладі (ВНЗ). Проаналізовано педагогічні можливості екологічних проектів у вирішенні завдань сучасної екологічної освіти. З’ясовано, що реалізація проектних технологій зумовлює зростання ролі кожного студента в навчанні й професійному самовизначенні. Виявлено та охарактеризовано педагогічні умови використання проектів у формуванні екологічної культури студентів: спрямованість завдань проекту на природоохоронну діяльність шляхом залучення студентської молоді до вирішенням важливих локальних і регіональних проблем; посилення ступеня самостійності студентів у реалізації мети проектної діяльності; використання міждисциплінарних зв’язків для вирішення конкретних екологічних завдань і проблем; орієнтація екологічних проектів на майбутню професійну діяльність, систематичне залучення студентів до участі в екологічних проектах впродовж усього періоду навчання у ВНЗ. Встановлено, що дотримання цих умов сприяє розвитку активної природоохоронної позиції студентської молоді, формуванню у неї науково-дослідницьких і науково-практичних умінь та навичок щодо вирішення екологічних проблем, а також умінь ухвалювати рішення і здатності брати на себе екологічну відповідальність за стан довкілля. Доведено, що використання екологічних проектів у навчально-виховному процесі вищої школи створює умови для успішної реалізації завдань екологічної освіти і формуванню в студентів високого рівня екологічної культури.Посилання
Bahrii V. N. Sotsialne proektuvannia yak pedahohichna tekhnolohiia proektnoi kultury studentiv [Social projecting as a pedagogical technology of students’ project culture], Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu im. Mykoly Hoholia Psykholoho-pedahohichni nauky, 2014, Vol. 3, pp. 86–90.
Bauer M. Y. Metodolohiia ekolohichnoi osvity [Methodology of environmental education], Chernivtsi, Kraiova osvita, 2000. –320 p.
Voitova L. Formuvannia ekolohichnoi kultury maibutnikh sotsialnykh pedahohiv u pedahohichnomu VNZ [Formation of ecological culture of future social pedagogues in pedagogical HEI]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia: zb. naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny, 2012, Vol 5 (1), pp. 144–150.
Drach I. I. Samostiina robota studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv yak vazhlyvyi element suchasnoi pidhotovky fakhivtsiv [Independent work of students of higher educational institutions as an important element of modern specialists training]. Novi tekhnolohii navchannia: naukovo-metodychnyj zbirnyk, Kyiv, Naukovo-metodychnyj tsentr vyshchoi osvity, 2004, Vol. 37, pp. 86–90.
Kliuchka S. Ekoloho-vykhovnyi potentsial pryrodookhoronnoi diialnosti v systemi moralno-etychnykh tsinnostei osobystosti [Ecological and educational potential of environmental activity in the system of moral and ethical values of personality], Vytoky pedahohichnoi maisternosti Pedahohichni nauky, 2015, Vol. 15, – pp. 118–124.
Kliuchka S. I. Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti v protsesi profesiinoi pidhotovky studentiv [Formation of ecological competence in the process of professional training of students], Visnyk Cherkaskyi natsionalnyi universytet imeni Bohdana Khmelnytskoho, 2011, Vol. 209 (1), pp.132–136.
Kontseptsiia ekolohichnoi osvity Ukrainy [Concept of ecological education of Ukraine]. Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity i nauky Ukrainy, 2002, Vol.7, pp. 3–23.
Lukianova L. Innovatsiini tekhnolohii v ekolohichnii osviti fakhivtsiv [Innovative technologies in ecological education of specialists]. Dydaktyka profesiinoi shkoly: zbirnyk naukovykh prats, Kyiv-Khmelnytskyi, 2005, Vol. 2, pp. 58–68.
Lukianova L.B. Suchasni pidkhody do formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti fakhivtsiv [Modern approaches to the formation of environmental competence of specialists]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, dosvid, problemy: zbirnyk naukovych prats, Kyiv-Vinnytsia: DOV “Vinnytsia”, 2008. Vol.17, pp.60–70.
Nedilska I.I. Metody proektnoi diialnosti ta modeliuvannia u praktytsi vykladannia biolohii [Methods of project activity and modeling in the practice of teaching biology]. Biolohiia, 2007, Vol. 10 (166), pp. 2–4.
Plakhotnik O. V, Holovatiuk V. Ye. Innovatsiini pidkhody do ekolohichnoi osvity molodi [Innovative approaches to environmental education of young people], Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia Psykholoho-pedahohichni nauky, Nizhyn, 2004, Vol. 3, pp. 88–90.
Pustovit H.P. Teoretyko-metodychni osnovy ekolohichnoi osvity i vykhovannia uchniv 1 – 9 klasiv u pozashkilnykh navchalnykh zakladakh: monohrafiia [Theoretical and methodical foundations of ecological education and upbringing of pupils of grades 1–9 in extracurricular educational institutions: monograph], Kyiv; Luhansk, Alma-mater, 2004. 540 p.
Sovhira S. V., Honcharenko H. Ye., Liulenko S. O. Tekhnolohiia ta orhanizatsiia pryrodookhoronnykh robit: pidruchnyk [Technology and organization of environmental works: a textbook], Kyiv, Naukovyi svit, 2011. 319 p.
Tulska O.L. Proektna diialnist yak zasib rozvytku profesiinoi kultury maibutnikh ekolohiv u protsesi fakhovoi pidhotovky [Project activity as a means of developing the professional culture of future environmentalists in the process of professional training]. Naukovi pratsi Donetskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. Pedahohika, psykholohiia i sotsiolohiia, 2009, pp. 199–204.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Anna Chaikovska
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).