DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.26

ПРОФЕСІЙНА СУБ’ЄКТНІСТЬ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ: СУТНІСТЬ ТА ЕТАПИ ФОРМУВАННЯ

Adilie Bekirova

Анотація


Методологічно обґрунтовано формування професійної суб’єктності майбутніх учителів початкових класів як системної проблеми їх професійної підготовки, оскільки вони працюють з особливою категорією школярів – учнями молодших класів. Відзначено, що основним методологічним підходом для її експериментального формування є суб’єктно-діяльнісний підхід, оскільки учитель початкових класів як педагог, професіонал і суб’єкт – це суб’єкт педагогічної діяльності в початковій школі, також вказана проблема має досліджуватися на провідних ідеях і положеннях цього підходу. Водночас розглянуто провідні ідеї системного, компетентнісного та інших методологічних підходів. Особливу увагу звернено методологічний аспект розкриття змісту професійної суб’єктності учителів початкових класів як їх інтегральної професійно важливої якості, що дає можливість актуалізувати професійну компетентність у педагогічній діяльності. Вказано, що у змісті професійної суб’єктності є індивідуально-суб’єктний компонент, який забезпечує актуалізацію і реалізацію професійної суб’єктності учителів початкових класів загалом.

Ключові слова


методологічні підходи; суб’єктність; професійна суб’єктність; учитель початкових класів; структура; формування

Повний текст:

PDF

Посилання


Abulhanova-Slavskaіa K. A. Deiatelnost i psiholohiia lichnosti [Activity and psycology of a person]. M.: Nauka, 1980. 335 p.

Aksenova H. I. Subiekt i obrazovaniie [A subject and education]. Riazan: RINFO, 2000. 97 p.

Bekirova A. R. Subiektohenez vchitelia pochatkovih klasiv [The individual geneses of a teacher of primary school]. Theory and methodoloy of professional education: Internet Scientific journal, 2016. №.11 (3). Available at: http://tmpo.ivet-ua.science/images/Vol.11/1Bekirova11.pdf

Bila knuga natsionalnoi osvity Ukrainy [The white book of Ukrainian national education]. / T. F. Alekseienko, V. M. Anischenko, G. O. Ball ta in.; za zag. red. akad. V. G. Kremenia. K.: Informatsiini Systemy, 2010. 340 p.

Bolshunova N. Ya. Subektnost kak sotsiokulturnoie yavleniie [Subjectivity as a sociocultural phenomenon]. Novosibirsk: Novosib. st. ped. un-t, 2005. 324 p.

Brushlinskyi A.V. O deiatelnosti subiekta i yeho kriteriiakh [About activity of a subject and its standards]. A subject, cognition and activity. M.: Kanon: Reabilitatsiia, 2002. P. 351–376.

Brushlynskii A. V. Psyholohiia subiekta [Psychology of a person]. SPb.: Aleteyya, 2003. 268 p.

Derkach A. A. Subiektnost subiekta v akmeolohicheskom razvitii i problemy yeho subiektnoho samoosushchestvleniia [Subjectivity of a subject in achmeological development and problems of its subjective self-fulfillment]. Mir psiholohii, 2008, № 3. P. 205–219.

Zhelanova V. V. Lohika subiektohenezu maibutnoho vchitelia pochatkovikh klasiv u tekhnolohii kontekstnoho navchannia [The logic of subject genesis of future teacher of elementary school in technology of context learning ]. Scientific journal of Uzhhorod National University: Series: Pedagogics and social work, 2014. Vol. 34. pp. 81–83.

Zhelanova V. V. Teoriia i tekhnolohiia kontekstnoho navchannia maybutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [The theory and technology of conext learning of future teachers of elementary school]: diss. …d-ra ped. nauk / 13.00.04. Luhansk, 2014. 46 p.

Zeer E. F. Psyholohiia professii: ucheb. posobie dlia studentov vuzov [Psychology of occupation: a manual for students]. – 3-e izd., pererab., dop. M.: Akad. proekt: Fond «Mir», 2005. 329 p.

Maralov V. G. Osnovy samopoznaniia i samorazvitiia [The basics of self-awareness and self-development]: a manual. – 2-e izd., ster. M.: Academia, 2004. 250 p.

Rubinshtein S. L. Osnovy obschei psikholohii [The basics of general psychology]. SPb.: Piter, 2000. 712 p.

Rubinshtein S. L. Chelovek i mir [A man and the world]. M.: Nauka, 1997. 191 p.

Slastionin V. A. Psikholoho-pedahohicheskoie obrazovaniie i stanovleniie subiektnoho potentziala lichnosti uchitelia [Psychological and pedagogical education and formation of subjective potential of a teacher]Pedagogical professionalizm in modern education / pod red. E. V. Andrienko. Novosibirsk: NGPU, 2007. P. 5–21.

Syromiatnikov I. V. Professionalizm, subiektnost i samoopriedielieniie spietsialista: kontseptualnyie podhody k opriedielieniiu i razvitiiu [Professionalizm, subjectivity and self-determination of a specialist:conceptual approach to determination and development]. I. V. Syromiatnikov, I. G. Ozherielieva, E. V. Repin. M. Izd-vo SGU, 2009. 208 p.

Tsarev S. A. Stanovlieniie individualnoho opyta i subiektnosti studentov v konstruktivnom vzaimodieistvii [Formation of individual experience and subjectivity of students in constructive interaction]. Sterlitamak: Sterlitamakskii filial BashGU, 2014. 183 p.

Yahupov V. Subiektnost i professionalnaia subiektnost pedahoha kak intehralnyi pokazatel sformirovannosti yeho professionalnoi kompietentnosti [Subjectivity and professional subjectivity of a teacher as an integral sign of formation his professional competence]. Development of modern education: theory, practice, іnnovations: zb. materіalіv ІІ Mіzhnar. nauk.-prakt. konf. (25–26 lyutogo 2016 r., m. Kyiv). K.: Mіlenіum, 2016. P. 324–325.

Yahupov V. V. Formirovaniie i razvitiie professionalnoi subiektnosti ofitserov [Formation and development of professional subjectivity of officers]. Proceedings of the Russian akademy of education. 2013, № 1. P. 74–83.

Yahupov V. V. Subiekt-subiektni vzaiemyny v navchalnomu protsesi [Subject-subject intercourse in educational process]. Scientific journal of Berdiansk State Pedagogical Institute. Series: Pedagogical sciences. 1999. № 3–4. P. 5–10.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Абульханова-Славская К. А. Деятельность и психология личности / К.А. Абульханова-Славская. – М.: Наука, 1980. – 335 с.

Аксёнова Г. И. Субъект и образование / Г. Аксёнова. – Рязань: РИНФО, 2000. – 97 с.

Бекірова А. Р. Суб’єктогенез вчителя початкових класів / А. Бекірова // Теорія і методика професійної освіти: електронне наукове фахове видання. – 2016. – №. 11 (3). [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://tmpo.ivet-ua.science/images/Vol.11/1Bekirova11.pdf

Біла книга національної освіти України / Т. Ф. Алексєєнко, В. М. Аніщенко, Г. О. Балл та ін.; за заг. ред. акад. В. Г. Кременя. – К.: Інформаційні системи, 2010. – 340 с.

Большунова Н. Я. Субъектность как социокультурное явление / Н. Я. Большунова. – Новосибирск: Новосиб. гос. пед. ун-т, 2005. – 324 с.

Брушлинский А. В. О деятельности субъекта и его критериях / А. В. Брушлинский // Субъект, познание, деятельность / редкол.: И. Т. Касавин и др. – М: Канон+; Реабилитация, 2002. – С. 351–376.

Брушлинский А. В. Психология субъекта; отв. ред. В. В. Знаков / А. В. Брушлинский. – СПб.: Алетейя, 2003. – 268 с.

Деркач А. А. Субъектность субъекта в акмеологическом развитии и проблемы его субъектного самоосуществления / А. А. Деркач, Э. В. Сайко // Мир психологии. – 2008. – № 3. – С. 205–219.

Желанова В. В. Логіка суб’єктогенезу майбутнього вчителя початкових класів у технології контекстного навчання / В. В. Желанова // Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія: Педагогіка, соціальна робота. – 2014. – Вип. 34. – С. 81–83.

Желанова В. В. Теорія і технологія контекстного навчання майбутніх учителів початкових класів: дис. …д-ра пед. наук: 13.00.04 / В. В. Желанова. – Луганськ, 2014. – 46 с.

Зеер Э.Ф. Психология профессии: учеб. пособие для студентов вузов. – 3-е изд., перераб., доп. / Э.Ф. Зеер. – М.: Акад. проект; Фонд «Мир», 2005. – 329 c.

Маралов В. Основы самопознания и саморазвития: учеб. пособие – 2-е изд., стер. / В.Г. Маралов. – М.: Academia, 2004. – 250 с.

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологи; сост., авторы комментариев и послесловия А. В. Брушлинский, К. А. Абульханова-Славская / С. Л. Рубинштейн. – СПб.: Питер, 2000. – 712 с.

Рубинштейн С. Л. Человек и мир / С. Л. Рубинштейн. – М.: Наука, 1997. – 191 с.

Сластёнин В. А. Психолого-педагогическое образование и становление субъектного потенциала личности учителя / В. А. Сластёнин // Педагогический профессионализм в современном образовании. – Новосибирск: НГПУ, 2007. – С. 5–21.

Сыромятников И. В. Профессионализм, субъектность и самоопределение специалиста: концептуальные подходы к определению и развитию / И. В. Сыромятников, И. Г. Ожерельева, Э. В. Репин. – М.: Изд-во СГУ, 2009. – 208 с.

Царев С. А. Становление индивидуального опыта и субъектности студентов в конструктивном взаимодействии: монография / С. А. Царев. – Стерлитамак: Стерлитамакский филиал БашГУ, 2014. – 183 с.

Ягупов В. Субъектность и профессиональная субъектность педагога как интегральный показатель сформированности его профессиональной компетентности / В. Ягупов // Розвиток сучасної освіти: теорія, практика, інновації: зб. мат. ІІ міжнар. наук.-практ. конф. (25–26 лютого 2016 р., м. Київ). – К.: Міленіум, 2016. – С. 324–325.

Ягупов В. В. Формирование и развитие профессиональной субъектности офицеров / В. В. Ягупов, Н. А. Крышталь, В. Н. Король // Известия РОА. – 2013. – № 1. – С. 74–83.

Ягупов В. В. Суб’єкт-суб’єктні взаємини в навчальному процесі / В. В. Ягупов // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного інституту. Серія: Педагогічні науки. – 1999. – № 3–4. – С. 5–10.





Copyright (c) 2017 Adilie Bekirova

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Ліцензія Creative Commons

Твір "Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка", створений Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка ліцензовано за ліцензією Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна.