ПРОФЕСІЙНА СУБ’ЄКТНІСТЬ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ: СУТНІСТЬ ТА ЕТАПИ ФОРМУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.26Ключові слова:
методологічні підходи, суб’єктність, професійна суб’єктність, учитель початкових класів, структура, формуванняАнотація
Методологічно обґрунтовано формування професійної суб’єктності майбутніх учителів початкових класів як системної проблеми їх професійної підготовки, оскільки вони працюють з особливою категорією школярів – учнями молодших класів. Відзначено, що основним методологічним підходом для її експериментального формування є суб’єктно-діяльнісний підхід, оскільки учитель початкових класів як педагог, професіонал і суб’єкт – це суб’єкт педагогічної діяльності в початковій школі, також вказана проблема має досліджуватися на провідних ідеях і положеннях цього підходу. Водночас розглянуто провідні ідеї системного, компетентнісного та інших методологічних підходів. Особливу увагу звернено методологічний аспект розкриття змісту професійної суб’єктності учителів початкових класів як їх інтегральної професійно важливої якості, що дає можливість актуалізувати професійну компетентність у педагогічній діяльності. Вказано, що у змісті професійної суб’єктності є індивідуально-суб’єктний компонент, який забезпечує актуалізацію і реалізацію професійної суб’єктності учителів початкових класів загалом.Посилання
Abulhanova-Slavskaіa K. A. Deiatelnost i psiholohiia lichnosti [Activity and psycology of a person]. M.: Nauka, 1980. 335 p.
Aksenova H. I. Subiekt i obrazovaniie [A subject and education]. Riazan: RINFO, 2000. 97 p.
Bekirova A. R. Subiektohenez vchitelia pochatkovih klasiv [The individual geneses of a teacher of primary school]. Theory and methodoloy of professional education: Internet Scientific journal, 2016. №.11 (3). Available at: http://tmpo.ivet-ua.science/images/Vol.11/1Bekirova11.pdf
Bila knuga natsionalnoi osvity Ukrainy [The white book of Ukrainian national education]. / T. F. Alekseienko, V. M. Anischenko, G. O. Ball ta in.; za zag. red. akad. V. G. Kremenia. K.: Informatsiini Systemy, 2010. 340 p.
Bolshunova N. Ya. Subektnost kak sotsiokulturnoie yavleniie [Subjectivity as a sociocultural phenomenon]. Novosibirsk: Novosib. st. ped. un-t, 2005. 324 p.
Brushlinskyi A.V. O deiatelnosti subiekta i yeho kriteriiakh [About activity of a subject and its standards]. A subject, cognition and activity. M.: Kanon: Reabilitatsiia, 2002. P. 351–376.
Brushlynskii A. V. Psyholohiia subiekta [Psychology of a person]. SPb.: Aleteyya, 2003. 268 p.
Derkach A. A. Subiektnost subiekta v akmeolohicheskom razvitii i problemy yeho subiektnoho samoosushchestvleniia [Subjectivity of a subject in achmeological development and problems of its subjective self-fulfillment]. Mir psiholohii, 2008, № 3. P. 205–219.
Zhelanova V. V. Lohika subiektohenezu maibutnoho vchitelia pochatkovikh klasiv u tekhnolohii kontekstnoho navchannia [The logic of subject genesis of future teacher of elementary school in technology of context learning ]. Scientific journal of Uzhhorod National University: Series: Pedagogics and social work, 2014. Vol. 34. pp. 81–83.
Zhelanova V. V. Teoriia i tekhnolohiia kontekstnoho navchannia maybutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [The theory and technology of conext learning of future teachers of elementary school]: diss. …d-ra ped. nauk / 13.00.04. Luhansk, 2014. 46 p.
Zeer E. F. Psyholohiia professii: ucheb. posobie dlia studentov vuzov [Psychology of occupation: a manual for students]. – 3-e izd., pererab., dop. M.: Akad. proekt: Fond «Mir», 2005. 329 p.
Maralov V. G. Osnovy samopoznaniia i samorazvitiia [The basics of self-awareness and self-development]: a manual. – 2-e izd., ster. M.: Academia, 2004. 250 p.
Rubinshtein S. L. Osnovy obschei psikholohii [The basics of general psychology]. SPb.: Piter, 2000. 712 p.
Rubinshtein S. L. Chelovek i mir [A man and the world]. M.: Nauka, 1997. 191 p.
Slastionin V. A. Psikholoho-pedahohicheskoie obrazovaniie i stanovleniie subiektnoho potentziala lichnosti uchitelia [Psychological and pedagogical education and formation of subjective potential of a teacher]Pedagogical professionalizm in modern education / pod red. E. V. Andrienko. Novosibirsk: NGPU, 2007. P. 5–21.
Syromiatnikov I. V. Professionalizm, subiektnost i samoopriedielieniie spietsialista: kontseptualnyie podhody k opriedielieniiu i razvitiiu [Professionalizm, subjectivity and self-determination of a specialist:conceptual approach to determination and development]. I. V. Syromiatnikov, I. G. Ozherielieva, E. V. Repin. M. Izd-vo SGU, 2009. 208 p.
Tsarev S. A. Stanovlieniie individualnoho opyta i subiektnosti studentov v konstruktivnom vzaimodieistvii [Formation of individual experience and subjectivity of students in constructive interaction]. Sterlitamak: Sterlitamakskii filial BashGU, 2014. 183 p.
Yahupov V. Subiektnost i professionalnaia subiektnost pedahoha kak intehralnyi pokazatel sformirovannosti yeho professionalnoi kompietentnosti [Subjectivity and professional subjectivity of a teacher as an integral sign of formation his professional competence]. Development of modern education: theory, practice, іnnovations: zb. materіalіv ІІ Mіzhnar. nauk.-prakt. konf. (25–26 lyutogo 2016 r., m. Kyiv). K.: Mіlenіum, 2016. P. 324–325.
Yahupov V. V. Formirovaniie i razvitiie professionalnoi subiektnosti ofitserov [Formation and development of professional subjectivity of officers]. Proceedings of the Russian akademy of education. 2013, № 1. P. 74–83.
Yahupov V. V. Subiekt-subiektni vzaiemyny v navchalnomu protsesi [Subject-subject intercourse in educational process]. Scientific journal of Berdiansk State Pedagogical Institute. Series: Pedagogical sciences. 1999. № 3–4. P. 5–10.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Adilie Bekirova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).