ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ОРГАНІЗАЦІЇ ҐЕНДЕРНО-СПРАВЕДЛИВОГО СЕРЕДОВИЩА У ЗАРУБІЖНІЙ ТА УКРАЇНСЬКІЙ ОСВІТНІЙ СИСТЕМІ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.1.8Ключові слова:
ґендер, ґендерний підхід, ґендерно-справедливе середовище, освітній закладАнотація
Представлений теоретико-методологічний аналіз організації ґендерно-справедливого освітнього середовища в контексті зарубіжних та українській підходів. Визначено термінологічне поле дослідження в зарубіжній та українській літературі. Охарактеризовано особливості організації ґендерно-справедливого середовища у США, Канаді, Німеччині, країнах Скандинавії, виявлено спільне та відмінне у методологічних підходах до проблеми. Подано понятійно-категоріальний апарат дослідження («ґендерно-справедливе освітнє середовище», «ґендерно-збалансована освіта», «гендерна рівність в освіті», «ґендерно-справедлива освіта», «недискримінаційна освіта», «несексистська освіта», «школа, де поважають права людини»). Виокремлені прогресивні ідеї реалізації зарубіжного досвіду у вітчизняну практику створення гендерно-справедливого освітнього середовища в Україні.
Розкрито авторське розуміння поняття «ґендерно-справедливе середовище». Ґендерно-справедливе середовище розглядається як творчо-розвивальне, здоров’язбережувальне, недискримінаційне, інклюзивне середовище для дітей (з урахуванням їх статі, віку, інвалідності, етнічної приналежності, раси тощо), що базується на принципах соціальної справедливості, ґендерної рівності, дитиноцентризму, еґалітаризму, недискримінаційної освіти. У структурі ґендерно-справедливого середовища виокремлено три компоненти: просторово-предметний (розташування закладу, інтер’єр та екстер’єр, наявність зон відпочинку, тло, на основі якого розгортаються стосунки всіх учасників навчально-виховного процесу); психодидактичний (змістова сфера – навчальні плани і програми, підручники, навчальні посібники, форми, методи і прийоми навчання та виховання, які зумовлені психологічними цілями побудови освітнього процесу); соціальний (суб’єкти освітнього процесу – вчителі, батьки, учні/учениці; комунікаційна сфера (стиль взаємостосунків педагогічного колективу із учнями та батьками).
Обґрунтовано концептуальну модель створення ґендерно-справедливого середовища в умовах реформування національної освіти, на засадах інтеграції компетентнісного, особистісно орієнтованого та ґендерного підходів. Описуються механізми створення освітнього середовища для дітей та молоді на засадах «педагогіки партнерства» та ґендерної «матриці» гуманістичної педагогічної спадщини.
Посилання
Genderna pedahohika: navchalnii posibnyk / za red. V. Gajdenko [Gender pedagogy: tutorial]. Sumy: Universytetska knyga, 2006. 314 p.
Genderni standarty suchasnoi osvity. Rekomendacii shhodo vprovadzhennia gendernykh pidxodiv u systemu doshkilnoi ta pochatkovoi osvity Ukrainy: zbirka rekomendacii / red. rada O. M. Kikinezhdi, V. S. Vlasov, L. B. Magdiuk, T. V. Ladychenko [Gender Standards of Modern Education. Recommendations on the implementation of gender approaches into the system of preschool and primary education of Ukraine: a collection of recommendations]. Kyiv: PROON, 2010. Part 1. PP. 5–75.
Ekspertyza shkilnykh pidruchnykiv: instruktyvno-metodychni materialy dlia ekspertiv shhodo zdijsnennia antydyskryminacijnoyi ekspertyzy elektronnykh versii proektiv pidruchnykiv, podanykh na konkursnyi vidbir proektiv pidruchnykiv dlia 1 klasu zakladiv zagalnoi serednoi osvity / za zag. red. O. A. Malaxovoyi [Expertize of school textbooks: guidance materials for experts on the implementation of anti-discrimination expertise of electronic versions of textbooks projects submitted for competitive selection of textbooks for 1 grade of institutions of general secondary education]. Kyiv: Predstavnycztvo Fondu im. Gajnrixa Bollya v Ukraini, 2017. – 40 p.
Kravets V. P., Govorun T. V., Kikinezhdi O. M. Genderna osvita: teoriia ta praktyka: navchalna programa z integrovanoho kursu dlia studentiv pedagogichnykh vuziv [Gender education: theory and practice: integrated curriculum for students of pedagogical universities]. Genderni standarty suchasnoyi osvity. Zbirka rekomendacij. Zaporizhia: Drukarskii svit, 2011. Par. 3. PP. 9–72.
Kravets V. P., Kikinezhdi O. M., Shulga I. M. Do problemy gumanizacii osvitno-vyxovnoho prostoru suchasnoi ukrayinskoi shkoly [To the problem of huanization of educational space of modern Ukrainian school]. Osvitologia. 2018. Vol. 7. PP. 15–21.
Kremen V. G. Filosofia liudynocentryzmu v strategiakh osvitnoho prostoru [Philosophy of human-centrism in the strategies of educational space]. Kyiv: Pedahohichna dumka, 2008. 424 p.
Makarenko A. S. Vybrani pedagogichni tvory [Selected pedagogical works]. Kyix: Rad. shkola, 1950. T. 1. 303 p.
Marushhenko O., Plaxotnik O. Genderni shkilni istorii [Gender school stories]. Kharkiv: Monograf, 2012. 88 p.
Marceniuk T. Gender dlia vsikh. Vyklyk stereotypam [Gender for everyone. Challenge for stereotypes]. Kyiv: Osnovy, 2017. – 256 p.
Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia / za zag. red. N. M. Bibik [New Ukrainian School: teacher’s guide]. Kyiv: Litera LTD, 2018. – 160 p.
Rusova S. Vybrani pedahohichni tvory: u 2 kn. [Selected pedagogical works: in 2 books]. Kyiv: Lybid, 1997. Book. 2. 318 p.
Sysoieva S. O. Osvitologichnyi kontekst osvitnikh reform / S. O. Sysoieva [Educational context of educational reforms] // Osvitni reformy: misia, dialnist, refleksia: monografia / za red. V. Kremenia, T. Levovyczkoho, V. Ogneviuka, S. Sysoievoi. – Kyiv: TOV «Vydavnyche pidpryіemstvo “EDELVEJS”», 2013. 460 p.
Sukhomlynskyi V. O. Vybrani tvory: v 5 tomakh [Selected work: in 5 volumes]. Kyiv: Rad. shkola, 1977. Vol. 5. 639 p.
A Human Rights-Based Approach to EDUCATION FOR ALL. New York–Paris, 2007. 161 p.
Equitable and Non-discriminatory Quality Education. [Online version]. – Access: https://ei-ie.org/media_gallery/Policybrief_07_equitable_eng.pdf.
Gender Equality in the Education Sector – Focusing on issues of quality of education and Completion [TOOL]. Gender Equality in the Education Sector (Sida). Stockholm, 2017. June. 4 p.
Gender, politic, and society in Ukraine / Eds. O. Hankivsky, A. Salnykova. Toronto: University of Toronto Press. 2012. 44 p.
Human Rights Friendly Schools: TOOLKIT (Amnesty International). London: Peter Benenson House, 2017. 44 p.
Larkin J. Access, Inclusion, Climate, Empowerment (AICE): A Framework for Gender Equity in Market-Driven Education / J. Larkin, P. Staton // Canadian Journal of Education. 2001. Vol. 26. No. 3. P. 361–376.
Rose L. Gender Mainstreaming in der Kinder und Jugendarbeit / L. Rose. Juventa; Beltz; Votum, 2004. 124 s.
Wright C. Child friendly school: manual / C. Wright, C. Mannathoko, M. Pasic. New York: UNICEF’s Division of Communication. 2009. 244 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 IRYNA SHULHA
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).