ЛІНГВОДИДАКТИЧНА МОДЕЛЬ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ У МАЙБУТНІХ ПЕРЕКЛАДАЧІВ СТРАТЕГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

Автор(и)

  • NATALIIA SABAT Ivan Franko National University of Lviv, Україна

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.1.9

Ключові слова:

англомовна стратегічна компетентність, майбутні перекладачі, усний послідовний переклад, перекладацькі стратегії, комунікативні стратегії

Анотація

Теоретично обґрунтовано лінгводидактичну модель процесу формування в майбутніх перекладачів англомовної стратегічної компетентності. Вказано, що модель складається з чотирьох блоків: концептуально-цільового, змістового, процесуального та результативного. Концептуально-цільовий блок моделі відображає сутність фундаментальних підходів, що лягли в основу розробки авторської методики формування англомовної стратегічної компетентності в майбутніх перекладачів: комунікативного, ресурсного, рефлексійно-стратегічного і синергетичного. Комунікативний підхід передбачає розуміння того, що спілкування є мовленнєвою діяльністю, у ході якої вирішуються конкретні комунікативні завдання. Ресурсний підхід визначає спрямованість навчального процесу на визначення структури професійного потенціалу майбутнього перекладача, формування його професійно важливих якостей, потреб, навичок, вмінь, компетенцій. Визначення рефлексійно-стратегічного підходу зумовлене акцентом на використанні стратегій у всій системі навчального процесу за розробленою методикою, а вміння рефлексії у навчальній діяльності студента дадуть йому можливість контролювати свої дії, визначати послідовність етапів пізнавальної діяльності. Вагомість синергетичного підходу зумовлена тим, що суб’єкти освітнього процесу повинні перебувати у постійному саморозвитку, внутрішня сила якого є джерелом та імпульсом кожного з них. Змістовий блок моделі передбачає формування визначених компонентів структури стратегічної компетентності перекладача через виконання студентами трьох комплексів (блоків) вправ, які складають авторську підсистему вправ і завдань. Результативний елемент моделі визначає рівні, критерії і відповідні показники сформованості англомовної стратегічної компетентності майбутніх перекладачів.

Біографія автора

NATALIIA SABAT, Ivan Franko National University of Lviv

Lecturer

Посилання

Budnik A. S. Metodika formirovaniia mezhkulturnoi kommunikativnoi kompetentsii starsheklassnikov posredstvom elektivnogo videokursa (profilnaia shkola, angliiskii yazyk) [Methodology of the development of intercultural communicative competence of jigh school students by means of elective video course (profiled school, English)]. Dis..kand. ped. nauk. - M., 2015. - 199 s.

Vernerfelt B. Resursnaia traktovka firmy [Resource interpretation of the company] / B Vernerfelt // Vestnik S.-Peterburgskogo un-ta. - Seriia Menedzhment. - Vyp.1. - 2006. - S. 103-118.

Zadorozhna I.P. Orhanizatsiia samostiinoi roboty maibutnikh uchyteliv anhliyskoi movy z praktychnoi movnoi pidhotovky : monohrafiia [Organization of self-study activity of future English teachers in Practical English: monograph] / I. P. Zadorozhna. – Ternopil : Vyd-vo TNPU, 2011. – 414 s.

Zienya L.Ya. Teoretyko-metodychni zasady pidhotovky maybutnikh uchyteliv do navchannia inozemnykh mov uchniv profilnoi shkoly: monohrafiia [Theoretical and methodological foundations of future teacher preparation for teaching foreign languages to the students of the profiled school: monograph] / Liudmyla Yakivna Zienya. – Horlivka: Vydavnytstvo HDPIIM, 2011. – 436 s.

Zimniaia I.A. Pedagogicheskaia psikhologiia: Uchebnik dlia vuzov [Pedagogical psychology: university textbook] / I.A. Zimniaia. - M .: Logos, 2004. - 384 s.

Zinukova N. V. Usnyi pereklad u zovnishnioekonomichnii sferi: teoriia i metodyka navchannia mahistriv-filolohiv: monohrafiia [Oral translation in external economic sphere: theory and methodology of future masters in philology: monograph] / N. V. Zinukova. – Dnipro: Universytet imeni Alfreda Nobelia, 2017. – 424 s.

Levites D. G. Avtodidaktika. Teoriya i praktika konstruirovaniia sobstvennykh tekhnologii obucheniia [Autodidactics. Theory and practice of developing author’s teaching technologies]. – Izd-vo Moskovskogo psikhologo-sotsialnogo instituta. - Voronezh: Izd-vo NPO "MODEK", 2003. - 320 s.

Martynova R. Yu. Pedagogicheskiie osnovy integrirovannogo obucheniia obrazovatelnoi inoyazychnoi rechevoi deiatelnosti studentov neiazykovykh spetsialnostei: Monografiia [Pedagogical foundations of integrated teaching of educational innovative speech activity of non-philology students: Monograph]. - Odessa: "Obrazovaniie Ukrainy", 2017. - 210 s.

Metodyka navchannia inozemnykh mov i kultur: teoriia i praktyka: pidruchnyk dlia studentiv klasychnykh, pedahohichnykh i linhvistychnykh universytetiv [Methods of teaching of foreign languages and cultures: theory and practice: a textbook for university students] / Bihych O. B., Borysko N. F., Boretska H. E. ta in. / za zahalnoiu red. S. Yu. Nikolaievoii. – K.: Lenvit, 2013. – 590 s.

Mykytenko N. O. Teoretychni osnovy formuvannia inshomovnoi profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv pryrodnychykh spetsialnostei. Monohrafiia [Theoretical foundations of development of foreign language professional competence of future specialists in natural sciences: monograph] / za red. Prof. H. V. Tereshchuka. – Ternopil: TNPU, 2011. – 384 s.

Mykytyuk S.O. Resursnyi pidkhid do profesiynoi pidhotovky maybutnioho vchytelia: monohrafiia [Resource approach to professional preparation of a future teacher: monograph] / Serhii Oleksandrovych Mykytiuk. – Kharkiv: Monrhraf, 2012. – 342 s.

Rusova N. Yu. Teoreticheskie osnovy modelirovaniia didakticheskogo materiala: na primere obrazovatelnoi oblasti «filologiia» [Theoretical foundations of modelling of didactic materials: with the example of educational sphere “philology”]: dis ... d-ra ped. nauk: 13.00.01 / N.Yu. Rusova. - Nizhnii Novgorod, 2000. - 435 s.

Spirina T. A. Formirovanie professionalnoi kultury sotsialnykh pedagogov v protsesse ikh professionalnoi podgotovki [The development of professional culture of social pedagogues in the process of their professional education] / T.A. Spirina // Aktualnye problemy formirovaniia psikhologo-pedagogicheskoi kul'tury budushchikh spetsialistov. - Kiev, 2012. - № 2 (2). - S. 316-324.

Spivakovska Ye. O. Teoretychni ta metodychni osnovy pidhotovky maibutnioho vchytelia humanitarnykh spetsialnostei do profesiinoi diialnosti v polisubiektnomu navchalnomu seredovyshchi [Theoretical and methodical foundations of preparation of future Humanities teacher for professional activity in polysubject educational environment] / Ye.O. Spivakovska.– Ternopil, 2016.– 467 s.

Tereshchuk D. H. Formuvannia u studentiv filolohichnykh spetsialnostei inshomovnykh komunikatyvnykh stratehii z vykorystanniam movlennievykh symuliatsii [Development of communicative strategies with the use of speech simulations in the students majoring in Philology]. Dys. kand. ped. n. 13.00.02. – Ternopil, 2012. – 222 s.

Torichnyi O.V. Teoriia i praktyka formuvannia viiskovo-spetsialnoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv u protsesi navchannia : monohrafiia [Theory and practice of development of military-oriented competence of future border guard officers in the study process: monograph] / O. V.Torichnyi; Nats. akad. Derzh. prykordon. sluzhby Ukrainy im. B. Khmelnytskoho. – Khmelnytskyi : Vyd-vo Nats. akad. DPSU, 2012. – 535 c.

Chalyi O.V. Synerhetyka yak suchasna metodolohiia neperervnoi profesiinoi osvity [Synergetics as a modern methodology of continuous professional education] / O.V. Chalyi // Neperervna profesiina osvita: Filosofiia, pedahohichni paradyhmy, prohnoz / APN Ukrainy, In-t pedahohiky i psykholohii prof. osvity APN Ukrainy. - Kyiv : Naukova dumka, 2003. - S. 277-344.

Shapar V.B. Slovar prakticheskogo psikhologa [Dictionary of a practical psychologist] / Viktor Borisovich Shapar. -M .: OOO «Izd-vo AST». - M .: «Torsing», 2004. - 734 s.

Haken H., Portugali J. A synergetic interpretation of cue-dependent prospective memory // Cognitive Processing. – 2005. – Vol. 6. – Р. 87-97.

Hertel J., Millers B., Usingsimulations to promote learning in higher education: an introduction. – 1st ed. – USA Stylus Publishing, LLc, 2002. – 182 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-23

Як цитувати

SABAT, N. (2019). ЛІНГВОДИДАКТИЧНА МОДЕЛЬ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ У МАЙБУТНІХ ПЕРЕКЛАДАЧІВ СТРАТЕГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, (1), 68–75. https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.1.9

Номер

Розділ

КОМУНІКАЦІЯ В ПЕДАГОГІЧНОМУ, СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ, ПРОФЕСІЙНОМУ СЕРЕДОВИЩІ