DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.1.13

РОЗВИТОК КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ УЧНІВ СЕРЕДНЬОЇ ШКОЛИ В НАВЧАЛЬНІЙ ДИСКУСІЇ З ВИКОРИСТАННЯМ МЕТОДИЧНОГО ЗРАЗКА СИТУАТИВНО-КОМУНІКАТИВНИХ ЗАВДАНЬ

OLENA POPOVA

Анотація


Запропоновано організацію формування комунікативної компетентності української мови учнів основної школи як цілісний дидактичний процес. Його складниками визначено розвиток зв’язного мовлення, комунікативні завдання, спрямовані на його навчання і перевірку, та метод навчальної дискусії, завдяки якому ці завдання повинні бути використані. Акцентовано увагу на необхідності використання методу навчальної дискусії для актуалізації важливих потреб спілкування учнів. Комунікативний принцип покладено в основу аналізу різних класифікацій вправ, використання навчальних завдань для розвитку мовленнєвої когезії і когерентності на уроках української мови, застосування навчальної дискусії для формування комунікативної компетентності учнів середньої школи. Досліджено характеристики та особливості цілісного процесу розвитку комунікативної компетентності з української мови. Розроблено методичний зразок ситуативно-комунікативних завдань для розвитку і формування зв’язності мовлення та комунікативних умінь і навичок для ведення навчальної дискусії.

Ключові слова


комунікативна компетентність з української мови; метод навчальної дискусії; зв’язне мовлення; когезія і когерентність, методичний зразок ситуативно-комунікативного завдання

Повний текст:

PDF

Посилання


Avramenko O. M. Pidruchnyk ukrayinska mova. 9 klas [Textbook Ukrainian language. 9th form]. Kyiv, Hramota, 2017. 160 p.

Varzatsʹka L. O. Metodyka rozvytku zvyaznoho movlennya molodshykh shkolyariv [Methodology for the development of coherent speech of junior pupils] Kamіanets-Podilskyі, Abetka, Publ., 2001. 204 p. Yermak N. V. Formuvannya tekstotvorchykh umin uchniv 5–9 klasiv u protsesi navchannya morfolohiyi ukrayinskoyi movy [Formation of text-making abilities of students 5-9 classes in the process of learning the morphology of the Ukrainian language]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatyuka, 2017, pp. 157–164.

Kompetentnisnyy pidkhid u suchasniy osviti: svitovyy dosvid ta ukrayins'ki perspektyvy / za zah. red. O. V. Ovcharuk [Competence in the context of such events: prospective and Ukrainian perspectives] Kyiv, K.I.S., Publ., 2004. 112 p. (In Ukranian)

Kurach L. I. Problema rozvytku linhvokulturolohichnoi kompetentnosti uchniv u protsesi navchannya mov natsionalnykh menshyn [The problems of students’ linguocultural competence development in the process of national minorities languages studying]. Ukrayinskij pedahohichnij zhurnal, 2015, Vol. 3, pp. 136–144. (In Ukrainian)

Leshchenko H. P. Kompetentnisnyy pidkhid do provedennya urokiv rozvytku movlennya v pochatkovykh klasakh [Competence approach to conducting lessons of speech development in elementary school]. Nova pedahohichna dumka, 2013, Vol. 2, pp. 116–120. (In Ukrainian)

Melnichayko V. Ya. Udoskonalennya zmistu i metodiv navchannya ukrayinsʹkoyi movy [Improving the content and methods of teaching the Ukrainian language] Kyyiv, Rad. shkola, Publ., 1982. 216 p. (In Ukrainian)

Nikolayeva S. Yu. Zahalnoievropeyski Rekomendatsiji z movnoji osvity: vyvchennia, vykladannia, otsinyuvannia [European Recommendations on Language Education: Study, Teaching, Evaluation] Kyiv, Lenvit, Publ., 2003. 273 p.

Novyі tlumachnyі slovnyk ukrayinskoi movy: 42000 sliv: dlіa studentiv vyshch. ta sered. navch. zakladiv: vol. 4 / uklad.: V. V. Yaremenko, O. M. Slipushko [New dictionary of the Ukrainian language] Kyiv, AKONIT, 1999, Vol. 2. 912 p.

Pentylyuk M. I. Kompetentnisnyі pidkhid do formuvannіa movnoyi osobystosti u yevrointehratsiynomu konteksti [Competence Approach to the Formation of a Linguistic Personality in a Euro-Integration Context]. Ukrainska mova ta literatura v shkoli, 2010, Vol. 2, pp. 2–8.

Popova O. V. Kontrolʹ ukrayinsʹkoyi usnoyi movlennyevoyi kompetentnosti uchniv starshoi shkoly metodom navchalʹnoyi dyskusiyi [Assessing Ukrainian speech competence of the secondary school students through discussion method]. Molodyy vchenyy, 2018, Vol. 6, pp. 154–157. (In Ukrainian)

Stelmakhovych M. H. Systema roboty z rozvytku zvіaznoho movlennіa [System for the development of coherent speech] Kyiv, Rad. shkola, 1981. 190 p.

Ukrayinsʹka mova. 5–9 klasy. Prohrama dlіa zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv z ukrayinskoіu movoіu navchannіa (zi zminamy, zatverdzhenymy nakazom MON Ukrainy vid 07.06.2017 № 804) [Ukrainian language. 5–9 classes. Program for general educational institutions with Ukrainian language training].

Shevtsova L. S. Metodyka zastosuvannіa movlennyevykh sytuatyvnykh zavdan: metodychnij posibnyk [Methodology of the use of speech situational tasks: textbook] / Zhytomyr, Vyd-vo ZHDPU, Publ., 2004. 94 p.

Yushchuk I. P. Ukrayinskа movа [riven standartu]: pidruchnyk dlіa 10 klasu zakladiv zah. sered. osvity (Ukrainian language [standard level]: textbook for 10th forms of secondary schools] Ternopil, Navchalna knyha – Bohdan, 2018. 208 p.

Dontcheva-Navratilova O., Jančaříková R., Miššíková G., Povolná R. Coherence and Cohesion in English Discourse. Brno, Masaryková Univerzita, 2012. 165 p. (In English)

Halliday M. Cohesion in English. URL: http://doi.org/10.4324/9781315836010. (In English)

Huerta S. Coherencia y cohesión. Herencia: Estudios literarios, lingüísticos y creaciones artísticas. Available at: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3401183/ (In Spanish)


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Авраменко О. М. Підручник українська мова. 9 клас / О. М. Авраменко. – К.: Грамота, 2017. – 160 с.

2. Варзацька Л. О. Методика розвитку зв’язного мовлення молодших школярів / Л. О. Варзацька, Л. М. Шевченко. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2001. – 204 с.

3. Єрмак Н. В. Формування текстотворчих умінь учнів 5–9 класів у процесі навчання морфології української мови / Н. В. Єрмак // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. – Тернопіль, 2017. – № 3. – С. 157–164.

4. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / за заг. ред. О. В. Овчарук. – К.: К.І.С., 2004. – 112 с.

5. Курач Л. І. Проблема розвитку лінгвокультурологічної компетентності учнів у процесі навчання мов національних меншин / Л. І. Курач, О. Л. Фідкевич // Український педагогічний журнал. – 2015. – № 3. – С. 136–144.

6. Лещенко Г. П. Компетентнісний підхід до проведення уроків розвитку мовлення в початкових класах / Г. П. Лещенко, Л. Іванова // Нова педагогічна думка. – 2013. – № 2. – С. 116–120.

7. Мельничайко В. Я. Удосконалення змісту і методів навчання української мови / В. Я. Мельничайко, М. І. Пентилюк, Л. П. Рожило. – К.: Рад. школа, 1982. – 216 с.

8. Ніколаєва С. Ю. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / С. Ю. Ніколаєва. – К.: Ленвіт, 2003. – 273 с.

9. Новий тлумачний словник української мови: 42000 слів: для студентів вищ. та серед. навч. закладів: у 4 т. / уклад.: В. В. Яременко, О. М. Сліпушко. – К.: АКОНІТ, 1999. – Т. 2. – 912 с.

10. Пентилюк М. І Компетентнісний підхід до формування мовної особистості у євроінтеграційному контексті / М. І Пентилюк // Українська мова та література в школі. – 2010. – № 2. – С. 2–8.

11. Попова О. В. Контроль української усної мовленнєвої компетентності учнів старшої школи методом навчальної дискусії / О. В. Попова // Молодий вчений. – 2018. – № 6. – С. 154–157.

12. Стельмахович М. Г. Система роботи з розвитку зв’язного мовлення / М. Г. Стельмахович. – К.: Рад. школа, 1981. – 190 с.
Українська мова. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. – К.: Вид. дім «Освіта», 2013.

13. Шевцова Л. С. Методика застосування мовленнєвих ситуативних завдань: метод. посібник / Л. С. Шевцова. – Житомир: Вид-во ЖДПУ, 2004. – 94 с.

14. Ющук І. П. Українська мова [рівень стандарту]: підручник для 10 класу закладів заг. серед. освіти / І. П. Ющук. – Тернопіль: Навчальна Книга – Богдан, 2018. – 208 с.

15. Doncheva-Navratilova O., Miššíková G., Povolná R. Coherence and Cohesion in English Discourse. Brno: Masaryková Univerzita, 2012. (In English).

16. Halliday M. Cohesion in English. URL: http://doi.org/10.4324/9781315836010.

17. Huerta S. Coherencia y cohesión. Herencia: Estudios literarios, lingüísticos y creaciones artísticas. Available at: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3401183.





Copyright (c) 2019 OLENA POPOVA

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Ліцензія Creative Commons

Твір "Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка", створений Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка ліцензовано за ліцензією Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна.