РОЗВИТОК КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ УЧНІВ СЕРЕДНЬОЇ ШКОЛИ В НАВЧАЛЬНІЙ ДИСКУСІЇ З ВИКОРИСТАННЯМ МЕТОДИЧНОГО ЗРАЗКА СИТУАТИВНО-КОМУНІКАТИВНИХ ЗАВДАНЬ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.1.13Ключові слова:
комунікативна компетентність з української мови, метод навчальної дискусії, зв’язне мовлення, когезія і когерентність, методичний зразок ситуативно-комунікативного завданняАнотація
Запропоновано організацію формування комунікативної компетентності української мови учнів основної школи як цілісний дидактичний процес. Його складниками визначено розвиток зв’язного мовлення, комунікативні завдання, спрямовані на його навчання і перевірку, та метод навчальної дискусії, завдяки якому ці завдання повинні бути використані. Акцентовано увагу на необхідності використання методу навчальної дискусії для актуалізації важливих потреб спілкування учнів. Комунікативний принцип покладено в основу аналізу різних класифікацій вправ, використання навчальних завдань для розвитку мовленнєвої когезії і когерентності на уроках української мови, застосування навчальної дискусії для формування комунікативної компетентності учнів середньої школи. Досліджено характеристики та особливості цілісного процесу розвитку комунікативної компетентності з української мови. Розроблено методичний зразок ситуативно-комунікативних завдань для розвитку і формування зв’язності мовлення та комунікативних умінь і навичок для ведення навчальної дискусії.Посилання
Avramenko O. M. Pidruchnyk ukrayinska mova. 9 klas [Textbook Ukrainian language. 9th form]. Kyiv, Hramota, 2017. 160 p.
Varzatsʹka L. O. Metodyka rozvytku zvyaznoho movlennya molodshykh shkolyariv [Methodology for the development of coherent speech of junior pupils] Kamіanets-Podilskyі, Abetka, Publ., 2001. 204 p. Yermak N. V. Formuvannya tekstotvorchykh umin uchniv 5–9 klasiv u protsesi navchannya morfolohiyi ukrayinskoyi movy [Formation of text-making abilities of students 5-9 classes in the process of learning the morphology of the Ukrainian language]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatyuka, 2017, pp. 157–164.
Kompetentnisnyy pidkhid u suchasniy osviti: svitovyy dosvid ta ukrayins'ki perspektyvy / za zah. red. O. V. Ovcharuk [Competence in the context of such events: prospective and Ukrainian perspectives] Kyiv, K.I.S., Publ., 2004. 112 p. (In Ukranian)
Kurach L. I. Problema rozvytku linhvokulturolohichnoi kompetentnosti uchniv u protsesi navchannya mov natsionalnykh menshyn [The problems of students’ linguocultural competence development in the process of national minorities languages studying]. Ukrayinskij pedahohichnij zhurnal, 2015, Vol. 3, pp. 136–144. (In Ukrainian)
Leshchenko H. P. Kompetentnisnyy pidkhid do provedennya urokiv rozvytku movlennya v pochatkovykh klasakh [Competence approach to conducting lessons of speech development in elementary school]. Nova pedahohichna dumka, 2013, Vol. 2, pp. 116–120. (In Ukrainian)
Melnichayko V. Ya. Udoskonalennya zmistu i metodiv navchannya ukrayinsʹkoyi movy [Improving the content and methods of teaching the Ukrainian language] Kyyiv, Rad. shkola, Publ., 1982. 216 p. (In Ukrainian)
Nikolayeva S. Yu. Zahalnoievropeyski Rekomendatsiji z movnoji osvity: vyvchennia, vykladannia, otsinyuvannia [European Recommendations on Language Education: Study, Teaching, Evaluation] Kyiv, Lenvit, Publ., 2003. 273 p.
Novyі tlumachnyі slovnyk ukrayinskoi movy: 42000 sliv: dlіa studentiv vyshch. ta sered. navch. zakladiv: vol. 4 / uklad.: V. V. Yaremenko, O. M. Slipushko [New dictionary of the Ukrainian language] Kyiv, AKONIT, 1999, Vol. 2. 912 p.
Pentylyuk M. I. Kompetentnisnyі pidkhid do formuvannіa movnoyi osobystosti u yevrointehratsiynomu konteksti [Competence Approach to the Formation of a Linguistic Personality in a Euro-Integration Context]. Ukrainska mova ta literatura v shkoli, 2010, Vol. 2, pp. 2–8.
Popova O. V. Kontrolʹ ukrayinsʹkoyi usnoyi movlennyevoyi kompetentnosti uchniv starshoi shkoly metodom navchalʹnoyi dyskusiyi [Assessing Ukrainian speech competence of the secondary school students through discussion method]. Molodyy vchenyy, 2018, Vol. 6, pp. 154–157. (In Ukrainian)
Stelmakhovych M. H. Systema roboty z rozvytku zvіaznoho movlennіa [System for the development of coherent speech] Kyiv, Rad. shkola, 1981. 190 p.
Ukrayinsʹka mova. 5–9 klasy. Prohrama dlіa zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv z ukrayinskoіu movoіu navchannіa (zi zminamy, zatverdzhenymy nakazom MON Ukrainy vid 07.06.2017 № 804) [Ukrainian language. 5–9 classes. Program for general educational institutions with Ukrainian language training].
Shevtsova L. S. Metodyka zastosuvannіa movlennyevykh sytuatyvnykh zavdan: metodychnij posibnyk [Methodology of the use of speech situational tasks: textbook] / Zhytomyr, Vyd-vo ZHDPU, Publ., 2004. 94 p.
Yushchuk I. P. Ukrayinskа movа [riven standartu]: pidruchnyk dlіa 10 klasu zakladiv zah. sered. osvity (Ukrainian language [standard level]: textbook for 10th forms of secondary schools] Ternopil, Navchalna knyha – Bohdan, 2018. 208 p.
Dontcheva-Navratilova O., Jančaříková R., Miššíková G., Povolná R. Coherence and Cohesion in English Discourse. Brno, Masaryková Univerzita, 2012. 165 p. (In English)
Halliday M. Cohesion in English. URL: http://doi.org/10.4324/9781315836010. (In English)
Huerta S. Coherencia y cohesión. Herencia: Estudios literarios, lingüísticos y creaciones artísticas. Available at: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3401183/ (In Spanish)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 OLENA POPOVA
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).