СТАН СФОРМОВАНОСТІ МОТИВАЦІЙНО-ЦІННІСНОГО КОМПОНЕНТА ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ ДО РОБОТИ З ПІДЛІТКАМИ, СХИЛЬНИМИ ДО ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.2.7Ключові слова:
майбутні психологи, готовність до роботи з підлітками-девіантами, мотиваційно-ціннісний компонент готовності, мотиви, ціннісні орієнтаціїАнотація
Проаналізовано мотиваційно-ціннісну складову готовності майбутніх психологів до роботи з підлітками, схильними до девіантної поведінки. Констатовано, що більшість дослідників відводять провідну роль мотивації до професійної діяльності у становленні майбутнього фахівця, оскільки остання сприяє формуванню професійного мислення майбутніх психологів, забезпечує стійку професійну спрямованість і формування важливих професійних якостей. Здійснено теоретичний аналіз ролі мотивації та професійних цінностей у структурі готовності майбутнього психолога до роботи з підлітками девіантної поведінки. Встановлено, що цінності та ціннісні орієнтації майбутніх психологів є тією смисловою основою, яка визначає спрямованість мотивів майбутніх психологів до роботи з підлітками-девіантами. Визначено зміст і функції мотиваційно-ціннісного компонента у структурі готовності майбутніх психологів до професійної діяльності вказаного напрямку. Доведено, що мотиваційно-ціннісна складова спрямовує майбутніх психологів до роботи з підлітками, схильними до девіантної поведінки, обумовлюючи мотивацію взаємодії з ними. Визначено показники сформованості мотиваційно-ціннісного компонента: мотиви вибору роботи психолога з підлітками, схильними до девіантної поведінки; ціннісні орієнтації майбутніх психологів щодо професійної діяльності з підлітками зазначаної категорії. Презентовано анкету та опитувальник для дослідження сформованості мотиваційно-ціннісного компонента готовності майбутніх психологів до роботи з підлітками, схильними до девіантної поведінки. Представлено результати дослідження стану сформованості мотиваційно-ціннісного компонента готовності майбутніх психологів до роботи з підлітками, схильними до девіантної поведінки. Констатовано, що у значної частини досліджуваних рівень сформованості мотиваційно-ціннісного показника є недостатнім для ефективної професійної діяльності майбутніх фахівців у вказаному напрямку.Посилання
Halyan O. I. Motyvatsiіnyі aspekt profesiіnoho vyboru maybutnikh psykholohiv (na prykladi studentiv Tsentru perepidhotovky). [Motivational aspect of future psychologists’ professional choice (on the example of students of the Retraining Center)] Naukovyі visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav. Seriіa psykholohichna. 2013. Vol. 2. PP. 194–202.
Dmyterko-Karabyn Kh. M. Vplyv smyslozhyttyevykh oriіentatsiі na motyvatsiіnu hotovnist do profesiіnoi diіalnosti maіbutnikh psykholohiv: avtoref. dys. ... kand. psykhol. nauk: 19.00.07. [Influence of meaningful life orientations on motivational of future psychologists’ readiness to professional activity]. Ivano-Frankivsk, 2004. 23 p.
Morokhovska U. L. Rozvytok motyvatsiіnykh skladovykh profesiіnoho samovyznachennya maіbutnikh psykholohiv: avtoref. dys. ... kand. psykhol. nauk: 19.00.07. [Development of motivational components of future psychologists’ professional self-determination]. Kyiv, 2011. 21 p.
Furman A. A. Tsinnisno-oriіentatsiіni chynnyky osobystisnoho rozvytku maіbutnikh psykholohiv: avtoref. dys. ... kand. psykhol. nauk: 19.00.07. [Value-orientation factors of future psychologists’ the personal development]. Odessa, 2009. 22 p.
Shevchenko N. F. Profesiіna svidomist psykholoha: metodolohichnyі ta prykladnyі aspekty/ [Psychologists’ professional consciousness: methodological and applied aspects]. Problemy suchasnoi psykholohii. 2012. Vol. 1. PP. 16–23.
Shemyhon N. Yu. Formuvannіa tsinnisnykh oriyentatsiі maybutnikh pedahohiv u protsesi profesiіnoi pidhotovky: avtoref. dys. … kand. ped. nauk: 13.00.04. [Formation of future teachers’ value orientations in the process of vocational training]. Kharkiv, 2008. 23 p.
Sholokh O. A. Tsinnisne stavlennіa osobystosti do maіbutnoi profesii yak psykholoho-pedahohichna problema. [The individual’s value attitude to the future profession as a psychological and pedagogical problem]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriіa: Pedahohichni nauky. 2017. Vol. 142. PP. 225–230.
Yablonskyі A. I. Motyvatsiіna hotovnist maіbutnikh psykholohiv do ekspertnoi diyalnosti: sutnist ta struktura. [Future psychologists’ motivational readiness for expert activity: essence and structure]. Naukovyі visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriіa: Psykholohichni nauky. 2015. Vol. 2 (2). PP. 77–81.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 HALYNA LUTSYK
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).