СТАН СФОРМОВАНОСТІ МОТИВАЦІЙНО-ЦІННІСНОГО КОМПОНЕНТА ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ ДО РОБОТИ З ПІДЛІТКАМИ, СХИЛЬНИМИ ДО ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ

Автор(и)

  • HALYNA LUTSYK Рівненський державний гуманітарний університет, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.2.7

Ключові слова:

майбутні психологи, готовність до роботи з підлітками-девіантами, мотиваційно-ціннісний компонент готовності, мотиви, ціннісні орієнтації

Анотація

Проаналізовано мотиваційно-ціннісну складову готовності майбутніх психологів до роботи з підлітками, схильними до девіантної поведінки. Констатовано, що більшість дослідників відводять провідну роль мотивації до професійної діяльності у становленні майбутнього фахівця, оскільки остання сприяє формуванню професійного мислення майбутніх психологів, забезпечує стійку професійну спрямованість і формування важливих професійних якостей. Здійснено теоретичний аналіз ролі мотивації та професійних цінностей у структурі готовності майбутнього психолога до роботи з підлітками девіантної поведінки. Встановлено, що цінності та ціннісні орієнтації майбутніх психологів є тією смисловою основою, яка визначає спрямованість мотивів майбутніх психологів до роботи з підлітками-девіантами. Визначено зміст і функції мотиваційно-ціннісного компонента у структурі готовності майбутніх психологів до професійної діяльності вказаного напрямку. Доведено, що мотиваційно-ціннісна складова спрямовує майбутніх психологів до роботи з підлітками, схильними до девіантної поведінки, обумовлюючи мотивацію взаємодії з ними. Визначено показники сформованості мотиваційно-ціннісного компонента: мотиви вибору роботи психолога з підлітками, схильними до девіантної поведінки; ціннісні орієнтації майбутніх психологів щодо професійної діяльності з підлітками зазначаної категорії. Презентовано анкету та опитувальник для дослідження сформованості мотиваційно-ціннісного компонента готовності майбутніх психологів до роботи з підлітками, схильними до девіантної поведінки. Представлено результати дослідження стану сформованості мотиваційно-ціннісного компонента готовності майбутніх психологів до роботи з підлітками, схильними до девіантної поведінки. Констатовано, що у значної частини досліджуваних рівень сформованості мотиваційно-ціннісного показника є недостатнім для ефективної професійної діяльності майбутніх фахівців у вказаному напрямку.

Біографія автора

HALYNA LUTSYK, Рівненський державний гуманітарний університет

викладач

Посилання

Halyan O. I. Motyvatsiіnyі aspekt profesiіnoho vyboru maybutnikh psykholohiv (na prykladi studentiv Tsentru perepidhotovky). [Motivational aspect of future psychologists’ professional choice (on the example of students of the Retraining Center)] Naukovyі visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav. Seriіa psykholohichna. 2013. Vol. 2. PP. 194–202.

Dmyterko-Karabyn Kh. M. Vplyv smyslozhyttyevykh oriіentatsiі na motyvatsiіnu hotovnist do profesiіnoi diіalnosti maіbutnikh psykholohiv: avtoref. dys. ... kand. psykhol. nauk: 19.00.07. [Influence of meaningful life orientations on motivational of future psychologists’ readiness to professional activity]. Ivano-Frankivsk, 2004. 23 p.

Morokhovska U. L. Rozvytok motyvatsiіnykh skladovykh profesiіnoho samovyznachennya maіbutnikh psykholohiv: avtoref. dys. ... kand. psykhol. nauk: 19.00.07. [Development of motivational components of future psychologists’ professional self-determination]. Kyiv, 2011. 21 p.

Furman A. A. Tsinnisno-oriіentatsiіni chynnyky osobystisnoho rozvytku maіbutnikh psykholohiv: avtoref. dys. ... kand. psykhol. nauk: 19.00.07. [Value-orientation factors of future psychologists’ the personal development]. Odessa, 2009. 22 p.

Shevchenko N. F. Profesiіna svidomist psykholoha: metodolohichnyі ta prykladnyі aspekty/ [Psychologists’ professional consciousness: methodological and applied aspects]. Problemy suchasnoi psykholohii. 2012. Vol. 1. PP. 16–23.

Shemyhon N. Yu. Formuvannіa tsinnisnykh oriyentatsiі maybutnikh pedahohiv u protsesi profesiіnoi pidhotovky: avtoref. dys. … kand. ped. nauk: 13.00.04. [Formation of future teachers’ value orientations in the process of vocational training]. Kharkiv, 2008. 23 p.

Sholokh O. A. Tsinnisne stavlennіa osobystosti do maіbutnoi profesii yak psykholoho-pedahohichna problema. [The individual’s value attitude to the future profession as a psychological and pedagogical problem]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriіa: Pedahohichni nauky. 2017. Vol. 142. PP. 225–230.

Yablonskyі A. I. Motyvatsiіna hotovnist maіbutnikh psykholohiv do ekspertnoi diyalnosti: sutnist ta struktura. [Future psychologists’ motivational readiness for expert activity: essence and structure]. Naukovyі visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriіa: Psykholohichni nauky. 2015. Vol. 2 (2). PP. 77–81.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-23

Як цитувати

LUTSYK, H. (2019). СТАН СФОРМОВАНОСТІ МОТИВАЦІЙНО-ЦІННІСНОГО КОМПОНЕНТА ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ ДО РОБОТИ З ПІДЛІТКАМИ, СХИЛЬНИМИ ДО ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, (2), 51–57. https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.2.7