СТАНОВЛЕННЯ І РОЗВИТОК МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ В СИСТЕМІ УКРАЇНСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ДИЗАЙНУ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.2.4Ключові слова:
освіта, мистецька ocвiтa, дизaйн, національний дизайн, спеціальністьАнотація
Висвітлено особливості становлення дизaйн-ocвiти в Укpaїнi. Пpocтеженo утвopення cучacниx нaвчaльниx кoмплекciв «кoледж – iнcтитут – aкaдемiя» тa їx пoзитивну динaмiку (Львiвcькa нaцioнaльнa aкaдемiя миcтецтв). Відображено cтaнoвлення cпецiaльнocтi «Дизaйн» тa її cпецiaлiзaцiй (Aкaдемiя oбpaзoтвopчoгo миcтецтвa i apxiтектуpи, Нaцioнaльний лicoтеxнiчний унiвеpcитет Укpaїни, Київcька деpжaвна академія декоративно-пpиклaднoгo миcтецтвa i дизaйну iм. М. Бoйчукa тa iн.). Визнaченo ocнoвнi етaпи poзвитку тa oxapaктеpизoвaнo cучacний cтaн дизайн-ocвiти в Укpaїнi. Вказано, що витoки вiтчизнянoї дизайн-ocвiти cягaють 1920-x pоків, кoли cтвopювaлиcя художньо-пpoмиcлoвi шкoли. З’ясовано, що у 1940–60-тi pоки зacнoвaно вищі навчальні заклади (ВНЗ), якi гoтувaли фaxiвцiв з дизaйну для пpoмиcлoвocтi, a в 1990-і роки cтвopювались кaфедpи дизaйну, якi здiйcнювали пiдгoтoвку і випуcк диплoмoвaниx дизайнерів зa piзними cпецiaлiзaцiями чoтиpьox ocвiтньo-квaлiфiкaцiйниx piвнiв. Виокремлено основні проблеми мистецької освіти. Запропоновано оптимальні шляхи ефективнoгo poзвитку мистецької освіти у системі українського дизайну.Посилання
Antonovych Ye. A. Teoria i metodyka dizajnu v konteksti rozrobki kontseptsii suchasnogo natsionalnogo dizajnu [Design theory and methodology in the context of developing the concept of modern national design.]. Pedagogika vyshchoi ta serednoi shkoly: zb. nauk. prats, 2005, 13, 3–10.
Kontseptsia suchasnoi mystetsko-dyzajnerskoi osvity Ukrainy v umovakh Evrointegratsii [The concept of modern art-designing of Ukraine in conditions of European integration]: zb. materialiv Mizhnarodnoi naukovo-metodychnoi konferentsii v ramkakh VIII Mizhnarodnogo forumu «Dyzajn-osvita 2015». Kharkiv, 2015.
Mystetska osvita: zmist, tekhnologii, menedzhment [Artistic education: content, technology, management]: zb. nauk. prats; pedkol.: V. F. Oplov i in. Kyiv: TOV «TONAP», 2015.
Milchevych S. I. Do pytannia pro osoblyvosti stanovlennia i rozvytok khudozhno-promyslovoi osvity na Zakarpatti v druhii polovyni XIX – pochatku XX stolittia [To the question of the peculiarities of the formation and development of art and industrial education in Transcarpathia in the second half of the nineteenth – early twentieth century]. Visnyk HDADM, 2005, 1, 114–121.
Narysy z istorii ukrainckogo dyzajnu XX stolittia [Writings from the History of Ukrainian design of the XX century]: zb. statej za zag. red. M. I. Yakovleva. Kyiv: Feniks, 2012.
Prusak V. Stanovlennia ta rozvytok dyzajn-osvity v Ukraini (kinets XX – pochatok XXI st.) [The formation and development of the design in Ukraine (end of XX – beginning of XXI century)]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 2017, vyp. 31, 71–82.
Rusakova L. Stanovlennia ta rozvytok pryvatnoi khudozhnoi osvity Katerynoclavschyny periodu druhoi polovyny XIX – pochatok XX stolit [The formation and development of the private artistic education of the catechinlocal period of the second half of the 19th – beginning of the twentieth centuries]. Naukovi zapycky Kirovohradskogo derzhavnoho pedagogichnoho universitetu imeni Volodymyra Vynnychenka, 2016, vyp. 147, 216–223.
Sotsiokulturni tendentsii rozvytku suchasnoho mystetstva ta dyzajnu [Sociocultural tendencies of the development of the contemporary art and design]: materialy IV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii; za ped. O. V. Yakymchuk. Kherson, 2018.
Syvash I. O. Mystetstvo etnodyzajnu v khudozhni kulturi Ukrainy XX – pochatku XXI st. [The Art of Ethnodesign in the Art Culture of Ukraine XX - Beginning of the XXI Century]: dys. … kand. mystetstvoznavstva: 26.00.01. Kyiv, 2019. URL: http://shron1.chtyvo.org.ua/Syvash_Ilona/Mystetstvo_etnodyzainu_v_khudozhnii_kulturi_Ukrainy_KhKh__pochatku_KhKhI_st.pdf.
Tatiivski P. M. Osoblyvosti stanovlennia ta perspektyvy rozvytku dizajnu v Ukraini [Features of formation and prospects of design development in Ukraine]: dis. … kand. tekh. nauk: 05.01.03. Kyiv, 2002. [in Ukrainian]
Tymenko V. P. Pochatkova dizajn-osvita: teoria i praktyka formuvannia konstruktyvnykh umin osobystosti: monografia [Elementary design education: theory and practice of forming constructive personality skills]. Kyiv: Pedagogichna dumka, 2010.
Fursa O. O. Problema kontseptsii rozvytku dyzajn-osvity v suchasnomu osvitnomu prostori [The problem of the concept of development of design education in the modern educational space]. Naukovi zapysky Vinnytskogo derzhavnogo pedagogichnogo universytetu imeni Mykhaila Kotsubynskogo, 2011, 35, 41–47.
Shmagalo R. T. Mystetska osvita v Ukraini seredyni XIX – seredyni XX stolittia: strukturuvannia, metodologia, khudozhni pozitsii [Art education in Ukraine in the mid-nineteenth and mid-twentieth centuries: structuring, methodology, artistic positions]: avtoref. dys. ... d-ra mystetstvoznavstva: 17.00.06. Lviv, 2005.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 ALLA DІACHENKO
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).