ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ВИЗНАЧЕННЯ КУЛЬТУРНОЇ, ЗАГАЛЬНОКУЛЬТУРНОЇ, СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ, КУЛЬТУРОЛОГІЧНОЇ, ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ ТА КРОС-КУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.2.10Ключові слова:
культурна компетентність, загальнокультурна компетентність, соціокультурна компетентність, культурологічна компетентність, полікультурна компетентність, крос-культурна компетентністьАнотація
Розглянуто культурне розмаїття та культурний плюралізм як інтегративні складники компетентнісного підходу в сучасному освітньому процесі підготовки фахівця, як необхідну умову ефективної взаємодії в процесі крос-культурної та міжкультурної комунікації. У цьому контексті активного поширення набули близькі за значенням, проте відмінні за своєю суттю і метою застосування поняття: загальнокультурна, соціокультурна, культурологічна, полікультурна, крос-культурна та культурна компетентність. Подано розгорнутий порівняльний аналіз зазначених термінів з урахуванням ключових аспектів для їх диференціювання та відповідного контекстуального вживання. З метою синтезу наукової думки проаналізовано джерельну базу останніх років у царині компетентнісних взаємостосунків окремих осіб та груп різних культур, розмежовано поняття компетентностей залежно від їх смислу та сфери вживання. У кожній з компетентностей вичленено знання, вміння і досвід, а також особистісні характеристики людини, набуття та розвиток яких є основними для формування тої чи іншої компетентності у сучасного фахівця з урахуванням світових глобалізаційних процесів Визначення відмінних аспектів вказаних компетентностей дозволить чітко диференціювати вказані терміни у контексті реформування освітнього процесу в Україні та кваліфікованої підготовки майбутніх фахівців. Відзначено, що саме культурна компетентність постає у формі базової компетентності фахівця як умовно достатня міра його соціалізованості та інтеркультурованості. Цим зумовлена потреба її ширшого вивчення та аналізу в процесі професійної підготовки кваліфікованих спеціалістів.Посилання
Borovik M. G. Sistemno-kulturologicheskie osnovy izucheniya gumanitarnykh predmetov v shkole: Na primere literatury. Avtoref. dis. ... kand. ped. nauk [Systemic and cultural studies of the study of humanitarian subjects at school: On the example of literature: Dr. ped. sci. author. dis.]. SPb., 1997. 19 p.
Holovina N. I. Problemy formuvannіa kulturnoi kompetentnosti osobystosti v konteksti reformuvannіa vyshchoi shkoly. [Problems of personality cultural competence formation in the context of higher education reform]. Filosofski obrii, 2015. Vol. 33, pp. 147-156. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/FiloFilo_2015_33_16
Lapshin O. G. Mezhdunarodnoіe sotrudnichestvo v oblasti gumanitarnogo obrazovania: perspektiva kross-kulturnoi gramotnosti [International cooperation in the field of humanitarian education: the prospect of cross-cultural literacy]. Kross-kulturnyi dialog: komparativnye issledovaniya v pedagogike i psikhologii: sb. st. Vladimir, 1999. PР. 45–50.
Lukyanchuk S. F. Polikulturne vykhovannya uchniv v amerykanskiy seredniy shkoli. Dys. kand. ... ped. nauk [Multicultural upbringing of students in an American high school: Dr. ped. sci. dis.]. Zhytomyr, 2012. 200 p.
Matsumoto D. Psikhologia i kultura. [Psychology and Culture]. М.; SPb., 2003. Available at: https://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Psihol/Mats/index.php
Pankratova O. M. Kulturologicheskaіa kompetentnost uchitelei i yeyo formirovanie v sisteme vzaimodeistvia IPK PRO i gimnazii № 65 [Cultural competence of teachers and its formation in the system of interaction IPK PRO and gymnasium №65]. Available at: https://ulstu.ru/seminar/archive/29report.doc.
Peretiaha L. Ye. Dydaktychni umovy formuvannia polikulturnoi kompetentnosti molodshykh shkolyariv. Dys. … kand. ped. nauk [Didactic Conditions for Forming Multicultural Competence of Younger Students. Dr. ped. sci. dis.]. Kharkiv, 2008. 247 p.
Sadokhin A. P. Mezhkulturnaya kompetentnost: ponyatie, struktura, puti formirovaniya [Intercultural competence: concept, structure, ways of formation]. Izvestiya Akademii pedagogicheskikh i sotsialnykh nauk. Vol. XI. М., 2007. PP. 86–98.
Solodka A. K. Kroskulturna vzayemodiya: teoria, metodolohia, praktyka: monohrafia. [Cross-cultural interaction: theory, methodology, practice: monograph]. Mykolayiv: Ilion, 2014. 204 p.
Suleimanova P. V. Natsionalno-kulturne tsentry kak sredstvo formirovania sotsiokulturnoi kompetentnosti studentov. [National-cultural centers as a means of forming students sociocultural competence]. Available at: www.science-education.ru/113-11137
Tatokhov B. A. Polikulturnaia kompetentnost – faktor razvitia tolerantnosti studentov [Multicultural competence – a factor in the development of student tolerance]. Vysshee obrazovanie segodnya, 2008, Vol. 3. РР. 24–26.
Fedortsova O. H. Formuvannya kulturolohichnoyi kompetentnosti maybutnikh inzheneriv enerhetykiv u protsesi vyvchennya humanitarnykh dystsyplin. Dys. … kand. ped. nauk. [Formation of cultural competence of future energy engineers in the process of studying humanities: Dr. ped. sci. dis.] Zhytomyr, 2016. 311p.
Ferapontov G. A. Poniatiini apparat sotsio-kross-kulturnogo grazhdanskogo vospitania. [The conceptual apparatus of socio-cross-cultural civic education]. Kross-kulturnyi pokhod v nauke i obrazovanii: materialy ezhegodnogo seminara. Vol. 5/ Novosibirsk: NGPU, 2010. PP. 56–58.
Fomenko T. M. Vyznachennia poniattia «sotsiokulturna kompetentnist» u suchasniy paradyhmi vyshchoi osvity. [Defining the concept of “sociocultural competence” in the modern paradigm of higher education]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty: zb. nauk. prats / za zah. red. prof. V. I. Yevdokymova i prof. O. M. Mykytiuka, Vol. 42. Kharkiv: KhNPU imeni H. S. Skovorody, 2014. PP. 149–156.
Khutorskoi A. V. Kompetentnostnyi podkhod v obuchenii: nauch.-metod. posib. [Competency-based approach in training: scientific method. allowance]. M.: Izd-vo «Eidos»; Izd-vo Inst-ta obrazovaniya cheloveka, 2013. 73 p.
Earley P. С. Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Stanford, CA: Stanford Business Books, 2003. 400 p.
Hall E. T. The Silent Language. Garden City, N. Y.: Doubleday. 1959. 240 р.
Knapp К., Knapp-Potthoff А. Interkulturelle Kommunikation [Intercultural communication]. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 1990. Vol. 1. PP. 62–93.
Savignon S. J. Communicative Language Teaching: Linguistic Theory and Classroom Practice. Available at: http://videa.ca/wp-content/uploads/2015/08/Communicative-language-teaching2.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 VIKTORIYA BILYTSKA
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).