ФОРМУВАННЯ ФОНЕТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НА ЗАНЯТТЯХ З ДИСЦИПЛІНИ «СУЧАСНА ПОЛЬСЬКА МОВА»

Автор(и)

  • ОКСАНА РАНЮК Хмельницький національний університет, Ukraine
  • СВІТЛАНА ВОЙТАЛЮК Хмельницький національний університет, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-1436-2726

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.1.14

Ключові слова:

філолог, польська мова, фонетична компетентність, вправа, риторична гра.

Анотація

Проаналізовано фонетичну компетентність, яка є одним із складників іншомовної комунікативної компетентності. Вказано, що серед дослідників немає єдиної думки стосовно визначення поняття «фонетична компетентність», адже частина з них розуміє фонетичну компетентність як правильну вимову звуків і звукосполучень, коректне наголошування слів і володіння інтонаційними моделями мови, а решта – як здатність до нормативного фонетичного оформлення власного іншомовного мовлення та розуміння мовлення інших. Відзначено, що фонетична компетентність безпосередньо пов’язана з технікою мовлення, елементами якої є дихання, голос, дикція, орфоепія. Вказано, що результативність формування фонетичної компетентності залежить від використання ефективних методів. Серед методів виокремлено пояснювально-ілюстративний, спостереження над текстом і мовленням, проблемний метод, метод гри, вправ тощо. Запропоновано вправи, які спрямовані на формування фонетичної компетентності. Зазначено, що проведення занять з польської мови з використанням ігрового матеріалу активізує студентів, сприяє досягненню високої результативності знань та мотивує до вивчення мови. Підкреслено, що під час вивчення польської мови важливо використовувати якомога частіше аутентичний текст та постійно працювати над удосконаленням фонетичної компетентності майбутніх філологів.

Біографії авторів

ОКСАНА РАНЮК, Хмельницький національний університет

кандидат педагогічних наук, старший викладач

СВІТЛАНА ВОЙТАЛЮК, Хмельницький національний університет

викладач

Посилання

Babych N. D. (1990). Osnovy kultury movlennia. [Fundamentals of speech culture]. Lviv: Svit, 232 s.

Bakum Z. P. (2008). Teoretyko-metodychni zasady navchannia fonetyky ukrainskoi movy v himnazii: monohrafiia. [Theoretical and methodological principles of teaching the phonetics of the Ukrainian language in high school: a monograph]. Kryvyi Rih: Vydavnychyi dim. 338 s.

Borysko N. F. (2011). Metodyka formuvannia inshomovnoi fonetychnoi kompetentsii. [Methods of forming foreign phonetic competence]. Inozemni movy. № 3. (67). S. 3–14.

Burda K. L. (2011). Movna kompetentsiia studentiv medychnykh VNZ yak skladnyk fakhovoi kultury maibutnoho likaria. [Language competence of medical students as a component of the professional culture of the future doctor]. Medychna osvita. № 4. S. 74–76.

Volokh O. T. (1986). Suchasna ukrainska literaturna mova. Vstup. Fonetyka. Orfoepiia. Hrafika i orfohrafiia. Leksykolohiia. Frazeolohiia. Leksykohrafiia. Slovotvir. [Modern Ukrainian literary language. Introduction. Phonetics. Orthoepy. Graphics and spelling. Lexicology. Phraseology. Lexicography. Word formation]. Kyiv: Vyshcha shkola. 199 s.

Horoshkina O. M. Tekst yak instrument formuvannia kliuchovykh kompetentnostei uchniv starshykh klasiv na urokakh ukrainskoi movy. [Text as a tool for forming key competencies of high school students in Ukrainian language lessons]. URL: http://lib.iitta.gov.ua/719410/1/202019.pdf .

Dolyna A. V. (2011). Metodyka vdoskonalennia fonetychnoi kompetentsii u maibutnikh uchyteliv anhliiskoi movy u samostiinii roboti: dys. ... kand. ped. nauk: 13.00.02 [Methods of improving phonetic competence in future English teachers in independent work]. Kyiv. 274 s.

Oliinyk H. A. (2007). Vyrazne chytannia. Osnovy teorii. Posibnyk dlia vchyteliv. [Expressive reading. Fundamentals of theory. Teacher's Guide]. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan. 224 s.

Stelmashchuk Zh. K. (2009). Perspektyvy formuvannia movlennievo-movnoi kompetentsii uchniv pochatkovykh klasiv. [Prospects for the formation of speech and language competence of primary school students]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu Pedahohichni nauky. Vyp. 44. S. 101–104

Tesliuk V. M., Luzan P. H., Shovkun L. M. (2009). Osnovy pedahohichnoi maisternosti. [Fundamentals of pedagogical skills]. Kyiv: Nats. Un-t bioresursiv i pryrodokorystuvannia. 244 c.

Khomutova A. A. (2007). Formyrovanye fonetycheskoy kompetentsii na osnove multimedia: avtoref. dys. … kand. ped. nauk: spets. [Formation of phonetic competence based on multimedia]. Tambov. 21 s.

Fedorchuk V. V. (2008). Osnovy pedahohichnoi maisternosti. [Fundamentals of pedagogical maisternity]. Kamianets-Podilskyi: Vydavets: Zvoleiko D. 140 s.

Biernacka M. (2013). Pojęcie kompetencji fonologicznej vel fonetycznej – rozważania terminologiczne. [The concept of phonological or phonetic competence – terminological considerations]. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców. № 20. S. 75–82.

Kołaczek E. (2017). Fonetyka. Testuj swój polski. [Phonetics. Test your Polish]. Kraków: Prolog Szkoła Języków Obcych. 168 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-22

Як цитувати

РАНЮК, О., & ВОЙТАЛЮК, С. (2021). ФОРМУВАННЯ ФОНЕТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НА ЗАНЯТТЯХ З ДИСЦИПЛІНИ «СУЧАСНА ПОЛЬСЬКА МОВА». Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 1(1), 116–122. https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.1.14