ІДЕНТИФІКАЦІЯ ФЕЙКІВ В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

Автор(и)

  • ОКСАНА КУШНІР Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-3201-5285
  • ТЕТЯНА РЕШЕТУХА Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-4515-3425

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.1.17

Ключові слова:

фейкові новини, типологія, маркери, дезінформація, загрози, протидія, освітнє середовище.

Анотація

Актуалізовано проблему поширення фейків у сучасному інформаційному просторі, їх впливу на розвиток молодої особистості. Розглянуто поняття фейкових новин, окреслено мотиви активної фейкодемії, закцентовано увагу на цілеспрямованому поширенні неправдивих медіаповідомлень задля введення аудиторії в оману. Наголошено на складності ідентифікації фейкової інформації, яку розповсюджують через традиційні ЗМІ та інтернет-медіа, особливо соціальні мережі. Представлено різні підходи до класифікації фейків у науково-практичному медійному дискурсі за методами передачі, формами, змістом, маркерами. Відзначено важливість обізнаності аудиторії з можливостями перевірки спожитої, сприйнятої та поширеної інформації, з результатами діяльності фактчекінгових проєктів. Виокремлено характерні маркери цілеспрямованих інформаційних вкидів: шокуючий характер новини, потужна емоційність повідомлення; відсутність посилання на джерело; хибна аргументація; маніпулятивний заголовок; конспірологічні версії або теорія змови; повністю вигадана новина або абсолютний фейк. Наведено типові приклади фейкової інформації та унаочнено можливості її розпізнавання. Обґрунтовано найочевидніші загрози розповсюдження неперевірених новин, роль педагогів у процесі формування критичного мислення у здобувачів освіти як дієвого засобу боротьби з маніпуляціями, необхідність медіаграмотності, свідомого споживання та поширення інформації для усіх учасників освітнього середовища в контексті нових викликів сучасності, що зумовлені становленням і розвитком інформаційного суспільства.

Біографія автора

ТЕТЯНА РЕШЕТУХА, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

кандидат наук із соціальних комунікацій, викладач

Посилання

Hordiienko T. Fantastychni feiky і de yikh shukaty. Yak fake news stalo poniattiam roku [Fantastic fake news and where to search them. How fake news became the concept of year.]. URL: https://cutt.ly/ZjR0Yhv

Dikinson P. Feiky vbyvaiut. Pro novu zbroiu masovoho znyshchennia [Fake news kill. About a new massive weapon]. URL: https://cutt.ly/bjIXsjF

Ekspert daie porady, yak u sotsmerezhakh rozpiznaty botiv, feiky ta «vkydy» [An expert gives advices, as in social networks to recognize «bots», fake news and «stovepiping»]. URL: https://cutt.ly/ajrrZN1

Mudra I. Poniattia «feik» i yoho vydy u ZMI [A concept «fake news» and its kinds are in mass-media]. Tele- ta radiozhurnalistyka. 2016. Vol 15. P. 184–188.

Osvitni prohramy pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 014 Serednia osvita [Educational programs of the first (bachelor's) level of higher education in the specialty 014 Secondary education]. URL: http://tnpu.edu.ua/about/public_inform/akredytatsiia% 20ta%20litsenzuvannia/osvitni_prohramy/osvitni-prohramy.php

Po toi bik novyn [On other side of news]. URL: https://www.facebook.com/behindtheukrainenews/

Pryhornytska O. Feikova informatsiia v sotsialnykh media: vyiavlennia, otsinka, protydiia [Fake information in social medias: exposure, estimation, counteraction]. Tsentr doslidzhen sotsialnykh komunikatsii NBUV. URL: https://cutt.ly/GjR0DkZ

Prokopenko M. Feik yak instrument viiny [Fake news as a war instrument]. URL: https://day.kyiv.ua/uk/article/media/feyk-yak-instrument-viyni

Romaniuk A. Yak zaporizki ZMI peretvoryly porady medykiv na «nashestia» [How the Zaporizhzhya mass-media converted advices of physicians into a «invasion»]. URL: https://cutt.ly/0jR0B9p

Ukrainka vyborola tytul naikrasyvishoi zhinky planety za versiieiu OON [Ukrainian woman struggled for the title of the most beautiful woman of planet on the version of the UNO]. URL: https://cutt.ly/wjR2wzq

Sharhovska O. «U UPA suchasni povstantsi maly b povchytysia zavziattia» – istoryk [«Modern insurgents had to learn an ardour at UIA» – said historian]. URL: https://cutt.ly/oje7EW8

Yak vidrizniaty spravzhni novyny vid brekhni, manipuliatsii i napivpravdy. Instruktsiia [How to distinguish the real news from a lie, manipulations and half-truth. Instruction]. URL: https://cutt.ly/jjR2uvM

Yak mozhna protydiiaty «feikovym novynam»?: Analiz [How is it possible to counteract to the «fake news»?: Analysis.]. Kyiv: Fond Fridrikha Naumanna za Svobodu, Akademiia ukrainskoi presy, 2019. URL: https://cutt.ly/xjR2h3w

Allcott H., Gentzkow М. Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspective. 2017. Vol. 31. № 2. P. 211–236.

Giordano B. Parole, concetti, immagini, 3 vols, direzione scientifica di M. Ciliberto. Pisa: Edizioni della Normale, 2014.

Wardle C., Derakhshan H. Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. 2017, September 27. 112 p. URL: https://cutt.ly/8jO3C4G

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-22

Як цитувати

КУШНІР, О., & РЕШЕТУХА, Т. (2021). ІДЕНТИФІКАЦІЯ ФЕЙКІВ В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 1(1), 138–146. https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.1.17