ІДЕНТИФІКАЦІЯ ФЕЙКІВ В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.1.17Ключові слова:
фейкові новини, типологія, маркери, дезінформація, загрози, протидія, освітнє середовище.Анотація
Актуалізовано проблему поширення фейків у сучасному інформаційному просторі, їх впливу на розвиток молодої особистості. Розглянуто поняття фейкових новин, окреслено мотиви активної фейкодемії, закцентовано увагу на цілеспрямованому поширенні неправдивих медіаповідомлень задля введення аудиторії в оману. Наголошено на складності ідентифікації фейкової інформації, яку розповсюджують через традиційні ЗМІ та інтернет-медіа, особливо соціальні мережі. Представлено різні підходи до класифікації фейків у науково-практичному медійному дискурсі за методами передачі, формами, змістом, маркерами. Відзначено важливість обізнаності аудиторії з можливостями перевірки спожитої, сприйнятої та поширеної інформації, з результатами діяльності фактчекінгових проєктів. Виокремлено характерні маркери цілеспрямованих інформаційних вкидів: шокуючий характер новини, потужна емоційність повідомлення; відсутність посилання на джерело; хибна аргументація; маніпулятивний заголовок; конспірологічні версії або теорія змови; повністю вигадана новина або абсолютний фейк. Наведено типові приклади фейкової інформації та унаочнено можливості її розпізнавання. Обґрунтовано найочевидніші загрози розповсюдження неперевірених новин, роль педагогів у процесі формування критичного мислення у здобувачів освіти як дієвого засобу боротьби з маніпуляціями, необхідність медіаграмотності, свідомого споживання та поширення інформації для усіх учасників освітнього середовища в контексті нових викликів сучасності, що зумовлені становленням і розвитком інформаційного суспільства.
Посилання
Hordiienko T. Fantastychni feiky і de yikh shukaty. Yak fake news stalo poniattiam roku [Fantastic fake news and where to search them. How fake news became the concept of year.]. URL: https://cutt.ly/ZjR0Yhv
Dikinson P. Feiky vbyvaiut. Pro novu zbroiu masovoho znyshchennia [Fake news kill. About a new massive weapon]. URL: https://cutt.ly/bjIXsjF
Ekspert daie porady, yak u sotsmerezhakh rozpiznaty botiv, feiky ta «vkydy» [An expert gives advices, as in social networks to recognize «bots», fake news and «stovepiping»]. URL: https://cutt.ly/ajrrZN1
Mudra I. Poniattia «feik» i yoho vydy u ZMI [A concept «fake news» and its kinds are in mass-media]. Tele- ta radiozhurnalistyka. 2016. Vol 15. P. 184–188.
Osvitni prohramy pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 014 Serednia osvita [Educational programs of the first (bachelor's) level of higher education in the specialty 014 Secondary education]. URL: http://tnpu.edu.ua/about/public_inform/akredytatsiia% 20ta%20litsenzuvannia/osvitni_prohramy/osvitni-prohramy.php
Po toi bik novyn [On other side of news]. URL: https://www.facebook.com/behindtheukrainenews/
Pryhornytska O. Feikova informatsiia v sotsialnykh media: vyiavlennia, otsinka, protydiia [Fake information in social medias: exposure, estimation, counteraction]. Tsentr doslidzhen sotsialnykh komunikatsii NBUV. URL: https://cutt.ly/GjR0DkZ
Prokopenko M. Feik yak instrument viiny [Fake news as a war instrument]. URL: https://day.kyiv.ua/uk/article/media/feyk-yak-instrument-viyni
Romaniuk A. Yak zaporizki ZMI peretvoryly porady medykiv na «nashestia» [How the Zaporizhzhya mass-media converted advices of physicians into a «invasion»]. URL: https://cutt.ly/0jR0B9p
Ukrainka vyborola tytul naikrasyvishoi zhinky planety za versiieiu OON [Ukrainian woman struggled for the title of the most beautiful woman of planet on the version of the UNO]. URL: https://cutt.ly/wjR2wzq
Sharhovska O. «U UPA suchasni povstantsi maly b povchytysia zavziattia» – istoryk [«Modern insurgents had to learn an ardour at UIA» – said historian]. URL: https://cutt.ly/oje7EW8
Yak vidrizniaty spravzhni novyny vid brekhni, manipuliatsii i napivpravdy. Instruktsiia [How to distinguish the real news from a lie, manipulations and half-truth. Instruction]. URL: https://cutt.ly/jjR2uvM
Yak mozhna protydiiaty «feikovym novynam»?: Analiz [How is it possible to counteract to the «fake news»?: Analysis.]. Kyiv: Fond Fridrikha Naumanna za Svobodu, Akademiia ukrainskoi presy, 2019. URL: https://cutt.ly/xjR2h3w
Allcott H., Gentzkow М. Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspective. 2017. Vol. 31. № 2. P. 211–236.
Giordano B. Parole, concetti, immagini, 3 vols, direzione scientifica di M. Ciliberto. Pisa: Edizioni della Normale, 2014.
Wardle C., Derakhshan H. Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. 2017, September 27. 112 p. URL: https://cutt.ly/8jO3C4G
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).