ОСВІТА В УКРАЇНІ ПЕРІОДУ РЕВОЛЮЦІЇ 1917–1921 РОКІВ: НЕЗАВЕРШЕНА СПРОБА РЕФОРМУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.1.21Ключові слова:
революція. реформування освіти, українізація освіти, єдина освітня система, «Просвіта», нижча, середня і вища українська школаАнотація
Розглядається реформування освіти в українських землях в період національно-визвольної революції 1917–1921 рр., що відобразилося у законодавчих актах та практичній діяльності Української Центральної Ради (УЦР), Гетьманату і Директорії УНР, а також представлено у нормативно-правових документах місцевої влади, роботі громадських організацій, тогочасній періодиці. Основу реформи становила різнобічна українізація освіти в Українській державі, її децентралізація і структурування єдиної (ступеневої) школи, розвиток професійної та університетської освіти ТОЩО. Зусилля українських властей у сфері освіти і школи базувалися передовсім на успіхах громадської організації «Просвіта», що діяла в Наддніпрянській Україні до Першої світової війни. Усі три українські уряди загалом успішно проводили освітню реформу. Їхні дії у цьому напрямку мали солідарний характер, були логічним продовженням зусиль попередників і мали за мету створення національної школи в незалежній Українській державі.
Посилання
Plokhii S. Brama Yevropy. Istoriia Ukrainy vid skifskykh voien do nezalezhnosti [The Gates of Europe. History of Ukraine from the Skiff Wars till the Independence]/ per. z anhl. R. Klochko. Kharkiv: Klub simeinoho dozvillia, 2018. 493 s.
Popovych M. Krovavyi vek [The Bloody Age]. Kharkov: Folyo, 2015. 991 s.
Myshchak I. Khai bude Ukraina vilnoiu (Derzhavotvorchyi protses pid chas Ukrainskoi revoliutsii 1917–1921 rokiv) [Let Ukraine Become Free (The State Protest during the Ukrainian Revolution 1917-1921)]. K.: In-t zakonodavstva Verkhovnoi Rady Ukrainy, 2018. 141 s.
Vlasovskyi I. Narys istorii Ukrainskoi Pravoslavnoi Tserkvy [Historical Sketch of the Ukrainian Orthodox Church]. K., 1988. T. IV. Knyha. I. 384 s.
Robota ministerstva nar. osvity [Work of the Ministry of Public Education]. Selo. 1917. № 3. S. 2.
Uchebnaia zhyzn [Learning Life]. Svoboda slova. 1917. 20 aprelia. S. 7.
Rezultaty ankety pro ukrainizatsiiu narodnykh shkil na Katerynoslavshchyni [Results of the Questionnaire on Ukrainization of Public Schools at Katerynoslavshchyna]. Narodnaia zhyzn. 1917. 11 oktiabria. S. 1–2.
Doklad pro shkolu [Report on School]. Ridne slovo. 1917. 29 kvitnia. S. 2.
Moskovska shkola na Ukraini [Moscow School in Ukraine]. Ridne slovo. 1917. 17 chervnia. S. 2.
Postanovy v spravi orhanizatsii osvity vyneseni Vseukrainskym uchytelskym zizdom 5–6 kvitnia i peredani nym 5 maia Ukrainskii Tsentralnii Radi [Decrees on the Case of Organization of Education taken at the Ukrainian Congress for Teachers on April 5-6 and delegated to the Ukrainian Central Counsel on May 5]. Visty z Ukrainskoi Tsentralnoi Rady. 1917. Mai. S. 2–3.
Rezoliutsii II-ho Vseukrainskoho Uchytelskoho Zizdu u Kyievi [Resolutions of the 2-nd Ukrainian Congress for Teachers in Kyiv]. Visty z Ukrainskoi Tsentralnoi Rady. 1917. Veresen. S. 7–8.
Unyversytetskyi kryzys [The Ukrainian Crisis]. Yuzhnaia koleika. 1917. 10 sentiabria. S. 3; Otcheho ne rabotaet unyversytet. Yuzhnaia koleika. 1917. 16 sentiabria. S. 2.
Kyivskyi universytet i ukrainska sprava [Kyiv University and the Ukrainian Case]. Nova Rada. 1917. 28 lypnia. S. 1–2.
Pytannia za derzhavnyi yazyk [Issue of the State Language]. Nova Rada. 1917. 9 chervnia. S. 1.
Ne khochut «muzhytskoi movy» [They don’t Want Bondman Language]. Prylutska dumka. 1917. 4 serpnia. S. 1–2.
Ohiienko I. Ridna mova v ukrainskii shkoli [Native Language at the Ukrainian School]. Narodnaia zhyzn. 1917. 15 avhusta. S. 2–3.
Ohiienko I. Ridna mova v ukrainskii shkoli [Native Language at the Ukrainian School]. Narodnaia zhyzn. 1917. 22 avhusta. S. 1–2.
Ohiienko I. Ridna mova v ukrainskii shkoli [Native Language at the Ukrainian School]. Narodnaia zhyzn. 1917. 24 avhusta. S. 2–3.
Novi ukrainski universytety [New Ukrainian Universities]. Vidrodzhennia. 1918. 9 kvitnia. S. 3.
K voprosu o tempe ukraynyzatsyy [Issue of the Ukrainization Tempo]. Lokhvytske slovo. 1918. 23 aprelia. S. 2.
Yz zhyzny srednei shkoly [From Life of Secondary School]. Vozrozhdenye. 1918. 23 aprelia. S. 4.
Korduba M. Yaka shkola naipylnisha dlia Ukrainy [What sort of School is the Most Mindful to Ukraine]. Vidrodzhennia. 1918. 9 maia. S. 2–3.
Rozvytok osvity i nauky pid chas Ukrainskoi revoliutsii 1917–1921 rokiv [Development of Education and Science during the Ukrainian Revolution 1917-1921]. URL: https://uinp.gov.ua/informaciyni-materialy/vchytelyam/metodychni-rekomendaciyi/rozvytok-osvity-i-nauky-pid-chas-ukrayinskoyi-revolyuciyi-1917-1921-rokiv
Vymohy shkilnoi spravy [Requirements of School Affairs]. Vilnyi holos. 1918. 17 travnia. S. 2.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).