МОДЕЛІ ТА РЕСУРСНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАВЧАННЯ SТЕМ-ДИСЦИПЛІН В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.1.27Ключові слова:
вища освіта, STEM-освіта, онлайн-ресурси, моделі навчання, COVID-19, моделювання.Анотація
Вказано, що розвиток та вдосконалення людських навичок і можливостей через освіту є ключовими рушіями соціально-економічного, суспільного успіху та особистого добробуту. Актуалізовано потребу підготовки майбутніх STEM-фахівців у закладах вищої освіти (ЗВО). Проаналізовано поняттєвий апарат і нормативне забезпечення реалізації STEM-освіти в Україні. Схарактеризовано особливості навчання STEM-дисциплін, пов’язаних із необхідністю використання обладнання та спеціалізованого програмного забезпечення. Здійснено огляд підходів та наведено приклади реалізації навчання STEM-дисциплін за моделлю традиційного, змішаного та дистанційного навчання у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка (далі – ТНПУ). Обґрунтовано потребу модифікації існуючих моделей навчання STEM-дисциплін для реалізації якісної освіти в умовах COVID-19. Наведено приклади ресурсного забезпечення STEM-освіти в університетах Великої Британії, Іспанії та України. Розроблено модель поведінки викладачів STEM-дисциплін за умов невизначеності щодо моделі організації навчання. Відзначено, що пропонована модель може слугувати основою для здійснення аналізу потреб і можливостей ЗВО щодо реалізації ефективного навчання STEM-дисциплін в умовах невизначеності, зокрема, спричинених COVID-19, витрат та альтернативних способів організації освітнього процесу.
Посилання
Barna O. V., Balyk N. R. Vprovadzhennia STEM-osvity u navchalnykh zakladakh: etapy ta modeli [Introduction Of Stem-Education In Educational Institutions: Stages And Models]. STEM-osvita ta shliakhy yii vprovadzhennia v navchalno-vykhovnyi protses: zbirnyk materialiv I rehionalnoi naukovo-praktychnoi vebkonferentsii, m. Ternopil: TOKIPPO. Ternopil, 2017. S. 3–8. Retrieved from: http://elar.ippo.edu.te.ua:8080/handle/123456789/4559
Barna O. V., Kuzminska O. H. Vyznachennia hotovnosti zakladu vyshchoi osvity do tsyfrovoi transformatsii [Determining The Readiness Of Universities For Digital Transformation]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia: dosvid, tendentsii, perspektyvy: materialy IV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii, m. Ternopil: TNPU im. V. Hnatiuka. Ternopil, 2020. S. 92–94. Retrieved from: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15374
Kuzminska O. H. Perevernute navchannia: praktychnyi aspekt [Inverted Learning: A Practical Aspect]. Informatsiini tekhnolohii v osviti. 2016. №. 1 (26). S. 86–98.
Kuzminska O. H., Nanaieva T. V. Osvitnia polityka ta informatsiini tekhnolohii: yak dosiahty systemnoho efektu? [Achievement Of Policy And Information Technologies: How To Reach The System Effect?] Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. 2016. №. 52. Vyp. 2. S. 121–132.
Morze N. V., Nanaieva T. V., Omelchenko N. O. STEM v osviti [STEM In Education]: navch. posibnyk. K.: ACCORD GROUP, 2018. 114 c.
Slipukhina I. A., Chernetskyi I. S. Doslidnytska diialnist studentiv u konteksti vykorystannia naukovoho y inzhenernoho metodiv [Slipukhina I. A., Chernetskyi I. S. Research Activities Of Students In The Context Of The Use Of Scientific And Engineering Methods]. Vyshcha osvita Ukrainy: Teoretychnyi ta naukovo-metodychnyi chasopys. № 3. Dodatok 1: Intehratsiia vyshchoi osvity i nauky. Kyiv, 2015. S.216-225.
Ctryzhak O. Ye., Slipukhina I. A., Polisun N. I., Chernetskyi I. S. STEM-osvita: osnovni definitsii [Ctryzhak O. Ye., Slipukhina I. A., Polisun N. I., Chernetskyi I. S. STEM Education: Basic Definitions]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. 2017. T. 62, № 6. S. 16–33.
Cheung, W. S., & Hew, K. F. (2011). Design and evaluation of two blended learning approaches: Lessons learned. Australasian Journal of Educational Technology, 27 (8). Retrieved from: https://doi.org/10.14742/ajet.896
Haesen, S., & Van de Put, E. (2018 September). STEAM Education in Europe: A Comparative Analysis Report. EuroSTEAM. 82 p. ISBN 9789090311968. Retrieved from: https://www.stemnetwork.eu/wp-content/uploads/sites/14/2020/09/STEM-Education-in-Europe-a-Comparative-Analysis-Report-Erasmus.pdf
John Spencer (2020) 5 Models for Making the Most Out of Hybrid Learning. Retrieved from: https://spencerauthor.com/5-hybrid-models/
Ozadowicz Andrzej. Modified Blended Learning in Engineering Higher Education during the COVID-19 Lockdown – Building Automation Courses Case Study. Education Sciences, vol. 10, no. 10, 2020, p. 1af. Retrieved from: https://www.mdpi.com/2227-7102/10/10/292/htm
QAA, The Impact of Good Practice in Digital Delivery on Student Engagement, Progression and Achievement. www.qaa.ac.uk/docs/qaa/guidance/the-impact-of-good-practice-in-digital-delivery-on-student-engagement-progression-and-achievement.pdf
Ricardo Tellez Teaching Robotics to University Students from Home. Retrieved from: https://www.theconstructsim.com/teaching-robotics-from-home/
Strutynska, O., & Umryk, M. (2019). Learning StartUps as Project Based Approach in STEM Education. E. Smyrnova-Trybulska (ed.). E-learning and STEM Education «E-learning». Vol. 11. pp. 529-555. Katowice-Cieszyn: Studio Noa for University of Silesia. ISSN: 2451-3644 (print edition). Retrieved from: https://us.edu.pl/wydzial/wsne/wp-content/uploads/sites/20/2020/01/Elearning-11.pdf
The Future of Jobs Report 2020. World Economic Forum Retrieved from: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf
Yeping Li, Ke Wang, Yu Xiao, Jeffrey E Froyd (2020). Research and trends in STEM education: a systematic review of journal publications. International Journal of STEM Education. Retrieved from: 10.1186/s40594-020-00207-6
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).