МОДЕЛІ УРОКІВ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ: АНАЛІЗ ТА ОСОБЛИВОСТІ КОНСТРУЮВАННЯ

Автор(и)

  • ОЛЕНА ГУЗАР Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Україна https://orcid.org/0000-0003-2112-2296
  • МАРІЯ ЛІОНЕНКО Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Україна https://orcid.org/0000-0002-1765-9173

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.1.9

Ключові слова:

критичне мислення, розвиток критичного мислення, модель уроку критичного мислення.

Анотація

Розглядаються моделі уроків критичного мислення та специфіка їх конструювання. Звертається увага на те, що критичне мислення є важливим елементом численних процесів, необхідних для ефективного навчання, які формуються і розвиваються через комплексне, системне та систематичне застосування певних стратегій, моделей, методів / прийомів. Детально описується базова модель уроку розвитку критичного мислення, що складається з трьох етапів (вступ, основна частина та підсумок), має певну логіку застосування, передбачає способи поєднання тих чи інших методів, прийомів. Акцентується увага на правильному і повному застосуванні циклічної моделі навчання Д. Колба під час конструювання уроків розвитку критичного мислення. Доводиться, що за основу для уроків розвитку критичного мислення також варто обирати п’ятикрокову модель навчання Р. Дюрана, Б. Лімбах і В. Вуг, яка базується на існуючій теорії та передових методах когнітивного розвитку дітей. Застосування різних моделей уроків розвитку критичного мислення дає можливість зробити освітній процес більш різноманітним та цікавим як для учнів, так і для педагогів. Відзначено, що критичне мислення формується поступово, є результатом щоденної кропіткої роботи вчителя й учня, з уроку в урок, з року в рік, що в суспільній перспективі готує дітей до свідомої та відповідальної участі в суспільних процесах, вчить приймати аргументовані рішення, ефективно розв’язувати проблемні ситуації.

Біографія автора

ОЛЕНА ГУЗАР, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

кандидат філологічних наук, доцент

Посилання

Pometun O. I., Sushchenko I. M. Osnovy krytychnoho myslennia: metodychnyi posibnyk dlia vchyteliv [Fundamentals of critical thinking: a guide for teachers]. Dnipro: LIRA, 2016. 156 p.

Anderson L., Krathwohl D. R. A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessin: Arevision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. New-York: Longman, 2001. 336 p.

Crawford A., Saul W., Mathew S. R. Teaching and learning strategies for the thinking classroom. New-York, 2005. 252 p.

Duron R., Limbach B., Waugh W. Critical Thinking Framework For Any Discipline. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education. 2006. Vol. 17. N. 2. P.160–166.

Kolb’s Learning Styles and Experiential Learning Cycle. Saul McLeod, 2017. URL: https://www.simplypsychology.org/learning-kolb.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-22

Як цитувати

ГУЗАР, О., & ЛІОНЕНКО, М. (2021). МОДЕЛІ УРОКІВ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ: АНАЛІЗ ТА ОСОБЛИВОСТІ КОНСТРУЮВАННЯ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 1(1), 74–79. https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.1.9