РЕАЛІЗАЦІЯ МОТИВАЦІЙНОЇ ФУНКЦІЇ У ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.1.19Ключові слова:
мотиваційна функція підручника, емоціогенність змісту навчального матеріалу, способи дидактичної організації навчального матеріалу, дизайн підручника.Анотація
Обґрунтовано актуальність проблеми створення підручника нового покоління, реалізації у підручниках для початкової школи мотиваційної функції. Охарактеризовано мотиваційну функцію навчальної книги як провідну. Здійснено аналіз останніх публікацій за темою дослідження. Відзначено важливість методики аналізу підручника для посилення його мотиваційного забезпечення. Охарактеризовано технологію репрезентації мотиваційного компонента у підручнику з української мови для 3 класу. Методику аналізу підручника здійснено з огляду на складові мотиваційного компонента підручників для початкової школи: емоціогенність змісту навчального матеріалу, способи його дидактичної організації, дизайн навчальної книги. Зміст навчального матеріалу підручника проаналізовано з урахуванням пізнавальних інтересів учнів та забезпечення змістових характеристик матеріалу. Проаналізовано такі аспекти, як емоціогенність змісту навчального матеріалу, способи дидактичної організації навчального матеріалу, дизайн підручника. При аналізі способів дидактичної організації навчального матеріалу взято до уваги наявність практичних робіт, дидактичних ігор, завдань, які передбачають емоційно-оцінну діяльність, розвивальних засобів, інтерактивних методів навчання, спосіб викладу матеріалу. Дизайн підручника проаналізовано з огляду на дотримання гігієнічних вимог, естетичних та дидактичних критеріїв художнього оформлення. Відзначено, що дослідження сприяло виявленню нових перспективних проблем, що заслуговують спеціального вивчення, зокрема проблеми використання емоційно-художнього матеріалу в підручниках.
Посилання
Bibik N. M. Formuvannia piznavalnykh interesiv molodshykh shkolyariv: monohrafia. [Formation of junior schoolchildren’s cognitive interests: monograph] Kyiv: Vipol, 1998. 200 p.
Vashulenko M. S., Vashulenko M. S., Vasylkivska N. A., Dubovyk S. H. Ukrainska mova ta chytannіa: pidruchyk dlya 3 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity (u 2-kh chastynakh). Ch. 1 [Ukrainian language and reading: a textbook for the 3rd grade students of secondary school (in 2 parts). Part 1]. Kyiv: Osvita, 2020. 160 p.
Kodlyuk Ya. P. Pidruchnyk dlya pochatkovoi shkoly: dydaktyko-metodychnyш aspekt: navchalno-metodychnyі posibnyk. 2-he vyd., pererob. i dop. [Textbook for primary school: didactic and methodological aspect: teaching manual. 2nd ed., Revised. and ext]. Ternopil: Vektor, 2016. 160 p.
Kodlyuk Ya. P. Teoria i praktyka pidruchnykotvorennia v pochatkoviy osviti: pidruchnyk dlya mahistrantiv ta stud. ped. f-tiv [Theory and practice of textbook development in primary education: textbook for undergraduates and students of pedagogical faculties]. Kyiv: Nash chas, 2006. 368 p.
Korchevska N. Teoretychni pidkhody do analizu motyvatsiynoyi funktsiyi pidruchnyka. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsional'noho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatyuka. Seria: Pedahohika [Scientific notes of Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University. Series: Pedagogy]. 2008. № 6. P. 77–84.
Lyashenko O. Vymohy do pidruchnyka ta kryteriyi yoho otsinyuvannіa [Requirements for the textbook and criteria of its evaluation]. Pidruchnyk ХХI stolittіa [Textbook of the XXI century]. 2003. № 1/4. P. 60–65.
Savchenko O. Ya. Vykhovnyy potentsial pochatkovoyi osvity: posibnyk dlya vchyteliv i metodystiv pochatkovoho navchannya. 2-he vyd., dop., pererob. [Educational potential of primary education: a guide for teachers and methodologists of primary education. 2nd ed., Added and revised]. Kyiv: Bohdanova A. M., 2009. 226 p.
Savchenko O. Ya. Dydaktyka pochatkovoyi osvity: pidruchnyk [Didactics of primary education: a textbook]. Kyiv: Hramota Publ, 2012. 504 p.
Khrebtova N. R. Motyvatsiyna spryamovanist pidruchnykiv dlya pochatkovoyi shkoly: naukovo-metodychni rekomendatsiyi [Motivational orientation of primary school textbooks: scientific and methodical recommendations]. Ternopil: TNPU im. V. Hnatyuka, 2010. p. 116.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).