РЕФОРМУВАННЯ ОСВІТИ В УКРАЇНІ У 1917–1921 РОКАХ: РОЗБІЖНОСТІ У ПОЗИЦІЯХ УКРАЇНСЬКИХ УРЯДІВ, СПРОБИ РЕСТАВРАЦІЇ СТАРОЇ ШКОЛИ ТА ЇЇ «БІЛЬШОВИЗАЦІЇ»

Автор(и)

  • ТАМАРА ВИСОЦЬКА Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Україна https://orcid.org/0000-0001-9778-0004

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.1

Ключові слова:

українізація освіти, спроби реставрації старої школи, більшовики і реформа освіти в Україні, денікінці та українська школа, соціалістичні засади української школи, духовно-культурний кордон України з радянською Росією, українська освіта в Галичині

Анотація

Розкриваються складнощі проведення освітньої реформи в період Української революції 1917–1921 рр. На заваді консолідованим зусиллям української влади в особі Центральної Ради, Гетьманату і Директорії УНР, спрямованим на українізацію освіти, її децентралізацію і становлення ступеневого характеру, постала історична інерція прихильності до колишньої імперської школи, слабкість української влади і відсутність її ефективного впливу на всю територію України. Пряме протистояння реформі національної освіти в Україні здійснювали політичні режими, що прагнули реставрації старих порядків або радикальної перебудови суспільного життя на засадах соціалістичної ідеї. Йдеться про антиукраїнську діяльність більшовицьких сил, що діяли в Україні та намагалися утверджувати її єдність з Росією, а також денікінців. Однак, попри невдачі українських властей у справі реформування освіти в 1917–1921 рр., їхні зусилля є цінними й входять в основу для реформування освіти в Україні в наш час.

Біографія автора

ТАМАРА ВИСОЦЬКА , Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

доктор філософії

Посилання

Za nas chy proty nas? [For us or against us?]. Vilnyi holos. 1918. 13 chervnia. S. 1–2.

V оbоrоnі rosiyskoi shkoly na Ukraini. [In protection of the Russian school in Ukraine]. Vilne slovo. 1918. 6 lypnia. S. 4.

Protest [Opposition]. Ridnyi krai. 1918. 3 lypnia. S. 3–4.

Znov pro derzhavnu movu [Once again about the state language]. Robitnycha hazeta. 1918. 24 vеrеsnia. S. 1.

Аndrievskyi М. Pered velykymy zavdanniamy [Facing great tasks]. Zemske dilo. 1918. 10 lypnia. S. 1.

Stebnytskyi P. Derzhavna mova [State language]. Nova Rada. 1918. 20 vеrеsnia. S. 1.

Ukrainska kultura i posiany. Vilnyi holos. 1918. 17 chervnia. S. 2.

V nаukovomu Tovarystvi imeni Shevchenka [In the schientific society named after Shevchenko]. Vilnyi holos. 1918. 21 chervnia. S. 2–3; Nakaz pro zasnuvannia na zaliznytsiakh kursiv po ukrainoznavstvu. Derzhavnyi visnyk. 1918. 22 chervnia. S. 3; Myto na ukrainski knyzhky. Nova Rada. 1918. 25 sеrpnia. S. 1.

Коlо vyshchoi ukrainskoi osvity [Circle of the higher Ukrainian education]. Vilnyi holos. 1918. 21 chervnia. S. 3; Dо mаtеrіаlnoho stanovyshcha nаrodnykh uchyteliv. Sеlianskе slovо. 1918. 14 lypnia. S. 3.

Promova Hetmana do ukrainskykh uchyteliv [Hetmat’s speech to the Ukrainian teachers]. Vilne slovo. 1918. 27 lypnia. S. 2.

Nа pedahohichni temy [On the pedagogical issues]. Nаsha sprava. 1918. 4 zhovtnia. S. 2.

Riatuimo Ukrainsku shkolu [Let’s save the Ukrainian school]. Vilnyi holos. 1918. 27 zhovtnia. S. 1–2.

Siryi Yu. Sоtsialni reformy i narodna osvita [Social reforms and public education]. Robitnycha hazeta. 1919. 19 sichnia. S. 2.

Pyzhyk А. М. Reformuvannia systemy natsionalnoi osvity v dobu Dyrektoryi UNR [Reformationof the system of national education in the stage of Directory UNR]. Кyiv: Znannia, 1998. 40 s.

Revoliutsia v kulturi [Revolution in culture]. Robitnycha hazeta. 1919. 23 sichnia. S. 1.

Каpytsia H. Zаbezpechte shkolu [Provide school]. Novе zhyttia. 1919. 1 bereznia. S. 1.

Niе umeiut chitat po khokhlatski [Can not read in khokhlatski]. Gоlos Yugа. 1919. 14 аvgusta. S. 2.

Zhovtoblakytna merzota [Yellow and blue abomination]. Bоrоtba. 1920. 3 sichnia. S. 1.

Nеmynuchist [Inevitability]. Hromadskyi visnyk. 1921. 25 zhovtnia. S. 1.

Dеrzhavnyi i dukhovnyi kordon mizh Rosieiu ta Ukrainoiu [State and spiritual boarder between Russia and Ukraine]. Sobornа Ukrainа. 1921. 26 zhovtnia. S. 2.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-12

Як цитувати

ВИСОЦЬКА , Т. . . (2022). РЕФОРМУВАННЯ ОСВІТИ В УКРАЇНІ У 1917–1921 РОКАХ: РОЗБІЖНОСТІ У ПОЗИЦІЯХ УКРАЇНСЬКИХ УРЯДІВ, СПРОБИ РЕСТАВРАЦІЇ СТАРОЇ ШКОЛИ ТА ЇЇ «БІЛЬШОВИЗАЦІЇ». Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 1(2), 6–13. https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.1