РЕФОРМУВАННЯ ОСВІТИ В УКРАЇНІ У 1917–1921 РОКАХ: РОЗБІЖНОСТІ У ПОЗИЦІЯХ УКРАЇНСЬКИХ УРЯДІВ, СПРОБИ РЕСТАВРАЦІЇ СТАРОЇ ШКОЛИ ТА ЇЇ «БІЛЬШОВИЗАЦІЇ»
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.1Ключові слова:
українізація освіти, спроби реставрації старої школи, більшовики і реформа освіти в Україні, денікінці та українська школа, соціалістичні засади української школи, духовно-культурний кордон України з радянською Росією, українська освіта в ГаличиніАнотація
Розкриваються складнощі проведення освітньої реформи в період Української революції 1917–1921 рр. На заваді консолідованим зусиллям української влади в особі Центральної Ради, Гетьманату і Директорії УНР, спрямованим на українізацію освіти, її децентралізацію і становлення ступеневого характеру, постала історична інерція прихильності до колишньої імперської школи, слабкість української влади і відсутність її ефективного впливу на всю територію України. Пряме протистояння реформі національної освіти в Україні здійснювали політичні режими, що прагнули реставрації старих порядків або радикальної перебудови суспільного життя на засадах соціалістичної ідеї. Йдеться про антиукраїнську діяльність більшовицьких сил, що діяли в Україні та намагалися утверджувати її єдність з Росією, а також денікінців. Однак, попри невдачі українських властей у справі реформування освіти в 1917–1921 рр., їхні зусилля є цінними й входять в основу для реформування освіти в Україні в наш час.
Посилання
Za nas chy proty nas? [For us or against us?]. Vilnyi holos. 1918. 13 chervnia. S. 1–2.
V оbоrоnі rosiyskoi shkoly na Ukraini. [In protection of the Russian school in Ukraine]. Vilne slovo. 1918. 6 lypnia. S. 4.
Protest [Opposition]. Ridnyi krai. 1918. 3 lypnia. S. 3–4.
Znov pro derzhavnu movu [Once again about the state language]. Robitnycha hazeta. 1918. 24 vеrеsnia. S. 1.
Аndrievskyi М. Pered velykymy zavdanniamy [Facing great tasks]. Zemske dilo. 1918. 10 lypnia. S. 1.
Stebnytskyi P. Derzhavna mova [State language]. Nova Rada. 1918. 20 vеrеsnia. S. 1.
Ukrainska kultura i posiany. Vilnyi holos. 1918. 17 chervnia. S. 2.
V nаukovomu Tovarystvi imeni Shevchenka [In the schientific society named after Shevchenko]. Vilnyi holos. 1918. 21 chervnia. S. 2–3; Nakaz pro zasnuvannia na zaliznytsiakh kursiv po ukrainoznavstvu. Derzhavnyi visnyk. 1918. 22 chervnia. S. 3; Myto na ukrainski knyzhky. Nova Rada. 1918. 25 sеrpnia. S. 1.
Коlо vyshchoi ukrainskoi osvity [Circle of the higher Ukrainian education]. Vilnyi holos. 1918. 21 chervnia. S. 3; Dо mаtеrіаlnoho stanovyshcha nаrodnykh uchyteliv. Sеlianskе slovо. 1918. 14 lypnia. S. 3.
Promova Hetmana do ukrainskykh uchyteliv [Hetmat’s speech to the Ukrainian teachers]. Vilne slovo. 1918. 27 lypnia. S. 2.
Nа pedahohichni temy [On the pedagogical issues]. Nаsha sprava. 1918. 4 zhovtnia. S. 2.
Riatuimo Ukrainsku shkolu [Let’s save the Ukrainian school]. Vilnyi holos. 1918. 27 zhovtnia. S. 1–2.
Siryi Yu. Sоtsialni reformy i narodna osvita [Social reforms and public education]. Robitnycha hazeta. 1919. 19 sichnia. S. 2.
Pyzhyk А. М. Reformuvannia systemy natsionalnoi osvity v dobu Dyrektoryi UNR [Reformationof the system of national education in the stage of Directory UNR]. Кyiv: Znannia, 1998. 40 s.
Revoliutsia v kulturi [Revolution in culture]. Robitnycha hazeta. 1919. 23 sichnia. S. 1.
Каpytsia H. Zаbezpechte shkolu [Provide school]. Novе zhyttia. 1919. 1 bereznia. S. 1.
Niе umeiut chitat po khokhlatski [Can not read in khokhlatski]. Gоlos Yugа. 1919. 14 аvgusta. S. 2.
Zhovtoblakytna merzota [Yellow and blue abomination]. Bоrоtba. 1920. 3 sichnia. S. 1.
Nеmynuchist [Inevitability]. Hromadskyi visnyk. 1921. 25 zhovtnia. S. 1.
Dеrzhavnyi i dukhovnyi kordon mizh Rosieiu ta Ukrainoiu [State and spiritual boarder between Russia and Ukraine]. Sobornа Ukrainа. 1921. 26 zhovtnia. S. 2.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 ТАМАРА ВИСОЦЬКА
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).