СИНЕРГЕТИЧНИЙ ПІДХІД ЯК МЕТОДОЛОГІЧНА ОСНОВА ТЕОРІЇ САМООРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.3Ключові слова:
синергетика, синергетичний підхід, самоорганізація, методологія, початкова освітаАнотація
Охарактеризовано синергетичний підхід як методологічну основу теорії самоорганізації навчальної діяльності молодшого школяра. Проаналізовано дослідження науковців в області синергетики, а саме трансформування її ідей у педагогіці як базової ідеї теорії самоорганізації навчальної діяльності учнів початкової школи, розкрито ключові ідеї та положення синергетики крізь призму тлумачення освітнього процесу. Експлікація проблеми здійснена в контексті аналізу педагогічної системи початкової школи. Подано особливості реалізації синергетичного підходу в школі І ступеня. Розглянуто сутність синергетичного підходу, як міждисциплінарного напряму пізнання. Встановлено, що саме синергетичний підхід дає змогу формувати самоорганізацію навчальної діяльності. Досліджено, що освітній процес в початковій школі також можна вважати відкритою системою, оскільки у ньому здійснюється неперервний процес обміну інформацією (знаннями) між вчителем та учнями (зворотний зв’язок), а також постійно змінюється зміст освіти відповідно до потреб суспільства. Розкрито зміст навчально-пізнавальної діяльності під час формування навичок самоорганізації учнів початкової школи з точки зору синергетичного підходу. Окреслено основні закономірності процесу навчання молодшого школяра як відкритої й складної системи та комплексу багатокомпонентних, міждисциплінарних та багаторівневих знань, які забезпечують можливість виокремити основні напрями реалізації синергетичних ідей в освітньому процесі. Підсумовано, що реалізація синергетичного підходу щодо управління й організації освітнього процесу початкової школи істотно підвищить його ефективність, зробить освітній процес більш гнучким і універсальним.
Посилання
Buieva L.P. Kryza osvity ta problemy filosofii osvity. Pytannia filosofii. [The crisis of education and the problems of philosophy of education. Questions of philosophy],1999. № 3. P.12-19.
Vozniuk O. V. Pedahohichna synerhetyka: geneza, teoriia i praktyka: monohrafiia [Pedagogical synergetics: genesis, theory and practice: monograph]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. Ivana Franka, 2012. 708 p.
Lisina L. Doslidzhennia problem metodychnoi pidhotovky vchyteliv pochatkovoi shkoly: synerhetychnyi pidkhid [Research of problems of methodical training of primary school teachers: synergetic approach]. Psykholoho-pedahohichnyi suprovid fakhovoho zrostannia osobystosti v systemi neperervnoi profesiinoi osvity: mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf., m. Berdiansk, 26–27 lystopada 2020 roku, Berdiansk, 2020. P. 62-65
Ievtodiuk A. V. Synerhetychni zasady modeliuvannia osvitnikh system [Synergetic principles of modeling educational systems]: dys... kand. filos. nauk: 09.00.03. K., 2002. 198 p.
Kapytsa S. P., Kurdiumov S. P., Malynetskyi H. H. Synerhetyka i prohnozy budushcheho [Synergetics and forecasts of the future]. 2-e yzd. Moskva: Edytoryal URSS, 2001. 288 p.
Kyiashchenko N. Y. Synerhetycheskye problemy obrazovatelnoho protsessa. Synerhetycheskaia paradyhma. [Synergetic problems of the educational process. Synergetic paradigm] Synerhetyka obrazovanyia. M.: Prohress-Tradytsyia, 2007. 592 p.
Kremen V.H. Synerhetyka v osviti: kontekst liudynotsentryzmu [Synergetic in education: the context of human-centeredness]. / V.H. Kremen, V.V. Ilin. K. Pedahohichna dumka, 2012. 368 p.
Kureichyk V. M., Pysarenko V. I. Synerhetyka v osviti [Synergetics in education ]. Vidkryta osvita. 2010. № 4. P. 33-44
Lutai V. S. Filosofiia suchasnoi osvity [Philosophy of modern education]: Navchalnyi posibnyk, K.: Tsentr – Mahistr-S, Tvorchoi spilky vchyteliv Ukrainy. 1996. 256 p.
Melosik Z. Pedahohika postmodernizmu [Pedagogy of postmodernism]. Shliakh osvity, 2004. № 4. P. 11–16.
Pidkasystyi P. I. Pedahohika: navchalnyi posibnyk dlia studentiv pedahohichnykh vuziv i pedahohichnykh koledzhiv [Pedagogy: a textbook for students of pedagogical universities and pedagogical colleges]. M: Pedahohichne tovarystvo Rosii, 1998. 640 p.
Romanenko M. I. Sotsialni ta paradyhmalno-kohnityvni determinanty rozvytku suchasnoi osvity [Social and paradigmatic-cognitive determinants of development of modern education ]: avtoref. dysertatsii na zdobuttia naukovoho stupenia dokt. filosof. nauk: 09.00.10. Dnipropetrovsk, 2003. 33 p.
Ruzavin H. I. Samoorhanizatsiia ta orhanizatsiia u rozvytku suspilstva [Self-organization and organization in the development of society]. Pytannia filosofii. 1995. № 8. P. 63-72.
Synerhetyka i osvita: monohrafiia [Synergetics and education: a monograph] / Za red. V. H. Kremenia. K.: Instytut obdarovanoi dytyny, 2014. 348 p.
Utiuzh I. H. Paradyhmalni zasady osvitnoho prostoru: monohrafiia [Paradigmatic principles of educational space: monograph]. Zaporizhzhia: «Prosvita», 2012. 352 p.
Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic vocabulary] / NAN Ukrainy, In-t filosofii im. H. S. Skovorody ; holov. red. V. I. Shynkaruk. Kyiv: Abrys, 2002. 742 p.
Chaika V. M. Osnovy dydaktyky: Navchalnyi posibnyk [Fundamentals of didactics: Textbook]. K.: Akademvydav, 2011. 240 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).