ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ГУМОРУ ЯК ЗАСОБУ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.6Ключові слова:
гумор, психолого-педагогічний потенціал гумору, освітній процес початкової школи, учень початкової школиАнотація
Проаналізовано різноманітні підходи до трактування сутності поняття «гумор»; обґрунтовано складність природи гумору, яка зумовлена синтетичним поєднанням комунікативної, емоційної та інтелектуальної сфер, особистісними рисами дитини, соціокультурними умовами її формування. Досліджено проблему застосування елементів гумору під час організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в контексті наукових напрацювань відомих вчених (Ш. Амонашвілі, Я. А. Коменського, А. Макаренка, В. Сухомлинського, О. Савченко й ін.). Досліджено психолого-педагогічний потенціал гумору як засобу навчання і виховання учнів початкової школи, який передбачає сукупність усіх наявних засобів, можливостей гумору, що можуть бути використані в педагогічній діяльності та освітньому процесі загалом. Виокремлено комплекс психолого-педагогічних умов підвищення його продуктивності: створення атмосфери співпраці та довіри через вміле використання гумористичних методів і прийомів; адекватність гумору особливостям розвитку емоційної сфери молодших школярів; органічне використання гумору у змісті навчального матеріалу. Обґрунтовано роль впливу елементів гумору на емоційну сферу молодших школярів під час організації освітнього процесу у початковій школі. Відображено взаємозв’язок ціннісних емоційних станів (інтересу, радості, здивування) із психічними процесами особистості (пам’яттю, волею, мисленням) під час використання елементів гумору на уроках у початковій школі. Відображено форми прояву гумору в побуті учнів початкової школи, особливості їх формування та розвитку відповідно до вікової категорії.
Посилання
Amonashvili Sh. A. Zdravstvuyte, deti! [Hello children!]. M.: Prosveschenie, 1983. 208 s.
Amonashvili Sh. A. Lichnostno-gumannaya osnova pedagogicheskogo protsessa [Personally humane basis of the pedagogical process]. Minsk: Universitetskoe, 1990. 560 s.
Vikova ta pedahohichna psykholohiia: navch. posibnyk [Age and pedagogical psychology] / O. Skrypchenko, L. Dolynska, Z. Ohorodniichuk ta in. K.: Prosvita, 2001. 413 s.
Dal V. I. Tolkovyiy slovar russkogo yazyika [Explanatory dictionary of the russian language]. M.: Eksmo, 2000. 736 s.
Komenskyi Ya. A. Vybrani pedahohichni tvory. T. 1: Velyka dydaktyka [Selected pedagogical works. Vol. 1: Great didactics] / za red. A. Krasnovskoho. K., 1940. 248 s.
Kormylo O. Emotsii yak indykatory motyvatsii uchinnia molodshykh shkoliariv [Emotions as indicators of motivation to learning of primary school students]. Problemy ta perspektyvy nauk v umovakh hlobalizatsii: materialy IV Vseukr. nauk. konf. Ternopil: TNPU, 2008. S. 191–197.
Luk A. N. Emotsii i chuvstva [Emotions and the senses]. M.: Znanie, 1982. 176 s.
Makarenko L. S. Nekotoryie vyivodyi iz moego pedagogicheskogo opyita [Some conclusions from my teaching experience]. Ped. soch.: v 8 t. M.: Pedagogika, 1984. T. 4. S. 242.
Martin R. Psihologiya yumora [The psychology of humor]. SPb.: Piter, 2009. 480 s.
Morozova T. H. Zachem detiam chuvstvo yumora y kak eho razvyvat [Why do children need a sense of humor and how to develop it]. Psykholoh. 2014. URL: http://www.b17.ru/article/16806/
Savchenko O. Ya. Rozvytok piznavalnoi samostiinosti molodshykh shkoliariv [Development of cognitive independence of primary school children]. K.: Rad. shkola, 1982. 176 s.
Sitkar V. Henderni aspekty dytiachoho humoru i tvorcha spadshchyna V. Sukhomlynskoho [Gender aspects of children's humor and creative heritage of V. Sukhomlynsky]. Naukovi zapysky TDPU im. V. Hnatiuka. Seriia: Pedahohika. 2002. № 5. Spetsvypusk. V. Sukhomlynskyi i suchasnist: Batkivska pedahohika. S. 272–276.
Sukhomlynskyi V. O. Batkivska pedahohika [Parental pedagogy]. K.: Rad. shkola, 1978. 263 p.
Sukhomlynskyi V. O. Sertse viddaiu ditiam [I give my heart to children]. K.: Radianska shkola, 1974. 288 p.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).