ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ГУМОРУ ЯК ЗАСОБУ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.6

Ключові слова:

гумор, психолого-педагогічний потенціал гумору, освітній процес початкової школи, учень початкової школи

Анотація

Проаналізовано різноманітні підходи до трактування сутності поняття «гумор»; обґрунтовано складність природи гумору, яка зумовлена синтетичним поєднанням комунікативної, емоційної та інтелектуальної сфер, особистісними рисами дитини, соціокультурними умовами її формування. Досліджено проблему застосування елементів гумору під час організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в контексті наукових напрацювань відомих вчених (Ш. Амонашвілі, Я. А. Коменського, А. Макаренка, В. Сухомлинського, О. Савченко й ін.). Досліджено психолого-педагогічний потенціал гумору як засобу навчання і виховання учнів початкової школи, який передбачає сукупність усіх наявних засобів, можливостей гумору, що можуть бути використані в педагогічній діяльності та освітньому процесі загалом. Виокремлено комплекс психолого-педагогічних умов підвищення його продуктивності: створення атмосфери співпраці та довіри через вміле використання гумористичних методів і прийомів; адекватність гумору особливостям розвитку емоційної сфери молодших школярів; органічне використання гумору у змісті навчального матеріалу. Обґрунтовано роль впливу елементів гумору на емоційну сферу молодших школярів під час організації освітнього процесу у початковій школі. Відображено взаємозв’язок ціннісних емоційних станів (інтересу, радості, здивування) із психічними процесами особистості (пам’яттю, волею, мисленням) під час використання елементів гумору на уроках у початковій школі. Відображено форми прояву гумору в побуті учнів початкової школи, особливості їх формування та розвитку відповідно до вікової категорії.

Біографії авторів

ОКСАНА ПИСАРЧУК , Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

кандидат педагогічних наук, доцент

ВОЛОДИМИР ЧАЙКА , Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

доктор педагогічних наук, професор

Посилання

Amonashvili Sh. A. Zdravstvuyte, deti! [Hello children!]. M.: Prosveschenie, 1983. 208 s.

Amonashvili Sh. A. Lichnostno-gumannaya osnova pedagogicheskogo protsessa [Personally humane basis of the pedagogical process]. Minsk: Universitetskoe, 1990. 560 s.

Vikova ta pedahohichna psykholohiia: navch. posibnyk [Age and pedagogical psychology] / O. Skrypchenko, L. Dolynska, Z. Ohorodniichuk ta in. K.: Prosvita, 2001. 413 s.

Dal V. I. Tolkovyiy slovar russkogo yazyika [Explanatory dictionary of the russian language]. M.: Eksmo, 2000. 736 s.

Komenskyi Ya. A. Vybrani pedahohichni tvory. T. 1: Velyka dydaktyka [Selected pedagogical works. Vol. 1: Great didactics] / za red. A. Krasnovskoho. K., 1940. 248 s.

Kormylo O. Emotsii yak indykatory motyvatsii uchinnia molodshykh shkoliariv [Emotions as indicators of motivation to learning of primary school students]. Problemy ta perspektyvy nauk v umovakh hlobalizatsii: materialy IV Vseukr. nauk. konf. Ternopil: TNPU, 2008. S. 191–197.

Luk A. N. Emotsii i chuvstva [Emotions and the senses]. M.: Znanie, 1982. 176 s.

Makarenko L. S. Nekotoryie vyivodyi iz moego pedagogicheskogo opyita [Some conclusions from my teaching experience]. Ped. soch.: v 8 t. M.: Pedagogika, 1984. T. 4. S. 242.

Martin R. Psihologiya yumora [The psychology of humor]. SPb.: Piter, 2009. 480 s.

Morozova T. H. Zachem detiam chuvstvo yumora y kak eho razvyvat [Why do children need a sense of humor and how to develop it]. Psykholoh. 2014. URL: http://www.b17.ru/article/16806/

Savchenko O. Ya. Rozvytok piznavalnoi samostiinosti molodshykh shkoliariv [Development of cognitive independence of primary school children]. K.: Rad. shkola, 1982. 176 s.

Sitkar V. Henderni aspekty dytiachoho humoru i tvorcha spadshchyna V. Sukhomlynskoho [Gender aspects of children's humor and creative heritage of V. Sukhomlynsky]. Naukovi zapysky TDPU im. V. Hnatiuka. Seriia: Pedahohika. 2002. № 5. Spetsvypusk. V. Sukhomlynskyi i suchasnist: Batkivska pedahohika. S. 272–276.

Sukhomlynskyi V. O. Batkivska pedahohika [Parental pedagogy]. K.: Rad. shkola, 1978. 263 p.

Sukhomlynskyi V. O. Sertse viddaiu ditiam [I give my heart to children]. K.: Radianska shkola, 1974. 288 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-12

Як цитувати

ПИСАРЧУК , О. . ., & ЧАЙКА , В. . . (2022). ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ГУМОРУ ЯК ЗАСОБУ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ . Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 1(2), 41–49. https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.6