ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ ДО НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.7

Ключові слова:

інклюзивна освіта, дитина з особливими освітніми потребами, навчання, заклад освіти

Анотація

Відзначено, що розвиток інклюзивної освіти в Україні набирає стрімких обертів. Активно напрацьовуються механізми організації комфортного освітнього середовища у закладах освіти. Гостро стоїть питання вироблення дієвих стратегій, методик, технік провадження інклюзивного навчання у закладах освіти; підходів до навчання та виховання дітей з різними типами освітніх труднощів, активізації їх потенціалу, розвитку їхніх індивідуальних можливостей, задоволення потреб та інтересів; технологій успішної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами (ООП) в освітній простір школи тощо. Доведено дослідниками, що належно організована у закладах дошкільної освіти (ЗДО) підготовка дітей з ООП до навчання у школі полегшує процес адаптації та покращує процес засвоєння знань. Відтак актуалізовано та охарактеризовано особливості підготовки дитини з ООП до навчання у закладах загальної середньої освіти. На основі аналізу багатьох наукових праць, опублікованих у відкритому доступі на системі Google Sсholar, у контексті здійснюваного нами дослідження виокремлено ряд особливостей, які необхідно враховувати при підготовці дитини з ООП до навчання у школі. Серед них: 1) розробка і реалізація у ЗДО: індивідуальної освітньої програми підготовки дитини з ООП до навчання у школі з урахуванням індивідуальних особливостей кожної окремої дитини; індивідуальної програми розвитку із врахуванням рекомендацій, запропонованих інклюзивно-ресурсним центром у висновку про комплексну оцінку розвитку дитини; індивідуального навчального плану роботи з дитиною з ООП, який містить інформацію про перелік послуг, що надаватимуться дитині, адаптації та / або модифікації необхідні дитині; 2) розвиток у педагогічних працівників професійних компетентностей, необхідних для роботи з дітьми з ООП; 3) забезпечення ефективності процесу психологічного супроводу дитини з ООП під час підготовки до навчання у школі.

Біографія автора

ГАННА СЛОЗАНСЬКА , Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

доктор педагогічних наук, доцент

Посилання

Andriievskyi B. M. Problemy hotovnosti shestyrichnykh ditei do navchannia v Shkoli [Problems of readiness of six-year-old children to study at school]. Pedahohichnyi almanakh: zbirnyk naukovykh prats / redkol. V. V. Kuzmenko (holova) ta in. Kherson: RIPO, 2010. Vyp. 5. S. 6–9.

Biruk N. P., Budishevska V. V. Stvorennia optymalnykh umov dlia formuvannia hotovnosti ditei z OOP do shkoly z urakhuvanniam yikh vikovykh ta indyvidualnykh mozhlyvostei v sytuatsii suchasnoho sotsiumu [Creating optimal conditions for the formation of readiness of children with PDD to school, taking into account their age and individual capabilities in the situation of modern society]. Hotovnist dytyny starshoho doshkilnoho viku do navchannia v umovakh reformuvania ukrainskoi shkoly. Маterialy ІІ Vseukr. nauk.-prakt. seminaru (20 travnia 2021 r., Kyiv). К., 2021. S. 31–37.

Bondar V. Osvita ditei z osoblyvymy potrebamy: poshuky ta perspektyvy [Education of children with special needs: research and prospects]. Suchasni tendentsii rozvytku spetsialnoi osvity (Ukrainsko-kanadskyi dosvid). Маterialy Mizhnar. konferentsii. Kyiv, 25–26 travnia 2004 r. К., 2004. S. 25–29.

Borysiuk S. O., Koloshyna A. O. Osoblyvosti orhanizatsii navchannia ditei z OOP v inkliuzyvnomu osvitnomu prostori [Features of the organization of education of children with PD in an inclusive educational space]. Suchasni vyklyky i aktualni problemy nauky, osvity ta vyrobnytstva: mizhhaluzevi dysputy. Маterialy IX mizhnar. nauk.-prakt. Interner-konferentsii. (Kyiv, 16 zhovtnia 2020 r.). К., 2020. S. 333–339.

Buiniak M. H. Formuvannia psykholohichnoi hotovnosti vchyteliv do inkliuzyvnoho navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Formation of psychological readiness of teachers for inclusive education of children with special educational needs]: dys. … kand. ped. nauk: 19.00.08. Kamianets-Podilskyi, 2019. 322 s.

Voron M., Naida Yu. Inkliuzyvna osvita: ukrainski realii [Inclusive education: Ukrainian realities]. Pidruchnyk dlia dyrektora. 2006. Сherven. URL: http://www.ussf.kiev.ua/iearticles/74/

Hladush V. A., Baranets Ya. Yu. Do pytannia formuvannia profesiinoi kompetentnosti pedahoha inkliuzyvnoho zakladu [On the issue of forming the professional competence of a teacher of an inclusive institution]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seria «Pedahohika i psykholohia». 2015. № 1. S. 71–78.

Horishna N. M. Inkliuzyvna osvita: pidkhody do rozuminnia ta vyklyky rozvytku [Inclusive education: approaches to understanding and challenges of development]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka. Seria: Pedahohichni nauky. 2020. № 6. S. 23–29.

Danilavichiutie E. A., Lytovchenko S. V. Stratehii vykladannia v inkliuzyvnomu navchalnomu zakladi: navchalno-metodychnyi posibnyk [Strategies for teaching in an inclusive educational institution: a textbook]. K.: VH «A.S.K.», 2012. 287 s.

Danilavichiutie, E. A. Dity z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu seredovyshchi [Children with special educational needs in an inclusive environment]. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia. 2018. № 3 (87). S. 7–19.

Dychkivska I. Inkliuzyvna osvita: shliakhy vprovadzhennia [Inclusive education: ways of implementation]. Doshkilne vykhovannia. 2020. № 12. S. 3–6.

Zaierkova N. V., Treitiak A. O. Inkliuzyvna Osvita vid «A» do «Ya»: poradnyk dlia pedahohiv i batkiv [Inclusive Education from “A” to “Ya”: guide for teachers and parents]. Kyiv, 2016. 68 s.

Zakharchuk, M., Zakaulova, Yu. Analiz systemy pidhotovky pedahohiv inkliuzyvnoi shkoly u SShA [Analysis of the system of teacher training for inclusive schools in the United States]. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. 2014. № 12. C. 21–28.

Inkliuzyvna shkola: osoblyvosti orhanizatsii ta upravlinnia: navchalno-metodychnyi posibnyk [Inclusive school: features of organization and management: Educational and methodical manual] / kol. avtoriv: Kolupaieva A. A, Sofii N. Z., Naida Yu. M. ta in.; za zah. red. Danylenko L. I., 2-he vyd., stereot. K.: FOP Parashyn I. S., 2010. 128 s.

Kolupaieva A. A. Inkliuzyvna osvita: realii ta perspektyvy: monohrafia [Inclusive education: realities and prospects: monograph]. K.: Sammit-Knyha, 2009. 272 s.

Koniaieva L. D., Romanko N. A. Osoblyvosti rozvytku piznavalnoi sfery ditei molodshoho shkilnoho viku [Features of the development of the cognitive sphere of children of primary school age]. Problemy suchasnoi psykholohii: zbirnyk naukovykh prats. 2011. № 14. S. 370–381

Liashenko K. I. Inkliuzyvna osvita u novii ukrainskii shkoli [Inclusive education in the new Ukrainian school]. Systema nadannia osvity ditiam z osoblyvymy potrebamy v umovakh suchasnoho zakladu osvity: materialy V Vseukr. nauk.-prakt. konferentsii (12 hrudnia 2017 r.). Lysychansk, 2017. S. 95–97.

Makovetska-Hudz Yu. A. Multymediina prezentatsia yak sposib spilkuvannia z audytoriieiu [Multimedia presentation as a way of communicating with the audience]. Materialy XI Mizhnar. nauk.-prakt. konferentsii «Suchasni tendentsii vykladannia inozemnoi movy profesiinoho spriamuvannia u vyshchii shkoli» (29 kvitnia 2015 r., Kyiv). URL: http://confesp.fl.kpi.ua/node/1248

Maletska H., Chupakhina S. Osoblyvosti rozvytku ditei doshkilnoho viku z vadamy zoru: pidhotovka do shkoly [Features of development of preschool children with visual impairments: preparation for school]. Osvitnii prostir Ukrainy. 2017. № 11. S. 170–174.

Myronova S. P. Korektsiina spriamovanist pryntsypiv navchannia uchniv z vadamy intelektu [Corrective orientation of the principles of teaching students with intellectual disabilities]. Problemy suchasnoi psykholohii: zbirnyk naukovykh prats. 2010. Vyp. 7. S. 433–443.

Mishchyk L. I. Sotsialna pedahohika: navch. posibnyk [Social pedagogy: textbook. manual]. K.: Nova shkola, 2011. 139 s.

Natsionalna stratehia rozvytku inkliuzyvnoi osvity na 2020–2030 roky [National Strategy for the Development of Inclusive Education for 2020–2030]. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2019/07/210719-strategiya-inklyuziya.pdf

Orhanizatsiino-metodychni zasady diialnosti inkliuzyvno-resursnykh tsentriv: navch.-metod. posibnyk [Organizational and methodological principles of inclusive resource centers: educational and methodical manual] / za zah. red. M. A. Poroshenko ta in. Kyiv, 2018. 252 s.

Pedahohichni tekhnolohii inkliuzyvnoho navchannia [Pedagogical technologies of inclusive education] / A. A. Kolupaieva., O. M. Taranchenko. Kharkiv: Vyd-vo «Ranok», VH «Kenhuru», 2018. 160 s.

Pro vnesennia zmin do deiakykh postanov Kabinetu Ministriv Ukrainy shchodo orhanizatsii navchannia osib z osoblyvymy osvitnimy potrebam. [On Amendments to Certain Resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine on the Organization of Training of Persons with Special Education]. Postanova KMU. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/765-2021-%D0%BF#Text

Pro osvitu [On education]. Zakon Ukrainy vid 5 veresnia 2017 r., № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Pushkarenko V. P., Pidlisetska L. V., Koziar-Kmitkevych I. A. Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei z osoblyvymy potrebamy v umovakh inkliuzyvnoho navchannia v Talnivskii zahalnoosvitnii shkoli I–II stupeniv № 3 [Psychological and pedagogical support of children with special needs in the conditions of inclusive education in Talniv comprehensive school of I–II degrees № 3]. URL: http://talnivskyi-irc.ck.sch.in.ua/inklyuzivna_ osvita/dosvid_roboti_z_inklyuzivnogo_navchannya/

Rasskazova O. Teoria ta praktyka rozvytku sotsialnosti uchniv v umovakh inkliuzyvnoi osvity [Theory and practice of social development of students in terms of inclusive education]: avtoref. dys. … d-ra ped. nauk. Luhansk, 2014. 44 s.

Sofii N. Z. Orhanizatsiino-pedahohichni umovy intehrovanoho suprovodu uchniv z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu navchalnomu zakladi [Organizational and pedagogical conditions of integrated support of students with special educational needs in an inclusive educational institution]: avtoref. dys. … kand. ped. nauk: 13.00.03. Kyiv, 2017. 20 s. URL: http://ispukr.org.ua/articles/17/17062701_a.pdf

Spilne vykladannia v inkliuzyvnomu klasi: metod. materialy [Co-teaching in an inclusive classroom: a method. materials] / ukladach N. Z. Sofii. Kyiv: TOV «Vydavnychyi dim “Pleiady”», 2015. 70 s.

Udych Z. Seredovyshchnyi pidkhid u vprovadzhenni inkliuzyvnoi osvity v serednii zahalnoosvitnii shkoli [Environmental approach in the implementation of inclusive education in secondary school]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seria: Pedahohika. 2017. № 3. S. 127–134.

32 Fomichova L. I. Proektuvannia navchannia yak zasib intelektualnoho rozvytku doshkilnykiv z vadamy slukhu: operatsionalno-znakovyi pidkhid [Design of learning as a means of intellectual development of preschoolers with hearing impairments: operational-symbolic approach]: dys. … d-ra psykhol. nauk: 19.00.08. K., 1997. 509 s.

Horishna N., Polishchuk V., Slozanska H., Hlavatska O. Trends in the development of inclusive education in Ukraine. Educational Dimension. 2020. 55. S. 103–116.

Kaltsouni P. Inclusive education in Greece. Social work and education. 2021. 8 (3).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-12