АДАПТАЦІЯ ПЕРШОКУРСНИКІВ ДО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЛІЦЕЇВ СПОРТИВНОГО ПРОФІЛЮ: ПРОБЛЕМИ І ШЛЯХИ ВИРІШЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.10Ключові слова:
адаптація, ліцей спортивного профілю, ліцеїст, освітній процес ліцеюАнотація
Вступ до навчального закладу визначається зміною умов життєдіяльності першокурсників, призводить до руйнування вироблених раніше звичок, навичок, ціннісних орієнтацій колишніх школярів. Охарактеризовано шляхи адаптації ліцеїстів першого курсу з огляду на досвід педагогічного колективу Тернопільського педагогічного ліцею спортивного профілю. В результаті проведення теоретичного аналізу визначено, що соціальна адаптація як феномен є процесом і результатом засвоєння індивідом соціального досвіду внаслідок сукупності цілеспрямованого впливу на особистість освітнього середовища ліцею спортивного профілю. Проаналізовано особливості процесу адаптації ліцеїстів-першокурсників до навчання в умовах навчального закладу (підвищені вимоги, злам стереотипів поведінки, підвищення нервово-психічного напруження, нове коло спілкування, почуття ізольованості, інформаційний стрес). Охарактеризовано можливі причини дезадаптації ліцеїстів: відсутність батьківського контролю, нові умови та вимоги до навчання, внутрішньо особистісні конфлікти. Розглянуто фактори, які впливають на процес адаптації та труднощі адаптації ліцеїстів-першокурсників. На основі емпіричного дослідження соціальної адаптації вихованців педагогічного ліцею визначено інноваційні методи та форми роботи із забезпечення соціальної адаптації, до яких належать тренінги, відеолекторії, круглі столи, інтерактивні вправи з ліцеїстами, з батьками, педагогами, вихователями та активна робота соціального педагога, розробка відповідної індивідуальної програми розвитку ліцеїста.
Посилання
Adaptatsiia dytyny do shkoly./ Adaptation of the child to school / Comp. S Maksymenko, K. Maksymenko, O. Hlavnyk. K.: Mikros -SVS, 2003. 111 s.
Bokhonkova Yu. O. Mozhlyvosti korektsii osobystisnykh chynnykiv sotsialno psykholohichnoi adaptatsii [Possibilities of correction of personal factors of social and psychological adaptation]. Sotsialna psykholohiia. 2005. № 2 (10). S. 43–58.
Hladysh M. O. (2019). Naukovi pidkhody do problemy adaptatsii studentiv z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh zakladu vyshchoi osvity. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, Pedagogy of formation of creative personality in higher and secondary schools [Scientific approaches to the problem of adaptation of students with special educational needs in the conditions of higher education institution]. Zaporizhzhia: KPU, 2019. № 63. Т. 2. S. 55–58.
Gumeniuk O. Psykholohiia Ya-konceptsiia. Monohrafiia. [Psychology of I-concept. Monograph].Ternopil. Ekonomichna dumka, 2017. 130 s.
Dubeiko L. Adaptatsiia desiatyklasnykiv do navchannia (psykholohichnyi suprovid u profilnykh klasakh). [Adaptation of ten-graders to studying (psychological supremacy in professional classes)]. Psykholoh. 2010. № 42. S. 11–12.
Enеtsyklopediia suchasnoi Ukrayiny [Encyclopedia of Successful Ukraine]. Instytut entsyklopedychnykh doslidzhen NAN Ukrayiny, 2006. URL: https://esu.com.ua/search_articles.php?id=42642.
Kazmirenko V. P. Programa doslidzhennia psykho-sotsialnykh chynnykiv adaptatsii molodoi liudyny do navchannia u VNZ ta maibutnoi profesii. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota [The program for the improvement of psycho-social officials in the adaptation of young people to the new one at the VNZ and the future profession. Practical psychology and social work]. 2016. № 3. S. 17–24.
Korolchuk M. S., Krainiuk V. M., Kosenko A. F., Kocherhina T. I. Psykholohichne zabezpechennia psykhichnoho i fizychnoho zdorovia. Navchalnyi posibnyk [Psychological illness of mental and physical health: manual]. K.: INKOS, 2002. 272 s.
Orzhehovska V. M., Khilko T. V., Kyrylenko S. V. Posibnyk z samovyhovannia [Manual of self-upbringing]. K.: IZMN, 1996. 192 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).