ВПЛИВ СКЛАДУ БАТЬКІВСЬКОЇ СІМ’Ї НА СФОРМОВАНІСТЬ У ПІДЛІТКІВ ТА МОЛОДІ ОБРАЗУ МАЙБУТНЬОЇ СІМ’Ї

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.20

Ключові слова:

батьківська сім’я, функції та періоди розвитку сім’ї, роль батька, образ сім’ї, виховання підлітків

Анотація

Встановлено, що батьківська сім’я – це перше соціальне середовище індивіда. Діти навчаються нормам життя у родині, в суспільстві та сприймають культуру через своїх батьків. Саме у сім’ї людина отримує перший сімейний досвід, засвоює правила та норми поведінки. Батьківська сім’я стає найбільш доступним зразком спостереження, а за певних умов – і наслідування. Наявність сім’ї в житті дитини, склад батьківської сім’ї та взаємини у ній впливають на особистість підлітка і формують у нього уявлення про свою майбутню родину. Як повна, так і неповна сім’я може вплинути на образ майбутньої родини підлітка, яку він буде мати намір створити. З’ясовано, що часто одинока мати посилює проблеми, пов’язані з відсутністю батька в сім’ї, формуючи тим самим негативне ставлення дитини до батька, а надалі до своєї статі – у хлопчиків і до протилежної статі – у дівчаток. Нині основні характеристики традиційної ролі чоловіків в сім’ї та їх внесок у виконання домашніх справ критикуються жінками. Це змусило науковців звернути пильну увагу на проблеми, які пов’язані з роллю чоловіка та батька. Встановлено, що у традиційній чоловічій соціальній ролі є певні аспекти, що активно насаджуються та підтримуються жінками. Найбільше ці стереотипи пов’язані із соціальною роллю «батька і матері» у сучасній родині. Проаналізовано періоди розвитку сім’ї («сім’я, яка чекає на дитину», «сім’я з немовлям», «сім’я з дитиною дошкільного віку», «сім’я школяра», «сім’я з дитиною старшого шкільного віку») та описані функції всіх членів сім’ї. Максимальна реалізація виокремленого спектра функцій забезпечить наступність на всіх стадіях розвитку сім’ї. Увага зосереджена на висвітленні поглядів науковців щодо образу сім’ї та його впливу на соціалізацію дітей.

Біографії авторів

СВІТЛАНА КАЛАУР, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

доктор педагогічних наук, професор

МАРИНА ВОЛОШЕНКО, Державний університет «Одеська політехніка»

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Mayerchyk, M. et al. Hender dlia mediy. Pidruchnyk z hendernoi teorii dlia zhurnalistyky ta inshykh sotsiohumanitarnykh spetsialnostey [Gender for the media. Textbook on gender theory for journalism and other socio-humanitarian specialties]. Kyiv: Krytyka, 2017. 224 p.

Zhupiyeva Ye. I., Zhuravleva M. V., Chernyavskaya Ya. V. Psikhologicheskaia gotovnost studentov k braku i semeynoi zhizni [Psychological readiness of students for marriage and family life]. Mir pedagogiki i psikhologii. 2018. № 8. P. 47–58.

Kapska A. Y., Oleksyuk N. S., Kalaur S. M., Falynska Z. Z. Sotsialno-pedahohichna robota z problemnymi simyami [Socio-pedagogical work with problem families]. Ternopil: Aston, 2010. 304 p.

Trubavina I. M. Sotsialno-pedahohichna robota z neblahopoluchnoiu simyeiu. [Socio-pedagogical work with a troubled family]. Navchalnyy posibnyk. Kyiv, 2003. 132 p.

Luk’yanova, K. A. Acknowledged attitude for fatherhood: modern tendencies. Science and practice: Collection of scientific articles. Thorpe Bowker. Melbourne, Australia, 2016. P. 274–277.

Korczak, J. Jak kochać dziecko. [how to love a child] Dziecko w rodzinie. Warszawa, 2012. 176 s.

VandenBos, G. R. APA dictionary of psychology. Washington, DC: American Psychological Association, 2007. 1024 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-12