ВПЛИВ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ НА СОЦІАЛІЗАЦІЮ УЧНІВ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.22Ключові слова:
учні з інтелектуальними порушеннями, художня література, урок української літератури, соціалізація, соціально-психологічна адаптація, емпатія, інтерактивні методи навчанняАнотація
Проаналізовано погляди вчених на сутність соціалізації, звернуто увагу на особливості інтелектуального розвитку учнів з інтелектуальними порушеннями, що призводять до порушень соціалізації. Відзначено, що успішність соціалізації учнів з інтелектуальними порушеннями залежить від сформованості соціально-психологічної адаптації та емпатії – її складової. Наголошено на необхідності розмежування соціально-психологічної адаптації від інших складових соціалізаціі. Вказано, що на процес соціалізації впливає не лише адаптація, а й дезадаптація. Доведено значення уроків української літератури для формування соціально-психологічної адаптації в підлітків з інтелектуальними порушеннями. Як складову соціально-психологічної адаптації розглянуто емпатію та її вплив на становлення соціалізації учнів з інтелектуальними порушеннями у процесі роботи з художніми творами, оскільки складові емпатії – співчуття та співпереживання найуспішніше підлітки з інтелектуальними порушеннями оволодівають на уроках української літератури, працюючи з художніми творами. Працюючи з художніми творами на уроках української літератури, завдяки інтерактивним методам навчання: зокрема дискусії, етичні бесіди, рольові ігри, прийоми: “мікрофон”, “ланцюжок думок”, “незакінчене речення”, підлітки з інтелектуальними порушеннями засвоюють основні норми моралі, навчаються обмінюватися інформацією, емоціями, думками про прочитане і навколишнє життя, вчаться оцінювати поведінку й вчинки людей, розвивають мислення, зв’язне мовлення, долають комунікативну фобію, опановують соціальні компетенції, що забезпечує корекцію інтелектуальних порушень у школярів. На уроках української літератури створюються оптимальні умови для зниження соціальної дезадаптації завдяки опануванню учнями змісту й смислу художніх творів, з якими вони працюють.
Посилання
Bgazhnokova I. M., Gamaiunova A. N. Problemy sotsialnoi adaptatsii detei-sirot s narusheniami intellekta. [Problems of social adaptation of orphans with intellectual disabilities] Defektologiya, 1997. № 1. P. 36–39.
Defektolohichnyi slovnyk: navchalnyi posibnyk. [Defectological dictionary: textbook] za red. V. I. Bondaria, V. M. Synova. Kyiv, MP Lesia, 2011. 528 p.
Korobeynikov I. A. Narushenie razvitia i sotsialnaia adaptatsiia. [Developmental disorder and social adaptation]. M.: PERSE, 2002. 192 p.
Kravets N. P. Kompleksne zastosuvannia innovatsiynykh tekhnolohii navchannia na urokakh literatury ta vykhovannya rozumovo vidstalykh uchniv yak aktyvnykh chytachiv. [Complex application of innovative learning technologies in literature lessons and education of mentally retarded students as active readers]. Naukovi zapysky Berdyanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky. 2016. №3. S. 59–70.
Kravets N. P. Chytatska diyalnist yak chynnyk formuvannia sotsialnoi kompetentnosti uchniv z intelektualnymy porushenniamy [Reading activity as a factor in the formation of social competence of students with intellectual disabilities] Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seria 19: Korektsiyna pedahohika ta spetsialna psykholohiia. 2011. № 2. P. 325–330.
Krotenko V. I. Psykholohycheskie osobennosti émpatii podrostkov. [Psychological features of empathy of adolescents]: Scientific thesis for the Degree of the Candidate of Psychological Sciences in the specialty 19.00.07. Kyiv, 2001. 197 p.
Makarchuk N. O. Osoblyvosti samorehuliatsii pidlitkiv z porushenniamy rozumovoho rozvytky: monohrafiia. [Features of self-regulation of adolescents with mental disorders: monograph]. Kyiv, Feniks, 2014. 448 p.
Matiyshchenko I. M. Empatiia yak mekhanizm sotsialno-psykholohichnoi adaptatsii uchniv dopomizhnoi shkoly. [Empathy as a mechanism of social and psychological adaptation of students of auxiliary school]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho derzhavnoho universytetu: Seriia sotsialno-pedahohichna. 2007. Vol. VII. P. 286–288.
Matiyushchenko I. M. Pidhotovka starshoklasnykiv dopomizhnoii shkoly do sotsialno-psykholohichnoii adaptatsii. [Preparation of high school students of auxiliary school for socio-psychological adaptation]: Scientific thesis for the Degree of the Candidate of Pedagogical Sciences in the specialty 13.00.03. Kyiv, 2008. 154 p.
Pecherskii V. G. Osobennosti podrostkov i yunoshei s umstvennoi otstalostiu k produktivnomu mezhlichnostnomu vzaimodeistviiu. [Features of adolescents and young men with mental retardation in productive interpersonal interaction]: Scientific thesis for the Degree of the Doctor of Psychological Sciences in the specialty 19.00.10, M., 2009. 331 p.
Proskurniak Ye. I. Sotsialno-psikhologicheskaia adaptatsiia uchashchikhsia mladshikh klassov vspomogatelnoi shkoly-internata. [Socio-psychological adaptation of students of junior classes of the auxiliary boarding school]: Scientific thesis for the Degree of the Candidate of Psychological Sciences in the specialty 19.00.08. Kyiv, 2004. 246 p.
Sukhomlynskyi V. O. Sto porad uchytelevi. Vybrani tvory v 5-ty t. [One hundred tips for teachers. Selected works in 5 volumes]. Kyiv: Rad. shkola, 1976. Vol. 2. P. 419–654.
Tatianchykova I. V. Problemy sotsializatsii ditei z porushennyamy intelektualnoho rozvytku v umovakh suchasnykh sotsialno-ekonomichnykh zmin u suspilstvi. [Problems of socialization of children with intellectual disabilities in modern socio-economic changes in society]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 19. Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohia. 2015. Vyp. 30. P. 169–174.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).