ПРОБЛЕМА ПРЕСТИЖНОСТІ ПРОФЕСІЇ ПЕДАГОГА СЕРЕД СТУДЕНТІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ У ПОЛЬЩІ ТА УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.24Ключові слова:
інтелект, інтелектуальна сфера індивідуальності, престиж педагогічної професії, , рівень розвитку інтелектуАнотація
Основною метою дослідження є спроба привернути увагу наукової громадськості до проблеми престижності професії педагога на тлі сформованої в сучасному суспільстві думки про низький рівень інтелекту абітурієнтів педагогічних ВНЗ. Ця проблема актуальна сьогодні для багатьох європейських країн, у т. ч. для Польщі, де проведений перший етап дослідження. Приведені дані подані в порівнянні з аналогічною ситуацією в Україні, що дозволяє зробити висновок про падіння престижу педагогічної професії як загальноєвропейського тренду (щодо країн Східної Європи). Результати дослідження спростовують загальноприйняту думку про низький рівень інтелекту у студентів педагогічних ВНЗ. Більшість з них мають середній та високий рівень (згідно з тестом Равена), що, однак не має прямого впливу на престижність педагогічної професії. Більше половини опитуваних студентів не мають наміру працювати за обраною спеціальністю, але вважають педагогічну освіту престижною для подальшої кар’єри поза школою.
Посилання
1,2 mln studentów uczy się w Polsce. URL: https://www.prawo.pl/student/liczba-studentow-w-polsce-1-2-mln,498019.html (data zvernennia: 07.03.2021)[ 1.2 million students study in Poland]
Dworczyk Michał. Jak zmieniała się liczba uczniów i nauczycieli w Polsce? URL: https://demagog.org.pl/wypowiedzi/jak-zmieniala-sie-liczba-uczniow-i-nauczycieli-w-polsce/ (data zvernennia: 12.07.2021) [How has the number of students and teachers changed in Poland?].
Fuller C., Goodwyn A. & Francis-Brophy E. (2013) Advanced skills teachers: professional identity and status, Teachers and Teaching, 19:4, 463-474, DOI: 10.1080/13540602.2013.770228.[Advanced skills teachers: professional identity and status]/
Ilu jest nauczycieli w Polsce? URL: https://www.zadluzenia.com/liczba-nauczycieli-w-polsce/ (data zvernennia: 12.07.2021) [How many teachers are there in Poland?].
Martyński Wojciech. Najbardziej poszukiwane zawody przyszłości (Ranking Top 10). URL: https://interviewme.pl/blog/zawody-przyszlosci-najbardziej-poszukiwane (data zvernennia: 21.07.2021) [The most sought after professions of the future (Top 10 Ranking)].
Największy wybór studiów pedagogicznych w Warszawie URL: https://www.otouczelnie.pl/miasto_dzial/433/Studia-pedagogiczne-Warszawa (data zvernennia: 13.07.2021) [The largest selection of pedagogical studies in Warsaw]
Opinie o uczelniach URL: https://www.otouczelnie.pl/miasto_dzial/433/Studia-pedagogiczne-Warszawa (data dostępu: 13.07.2021)[ Opinions about universities].
Smak Magdalena, Walczak Dominika. Prestiż zawodu nauczyciela w percepcji nauczycieli i byłych nauczycieli // Edukacja 2015, 2 (133). [The prestige of the teaching profession as perceived by teachers and former teachers].
Studentów coraz mniej. URL: https://glos.pl/studentow-coraz-mniej (data zvernennia: 07.03.2021) [Less and less students].
Szkolnictwo wyższe i jego finanse w 2019 roku. URL: https://forumakademickie.pl/szkoly-wyzsze/szkolnictwo-wyzsze-i-jego-finanse-w-2019-roku/ (data zvernennia: 13.07.2021) [Higher education and its finances in 2019].
W roku akademickim 2019/20 w Polsce studiowało ponad 82 tysięcy cudzoziemców. URL: https://warsawnow.pl/w-roku-akademickim-2019-20-w-polsce-studiowalo-ponad-82-tys-cudzoziemcow (data dostępu: 12.07.2021) [. In the 2019/20 academic year, over 82,000 foreigners studied in Poland].
Blyzniuk Tetiana. Model osobystosti suchasnoho pedahoha ochyma starshoklasnykiv // Molod i rynok – 2015, №2 (121), – s. 70-74.[ The personality model of a modern teacher through the eyes of high school student].
Varfolomieieva Alina. Ukraintsi nazvaly naibilsh ta naimensh prestyzhni profesii. URL: https://www.epochtimes.com.ua/ukraine/society/ukrayintsi-nazvaly-naybilsh-prestyzhni-profesiyi-117962.html (data zvernennia: 25.06.2021)[ Ukrainians named the most and least prestigious professions].
Krashchi pedahohichni vuzy Ukrainy. URL: https://education.profitworks.com.ua/uk/rejting-vuzov-ukrainy-2/luchshie-pedagogicheskie-vuzy-ukrainy (data zvernennia: 13.07.2021) [The best pedagogical universities of Ukraine].
Kudy vstupaty: naiperspektyvnishi profesii 2021-2025 rokiv. URL: https://poprofessii.in.ua/uk/kudi_vstupati_najjperspektivnishi_profesii_20212025_rokiv (data zvernennia: 25.06.2021) [Where to apply: the most promising professions of 2021-2025]
Naipopuliarnishi vyshi ta spetsialnosti u 2020 rotsi — rezultaty vstupnoi kampanii URL: https://osvitoria.media/news/najpopulyarnishi-vyshi-ta-spetsialnosti-u-2020-rotsi-rezultaty-vstupnoyi-kampaniyi/ (data zvernennia: 14.07.2021) [The most popular universities and specialties in 2020 - the results of the introductory campaign]
Profesiia dlia «nevdakh»: chomu padaie prestyzh uchyteliv. URL: https://proshkolu.com/profesiya-dlya-nevdah-chomu-padaye-prestyzh-uchyteliv/ (data zvernennia: 25.04.2021)[ Profession for "losers": why the prestige of teachers is falling]
Stukalo S. Dynamika prestyzhnosti profesii i zaniat v ukrainskomu suspilstvi / S. Stukalo, S. Oksamytna // Sotsialni vymiry suspilstva : zbirnyk naukovykh prats / NAN Ukrainy, In-t sotsiolohii ; [hol. red. M. Shulha]. - K. : In-t sotsiolohii, 2013. - Vyp. 5 (16). - S. 392-406 : tabl. [Dynamics of prestige of professions and occupations in Ukrainian society]
Test Ravena. Shkala prohressyvnыkh matryts. URL: https://psycabi.net/testy/717-test-ravena-progressivnye-matritsy-raven-progressiv-matrices-metodiki-dlya-diagnostiki-intellekta-vzroslykh (data zvernennia: 07.07.2021)[ Scale of progressive matrices]
Top-10 naibilsh ta naimensh populiarnykh spetsialnostei u 2017 rotsi. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/usi-novivni-novini-2017-09-14-top-10-najbilsh-ta-najmensh-populyarnix-speczialnostej-u-2017-roczi (data dostupu: 25.06.2021)[ Top 10 most and least popular specialties in 2017].
Shepelia Vita. Chy ye prestyzhnoiu profesiia pedahoha: dumky liubomlskykh vchyteliv. URL: https://lyuboml.rayon.in.ua/news/334407-chi-e-prestizhnoiu-profesiia-pedagoga-dumki-shatskih-ta-liubomlskih-vchiteliv (data zvernennia: 22.07.2021)[Is the teaching profession prestigious: the opinions of Lyuboml teachers]
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).