ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ВПРОВАДЖЕННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ ТА АВСТРІЇ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.25Ключові слова:
громадянська освіта, політична освіта, громадянськість, глобальна громадянська освіта, Австрія, УкраїнаАнотація
Світові процеси глобалізації вимагають нового підходу до розгляду питання громадянської освіти в міжнародному контексті, включаючи обговорення концепції, формулювання ролі і мети громадянської освіти. На тлі складних політичних подій в Україні за останні два десятиліття стає зрозумілим, що для збереження та підтримки демократії потрібні критично мислячі громадяни суспільства, які розуміють перспективи демократичного устрою держави. Важливу роль у вихованні таких громадян відіграє шкільна освіта. Щоб зрозуміти сучасні суспільно-політичні проблеми, які в умовах глобалізації стають ще комплекснішими, спочатку необхідно провести критичний аналіз історичних, політичних та соціокультурних подій у суспільстві, а також забезпечити належну підготовку педагогічного персоналу. У статті, що написана в рамках спільного науково-дослідного проєкту «Вплив процесу глобалізації на формування професійних уявлень студентів спеціальності «Початкова освіта» в Австрії та Україні» Віденської вищої педагогічної школи, ТНПУ та ЗУНУ, здійснено порівняльний аналіз систем громадянської освіти в Україні та Австрії та відповідно до їхнього історичного розвитку для отримання висновків щодо підготовки майбутніх вчителів. Цей внесок пов’язаний із сучасним міжнародним дискурсом про центральні поняття громадянської освіти. Досліджено історію розвитку громадянської освіти в Україні та Австрії, показано сучасний стан розвитку цієї освітньої галузі та представлено результати аналізу навчальних програм педагогічних університетів щодо впровадження вказаної освіти в умовах глобалізації. Результати дискусії можуть допомогти теоретикам і практикам зрозуміти виклики громадянської освіти в часи глобалізації.
Посилання
Autorengruppe Fachdidaktik (2016). Was ist gute politische Bildung? Leitfaden für den sozialwissenschaftlichen Unterricht [Group of authors. Subject didactics. What is good political education? Guide to social science teaching]. Schwalbach: Wochenschau Verlag.
BMBF (2015). Unterrichtsprinzip Politische Bildung [Teaching principle civic education]. Grundsatzerlass 2015. URL: https://www.bmbwf.gv.at/ Themen/schule/schulrecht/rs/19972017/2015_12.html
BMBF(2015). Bundesministerium für Bildung und Frauen, heute BMBWF, Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung, Unterrichtsprinzip Politische Bildung. Grundsatzerlass [Federal Ministry for Education and Women, today BMBWF, Federal Ministry for Education, Science and Research, teaching principle political education. Decree of principle]. URL: https://www.bmbwf.gv.at/Themen/schule/schulrecht/rs/1997-2017/2015_12.html
Connell, Raewyn (2007). The Northern Theory of Globalization. Soziological Theory, 25 (4), S. 369–385.
Filzmaier, Peter & Ingruber, Daniela (2001). Politische Bildung in Österreich. Erfahrungen und Perspektiven eines Evaluationsprozesses [Political education in Austria. Experiences and perspectives of an evaluation process]. Innsbruck: StudienVerlag.
Isin, Engin (2009). Citizenship in flux: The figure of the activist citizen. Subjectivity, vol. 29, (1) 367–388. URL: https://doi.org/10.1057/sub.2009.25
Kühberger, Christoph (2016). Politische Bildung in der Primarstufe – Voraussetzungen, Grundlagen, Zukunft – Eine österreichische Perspektive [Political Education in Primary Level – Requirements, Basics, Future – An Austrian Perspective]. In Philipp Mittnik (Hrsg.). Politische Bildung in der Primarstufe – Eine internationale Perspektive [Civic Education in Primary Schools - An International Perspective]. Innsbruck: StudienVerlag. S. 39–55.
Larcher, Elke & Zandonella, Martina (2014). Politische BildnerInnen 2014. Politische Bildung in Volksschulen und Schulen der Sekundarstufe 1 in Wien [Political educators 2014. Political education in primary and secondary schools in Vienna]. SORA-Institut for Social Research and Consulting. URL: https://www.arbeiterkammer.at/infopool/wien/Politische_BildnerInnen_2014_Langfassung.pdf
Lösch, Bettina; Eis, Andreas (2018). Politische Bildung [Political education]. In: Armin Bernhard, Lutz Rothermel, Manuel Rühle (Hrsg.), Handbuch Kritische Pädagogik. Eine Einführung in die Erziehungs- und Bildungswissenschaft [Critical Pedagogy Handbook. An introduction to education and training]. Weinheim & Basel: Beltz Juventa. S. 502–517.
Lutter, Andreas (2014). Die Fächer der politischen Bildung in der Schule [The subjects of political education in school]. In: Wolfgang Sander (Hrsg.): Handbuch politische Bildung (4. völlig überarbeitete Auflage) [Civic Education Handbook (4th completely revised edition)]. Schwalbach: Wochenschau Verlag. S. 127–135.
Mauric, Ursula (2016). Global Citizenship Education als Chance für die LehrerInnenbildung. Bestehende Praxis, Potenzial und Perspektiven am Beispiel der Pädagogischen Hochschule Wien [Global Citizenship Education as an opportunity for teacher training. Existing practice, potential and perspectives using the example of the Vienna University of Education]. Münster & New York: Waxmann.
Mittnik, Philipp; Lauss, Georg; Schmid-Heher, Stefan (2018). Was darf politische Bildung? Eine Handreichung für Lehrer/innen für den Unterricht in Politischer Bildung [What is civic education allowed? A handout for teachers for teaching political education]. URL: https://zpb.phwien.ac.at/wp-content/uploads/Was_darf_ politische_ Bildung_A4.pdf
Sander, Wolfgang (1989). Zur Geschichte und Theorie der politischen Bildung. Allgemeinbildung und fächerübergreifendes Lernen in der Schule [On the history and theory of political education. General education and interdisciplinary learning in school]. Marburg: SP-Verlag Norbert Schüren GmbH. 200 s.
Schulorganisationsgesetz. Bundesgesetz vom 25. Juli 1962 über die Schulorganisation [School Organization Act. Federal law of July 25, 1962 on school organization]. URL: https://www.ris.bka.gv.at/ GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundes normen&Gesetzesnummer=10009265
Stevenson, Clifford; Hopkins, Nick; Luyt, Russel; Dixon, John (2015). The Social Psychology of Citizenship: Engagement with Citizenship Studies and Future Research. In: Journal of Social and Political Psychology, vol. 3 (2), 192–210. URL: http://dx.doi.org/10.23668/psycharchives.1728
United Nations (2015). Transforming our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. URL: https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp? symbol=A/RES /70/1&Lang=R
Universität Klagenfurt (o.J.). Weiterbildung. Global Citizenship Education (MA). [Further education. Global Citizenship Education (MA)]. URL: https://www.aau.at/universitaetslehrgaenge/global-citizenship-education/
Yashchyk, N., Mauric, U., Tsaryk, O., Gullner, B. (2020). Das Lehramtsstudium Primarstufe im Kontext globaler Bildungsziele. Potenzial aktueller Curricula am Beispiel zweier Pädagogischer Hochschulen in Österreich und in der Ukraine [The primary level teacher training course in the context of global educational goals. Potential of current curricula using the example of two universities of teacher education in Austria and the Ukraine]. In: R&E-Source. URL: https://journal.ph-noe.ac.at/index.php/resource/article/view/918/944
Zentrum für Lehrer/innenbildung der Universität Wien. Didaktik der Politischen Bildung [Center for Teacher Education at the University of Vienna. Didactics of Political Education]. URL: https://lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ arbeitsbereiche/didaktik-der-politischen-bildung/
Zentrum für Politische Bildung [Center for Political Education]. URL: https://www.phwien.ac.at/die-ph-wien/institute/institut-fuer-uebergreifende-bildungsschwerpunkte-der-ph-wien/schwerpunktbereiche/zentrum -fuer-politische-bildung
Borenko Ya. Hromadianska osvita v Ukraini [Citizenship education in Ukraine]. URL: https://rpr.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/171108_citizenship-education-Ukraine-ukr_YB.pdf
Zvit za rezultatamy proektu «Doslidzhennia dyskursu hromadianskoi osvity ta yoho vplyv na politychnu kulturu molodi» [Report on the results of the project «Study of the discourse of civic education and its impact on the political culture of youth»]. URL: https://cedos.org.ua/system/attachments/files/000/000/033/original/CSR_civic_education_discourse.pdf?1393849913
Kontseptsia Novoi ukrainskoi shkoly [The concept of the New Ukrainian school]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Kontseptsia politychnoi osvity v Ukraini [The concept of political education in Ukraine]. URL: https://www.kas.de/c/document_library/get_file?uuid=c4357339-d4ff-aef7-2ca0-ea9617ff419d&groupId=252038
Kontseptsia rozvytku hromadianskoi osvity v Ukraini [The concept of development of civic education in Ukraine]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-p#n10
Natsionalna stratehia spryannіa rozvytku hromadianskoho suspilstva v Ukraini na 2016–2020 roky [National strategy for promoting the development of civil society in Ukraine for 2016-2020]. URL: https://rm.coe.int/brochure-final-13-12/16809b7671
Stratehia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia ditei ta molodi na 2016–2020 roky [Strategy of national-patriotic education of children and youth for 2016–2020]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580/2015#n16
TNPU im. V. Hnatiuka. Profesii, yaki mozhna zdobuty na istorychnomu fakulteti [TNPU named. V. Hnatyuk. Professions that can be obtained at the Faculty of History]. URL: http://tnpu.edu.ua/faculty/history/profes-yak-mozhna-zdobuti-na-storichnomu-fakultet.php
Topalova S., Chystilina T. Maibutnie hromadianskoi osvity v Ukraini – perekhid do aktualnoi yevropeiskoi modeli [The future of civic education in Ukraine is a transition to the current European model]. URL: http://od.org.ua/uk/budushchee-hrazhdanskoho-obrazovanyia-v-u/
Iakymenko Yu., Bychenko A., Zamiatin V. ta in. (2019). Politychna osvita v Ukraini: stan i perspektyvy udoskonalennia [Political education in Ukraine: status and prospects for improvement]. Razumkov centre. URL: http://razumkov.org.ua/uploads/article/2019_Politychna_osvita.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).