ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

Автор(и)

  • ОЛЬГА КРАСНИЦЬКА Національний університет оборони України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.2.5%20

Ключові слова:

педагогічна майстерність, викладач, науково-педагогічний працівник, вищий військовий навчальний заклад, слухач

Анотація

На сучасному етапі розвитку інформаційного суспільства постало питання підготовки нової генерації науково-педагогічних кадрів, здатних до активної співпраці зі слухацькою аудиторією, створення інноваційного освітнього простору, орієнтованого на запити й потреби слухача (курсанта, студента), залучення його до активної пізнавальної самостійної діяльності, неформальної та інформальної освіти через вивчення навчальних дисциплін, здатних розробляти та впроваджувати авторські методики у практику освітньої діяльності. Нові вимоги до викладачів глибше актуалізують питання їх підготовки, професійного розвитку й зокрема формування педагогічної майстерності. Доведено, що формування педагогічної майстерності варто розпочинати під час підготовки викладача та продовжувати протягом усієї педагогічної діяльності. Необхідно закласти фундамент, що відкриє його особистісні можливості й дасть змогу досягнути акме у професійній діяльності. Визначено й описано дев’ять педагогічних умов формування педагогічної майстерності майбутніх викладачів вищих військових навчальних закладів (ВВНЗ), а саме: мотивованість науково-педагогічних працівників до підготовки кваліфікованих майбутніх викладачів ВВНЗ; сприятливий соціально-психологічний клімат в освітньому середовищі; інтерактивність освітнього процесу у ВВНЗ; технологізація освітнього процесу у ВВНЗ; вивчення психолого-педагогічних дисциплін, зокрема «Педагогічної майстерності викладача вищої військової школи»; проходження педагогічної практики; забезпечення (вибудовування) індивідуальної освітньої траєкторії майбутнього викладача ВВНЗ; залучення майбутніх викладачів ВВНЗ до неформальної та інформальної освіти; поєднання навчання та практики військово-професійної діяльності (військове стажування, командно-штабні навчання, воєнна гра).

Біографія автора

ОЛЬГА КРАСНИЦЬКА, Національний університет оборони України

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Bakhrushyn V. Neformalna ta informalna osvita: navishcho vony nam potribni? [Non-formal and Informal Education: why do we need them?] 2016. URL: https://bit.ly/3n1akcp.

Vitchenko A., Osodlo V., Pozdyshev S. Viiskova andrahohika [Military Andragogy]: navch. posibnyk. Kyiv: NUOU, 2019. 280 s.

Vitchenko A., Osodlo V., Salkutsan S. Tekhnolohii navchannia u vyshchii viiskovii shkoli: teoriia i praktyka [Technologies of education in higher military school: theory and practice]: navch.-metod. posib. / za zah. red. V. M. Telelyma. Kyiv: NUOU, 2016. 272 s.

Zelnytskyi A., Zabolotnyi O., Levytska L. Tekhnolohizatsiia osvitnoho protsesu vyshchykh viiskovykh navchalnykh zakladiv [Technologization of educational process in higher military educational institutions]. Zbirnyk naukovykh prats «Viiskova osvita» Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy imeni Ivana Cherniakhovskoho. Kyiv, 2018. № 1 (37). S. 117–127. https://doi.org/10.33099/2617-1783/2018-1/114-124.

Ievtukh M. Rol pedahohichnoi praktyky u pidhotovtsi maibutnoho vchytelia [The Role of Pedagogical Practice in the Future Teachers Training]. Scientific discoveries: projects, strategies and development. 2019. Vol. 2. R. 140–143. URL: https://bit.ly/3qUlbpN.

Karpliuk S. Formuvannia spryiatlyvoho sotsialno-psykholohichnoho klimatu v studentskii akademichnii hrupi pedahohichnoho VNZ [Formation of a Favorable Socio-Psychological Climate in the Student Academic Group at Pedagogical Universities]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi: zb. nauk. pr. Kyiv, 2006. Vyp. 9. S. 421–429. URL: http://eprints.zu.edu.ua/5632/1/5.pdf.

Korotkikh M. Pedahohichni umovy rozvytku pedahohichnoi maisternosti vykladachiv vyshchykh viiskovykh navchalnykh zakladiv [Pedagogical Conditions of Development of Pedagogical Skills of Teachers of Higher Military Educational Establishments]: dys. … kand. ped. nauk: 13.00.04. Khmelnytskyi, 2016. 357 s.

Krasnytska O. Pedahohichna maisternist vykladacha vyshchoi viiskovoi shkoly [Pedagogical Skills of a Higher Military School Teacher]: pidruchnyk. Kyiv: Kondor, 2020. 528 s.

Maiskyi H. Rol pedahohichnoi praktyky u formuvanni profesiinykh umin maibutnikh inzheneriv-pedahohiv [The Role of Teaching Practice in the Formation of Professional Skills of Future Engineers and Teachers]. 2013. URL: https://bit.ly/3JDWB57.

Mokhun S. Vykladannia fizyky i pedahohichna maisternist vykladacha [Teaching Physics and Pedagogical Skills of a University Teacher]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Seriia pedahohichna. 2017. Vyp. 23. S. 142–146. URL: https://bit.ly/3pOgjTJ.

Pepen Sh. Filosofiia vpevnenosti v sobi [Philosophy of Self-Confidence]. Kharkiv: Vivat, 2019. 192 s.

Pro osvitu [On Education]: zakon Ukrainy. URL: https://bit.ly/34dmJDt.

Psykholohichna entsyklopediia [Psychological encyclopedia] / avtor-upor. O. Stepanov. Kyiv: Akademvydav, 2006. 424 s.

Samoilenko O. Informalna osvita u systemi osobystisnoho ta profesiinoho rozvytku dorosloho [Informal Education in the System of Adult Education and Professional Development]. Visnyk № 1 (157). S. 188–194. URL: https://bit.ly/32SkzsH.

Khmiliar O. Vplyv motyvatsiinykh chynnykiv na protses rehuliatsii povedinky osobystosti [The Influence of Motivational Factors on Regulating Individual Behaviour]. Problemy pidhotovky fakhivtsiv-ahrariiv u navchalnykh zakladakh vyshchoi ta profesiinoi osvity: zb. materialiv II mizhnar. nauk.-metod. konf. (Kamianets-Podilskyi, 26–27 kvitnia 2018 r.). S. 106–108.

Walcutt J. & Schatz S. (Eds.) Modernizing Learning: Building the Future Learning Ecosystem. Washington, DC: Government Publishing Office, 2019. 405 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-11

Як цитувати

КРАСНИЦЬКА, О. . (2023). ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 1(2), 42–51. https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.2.5