ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.2.5%20Ключові слова:
педагогічна майстерність, викладач, науково-педагогічний працівник, вищий військовий навчальний заклад, слухачАнотація
На сучасному етапі розвитку інформаційного суспільства постало питання підготовки нової генерації науково-педагогічних кадрів, здатних до активної співпраці зі слухацькою аудиторією, створення інноваційного освітнього простору, орієнтованого на запити й потреби слухача (курсанта, студента), залучення його до активної пізнавальної самостійної діяльності, неформальної та інформальної освіти через вивчення навчальних дисциплін, здатних розробляти та впроваджувати авторські методики у практику освітньої діяльності. Нові вимоги до викладачів глибше актуалізують питання їх підготовки, професійного розвитку й зокрема формування педагогічної майстерності. Доведено, що формування педагогічної майстерності варто розпочинати під час підготовки викладача та продовжувати протягом усієї педагогічної діяльності. Необхідно закласти фундамент, що відкриє його особистісні можливості й дасть змогу досягнути акме у професійній діяльності. Визначено й описано дев’ять педагогічних умов формування педагогічної майстерності майбутніх викладачів вищих військових навчальних закладів (ВВНЗ), а саме: мотивованість науково-педагогічних працівників до підготовки кваліфікованих майбутніх викладачів ВВНЗ; сприятливий соціально-психологічний клімат в освітньому середовищі; інтерактивність освітнього процесу у ВВНЗ; технологізація освітнього процесу у ВВНЗ; вивчення психолого-педагогічних дисциплін, зокрема «Педагогічної майстерності викладача вищої військової школи»; проходження педагогічної практики; забезпечення (вибудовування) індивідуальної освітньої траєкторії майбутнього викладача ВВНЗ; залучення майбутніх викладачів ВВНЗ до неформальної та інформальної освіти; поєднання навчання та практики військово-професійної діяльності (військове стажування, командно-штабні навчання, воєнна гра).
Посилання
Bakhrushyn V. Neformalna ta informalna osvita: navishcho vony nam potribni? [Non-formal and Informal Education: why do we need them?] 2016. URL: https://bit.ly/3n1akcp.
Vitchenko A., Osodlo V., Pozdyshev S. Viiskova andrahohika [Military Andragogy]: navch. posibnyk. Kyiv: NUOU, 2019. 280 s.
Vitchenko A., Osodlo V., Salkutsan S. Tekhnolohii navchannia u vyshchii viiskovii shkoli: teoriia i praktyka [Technologies of education in higher military school: theory and practice]: navch.-metod. posib. / za zah. red. V. M. Telelyma. Kyiv: NUOU, 2016. 272 s.
Zelnytskyi A., Zabolotnyi O., Levytska L. Tekhnolohizatsiia osvitnoho protsesu vyshchykh viiskovykh navchalnykh zakladiv [Technologization of educational process in higher military educational institutions]. Zbirnyk naukovykh prats «Viiskova osvita» Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy imeni Ivana Cherniakhovskoho. Kyiv, 2018. № 1 (37). S. 117–127. https://doi.org/10.33099/2617-1783/2018-1/114-124.
Ievtukh M. Rol pedahohichnoi praktyky u pidhotovtsi maibutnoho vchytelia [The Role of Pedagogical Practice in the Future Teachers Training]. Scientific discoveries: projects, strategies and development. 2019. Vol. 2. R. 140–143. URL: https://bit.ly/3qUlbpN.
Karpliuk S. Formuvannia spryiatlyvoho sotsialno-psykholohichnoho klimatu v studentskii akademichnii hrupi pedahohichnoho VNZ [Formation of a Favorable Socio-Psychological Climate in the Student Academic Group at Pedagogical Universities]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi: zb. nauk. pr. Kyiv, 2006. Vyp. 9. S. 421–429. URL: http://eprints.zu.edu.ua/5632/1/5.pdf.
Korotkikh M. Pedahohichni umovy rozvytku pedahohichnoi maisternosti vykladachiv vyshchykh viiskovykh navchalnykh zakladiv [Pedagogical Conditions of Development of Pedagogical Skills of Teachers of Higher Military Educational Establishments]: dys. … kand. ped. nauk: 13.00.04. Khmelnytskyi, 2016. 357 s.
Krasnytska O. Pedahohichna maisternist vykladacha vyshchoi viiskovoi shkoly [Pedagogical Skills of a Higher Military School Teacher]: pidruchnyk. Kyiv: Kondor, 2020. 528 s.
Maiskyi H. Rol pedahohichnoi praktyky u formuvanni profesiinykh umin maibutnikh inzheneriv-pedahohiv [The Role of Teaching Practice in the Formation of Professional Skills of Future Engineers and Teachers]. 2013. URL: https://bit.ly/3JDWB57.
Mokhun S. Vykladannia fizyky i pedahohichna maisternist vykladacha [Teaching Physics and Pedagogical Skills of a University Teacher]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Seriia pedahohichna. 2017. Vyp. 23. S. 142–146. URL: https://bit.ly/3pOgjTJ.
Pepen Sh. Filosofiia vpevnenosti v sobi [Philosophy of Self-Confidence]. Kharkiv: Vivat, 2019. 192 s.
Pro osvitu [On Education]: zakon Ukrainy. URL: https://bit.ly/34dmJDt.
Psykholohichna entsyklopediia [Psychological encyclopedia] / avtor-upor. O. Stepanov. Kyiv: Akademvydav, 2006. 424 s.
Samoilenko O. Informalna osvita u systemi osobystisnoho ta profesiinoho rozvytku dorosloho [Informal Education in the System of Adult Education and Professional Development]. Visnyk № 1 (157). S. 188–194. URL: https://bit.ly/32SkzsH.
Khmiliar O. Vplyv motyvatsiinykh chynnykiv na protses rehuliatsii povedinky osobystosti [The Influence of Motivational Factors on Regulating Individual Behaviour]. Problemy pidhotovky fakhivtsiv-ahrariiv u navchalnykh zakladakh vyshchoi ta profesiinoi osvity: zb. materialiv II mizhnar. nauk.-metod. konf. (Kamianets-Podilskyi, 26–27 kvitnia 2018 r.). S. 106–108.
Walcutt J. & Schatz S. (Eds.) Modernizing Learning: Building the Future Learning Ecosystem. Washington, DC: Government Publishing Office, 2019. 405 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).