ЗМІСТ ПРИРОДНИЧО-НАУКОВОЇ ОСВІТИ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ В КОНТЕКСТІ ВИМОГ ПРОГРАМИ МІЖНАРОДНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ TIMSS

Автор(и)

  • ТЕТЯНА ГЛАДЮК Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Ukraine
  • МИКОЛА ГЛАДЮК Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-1642-6079

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.2.12

Ключові слова:

дослідження TIMSS, природничо-наукова освіта, початкова школа, типові освітні програми, предмет «Я досліджую світ».

Анотація

Охарактеризовано особливості природничо-наукової частини програми міжнародного дослідження TIMSS. Обґрунтовано актуальність досліджень вивчення стану природничо-наукової освіти в початковій школі засобами TIMSS: в міжнародному дослідженні бере участь більше 50 країн світу; можливість оцінити педагогам, науковцям стан природничо-наукової підготовки учнів початкової школи порівняно з іншими країнами світу; з’ясувати чинники, що впливають на якість природничо-наукової освіти; визначити шляхи вдосконалення змісту природничо-наукової підготовки молодших школярів. Здійснено порівняльний аналіз змісту природничої освітньої галузі типових освітніх програм початкової школи і природничо-наукової складової програми міжнародного дослідження TIMSS для учнів 4 класу. Схарактеризовано блоки змісту основних природно-наукових галузей, за якими здійснюється оцінювання природничо-наукової грамотності молодших школярів. Визначено теми природничого характеру, які відсутні в типових освітніх програмах початкової школи. Порівняно цілі вивчення природничих тем за міжнародною програмою і очікувані результати природничої освітньої галузі. Схарактеризовано основні завдання для оцінювання за когнітивними областями: «знання», «застосування», «міркування». Наведено приклади завдань для оцінювання природничої грамотності четвертокласників. Розкрито зміст понять «компетентність з природничих наук», «навчальні досягнення з природничих дисциплін», «природничо-наукова грамотність». Запропоновано шляхи удосконалення змісту природничої підготовки учнів української початкової школи.

Біографії авторів

ТЕТЯНА ГЛАДЮК, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

кандидат педагогічних наук, доцент

МИКОЛА ГЛАДЮК, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Bobak N. V., Martyniuk O. V., Marochko N. M. Monitorynh yakosti osvity: mizhnarodnyi dosvid. [Monitoring the quality of education: international experience.]. Lutsk: Volyn. in-t pisliadyplom. ped. Osvity, 2014. 13 s. URL: https://www.ippo.if.ua/files/%D0%86%D0%9C/MON/Bobak.pdf

Hotsul V., Dobrianskyi I., Zymomria M., Dosvid mizhnarodnykh monitorynhovykh doslidzhen v osviti ta yikh znachennia dlia vyshchoi shkoly. [Experience of international monitoring studies in education and their significance for higher education]. Molod i rynok. 2012. № 2. S. 28 – 34.

Dzhurylo A. Vplyv mizhnarodnykh porivnialnykh doslidzhen yakosti osvity na reformuvannia shkilnytstva u Federatyvnii Respublitsi Nimechchyni. [The impact of international comparative studies of the quality of education on the reform of schooling in the Federal Republic of Germany]. Porivnialno-pedahohichni studii. 2013. № 1 (15). S. 76 – 83.

Zadorozhna O. Mizhnarodni doslidzhennia osvity v Ukraini – mozhlyvist vyiavlennia tendentsii rozvytku osvitnoi systemy. [International studies of education in Ukraine - an opportunity to identify trends in the development of the educational system]. Partnerstvo vzaiemodii yak faktor pidvyshchennia yakosti osvity. Materialy mizhnarodnoho naukovo-praktychnoho seminaru (m. Ternopil, 18 liutoho 2020 r.). Ternopil: TNPU, 2020. S. 18 – 22.

Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu». [Law of Ukraine About complete general secondary education]. 2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#n2

Zasiekina T. M. Rozroblennia propedevtychnoho intehrovanoho kursu yak skladnyka tsilisnoi pryrodnychoi osvity. [Formation of an integrated course as a component of integral natural science education]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. 2020. Vyp. 29. S.171 – 186.

Naumenko S. Monitorynh yakosti zahalnoi serednoi osvity: dosvid zarubizhzhia v Ukraini. [Quality monitoring of general secondary education: abroad experience in Ukraine]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly. 2015. Vyp. 53. S. 398 – 407.

Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. [New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary school reform] / za zah. red.: M. Hryshchenko. Kyiv: Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy, 2016. 36 s.

Prokopenko N. Osnovni rezultaty mizhnarodnoho porivnialnoho doslidzhennia yakosti pryrodnycho-matematychnoi osvity TIMSS 2011. [The main results of the international comparative study of the quality of TIMSS 2011 science and mathematics education]. Osvitnia polityka. URL: http://education-ua.org/ua/analytics/68-osnovni-rezultati-mizhnarodnogo-porivnyalnogo-doslidzhennya-yakosti-prirodnicho-matematichnoji-osviti-timss-2011

Teoretyko-metodychni zasady pobudovy monitorynhovykh system otsiniuvannia yakosti zahalnoi serednoi osvity: monohrafiia / O. I. Liashenko, T. O. Lukina, Yu. O. Zhuk ta in.; za red. O. I. Liashenka, Yu. O. Zhuka. [Theoretical and methodological principles of building monitoring systems for assessing the quality of general secondary education]. K.: Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy, 2017. 185 s.

Typovi osvitni prohramy Novoi ukrainskoi shkoly: dlia zakladiv zahalnoi osvity: 1–2 ta 3–4 klasy [okrim inshomovnoi osvity] / rozrob. pid kerivnytstvom: R. B. Shyiana, O. Ya. Savchenko. [Typical educational curriculum of the New Ukrainian School: for general education institutions: 1–2 and 3–4 grades]. Kyiv: Svitoch, 2019. 336 s.

Centurino V. A. S., Jones L. R. Science Framework. / Mullis I. V. S. & Martin M. O. (Eds.). TIMSS 2019 Assessment Frameworks. Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center. 2019. Р.27-57.

Martin M. O., Mullis I. V. S. & Foy P. (with Olson J. F., Erberber E., Preuschoff C. & Galia J.). TIMSS 2007 International Science Report: Findings from IEA’s Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grades. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College. 2008. 512 р.

Martin M. O., Mullis I. V. S., Foy P., Hooper M. TIMSS 2015 International Results in Science. TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College. 2016. 392 p.

Mullis I. V. S., Martin M. O., Foy P., Kelly D. L. and Fishbein B. TIMSS 2019 International Results in Mathematics and Science. TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education and Human Development, Boston College and International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). 2020. 590 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-11

Як цитувати

ГЛАДЮК, Т. ., & ГЛАДЮК, М. . (2023). ЗМІСТ ПРИРОДНИЧО-НАУКОВОЇ ОСВІТИ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ В КОНТЕКСТІ ВИМОГ ПРОГРАМИ МІЖНАРОДНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ TIMSS. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 1(2), 98–106. https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.2.12