ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ІНСТРУМЕНТОЗНАВСТВО ТА МЕТОДИКА РОБОТИ З ДИТЯЧИМ МУЗИЧНИМ КОЛЕКТИВОМ»: З ДОСВІДУ РОБОТИ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • ЗІНОВІЙ СТЕЛЬМАЩУК Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Україна https://orcid.org/0000-0001-9133-2876

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.2.17

Ключові слова:

інструментальне музикування, народні інструменти, дитячий інструментальний ансамбль, хроматична сопілка, ударні інструменти, партитура

Анотація

Акцентовано увагу на важливості підвищення якості підготовки вчителя музичного мистецтва шляхом досягнення необхідних компетентностей, пов’язаних з технологіями музикування на українських народних інструментах в процесі проведення уроків музичного мистецтва в загальноосвітній школі, керування дитячими інструментальними колективами в закладах позашкільної освіти. Висвітлено досвід роботи під час викладання курсу «Інструментознавство та методика роботи з дитячим музичним колективом» у ТНПУ. Проаналізовано базові умови, які впливають на розвиток і процес формування у студентів професійних умінь і навичок гри в інструментальному ансамблі, а також керування дитячим музичним колективом на основі оволодіння методами роботи з однорідним та мішаним складом народних традиційних інструментів дитячого інструментального ансамблю, дидактичними принципами та знаннями виконавства на таких інструментах. Охарактеризовано процес підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва до організації та здійснення колективної виконавської інструментально-творчої діяльності школярів в умовах класно-позакласної та позашкільної роботи, форми проведення репетиційної роботи з ансамблем народних інструментів в позаурочний час, що передбачають написання студентом партитури інструментального супроводу вокального твору з дитячого шкільного репертуару та поетапне озвучення її інструментальним складом академічної групи. Наведено приклади застосування ритмічної імпровізації, технології освоєння ударних інструментів без визначеної висоти звучання, хроматичної сопілки сопрано в строї до мажор на уроках музичного мистецтва та музикування на інших традиційних народних інструментах під час занять в інструментальному ансамблі.

Біографія автора

ЗІНОВІЙ СТЕЛЬМАЩУК , Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Vorobkevych T. P. Metodyka vykladannia hry na fortepiano. [Piano teaching method]: pidruchnyk. Lviv: LDMA, 2001. 244 s..

Hutsal V. Deyaki problemy zberezhennia ta rozvytku narodno-instrumentalnoho zhanru. [Some problems of preservation and development of the folk-instrumental genre]. Aktualni napryamky rozvytku akademichnoho narodno-instrumentalnoho mystetstva: Zbirnyk materialiv Druhoi Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Kyiv, 1998. 94 s.

Lebediev V. K. Vykorystannia ukrainskykh narodnyrh muzychnykh instrumentiv u navchalno-vykhovnomu prozesi zahalnoosvitnoi shkoly. [The use of Ukrainian folk musical instruments in the educational process of a comprehensive school]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Vinnytsia, 2002. 147 s.

Masol L. M. Kontseptsiia zahalnoi mystetskoi osvity.[The concept of general art education]. Mystetstvo ta osvita. 2004. №1. S. 2–5.

Profesiina osvita. Slovnyk: navchalnyi posibnyk. [Professional education. Dictionary: study guide]. Uklad. S. U. Honcharenko ta in.; za zah. red. N. H. Nychkalo. Vyshcha shkola, Kyiv, 2000. S. 128–129.

Tkachenko H. Dyryhentska interpretatsiia opernoho spektakliu. [Conductor’s interpretation of an opera performance]. Pytannia dyryhentskoi maisternosti. Kyiv, Muzychna Ukraina, 1980. S. 120–142.

Stelmashchuk Z. M. Vchymosia hraty na muzychnykh instrumentakh. [Learn to play musical instruments]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Ternopil: Navchalna knyha «Bohdan», 2011. 96 s.

Stelmashchuk Z. M. Vykonavska maysternist akordeonista v konteksti fakhovoi pidhotovky muzykanta-pedahoha. [Performance skills of an accordionist in the context of professional training of a musician and teacher]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: pedahohika. 2021 № 3. S. 146–152.

Stelmashchuk Z. M. Shliakhy udoskonalennia kulturolohichnoi roboty vchytelia pochatkovoi shkoly. [Ways to improve the cultural work of the primary school teacher]. Pidhotovka maibutnikh uchyteliv do realizatsii Derzhavnoho standartu pochatkovoi zahalnoi osvity. Materialy rehionalnoho naukovo-praktychnoho seminaru, za zah. red. V. M. Chaiky. Ternopil: TNPU im. V. Hnatiuka, 2013. S. 34–36.

Khotkevych H. M. Muzychni instrumenty ukrainskoho narodu. [Musical instruments of the Ukrainian people]. Druha redaktsiia, uporiad., pidh. tekstu, pokazhch. O. O. Savchuk; pisliamova I. V. Matsiyevskoho, V.Yu. Mishalova, M. Y. KHaia. Kharkiv: Vydavets Savchuk O. O., 2012. 512 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-11

Як цитувати

СТЕЛЬМАЩУК , З. . (2023). ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ІНСТРУМЕНТОЗНАВСТВО ТА МЕТОДИКА РОБОТИ З ДИТЯЧИМ МУЗИЧНИМ КОЛЕКТИВОМ»: З ДОСВІДУ РОБОТИ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 1(2), 135–144. https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.2.17