ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДО ПРОЄКТУВАННЯ ПРЕДМЕТНО-ІГРОВОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ (НА МАТЕРІАЛІ ОСЕРЕДКУ НАСТІЛЬНИХ ІГОР)
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.12Ключові слова:
освітньо-розвивальне середовище, предметно-ігрове середовище, дитина дошкільного віку, настільна гра, майбутні вихователі, підготовка фахівцяАнотація
Актуальність дослідження зумовлена сучасним рівнем розвитку освітнього процесу в закладах дошкільної освіти відповідно до освітніх новацій та реформ, як-от оновлення Державного стандарту дошкільної освіти, забезпечення якості дошкільної освіти та її відповідність європейським стандартам. Зазначено, що предметно-ігрове середовище закладу дошкільної освіти є одним із критеріїв, за яким оцінюють рівень якості освітнього процесу, чим зумовлено важливість його вивчення майбутніми вихователями. Узагальнено зміст теоретичної та практичної підготовки майбутніх вихователів до проєктування предметно-ігрового середовища закладу дошкільної освіти на матеріалі осередку настільних ігор. Для дослідження використано такі методи: дефінітивний, структурний і порівняльний аналіз, узагальнення тощо.
Уточнено взаємозв’язки між ключовими поняттями змісту теоретичної підготовки майбутніх вихователів та закцентовано на важливості розуміння їх спільності й відмінності, ієрархічної підпорядкованості та зумовленості: «освітньо-розвивальне середовище закладу освіти» як педагогічна категорія і наукове знання; «предметно-ігрове середовище ЗДО» – сутнісна видозміна традиційного ОРС саме для ланки дошкільної освіти; «осередок дитячої діяльності» – місце зосередження, виникнення й розгортання специфічних видів дитячої діяльності; тощо. Визначено, що предметно-ігрове середовище є сутнісною модифікацією освітньо-розвивального середовища й зберігає його структуру: предметно-просторовий, мотиваційно-пізнавальний, психолого-дидактичний, соціально-комунікаційний компоненти. Наголошено, що основним положенням, яке засвоюють здобувачі вищої освіти, є взаємозалежність між оптимальним режимом взаємодії та розташуванням меблів, атрибутів, предметів. Обґрунтовано методи і форми навчальної діяльності здобувачів вищої освіти з проєктування предметно-ігрового середовища ЗДО: вивчення нормативних документів, які регулюють освітній процес у ЗДО; схематизація та моделювання взаємодій і видів діяльності дитини; створення мудборду осередку дитячої діяльності; відвідування ЗДО для спостереження за освітнім процесом.
Посилання
Zakon Ukrainy «Pro doshkilnu osvitu» Law of Ukraine «On Preschool Education», July 11, 2001 № 2628-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text.
Krutii K. L. Kouch-zshytok do dystsypliny «Pedahohika rannoho i doshkilnoho dytynstva» pidhotovky SVO bakalavra [Coach’s workbook for the discipline «Pedagogy of early and preschool childhood» for preparation for the bachelor’s degree]. Vinnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet im. M. Kotsiubynskoho. Vinnytsia, 2020. 194 p.
Krutii K. L. Osvitnii prostir doshkilnoho navchalnoho zakladu: monohrafiia [Educational space of a preschool educational institution: monograph]. U 2 ch. K.: Osvita, 2009. 307 p.
Lutsenko I. O. Proiektuiemo predmetno-ihrove seredovyshche hrupy. [We design the objective gaming environment of the group]. Doshkilne vykhovannia. 2021. №5. P. 9-13.
Reipolska O. D., Hudym I. M., Zaitseva L. I., Lutsenko I. V., Lutsenko V. O., Tsvietkova H. H. Osvitnie seredovyshche zakladu doshkilnoi osvity: tekhnolohii proiektuvannia: navch.-metod. posibnyk [Educational environment of a preschool education institution: design technologies] / za red. O. D. Reipolskoi. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD, 2021. 222 p.
Pysarchuk O. T. Osoblyvosti formuvannia osvitno-rozvyvalnoho seredovyshcha doshkilnykh osvitnikh zakladiv [The features of educational and developmental environment of preschool educational institutions]. Naukovi zapysky TNPU im. V. Hnatiuka. Seria: Pedahohika. 2012. №2. P. 44-51.
Pysarchuk O. T. Pidhotovka maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly do orhanizatsii osvitno-rozvyvalnoho seredovyshcha [Preparation of the future primary school teacher for the organization of an educational and developmental environment] dys. … kand. ped. nauk: 13.00.04. Ternopil, 2016. 272 p.
Prymirnyi perelik ihrovoho na navchalno-dydaktychnoho obladnannia dlia zakladiv doshkilnoi osvity. [An example list of educational and educational equipment for preschool education institutions]. Zatverdzhenyi nakazom Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 19 hrudnia 2017 roku № 1633. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/perelik-igrovogo-ta-navchalno-didaktichnogo-obladnannya
Seredovyshche, shcho nalezhyt ditiam: poradnyk dlia pedahohiv zakladiv doshkilnoi osvity [The environment that belongs to children: a guide for teachers of preschool education institutions] / upor. N. Sofii, Yu. Naida; za zah. red. V. V. Zasenka. K.: UNICEF, 2019. 68
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).