ПІСЛЯДИПЛОМНА ОСВІТА ВИХОВАТЕЛІВ В СИСТЕМІ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ РЕСПУБЛІКИ ПОЛЬЩА
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.13Ключові слова:
післядипломна освіта, вихователі, неперервна освіта, підвищення кваліфікації, компетентність, Республіка ПольщаАнотація
Охарактеризовано проблему післядипломної освіти вихователів у системі неперервної освіти Республіки Польща. Акцентовано на важливості навчання впродовж життя та неперервної освіти для сучасного світу, в зв’язку із потребою в подальшому здобутті знань і навичок, пов’язаних з професійною або науково-технічною діяльністю, що вимагає більш точної та спеціалізованої підготовки. Науково обґрунтовано положення, що система підвищення кваліфікації вихователів у післядипломній освіті є важливим ресурсом для неперервної освіти, а також ефективного політичного, соціально-економічного, культурного розвитку країни. У контексті вивчення проблеми післядипломної педагогічної освіти вихователів в системі неперервної освіти Республіки Польща розглянуто польську модель професійної підготовки майбутніх вихователів. Вивчено правові вимоги, які викладені у низці положень чинного законодавства Республіки Польща щодо фахових кваліфікацій вихователів. Акцентовано, що результатом неперервної освіти вихователів у цій країні є формування фахових компетентностей, які передбачають знання традиційних та інноваційних форм, методів і технологій роботи в закладах дошкільної освіти, а також вміння їх використовувати в своїй фаховій діяльності. Висвітлено компетентності і професійні вимоги, що ставляться до сучасного вихователя дитячого садка в Республіці Польща, які визначили польські дослідники. Зроблено висновок, що сучасні вихователі в Республіці Польща повинні постійно самовдосконалюватися. Неперервна освіта вихователів здійснюється у системі післядипломної освіти, з використанням можливостей неформальної та інформальної освіти (участь у проєктах, стажуваннях, курсах, тренінгах, семінарах чи вебінарах, обмін педагогічним досвідом, відвідування відкритих занять) як в очному, так і в дистанційному форматах.
Посилання
Ievtushenko N. B. Systemy pidvyshchennia kvalifikatsii uchyteliv pryrodnycho-matematychnykh predmetiv u pisliadyplomnii osviti Ukrainy i Respubliky Polshcha [Systems of professional development of teachers of natural and mathematical subjects in postgraduate education of Ukraine and the Republic of Poland]: dys. … d-ra ped. nauk: 13.00.04. Kyiv, 2021. URL: http://ipood.com. ua/data/avtoreferaty_i_dysertatsii/2021/YEvtushenko_ diser_pas.pdf
Adamek I. Nauczyciel w sytuacji zmian zachodzących w edukacji [A teacher in the situation of changes taking place in education]. Edukacja małego dziecka. T. VIII. Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2015. S. 27–42.
Czerepaniak-Walczak M. Kompetencje nauczyciela w kontekście założeń pedagogiki emancypacyjnej [Teacher’s competences in the context of emancipatory pedagogy assumptions]. Białystok, 1994. 247 s.
Czerepaniak-Walczak М. Pedagogika emancypacyjna [Emancipation pedagogy]. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk, 2006, 261 s.
Dudzińska I. Wychowanie i nauczanie w przedszkolu [Upbringing and teaching in kindergarten]. Warszawa, 1983. 498 s.
Edukacja+ Biuletyn dla nauczycseli [Education newsletter for teachers]. NR/01. 02.06.2010. URL: http://wsuniterra.pl/files/upload/biuletyn/1-Edukacja_plus_I.pdf
Kordziński Ja. W stronę osiągnięć – system doskonalenia nauczycieli i wspomagania szkół oraz przedszkoli w powiecie stargardzkim [Towards Achievements – a teacher training system and support for schools and kindergartens in the Stargard district]. Warszawa, 2015. URL: https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download. php?id=3630
Learning theories. Lifelong Learning Updated February 17, 2022. URL: http://surl.li/gxjar
Lendzion Ja. Studia Podyplomowe jako element koncepcji Koncepcji Lifelong Learning [Postgraduate studies as an element of the concept of the Lifelong Learning Concept]. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Nr 1200 Organizacja I Zarządzanie, Z. 60, 2015. S. 107–119.
Lindeman E. C. The Meaning of Adult Education (1989 ed.). Norman: University of Oklahoma. 1926. 143 p.
Marcinkiewicz A. Kształcenie podyplomowe wobec rynku pracy [Postgraduate education and the labor market]. E-mentor. 2 (44). 2012. URL: https://www.e-mentor.edu.pl/mobi/artykul/index/numer/44/id/922
Nauczyciele we wrzesniu 2009. Stan i struktura zatrudnienia [Teachers in September 2009. Status and structure of employment]. URL: http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=179&dirids=1
Półturzycki J. Akademicka edukacji dorosłych [Academic adult education]. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 1994. S. 143–144.
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli [Regulation of the Minister of Education and Science of September 6, 2022 on obtaining professional promotion degrees by teachers]. URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220001914
Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym [Law on Higher Education]. URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001668/U/D20181668Lj.pdf
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela [Act of January 26, 1982. Teacher’s Charter]. URL: https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=2
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty [17. Act of September 7, 1991 Оn the education system]. URL: https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt &qplikid=1
Waloszek D. Porozumiewanie się jako koncepcje nauczyciela XXI wieku [Communication as the concepts of the 21st century teacher]. E. Kozioł, E. Kobylecka (red.). W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela XXI wieku, Zielona Góra: Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2000. 141 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).