ПРОВІДНІ МОТИВИ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-ФІЛОЛОГІВ: ДІАГНОСТИЧНИЙ АНАЛІЗ І ПРОЄКЦІЯ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.15Ключові слова:
мотивація навчальної діяльності, майбутні вчителі-філологи, дисципліни загальної та професійної підготовки.Анотація
Відзначено, що мотивація навчальної діяльності майбутніх учителів-філологів є важливою складовою процесу підготовки студентів у закладах вищої освіти (ЗВО). Прагнення здобувачів оволодіти фаховими знаннями, сформувати уміння й навички, що становитимуть основу їх педагогічної діяльності в майбутньому, має стати основним фактором, який спонукає до свідомого вивчення дисциплін загальної та професійної підготовки. Вказано, що ціннісно-мотиваційний аспект організації навчання студентів-філологів передбачає створення в ЗВО умов для задоволення інтересів і потреб здобувачів, урахування їх особистих якостей, рівня пізнавальної активності, готовності до реалізації себе в соціумі, осмислення вагомості своєї майбутньої професії тощо. Проблему мотивації навчальної діяльності студентів в умовах воєнної агресії рашистської Росії проти України актуалізовано, оскільки війна вплинула не лише на форму навчання і його організацію, а й на ставлення, особисті мотиви, підходи здобувачів до майбутньої професійної діяльності нині і в післявоєнний час.
Здійснено та проаналізовано анкетування здобувачів першого (бакалаврського) рівня освітніх програм спеціальності 014.01 Середня освіта факультету філології і журналістики Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка (далі – ТНПУ) щодо виявлення мотиваційної типології. За результатами анкетування визначено й описано провідні мотиви навчальної діяльності майбутніх учителів-філологів, встановлено, які особистісні і фахові інтереси домінують у студентів під час вивчення навчальних дисциплін загальної і професійної філологічної підготовки в умовах воєнного стану.
Посилання
Holub N. Psykholohichni zasady kompetentnistnoho navchannia ukrainskoi movy 5–7 klasiv [Psychological principles of competency-based teaching of the Ukrainian language for 5th–7th grade students]. Mova. Kultura. Vzaiemorozuminnia. 2013. Vyp. 3. С. 332–339. URL: http://surl.li/gwfmq
Honcharenko S. U. Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv: Lybid, 1997. 376 s. URL: http://surl.li/vagp
Zaniuk S. S. Psykholohiia motyvatsii: navchalnyi posibnyk [Psychology of motivation: teaching manual]. Kyiv: Lybid, 2002. 304 s.
Klymchuk V. O. Fenomeny rozvytku vnutrishnoi motyvatsii [Phenomena of the development of internal motivation]. Sotsialna psykholohiia [Social Psychology]. 2008. No. 6 (32). S. 70–77. URL: http://eprints.zu.edu.ua/4121/1/1.pdf
Makarevych O. Motyvatsiia yak pidhruntia dii osobystosti [Motivation as the basis of individual actions]. Sotsialna psykholohiia [Social Psychology]. 2006. No. 2 (16). S. 134–141.
Mykytiuk O., S. Mykytiuk S. S. Motyvatsiia navchaknoi diialnosti yak resurs osvitnoho protsesu [Motivation of educational activity as a resource of the educational process]. Pedahohichnyi zhurnal [Pedagogical journal]. 2021. No. 76. T. 2. S. 121–126. URL: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/76/part_2/23.pdf
Mykhailychenko V. E. Polianska V. V. Rol motyvatsii navchalno-piznavalnoi diialnosti u formuvanni profesiinoi spriamovanosti studentiv [The role of motivation of educational and cognitive activity in the formation of professional orientation of students]. Pedahohika formuvannia tvorchoii osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolach: zbirnyk nauk. prats [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools: coll. of science]. Zaporizhzhia, 2011. Issue 17 (70). S. 320–327. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/159819559.pdf
Motyvatsiia yak faktor uspikhu navchalnoii diialnosti [Motivation as a factor in the success of educational activities] / uklad.: Hrushchenko S. І.; vstup. st. ta bibliohraf. red. Neudachynoi Т. І.; vidp. red. Korobkina О. H. Kharkiv: KhNPU, 2019. 40 s.
Pashniev B. K. Psykhodiahnostyka obdarovanosti [Psychodiagnostics of giftedness]. Kharkiv: Osnova, 2007. 128 s. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/421790.pdf
Semenoh O. M. Teoretychni osnovy profesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia ukrainskoi movy i literatury [Theoretical foundations of professional training of a future teacher of Ukrainian language and literature]. URL: http://eprints.zu.edu.ua/700/1/03comuml.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).