НАУКОВІ ПІДХОДИ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ДО ПРОФЕСІЙНОГО САМОВДОСКОНАЛЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.20%20

Ключові слова:

підхід, науковий підхід, професійна підготовка, готовність, професійне самовдосконалення, майбутні фахівці музичного мистецтва

Анотація

Визначено роль та місце наукового підходу у структурі методології як вчення, означено його дефініцію. Проаналізовано такі наукові підходи, як акмеологічний, синергетичний, особистісно орієнтований, культурологічний, аксіологічний, діяльнісний, середовищний, з позиції яких досліджено провідні аспекти проблеми професійного самовдосконалення у професійній підготовці майбутніх педагогів та виокремлено певні особливості реалізації процесу формування готовності майбутніх педагогів-музикантів до зазначеної діяльності. На основі опрацювання наукових робіт сучасних дослідників та здійснення їх узагальнення охарактеризовано сутність і зміст кожного наукового підходу, обґрунтовано доцільність їх розгляду в контексті проблеми готовності майбутніх фахівців до професійного самовдосконалення. За результатами здійсненого аналізу встановлено, що зазначені наукові підходи у їх взаємодії та цілісності слугують концептуальною основою для ефективної побудови процесу підготовки майбутніх фахівців музичного мистецтва до професійного самовдосконалення, стають підґрунтям для визначення структури та характеристики відповідних структурних компонентів готовності до професійного самовдосконалення майбутніх фахівців музичного мистецтва й обґрунтування певних організаційно-педагогічних умов її формування.

Біографія автора

СВІТЛАНА СІМАКОВА , Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

аспірантка

Посилання

Bastun M. Kulturolohichnyi pidkhid v osviti ta yoho psykholoho-pedahohichne zabezpechennia [Cultural approach in education and its psychological and pedagogical support]. Horizonty osvity. 2012. № 3 (36). S. 170–175. URL: https://core.ac.uk/reader/32306800

Bekh I. Osobystisno zoriientovane vykhovannia [Personal oriented education]: nauk.-metod. posibnyk. Kyiv: IZMN, 1998. 204 s. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/420694.pdf

Vitvytska S. Akmeolohichnyi pidkhid do pedahohichnoi pidhotovky mahistriv osvity [Acmeological approach to pedagogical training of masters of education]. Intelektualna ta tvorcha obdarovanist: spilne ta vidminne: materialy kruhloho stolu, m. Kyiv, 23 sichnia, 2012 r. Kyiv, 2012. S. 114–119. URL: http://eprints.zu.edu.ua/13284/1/4.pdf

Vitvytska S. Aksiolohichnyi pidkhid do vykhovannia osobystosti maibutnoho vchytelia [Axiological approach to education of the personality of the future teacher]. Kreatyvna pedahohika. Naukovo-metodychnyi zhurnal. 2015. № 10. S. 63–67. URL: http://eprints.zu.edu.ua/17059/1/Vitvytska%20S.pdf

Hladkova V. Osnovy akmeolohii [Basics of acmeology]: pidruchnyk. Lviv: Novyi Svit, 2007. 320 s.

Doroshenko T. Aksiolohichnyi pidkhid u formuvanni profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia muzyky [Axiological approach in the formation of professional competence of the future music teacher]. Problemy mystetskoi osvity: zbirnyk naukovo-metodychnykh statei. 2012. № 7. S. 21–28.

Kvas V. Synerhetychnyi pidkhid do orhanizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu [A synergistic approach to the organization of the educational process]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi: zbirnyk naukovykh prats. 2010. Kn. 1. Vyp. 14. S. 125–133. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/32305319.pdf#page=125

Kozubovska I., Povidaichyk O. Korotkyi tlumachnyi slovnyk psykholoho-pedahohichnykh terminiv (dlia aspirantiv i mahistriv) [A brief explanatory dictionary of psychological and pedagogical terms (for graduate students and masters)]: navch.-metod. vydannia. Uzhhorod: UzhNU “Hoverla”, 2021. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/en/infocentre/get/33113

Kovalchuk I. Metodolohichni pidkhody do analizu innovatsiinoi diialnosti subiektiv novovveden [Methodological approaches to the analysis of innovative activity of subjects of innovations]. Problemy osvity: Naukovo-metodychnyi zbirnyk. 2015. № 85. S. 63–69. URL: http://eprints.zu.edu.ua/29130/1/1_4.PDF

Masych S. Synerhetychnyi pidkhid do pidhotovky vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu [A synergistic approach to teacher training at a higher educational institution]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. 2014. № 35 (88). S. 270–276.

Orlova O. Problema samovdoskonalennia osobystosti kriz pryzmu akmeolohii [The problem of self-improvement of the individual through the prism of acmeology]. Problemy osvity: zbirnyk naukovykh prats. 2015. № 84. S. 267–270. URL: http://eprints.zu.edu.ua/18174/1/orlova.pdf

Pasichnyk O. Diialnisnyi pidkhid – sutnist ta osoblyvosti realizatsii u protsesi navchannia studentiv VNZ [Active approach  the essence and peculiarities of implementation in the process of education of university students]. Problemy ta innovatsii v pryrodnycho-matematychnii, tekhnolohichnii i profesiinii osviti: materialy IV Mizhnar. naukovo-prakt. onlain-internet konf., m. Kropyvnytskyi, 17–21 kvitnia, 2017 r. Kropyvnytskyi, 2017. S. 154–156. URL: https://www.cuspu.edu.ua/images/conf-2017-04/s6/6-Pasichnyk_tezy.pdf

Radchenko M. Akmeolohichnyi rozvytok maibutnoho pedahoha: osnovni umovy dlia profesiinoho samovdoskonalennia ta samorozvytku [Acmeological development of the future teacher: basic conditions for professional self-improvement and self-development]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky. 2022. № 206. S. 197–201.

Rakitianska L. Naukovi pidkhody yak teoretyko-metodolohichne pidgruntia pedahohichnykh doslidzhen [Scientific approaches as the theoretical and methodological basis of pedagogical research]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky. Kropyvnytskyi: RVV TsDPU im. V. Vynnychenka, 2018. № 163. S. 124–129.

Rybalko L. Akmeolohichni zasady profesiino-pedahohichnoi samorealizatsii maibutnoho vchytelia [Acmeological principles of professional and pedagogical self-realization of the future teacher]: dys. … d-ra ped. nauk: 13.00.04. Kharkiv, 2008. 634 s.

Sysoieva S., Krystopchuk T. Metodolohiia naukovo-pedahohichnykh doslidzhen [Methodology of scientific and pedagogical research]: pidruchnyk. Rivne: Volynski oberehi, 2013. 360 s.

Ulychnyi I. Formuvannia hotovnosti studentiv pedahohichnykh vyshchykh navchalnykh zakladiv do profesiinoho samovdoskonalennia [Formation of readiness of students of pedagogical higher educational institutions for professional self-improvement]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Seriia: Pedahohichni nauky. 2014. № 125. S. 211–215.

Ushmarova V. Metodolohichni osnovy vdoskonalennia hotovnosti vchyteliv pochatkovoi shkoly do roboty zi zdibnymy uchniamy v systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Methodological foundations for improving the readiness of primary school teachers to work with gifted students in the system of postgraduate pedagogical education]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. 2015. № 42 (95). S. 391–397.

Cherkashyna T. Akmeolohichnyi pidkhid do osobystisno-profesiinoho samovdoskonalennia zasobamy samopiznannia [Acmeological approach to personal and professional self-improvement by means of self-knowledge]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. 2018. № 62. S. 242–246.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-11

Як цитувати

СІМАКОВА , С. . (2024). НАУКОВІ ПІДХОДИ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ДО ПРОФЕСІЙНОГО САМОВДОСКОНАЛЕННЯ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 1(1), 156–163. https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.20