ТЕХНОЛОГІЇ ГЕЙМІФІКАЦІЇ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ SMART-ТНПУ ПРИ НАВЧАННІ ІНФОРМАТИКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.22%20

Ключові слова:

технології ігрофікації, ігровий проєкт, гейміфікація, SMART-система, ігрові технології

Анотація

Описано особливості використання технологій гейміфікації в освітньому процесі SMART-ТНПУ при навчанні інформатики з досвіду роботи науковців Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка (ТНПУ). В умовах війни рашистської росії проти України технології, адаптовані до умов дистанційного чи змішаного формату навчання, стають більш потрібними, оскільки дають можливість не тільки підвищувати самомотивацію учасників освітнього процесу, а й сприяють зростанню якості навчання та показників успішності. Однією  таких технологій, апробованих на базі STEM-центру кафедри інформатики та методики її навчання ТНПУ, є ігрофікація. Мета полягає в тому, щоб продемонструвати можливості використання технологій гейміфікації в організації освітнього процесу в ТНПУ під час воєнного стану та проаналізувати їх специфіку під час вивчення курсів інформатичної галузі. Оскільки на сьогодні не існує уніфікованих підходів, обґрунтованих принципів та методів щодо впровадження технологій ігрофікації в освітній процес, то проблема залишається відкритою та актуальною для дослідження. Проведено аналіз впровадження гейміфікації у процес навчання інформатики в університеті та закладах загальної середньої освіти. Розглянуто ситуацію з гейміфікацією навчання в умовах воєнного стану, визначено роль ігрофікації в освітньому процесі. Описано вагомі здобутки викладачів кафедри інформатики та методики її навчання ТНПУ у вивченні проблем, пов’язаних з використанням ігрових технологій на заняттях з різними віковими групами учнів та студентів. Проведені дослідження дають можливість визначити основні ігрові майданчики та платформи, що сприяють розвитку цифрових компетентностей учасників освітнього процесу, допомагають їм створювати власні ігрові проєкти. Проаналізовано підходи до етапів реалізації гейміфікації у системі SMART-ТНПУ. Визначено особливості кожного етапу гейміфікації, представлено аналіз сервісів створення ігрових проєктів та їх використання. Окреслено основні види гейміфікації освітнього процесу. Подано приклади студентських ігрових проєктів і завдань. Обґрунтовано сфери позитивного впливу технологій гейміфікації за шкалою Лайкерта та вказано застереження щодо масового їх використання. Гейміфікацію подано як приклад використання інноваційних технологій, що сприяє підвищенню ефективності організації освітнього процесу та досягненню високих результатів у підготовці сучасного вчителя інформатики.

Біографія автора

ГАННА СКАСКІВ, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

асистент

Посилання

Diadikova O. Hra yak instrument: shcho take heimifikatsiia? [Game as a tool: what is gamification?] URL: https://mistosite.org.ua/uk/articles/hra-iak-instrument-shcho-takeheimifikatsiia.

Karabin O. Y. Heimifikatsiia v osvitnomu protsesi yak zasib rozvytku molodshykh shkoliariv. [Gamification in the educational process as a means of development of primary school children]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh: zbirnyk naukovykh prats. Zaporizhzhia, 2019. № 67, V. 1. S. 44–47.

Makarevych O. Heimifikatsiia yak nevidiemnyi chynnyk pidvyshchennia efektyvnosti elementiv dystantsiinoho navchannia: naukova stattia [Gamification as an integral factor in increasing the effectiveness of the elements of distance learning: a scientific article]. Molodyi vchenyi, 2015. № 2 (17). S. 279–282. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2015_2% 286%29__73.

Skaskiv H. M. Vprovadzennia tehnologij heimifikatsii v osvitnij protses [Implementation of gamification technologies in the educational process of higher education institutions.] Naukovyj chasopys NPU imeni M. Dragomanova. Ser.5: Pedahohichni nauky: realii ta perspetyvy. Kyiv: Helvetyka, 2021. Vyp. 83. S. 156–161. URL: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.83.32.

Shist krokiv do heimifikatsii navchannia (iz prykladamy) [Six steps to gamification of learning (with examples)]. URL: https://ain.ua/2017/12/06/6- krokiv-do-gejmifikaci% D1% 97- navchannya.

Deterding, Sebastian & Dixon, Dan & Khaled, Rilla. From Game Design Elements to Gamefulness: Defining Gamification. Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments. MindTrek, 2011. P. 9–14.

Fleming, N. Gamification: Is it game over? 2018. URL: http://www.bbc.com/future/story/20121204-can-gaming-transform-your-life.

Hamari, J. and Koivisto, J. (2014) Measuring flow in gamification: Dispositional Flow Scale-2. Computer in human behavior, 2014. P. 133–143.

Hamari, J., Koivisto, J., & Pakkanen, T. Do Persuasive Technologies Persuade? A Review of Empirical Studies. Spagnolli, A. et al. (Eds.), Persuasive Technology, LNCS 8462. Springer International Publishing, Switzerland, 2014. P. 118–136.

Kapp, K. The Gamification of Learning and Instruction: Game-Based Methods and Strategies for Training and Education. Pfeiffer and ASTD, 2012. 336 p.

Social Collaboration and Gamification / Ch. Meske at all, 2016. URL: https://www.researchgate.net/publication/309780791.

Salen, K., and Zimmerman, E. Rules of Play: Game Design Fundamentals. Cambridge: MIT Press, 2003. 688 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-11

Як цитувати

СКАСКІВ, Г. . (2024). ТЕХНОЛОГІЇ ГЕЙМІФІКАЦІЇ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ SMART-ТНПУ ПРИ НАВЧАННІ ІНФОРМАТИКИ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 1(1), 170–177. https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.22