СУТНІСТЬ, СТРУКТУРА І ЗМІСТ ЛІДЕРСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ – ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.27%20Ключові слова:
лідерська компетентність, лідер, сутність, структура, компонент, фізична культура, спорт, офіцерАнотація
Обґрунтовано сутність, зміст і структуру лідерської компетентності майбутніх офіцерів – фахівців фізичної культури і спорту. Проаналізовано погляди українських і зарубіжних науковців щодо сутності поняття «лідерська компетентність фахівців». Визначено і розкрито зміст лідерської компетентності майбутніх офіцерів – фахівців фізичної культури і спорту. На основі узагальнення наукових джерел з урахуванням специфіки фахової діяльності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту в Збройних силах України (ЗСУ) визначено структуру їх лідерської компетентності, яка містить ціннісно-мотиваційний (цінності, мотиви, мотивація та бажання до лідерської поведінки і діяльності як професіонала у сфері фізичної культури і спорту у військовому середовищі), когнітивний (теоретичні знання щодо своєї лідерської поведінки і діяльності як офіцера, так і професіонала-лідера у сфері фізичної культури і спорту військовослужбовців), поведінково-діяльнісний (професійні практичні лідерські навички, уміння та здатності, необхідні для лідерської військово-професійної діяльності і поведінки у військовому середовищі), індивідуально-психічний (цілеспрямованість, рішучість, надійність, стресостійкість, витривалість) і суб’єктний (усвідомлення і сприйняття самого себе як суб’єкта – лідера, а також відповідальність, автономність, лідерська суб’єктність) компоненти.
Посилання
Boiko O. V. Sutnist i motyvy liderstva u viiskovomu kolektyvi: rezultaty interviu z ofitseramy taktychnoi lanky upravlinnia [The essence and motivations of leadership in the military team: the results of interviews with officers of the tactical chain of command]. Naukovi zapysky Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia: Pedahohichni ta istorychni nauky. 2012. Vyp. 102. S. 32‒40.
Boiko O. V. Teoretyko-metodychni problemy formuvannia liderskoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv Zbroinykh Syl Ukrainy [Theoretical and methodical foundations of the formation of leadership competence of future officers of the Armed Forces of Ukraine in the process of professional training]: monohrafiia. Lviv: ASV, 2014. 543 s.
Boiko O. V. Tsinnisna kontseptsiia formuvannia liderskoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv Zbroinykh syl Ukrainy u VVNZ [Valuable concept of formation of leadership competence of future officers of the Armed Forces of Ukraine in higher military educational institutions]. Viiskova osvita: zb. nauk. pr. 2017. № 2 (32). S. 7–19.
Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language] / uklad. i holov. red. V. T. Busel. Kyiv; Irpin: VTF “Perun”, 2002. 1440 s.
Hladkova V. M. Akmeolohichna kompetentnist menedzhera-lidera osvitnoho zakladu [Acmeological competence of the manager-leader of the educational institution]. International Scientific Journal of Universities and Leadership. 2017. № 1S. 1–11.
Kalashnikova S. A. Teoretyko-metodolohichni zasady profesiinoi pidhotovky upravlintsiv-lideriv v umovakh suchasnykh suspilnykh transformatsii [Theoretical and methodological principles of professional training of managers-leaders in the conditions of modern social transformations]: avtoref. dys. ...d-ra ped. nauk: 13.00.06. Kyiv, 2011. 36 s.
Kovi S. Sim zvychok nadzvychaino efektyvnykh liudei [Seven Habits of Highly Effective People] / per. z anhl. O. Liubenko. Kharkiv: Knyzhkovyi Klub “Klub simeinoho dozvillia”, 2012. 384 s.
Luhova V. M., Yermolenko O. A. Napriamy rozvytku liderskoi kompetentnosti kerivnykiv ukrainskykh pidpryiemstv [Directions of development of leadership competence of heads of Ukrainian enterprises]. Problemy ekonomiky. 2012. № 1. S. 64–67.
Marakhovska N. V. Pedahohichni umovy formuvannia liderskykh yakostei maibutnikh vchyteliv u protsesi navchannia dystsyplin humanitarnoho tsyklu [Pedagogical conditions for the formation of leadership qualities of future teachers in the process of teaching the disciplines of the humanitarian cycle]: avtoref. dys. ...kand. ped. nauk: 13.00.04. Kharkiv, 2009. 20 s.
Marmaza O. I. Efektyvne liderstvo yak instrument stratehichnoho upravlinnia. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Effective leadership as a tool of strategic management]. 2013. Vyp. 29. S. 289–297. [i
Miliaieva V. R. Rozvytok liderskoho potentsialu v protsesi formuvannia upravlinskoi kompetentnosti kerivnykiv navchalnykh zakladiv [Development of leadership potential in the process of formation of managerial competence of heads of educational institutions]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. 2014. № 1. S. 34–40.
Nestulia S. I. Dydaktychni osnovy formuvannia liderskoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv z menedzhmentu [Didactic foundations of formation of leadership competence of future bachelors in management]: monohrafiia. Poltava: PUET, 2019. 798 s.
Svystun V. I. Polikulturna kompetentnist viiskovosluzhbovtsia yak subiekta diialnosti z pidtrymannia mizhnarodnoho myru i bezpeky [Multicultural competence of a military serviceman as a subject of activities to maintain international peace and security]. Problemy osvity. 2019. Vyp. 92. S. 154–158.
Yahupov V. V. Viiskova psykholohiia: metodolohiia, teoriia ta praktyka [Military psychology: methodology, theory and practice]: pidruchnyk. Kyiv: Psyhobook, 2023. 517 s.
Yahupov V. V., Kapinus O. S. Teoretychni ta metodychni aspekty formuvannia profesiinoi subiektnosti maibutnikh ofitseriv [Theoretical and methodological aspects of the formation of professional subjectivity of future officers]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Zhytomyr: PP “Ievro-Volyn”, 2020. 240 s.
Yahupov V. V. Metodolohichni osnovy kompetentnisnoho pidkhodu do profesiinoi pidhotovky ofitseriv zapasu [Methodological foundations of the competence approach to the professional training of reserve officers]. Problemy osvity. 2019. № 91. S. 325–331.
Yahupov V. V. Teoriia i metodolohiia viiskovo-pedahohichnykh doslidzhen: pidruchnyk dlia slukhachiv universytetu ta maibutnikh doktoriv filosofii [Theory and methodology of military-pedagogical research: a textbook for university students and future doctors of philosophy]. Kyiv: NUOU, 2019. 440 s.
Parreira A., Pestana M., Oliveira P. Assessing educational leadership: a competence-complexity based test. Ensaio: aval. pol. públ. Educ. 2018. № 26. P. 890–910.
Pihlainen V., Kivinen T., Lammintakanen J. Management and leadership competence in hospitals: a systematic literature review. Leadersh Health Serv (Bradf Engl). 2016. № 29 (1). P. 95–110.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).