СУТНІСТЬ, СТРУКТУРА І ЗМІСТ ЛІДЕРСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ – ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.27%20

Ключові слова:

лідерська компетентність, лідер, сутність, структура, компонент, фізична культура, спорт, офіцер

Анотація

Обґрунтовано сутність, зміст і структуру лідерської компетентності майбутніх офіцерів – фахівців фізичної культури і спорту. Проаналізовано погляди українських і зарубіжних науковців щодо сутності поняття «лідерська компетентність фахівців». Визначено і розкрито зміст лідерської компетентності майбутніх офіцерів – фахівців фізичної культури і спорту. На основі узагальнення наукових джерел з урахуванням специфіки фахової діяльності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту в Збройних силах України (ЗСУ) визначено структуру їх лідерської компетентності, яка містить ціннісно-мотиваційний (цінності, мотиви, мотивація та бажання до лідерської поведінки і діяльності як професіонала у сфері фізичної культури і спорту у військовому середовищі), когнітивний (теоретичні знання щодо своєї лідерської поведінки і діяльності як офіцера, так і професіонала-лідера у сфері фізичної культури і спорту військовослужбовців), поведінково-діяльнісний (професійні практичні лідерські навички, уміння та здатності, необхідні для лідерської військово-професійної діяльності і поведінки у військовому середовищі), індивідуально-психічний (цілеспрямованість, рішучість, надійність, стресостійкість, витривалість) і суб’єктний (усвідомлення і сприйняття самого себе як суб’єкта – лідера, а також відповідальність, автономність, лідерська суб’єктність) компоненти.

Біографії авторів

ВАСИЛЬ ЯГУПОВ, Національний університет оборони України

доктор педагогічних наук, професор

ВАСИЛЬ БІЛОШИЦЬКИЙ, Національний університет оборони України

ад’юнкт

Посилання

Boiko O. V. Sutnist i motyvy liderstva u viiskovomu kolektyvi: rezultaty interviu z ofitseramy taktychnoi lanky upravlinnia [The essence and motivations of leadership in the military team: the results of interviews with officers of the tactical chain of command]. Naukovi zapysky Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia: Pedahohichni ta istorychni nauky. 2012. Vyp. 102. S. 32‒40.

Boiko O. V. Teoretyko-metodychni problemy formuvannia liderskoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv Zbroinykh Syl Ukrainy [Theoretical and methodical foundations of the formation of leadership competence of future officers of the Armed Forces of Ukraine in the process of professional training]: monohrafiia. Lviv: ASV, 2014. 543 s.

Boiko O. V. Tsinnisna kontseptsiia formuvannia liderskoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv Zbroinykh syl Ukrainy u VVNZ [Valuable concept of formation of leadership competence of future officers of the Armed Forces of Ukraine in higher military educational institutions]. Viiskova osvita: zb. nauk. pr. 2017. № 2 (32). S. 7–19.

Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language] / uklad. i holov. red. V. T. Busel. Kyiv; Irpin: VTF “Perun”, 2002. 1440 s.

Hladkova V. M. Akmeolohichna kompetentnist menedzhera-lidera osvitnoho zakladu [Acmeological competence of the manager-leader of the educational institution]. International Scientific Journal of Universities and Leadership. 2017. № 1S. 1–11.

Kalashnikova S. A. Teoretyko-metodolohichni zasady profesiinoi pidhotovky upravlintsiv-lideriv v umovakh suchasnykh suspilnykh transformatsii [Theoretical and methodological principles of professional training of managers-leaders in the conditions of modern social transformations]: avtoref. dys. ...d-ra ped. nauk: 13.00.06. Kyiv, 2011. 36 s.

Kovi S. Sim zvychok nadzvychaino efektyvnykh liudei [Seven Habits of Highly Effective People] / per. z anhl. O. Liubenko. Kharkiv: Knyzhkovyi Klub “Klub simeinoho dozvillia”, 2012. 384 s.

Luhova V. M., Yermolenko O. A. Napriamy rozvytku liderskoi kompetentnosti kerivnykiv ukrainskykh pidpryiemstv [Directions of development of leadership competence of heads of Ukrainian enterprises]. Problemy ekonomiky. 2012. № 1. S. 64–67.

Marakhovska N. V. Pedahohichni umovy formuvannia liderskykh yakostei maibutnikh vchyteliv u protsesi navchannia dystsyplin humanitarnoho tsyklu [Pedagogical conditions for the formation of leadership qualities of future teachers in the process of teaching the disciplines of the humanitarian cycle]: avtoref. dys. ...kand. ped. nauk: 13.00.04. Kharkiv, 2009. 20 s.

Marmaza O. I. Efektyvne liderstvo yak instrument stratehichnoho upravlinnia. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Effective leadership as a tool of strategic management]. 2013. Vyp. 29. S. 289–297. [i

Miliaieva V. R. Rozvytok liderskoho potentsialu v protsesi formuvannia upravlinskoi kompetentnosti kerivnykiv navchalnykh zakladiv [Development of leadership potential in the process of formation of managerial competence of heads of educational institutions]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. 2014. № 1. S. 34–40.

Nestulia S. I. Dydaktychni osnovy formuvannia liderskoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv z menedzhmentu [Didactic foundations of formation of leadership competence of future bachelors in management]: monohrafiia. Poltava: PUET, 2019. 798 s.

Svystun V. I. Polikulturna kompetentnist viiskovosluzhbovtsia yak subiekta diialnosti z pidtrymannia mizhnarodnoho myru i bezpeky [Multicultural competence of a military serviceman as a subject of activities to maintain international peace and security]. Problemy osvity. 2019. Vyp. 92. S. 154–158.

Yahupov V. V. Viiskova psykholohiia: metodolohiia, teoriia ta praktyka [Military psychology: methodology, theory and practice]: pidruchnyk. Kyiv: Psyhobook, 2023. 517 s.

Yahupov V. V., Kapinus O. S. Teoretychni ta metodychni aspekty formuvannia profesiinoi subiektnosti maibutnikh ofitseriv [Theoretical and methodological aspects of the formation of professional subjectivity of future officers]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Zhytomyr: PP “Ievro-Volyn”, 2020. 240 s.

Yahupov V. V. Metodolohichni osnovy kompetentnisnoho pidkhodu do profesiinoi pidhotovky ofitseriv zapasu [Methodological foundations of the competence approach to the professional training of reserve officers]. Problemy osvity. 2019. № 91. S. 325–331.

Yahupov V. V. Teoriia i metodolohiia viiskovo-pedahohichnykh doslidzhen: pidruchnyk dlia slukhachiv universytetu ta maibutnikh doktoriv filosofii [Theory and methodology of military-pedagogical research: a textbook for university students and future doctors of philosophy]. Kyiv: NUOU, 2019. 440 s.

Parreira A., Pestana M., Oliveira P. Assessing educational leadership: a competence-complexity based test. Ensaio: aval. pol. públ. Educ. 2018. № 26. P. 890–910.

Pihlainen V., Kivinen T., Lammintakanen J. Management and leadership competence in hospitals: a systematic literature review. Leadersh Health Serv (Bradf Engl). 2016. № 29 (1). P. 95–110.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-11

Як цитувати

ЯГУПОВ, В. ., & БІЛОШИЦЬКИЙ, В. . (2024). СУТНІСТЬ, СТРУКТУРА І ЗМІСТ ЛІДЕРСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ – ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ . Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 1(1), 210–219. https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.27