ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВІ ВМІННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ: СУТНІСТЬ, ВИДИ, ЗМІСТОВІ ХАРАКТЕРИСТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.9%20Ключові слова:
інформаційно-цифрові вміння, , цифрова інформація, онлайн-комунікація, молодші школярі, початкова школаАнотація
У статті з’ясовано сутність поняття «інформаційно-цифрові вміння» як вміння опрацьовувати цифрову інформацію, зокрема й комунікувати онлайн, і добирати відповідні засоби ІКТ та алгоритми дій з ними для реалізації власного запиту. Охарактеризовано види та зміст інформаційно-цифрових умінь учнів початкової школи: вміння шукати інформацію в інтернеті – оволодіння молодшими школярами здатністю швидко та якісно, використовуючи Глобальну мережу, отримувати відповіді на власні пошукові запити; вміння критично оцінювати цифрові дані – здатність молодшого школяра осмислювати інформацію з інтернет-джерел та усвідомлювати її відповідність науковій чи соціальній дійсності; вміння обирати необхідні для виконання навчального завдання цифрові засоби – здатність молодших школярів використовувати таке комп’ютерне програмне та апаратне забезпечення чи онлайн-інструменти, які дають змогу реалізувати навчальне завдання за найменших витрат часу, зусиль та ресурсів; вміння добирати та використовувати цифрові засоби для онлайн-комунікації – здатність молодших школярів визначати, які засоби ІКТ найповніше сприятимуть реалізації мети їхнього комунікативного запиту, та використовувати їх для навчання та у повсякденному житті; вміння «нетикету» – здатність молодших школярів етично поводитися в інтернеті; вміння створювати та редагувати цифровий продукт – здатність учнів початкової школи продукувати та вносити зміни у діджитал-файли; вміння безпечно поводитися в інтернеті – сформована на основі знань та досвіду здатність виконувати онлайн-діяльність без шкоди для власного здоров’я, здоров’я інших та матеріального становища; вміння самостійно вирішувати елементарні технічні проблеми – здатність молодших школярів усувати найпростіші неточності у роботі комп’ютера чи смартфона.
Посилання
Dementiievska N. P. Formuvannia navychok krytychnoho otsiniuvannia veb-resursiv i problema bezpeky uchniv v interneti [Formation of skills of critical assessment of web resources and the problem of students' safety on the Internet]. Kompiuter u shkoli ta simi. 2015. №7. S. 46–51. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2015_7_9 (data zvernennia: 06.01.2023).
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity [State standard of primary education]. Kyiv, 2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text (data zvernennia: 04.01.2023).
Zablotska O. S. Kompetentnisnyi pidkhid yak osvitnia innovatsiia: porivnialnyi analiz [The competence approach as an educational innovation: a comparative analysis]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. 2008. Vyp. 40. S. 63–68.
Natsionalna ekonomichna stratehiia na period do 2030 roku [National economic strategy for the period until 2030]. Kyiv, 2021. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/uploads/public/604/13e/648/60413e6481b69340709542.doc (data zvernennia: 05.01.2023).
Oleshko A. A., Usatenko A. O. Formuvannia ta rozvytok tsyfrovoi kompetentnosti personalu [Formation and development of digital competence of personnel]. Investytsii: praktyka ta dosvid. 2019. №23. S. 16–19.
Orhanizatsiia dystantsiinoho navchannia v shkoli: metodychni rekomendatsii [Organization of distance learning at school: methodical recommendations] / uporiadn.: I. Kobernyk, Z. Zvyniatskivska. Kyiv. 2020. 71 s. URL: https://rada.info/upload/users_files/41919831/4c6d4edbb7e057a3ecea236cc72d989d.pdf (data zvernennia: 05.01.2023).
Petrenko S. I. Analiz problemy bezpechnoi roboty uchniv pochatkovykh klasiv u merezhi internet [Analysis of the problem of safe work of elementary school students on the Internet]. Visnyk Universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «Pedahohika i psykholohiia». Pedahohichni nauky. 2020. №1 (19). S. 85–92.
Reshetilova O. M., Ryzhkov Ya. I. Osoblyvosti tsyfrovoi hramotnosti ta krytychnoho myslennia v umovakh suchasnoi kompiuteryzatsii [Peculiarities of digital literacy and critical thinking in the conditions of modern computerization]. Vcheni zapysky kafedry dokumentoznavstva ta informatsiinoi diialnosti (KDID): zb. nauk. prats. 2022. Vyp. 4. S. 69–72.
Slovnyk ukrainskoi movy: v 11 tomakh [Dictionary of the Ukrainian language: in 11 volumes] / AN URSR. Instytut movoznavstva; hol. redkol. I. K. Bilodida; red. tomu: red. tomu: A. A. Buriachok, P. P. Dotsenko. K.: Naukova dumka, 1973. T. 4. 480 s.
Stiehantseva V. Diahnostyka vykhidnoho rivnia sformovanosti informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti molodshykh shkoliariv [Diagnostics of the initial level of formation of information and digital competence of younger schoolchildren]. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu. 2021. №1 (100) S. 118–128. URL: https://doi.org/10.31865/2077-1827.1002021.245406 (data zvernennia: 05.01.2023).
Chaika V. M. Osnovy dydaktyky: navchalnyi posibnyk [Fundamentals of didactics: textbook]. Kyiv: Akademvydav, 2011. 240 s.
Shyshak A. M. Vminnia bezpechno povodytysia v interneti: sutnist ta zasoby formuvannia v uchniv pochatkovoi shkoly [The ability to behave safely on the Internet: the essence and means of formation in elementary school students]. Rozvytok osobystosti molodshoho shkoliara: suchasni realii ta perspektyvy: materialy naukovo-praktychnoi internet-konferentsii molodykh naukovtsiv ta studentiv. Vyp. 8. Berdiansk, Vinnytsia, Donetsk, Drohobych, Zhytomyr, Zaporizhzhia, Ivano-Frankivsk, Izmail, Kamianets-Podilskyi, Kyiv, Kropyvnytskyi, Lutsk, Lviv, Mukachevo, Nizhyn, Odesa, Uzhhorod, Uman, Kherson, Chernivtsi, Chernihiv, 2022. S. 164–166.
Shkvyr O. Krytychne myslennia molodshykh shkoliariv: sutnist i osoblyvosti [Critical thinking of younger schoolchildren: essence and features]. Molod i rynok. 2019. №4 (171). S. 27–32.
Yankovych O. I. Moralne vykhovannia uchniv molodshoho shkilnoho viku v protsesi realizatsii mediaosvity [Moral education of primary school students in the process of media education]. Pedahohichnyi almanakh. 2017. Vyp. 33. S. 18–24. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pedalm_2017_33_4 (data zvernennia: 05.01.2023).
Carretero S., Vuorikari R., Punie Y. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017. 48 p. URL: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/web-digcomp2.1pdf_%28online%29.pdf (data zvernennia: 04.01.2023).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).