МОТИВАЦІЙНИЙ КОМПОНЕНТ ПІДРУЧНИКІВ З МАТЕМАТИКИ ДЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ (ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТТЯ)
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.11%20Ключові слова:
підручник для початкової школи, мотивація учіння молодших школярів, мотиваційна функція підручника, мотиваційний компонент підручника, емоціогенність змісту навчального матеріалу, цікавий пізнавальний матеріалАнотація
Проаналізовано мотиваційний компонент підручників з математики для учнів 2–4 класів початку ХХІ ст., автором яких є дослідник, методист М. Богданович. Вказано, що цими навчальними книгами як альтернативними у зазначений період користувалося найбільше вчителів початкових класів України. Аналіз здійснено за розробленою нами методикою дослідження мотиваційного компонента підручників, адресованих молодшим школярам, яка охоплює такі складники: емоціогенність змісту навчального матеріалу; способи його дидактичної організації; дизайн навчальної книги. Розкрито шляхи реалізації мотиваційної функції підручників з математики початку ХХІ ст. для початкової школи за першим складником як найбільш продуктивним, що дає загальне уявлення про мотиваційний компонент підручника. Зокрема проаналізовано навчальні книги з математики початку ХХІ ст. за критерієм «відбір інформації з урахуванням пізнавальних інтересів учнів», який деталізується у відповідних індикаторах. Встановлено позитивні характеристики цих навчальних книг (наявність у сюжетах задач дійових осіб, речей та діяльності, які є цінними і близькими до чуттєвого досвіду дітей, цікавих завдань та задач з казковими сюжетами тощо), а також зазначено недоліки (недостатня кількість цих завдань, елементів гумору, історичних відомостей, рубрик-«цікавинок» та ін.). На підставі отриманих результатів сформульовано науково-методичні рекомендації стосовно посилення мотиваційного компонента підручників з математики, адресованих молодшим школярам.
Посилання
Bohdanovych M. V. Matematyka [Mathematics]: pidruchnyk dlia 2 klasu. Kyiv: Osvita, 2002. 160 s.
Bohdanovych M. V. Matematyka [Mathematics]: pidruchnyk dlia 3 klasu. Kyiv: Osvita, 2003. 160 s.
Bohdanovych M. V. Matematyka [Mathematics]: pidruchnyk dlia 4 klasu. Kyiv: Osvita, 2004. 159 s.
Kodliuk Ya. Innovatsii u zmisti pidruchnykiv dlia pochatkovoi shkoly [Innovations in the content of textbooks for primary school]. Pochatkova shkola. 2017. No. 12. S. 42–46.
Kodliuk Ya. Subiektnist molodshoho shkoliara v navchalnii diialnosti [Subjectivity of a junior high school student in educational activities]. Pochatkova shkola. 2013. No. 1. S. 6–9.
Kodliuk Ya. P. Kliuchovi kompetentnosti u zmisti pidruchnykiv dlia pochatkovoi shkoly [Key competences in the content of textbooks for primary school]. Problemy suchasnoho pidruchnyka. 2016. Vyp. 17. S. 182–191.
Kodliuk Ya. P. Yakisni kharakterystyky suchasnoi pochatkovoi osvity [Qualitative characteristics of modern primary education]. Molodyi vchenyi. 2017. No. 11 (51). S. 334–338.
Metodychni rekomendatsii potentsiinym avtoram shchodo pidhotovky pidruchnykiv dlia 1 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Methodological recommendations for potential authors regarding the preparation of textbooks for the 1st grade of general secondary education institutions]: dodatok do lysta MON Ukrainy vid 11.01.2018. No 1/11-402. URL: https://drive.google.com/file/d/1ZbyGue9XfwLWQRAq5XKpy5NFtJVzGu6S/view
Pokydanov H. O. Informatsiia dlia rozdumiv… Abo dlia dii? [Information for reflection... Or for action?] Zavuch. 2001. No 28 (106). S. 13.
Pro zatverdzhennia Instruktyvno-metodychnykh materialiv dlia provedennia ekspertamy ekspertyz elektronnykh versii proektiv pidruchnykiv [On the approval of instructional and methodological materials for conducting expert examinations of electronic versions of textbook projects]: nakaz MON Ukrainy vid 31.10.2018 r. No 1183. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5bd/c11/8e3/5bdc118e32ea9452929709.pdf
Khrebtova N. R. Motyvatsiinyi komponent u zmisti pidruchnykiv dlia pochatkovoi shkoly [Motivational component in the content of textbooks for primary school]: dys. … kand. ped. nauk: 13.00.09. Ternopil, 2011. 316 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).