ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ З МАШИНОЗНАВСТВА У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ТЕХНОЛОГІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.34%20

Ключові слова:

учитель трудового навчання та технології, машинознавство, привід машини, технічні явища

Анотація

Розкрито розв’язання проблеми низького рівня машинознавчих знань майбутніх учителів трудового навчання та технології. З’ясовано, що в її основі лежить суперечність між фактичним змістом машинознавчої підготовки студентів і змістом технологічної освіти школярів. Поставлено мету розкрити особливості машинознавчих знань студентів, заснованих на вивченні технології перетворення механічної енергії обертального руху для забезпечення функціонування робочих органів машин. Використано методи аналізу і синтезу здобутків сучасної машинознавчої науки та наукових здобутків про технологічну освіту. З’ясовано, що в напрацюваннях дослідників машинознавства, дослідників технологічної освіти школярів достатньо орієнтирів для обґрунтованого вибору предмета вивчення. Розкрито, що для формування у студентів загального уявлення про машини предмет вивчення має забезпечити великий обсяг знань про типи робочих машин та одночасно повинен мати помірний зміст. Встановлено, що таким суперечливим вимогам відповідає привід машини. Описано, що поняття «привід» має властивість фрактальності, а це дає змогу вільного переходу від вивчення приводу якого-небудь механізму до вивчення приводу будь-яких робочих машин. Описано, що умовою вибору змісту навчального матеріалу для формування в студентів загального уявлення про машини є використання розумової операції абстрагування та відповідного переходу з рівня опису морфології і функціонування технічних об’єктів на рівень технології перетворення енергії. Обґрунтовано, що дидактичну цінність мають базові технічні явища приводу машини: передача механічного руху на відстань, зміна кінематичних параметрів механічного руху і зміна силових параметрів механічного руху. З’ясовано, що знання про базові технічні явища мають інтегровану природу, об’єднуючи в органічне ціле технічні та природничо-наукові знання.

Біографії авторів

АНАТОЛІЙ ІВАНЧУК, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

кандидат педагогічних наук, доцент

ОКСАНА МАРУЩАК, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

кандидат педагогічних наук, доцент

ІРИНА КРАСИЛЬНИКОВА, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Bilan A. M., Hetta V. H. Metodyka navchannia budovy avtomobilia [Methodology of Teaching the Structure of the Car]. navch. posibnyk. Chernihiv: ChNPU, 2012. 333 s.

Hetta V. H., Yermak S. M. Kompetentnisnyi pidkhid shchodo pidhotovky fakhivtsiv u zakladakh vyshchoi osvity [A competent approach to the training of specialists in institutions of higher education]. Naukovyi visnyk Sivershchyny. Seriia: Osvita. Sotsialni ta povedinkovi nauky. 2019. № 1. S. 28–38. URL: https://sjeducation.academysps.edu.ua/hetta-v-yermak-s-1-2-en/

Hriffen L. O. Do pytannia pro vyznachennia tekhniky [To the question of the definition of technology]. Pytannia istorii nauky i tekhniky. 2013. № 3. S. 2–12. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/77715/02-Griffen.pdf?sequence=1

Hushulei Y. M. Teoriia i praktyka zahalnotekhnichnoi pidhotovky uchniv u protsesi trudovoho navchannia [Theory and practice of general technical training of students in the process of on-the-job training]: avtoref. dys. … d-ra ped. nauk: 13.00.02. Kyiv, 2000. 36 s.

Kitova O. A. Pidhotovka vchytelia trudovoho navchannia v pedahohichnii spadshchyni V. Sydorenka [The training of the labor-training teacher in the pedagogical legacy of V. Sydorenko]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova: Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. 2015. Vyp. 51. S. 132–137. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_5_2015_27

Kobernyk O. M. Kontseptualni zasady tekhnolohichnoi osvity uchnivskoi molodi v Ukraini [Conceptual principles of technological education of student youth in Ukraine]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. P. Tychyny. 2010. Vyp. 2. S. 273–280. URL: http://znp.udpu.edu.ua/article/view/188061

Korets M. S. Metodyka vykladannia tekhnichnykh navchalnykh dystsyplin [Methodology of teaching technical subjects]. navch. posibnyk. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 2019. 240 s.

Ruska R. V. Teoriia imovirnosti ta matematychna statystyka v psykholohii [Probability theory and mathematical statistics in psychology]. navch. posibnyk. Ternopil: ZUNU, 2020. 112 s. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/38426/1/%d0%a2%d0%86%d0%9c%d0%a1_%d0%9f%d0%a1.pdf

Slipchyshyn L. V. Tekhniko-tekhnolohichna kultura ta yii rozvytok u hurtku [Technical and technological culture and its development in the circle]. Problemy osvity. 2015. Vyp. 85. S. 181–186. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/38426/1/%d0%a2%d0%86%d0%9c%d0%a1_%d0%9f%d0%a1.pdf

Solovei V. V. Sutnist tekhnolohichnoi pidhotovky maibutnoho vchytelia trudovoho navchannia [The essence of the technological training of the future teacher of labor education]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metody navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy. 2008. Vyp. 19. S. 480–485.

Steshenko V. V. Osnovni pidkhody do vyznachennia zmistu i struktury tekhnolohichnoi osvity v Ukraini (shchodo proektu Kontseptsii tekhnolohichnoi osvity uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv Ukrainy) [The main approaches to determining the content and structure of technological education in Ukraine (regarding the project Concept of technological education for students of general educational institutions of Ukraine)]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky. 2014. Vyp. 1. S. 226–231. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nzbdpu_2014_1_35

Tereshkun O. F. Osnovni prychyny bahatomanitnosti vyznachen tekhniky [The main reasons for the multiplicity of technical definitions]. Znannia. Osvita. Osvichenist: materialy III mizhnar. nauk.-prakt. konf., m. Vinnytsia, 28–29 ver. 2016 r. Vinnytsia, 2016. S. 151–152. URL: http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/28131/1562-5679-1-PB.pdf?sequence=1

Tkachuk S. I., Kobernyk O. M. Osnovy teorii tekhnolohichnoi osvity [Basics of the theory of technological education]. navch. posibnyk. Uman: Vizavi, 2014. 304 s.

Tutashynskyi V. I. Osnovy mashynoznavstva [Fundamentals of mechanical engineering]. metod. posibnyk. Kyiv: Pedahohichna dumka, 2019. 79 s.

Yurzhenko V. V. Fenomenolohichni aspekty linhvodydaktyky u zmistovomu poli tekhnolohichnoi osvitnoi haluzi [Phenomenological aspects of linguistic didactics in the content field of the technological educational field]. Natsionalna identychnist v movi i kulturi: materialy XIV mizhnar. konf., m. Kyiv, 21–22 kvit. 2021 r. Kyiv: NAU, 2021. S. 205–211. URL: https://dspace.nau.edu.ua/bitstream/NAU/51852/1/Yurzhenko.pdf

Ivanchuk A., Zuziak T., Marushchak O., Matviichuk A., Solovei V. Training pre-service technology teachers to develop schoolchildren’s technical literacy. Problems of Education in the 21st Century. 2021. Vol. 79 (4). P. 554–567.

Koller R. Konstruktionsmethode für den Maschinen-, Geräte- und Apparatebau. Berlin: Shringer-Verlag, 1979. 194 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-11

Як цитувати

ІВАНЧУК, А. ., МАРУЩАК, О. ., & КРАСИЛЬНИКОВА, І. . (2024). ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ З МАШИНОЗНАВСТВА У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ТЕХНОЛОГІЇ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 1(1), 269–277. https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.34