МЕХАНІЗМ РОЗВИТКУ КОГНІТИВНОГО ПРОСТОРУ СТУДЕНТІВ В ПРОЦЕСІ МАТЕМАТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ В СУЧАСНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ

Автор(и)

  • Tatyana Emelyanova Харківський національний автомобільно-дорожний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.1.29

Ключові слова:

когнітивний і метакогнітивний простір, метастабільні структури, модельні уявлення, ментальні образи, хаотичний нейрон, гомогенний та гетерогенний процеси

Анотація

Досліджено механізми пізнавального процесу з позицій нейродинамічної концепції. Обґрунтовано припущення, що функціональні метастабільні структури в дисипативній динамічній системі є модельними уявленнями ментальних образів, кожному метастабільному стану відповідає певний ментальний образ. Відзначено, що процес релаксації системи в інший функціональний режим запускає відображення створених метастабільних структур модельних уявлень образів у когнітивний простір. Досліджено механізм створення модельного уявлення образу-інформації з урахуванням хаотичного характеру параметрів ретикулярного нейронного середовища. Введено поняття гомогенного переходу, як конкатенації непередбачуваних метастабільних структур одного режиму, і гетерогенного переходу, як конкатенації метастабільних структур різних режимів. Доведено, що формування непередбачуваних ментальних образів і просторово-часових ситуацій у когнітивному просторі можна трактувати як елементи метапізнання в процесах мислення студентів. Звернено увагу на необхідність вивчення механізмів формування і розвитку когнітивного простору, оскільки знання цих процесів додасть імпульс до розуміння напрямів розвитку мислення студентів у процесі вивчення математичних і професійних дисциплін. Встановлено, що поява в процесах мислення елементів метапізнання стимулює пізнавальну систему особистості до її подальшого розвитку, зростання здібностей, підвищення математичної та професійної культури.

Біографія автора

Tatyana Emelyanova, Харківський національний автомобільно-дорожний університет

кандидат фізико-математичних наук, доцент

Посилання

Yarkho T. O. Diahnostychnyi komponent fundamentalizatsii bazovoi matematychnoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv tekhnichnoho profiliu u vyshchikh navchalnykh zakladakh [The diagnostic component of the fundamental nature of the basic mathematical preparation of future technical specialists in higher educational institutions]. Scientific issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: Pedagogika, 2016, nom. 3, pp.94–100.

Benderskaya E. N., Pereshein A. O. Khaoticheskie modeli gippokampa v zadachax raspoznaniia dynamicheskykh obrazov [The chaotic model of hippocampus in the recognition of dynamic images]. St. Petersburg State Polytechnical University Journal. Computer Science. Telecommunication and Control Systems, 2015, vol. 6(234), pp. 56–69.

Emelianova T. V. Strukturni komponenty mekhanizmiv rozvytku zdibnostei studentiv v systemi neperervnoi matematychnoi osvity [The structural components of the mechanisms of the development of students’ abilities in the system of the continuous mathematical education]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies: Collection of scientific papers. – Sumy, 2016, vol. 7(61), pp. 143–153.

Emelianova T. V. Zmist i osoblyvosti systemy kontroliu ta otsiniuvannia stupeniu rozvytku zdibnostei studentiv tekhnichnoho VNZ [The contents and features of the system of monitoring and evaluation of the degree of development of students’ abilities in technical universities]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies: Collection of scientific papers. –Sumy, 2015, vol. 6(50), pp. 179–188.

Emelianova T. V. Pro mekhanizm tsilespriamovanoho rozvytku kohnityvnykh zdibnostei studentiv v protsesi neperervnoi matematychnoi pidhotovky [About the mechanism of the purposeful development of cognitive abilities of the studenties in the process of continuous matematical preparation]. The Journal of Humanities SU “ Pereyaslav–Khmelnytsky Hryhoriy Skovoroda State Pedagogical University” – Supplement 1 to is. 37, vol. II(70): Thematic Issue “Higher Education in Ukraine in the context of integration into the European education space.” – K.: Gnosis, 2016, pp.86–95.

Eskov V. M., Eskov V. V., Dzhumagalieva L. B., Gudkova S. V. Medicina i teoriya khaosa v opisanii edinichnogo i sluchainogo [The medicine and the chaos theory in the description of the singles and randoms]. Journal of New Medical Technologies. – Tula, TSU, 2014, vol. 21, n. 3, pp. 27–34. Available at: http://elibrary.ru/contents.asp?issueid=1346649.

Karpenko М. P., Тerekhin A. T., Budilova E. V., Kachalova L. M. Neirosetevoe modelirovanie kognitivnykh funkcii mozga: оbzor оsnovnykh idei [Neural network modeling of cognitive functions of the brain: an overview of the main ideas]. Psychological research: the electronic scientific journal, 2009, n. 2(4). Available at: http://elibrary.ru/contents.asp?issueid=648811.

Karpov A. A. Obshchie sposobnosti v strukture metakognitivnykh kachestv lichnosti: monografiia [General abilities in the structure of the metacognitive qualities of the personality: monograph]. – Yaroslavl State University, Publishing house YarSU, 2014, 272 p.

Kachestvo vysshego obrazovaniia: pod redaktsiei M. P. Karpenko [The quality of higher education: under the editorship of M. P. Karpenko]. – M.: Publishing house SGU, 2012, 291 p.

Lisin V. V., Makin R. S. Neirodinamicheskii mekhanizm deiatelnosti mozga i pamiati [The neural mechanism of brain activity and memory]. Available at: http://nonline.ru/files/sem_presentations/20151208_LisinVV-MakinPC.ppt.

Makin R. S., Lisin V. V. Neirodinamicheskiy podkhod v issledovanii mekhanizmov individualnoi chelovecheskoi pamiati [Neurodynamic approach in the study of the mechanisms of individual human memory]. – Bulletin of the Dimitrovgrad engineering and technological Institute: Dimitrovgrad, 2013, n. 1(1), pp.41–46.

Makin R. S., Lisin V. V. Neirodinamicheskie protsesy organizatsii i sinchronizatsii v strukturax mozga [Neurodynamic processes of the organization and synchronization in the brain]. Bulletin of the Dimitrovgrad engineering and technological Institute: Dimitrovgrad, 2014, n. 1(3), pp. 69–95.

Makin R. S., Lisin V. V. Implitsitnyie protsessy neirodinamicheskogo mekhanizma deiatelnosti mozga [Implicit processes of neural mechanism of the brain]. Bulletin of the Dimitrovgrad engineering and technological Institute: Dimitrovgrad, 2013, n. 2(2), pp.24–30.

Rabinovich M. I., Muezinoli M. K. Nelineinaia dinamika mozga: emocii i intellektualnaia deiatelnost [Nonlinear dynamics of the brain: emotion and cognition]. UFN, 2010, vol. 4, pp.371–387.

Samarskiy А. А., Elenin G. F., Zmitrenko N. V., Kurdymov S. P., Mikhailov L. P. Gorenie nelineynoi sredy v vide slozhnykh struktur [Combustion of nonlinear medium in the form of complex structures]. The Proceeding of the USSR Academy of Sciences, 1977, vol. 237, n.6, pp.1330–1333.

Solovieva K. P. Formirovanie samoorganizuiushchsia otobrazhenii sensornykh signalov na neprerivnyie neirosetevyie atraktory [The formation of self-organized maps of sensory signals in a continuous attractor neural network]. Mathmatical biology and bioinformatics: the electronic scientific journal, 2013, vol. 8, n. 1, pp.234–247. Available at: http://www.matbio.org/2013/Solovyeva_8_234.pdf

Kharlamov A. A., Ermolenko T. V. Neirosetevaia sreda (neiromorfnaia assoysiativnaia pamiat) dlia preodoleniia informacionnoi slozhnosti [Neural network environment (neuromorphic associative memory) to overcome the information complexity]. Available at: http://spkurdyumov.ru/networks/nejrosetevaya-sreda-nejromorfnaya-associativnaya-pamyat-dlya-preodoleniya-informacionnoj-slozhnosti.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-03-28

Як цитувати

Emelyanova, T. (2017). МЕХАНІЗМ РОЗВИТКУ КОГНІТИВНОГО ПРОСТОРУ СТУДЕНТІВ В ПРОЦЕСІ МАТЕМАТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ В СУЧАСНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, (1), 192–199. https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.1.29