МЕХАНІЗМ РОЗВИТКУ КОГНІТИВНОГО ПРОСТОРУ СТУДЕНТІВ В ПРОЦЕСІ МАТЕМАТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ В СУЧАСНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ

Tatyana Emelyanova

Анотація


Досліджено механізми пізнавального процесу з позицій нейродинамічної концепції. Обґрунтовано припущення, що функціональні метастабільні структури в дисипативній динамічній системі є модельними уявленнями ментальних образів, кожному метастабільному стану відповідає певний ментальний образ. Відзначено, що процес релаксації системи в інший функціональний режим запускає відображення створених метастабільних структур модельних уявлень образів у когнітивний простір. Досліджено механізм створення модельного уявлення образу-інформації з урахуванням хаотичного характеру параметрів ретикулярного нейронного середовища. Введено поняття гомогенного переходу, як конкатенації непередбачуваних метастабільних структур одного режиму, і гетерогенного переходу, як конкатенації метастабільних структур різних режимів. Доведено, що формування непередбачуваних ментальних образів і просторово-часових ситуацій у когнітивному просторі можна трактувати як елементи метапізнання в процесах мислення студентів. Звернено увагу на необхідність вивчення механізмів формування і розвитку когнітивного простору, оскільки знання цих процесів додасть імпульс до розуміння напрямів розвитку мислення студентів у процесі вивчення математичних і професійних дисциплін. Встановлено, що поява в процесах мислення елементів метапізнання стимулює пізнавальну систему особистості до її подальшого розвитку, зростання здібностей, підвищення математичної та професійної культури.

Ключові слова


когнітивний і метакогнітивний простір; метастабільні структури; модельні уявлення; ментальні образи; хаотичний нейрон; гомогенний та гетерогенний процеси

Повний текст:

PDF

Посилання


Yarkho T. O. Diahnostychnyi komponent fundamentalizatsii bazovoi matematychnoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv tekhnichnoho profiliu u vyshchikh navchalnykh zakladakh [The diagnostic component of the fundamental nature of the basic mathematical preparation of future technical specialists in higher educational institutions]. Scientific issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: Pedagogika, 2016, nom. 3, pp.94–100.

Benderskaya E. N., Pereshein A. O. Khaoticheskie modeli gippokampa v zadachax raspoznaniia dynamicheskykh obrazov [The chaotic model of hippocampus in the recognition of dynamic images]. St. Petersburg State Polytechnical University Journal. Computer Science. Telecommunication and Control Systems, 2015, vol. 6(234), pp. 56–69.

Emelianova T. V. Strukturni komponenty mekhanizmiv rozvytku zdibnostei studentiv v systemi neperervnoi matematychnoi osvity [The structural components of the mechanisms of the development of students’ abilities in the system of the continuous mathematical education]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies: Collection of scientific papers. – Sumy, 2016, vol. 7(61), pp. 143–153.

Emelianova T. V. Zmist i osoblyvosti systemy kontroliu ta otsiniuvannia stupeniu rozvytku zdibnostei studentiv tekhnichnoho VNZ [The contents and features of the system of monitoring and evaluation of the degree of development of students’ abilities in technical universities]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies: Collection of scientific papers. –Sumy, 2015, vol. 6(50), pp. 179–188.

Emelianova T. V. Pro mekhanizm tsilespriamovanoho rozvytku kohnityvnykh zdibnostei studentiv v protsesi neperervnoi matematychnoi pidhotovky [About the mechanism of the purposeful development of cognitive abilities of the studenties in the process of continuous matematical preparation]. The Journal of Humanities SU “ Pereyaslav–Khmelnytsky Hryhoriy Skovoroda State Pedagogical University” – Supplement 1 to is. 37, vol. II(70): Thematic Issue “Higher Education in Ukraine in the context of integration into the European education space.” – K.: Gnosis, 2016, pp.86–95.

Eskov V. M., Eskov V. V., Dzhumagalieva L. B., Gudkova S. V. Medicina i teoriya khaosa v opisanii edinichnogo i sluchainogo [The medicine and the chaos theory in the description of the singles and randoms]. Journal of New Medical Technologies. – Tula, TSU, 2014, vol. 21, n. 3, pp. 27–34. Available at: http://elibrary.ru/contents.asp?issueid=1346649.

Karpenko М. P., Тerekhin A. T., Budilova E. V., Kachalova L. M. Neirosetevoe modelirovanie kognitivnykh funkcii mozga: оbzor оsnovnykh idei [Neural network modeling of cognitive functions of the brain: an overview of the main ideas]. Psychological research: the electronic scientific journal, 2009, n. 2(4). Available at: http://elibrary.ru/contents.asp?issueid=648811.

Karpov A. A. Obshchie sposobnosti v strukture metakognitivnykh kachestv lichnosti: monografiia [General abilities in the structure of the metacognitive qualities of the personality: monograph]. – Yaroslavl State University, Publishing house YarSU, 2014, 272 p.

Kachestvo vysshego obrazovaniia: pod redaktsiei M. P. Karpenko [The quality of higher education: under the editorship of M. P. Karpenko]. – M.: Publishing house SGU, 2012, 291 p.

Lisin V. V., Makin R. S. Neirodinamicheskii mekhanizm deiatelnosti mozga i pamiati [The neural mechanism of brain activity and memory]. Available at: http://nonline.ru/files/sem_presentations/20151208_LisinVV-MakinPC.ppt.

Makin R. S., Lisin V. V. Neirodinamicheskiy podkhod v issledovanii mekhanizmov individualnoi chelovecheskoi pamiati [Neurodynamic approach in the study of the mechanisms of individual human memory]. – Bulletin of the Dimitrovgrad engineering and technological Institute: Dimitrovgrad, 2013, n. 1(1), pp.41–46.

Makin R. S., Lisin V. V. Neirodinamicheskie protsesy organizatsii i sinchronizatsii v strukturax mozga [Neurodynamic processes of the organization and synchronization in the brain]. Bulletin of the Dimitrovgrad engineering and technological Institute: Dimitrovgrad, 2014, n. 1(3), pp. 69–95.

Makin R. S., Lisin V. V. Implitsitnyie protsessy neirodinamicheskogo mekhanizma deiatelnosti mozga [Implicit processes of neural mechanism of the brain]. Bulletin of the Dimitrovgrad engineering and technological Institute: Dimitrovgrad, 2013, n. 2(2), pp.24–30.

Rabinovich M. I., Muezinoli M. K. Nelineinaia dinamika mozga: emocii i intellektualnaia deiatelnost [Nonlinear dynamics of the brain: emotion and cognition]. UFN, 2010, vol. 4, pp.371–387.

Samarskiy А. А., Elenin G. F., Zmitrenko N. V., Kurdymov S. P., Mikhailov L. P. Gorenie nelineynoi sredy v vide slozhnykh struktur [Combustion of nonlinear medium in the form of complex structures]. The Proceeding of the USSR Academy of Sciences, 1977, vol. 237, n.6, pp.1330–1333.

Solovieva K. P. Formirovanie samoorganizuiushchsia otobrazhenii sensornykh signalov na neprerivnyie neirosetevyie atraktory [The formation of self-organized maps of sensory signals in a continuous attractor neural network]. Mathmatical biology and bioinformatics: the electronic scientific journal, 2013, vol. 8, n. 1, pp.234–247. Available at: http://www.matbio.org/2013/Solovyeva_8_234.pdf

Kharlamov A. A., Ermolenko T. V. Neirosetevaia sreda (neiromorfnaia assoysiativnaia pamiat) dlia preodoleniia informacionnoi slozhnosti [Neural network environment (neuromorphic associative memory) to overcome the information complexity]. Available at: http://spkurdyumov.ru/networks/nejrosetevaya-sreda-nejromorfnaya-associativnaya-pamyat-dlya-preodoleniya-informacionnoj-slozhnosti.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Ярхо Т. О. Діагностичний компонент фундаменталізації базової математичної підготовки майбутніх фахівців технічного профілю у вищих навчальних закладах / Т. О. Ярхо // Наукові записки ТНПУ ім. В.Гнатюка. Серія: педагогіка. – 2016. – № 3. – С. 94–100.

2. Бендерская Е. Н. Хаотические модели гиппокампа в задачах распознания динамических образов / Е. Н. Бендерская, А. О. Перешеин // Научно-технические ведомости СПб ГПУ. Информатика. Телекоммуникация. Управление. – 2015. – Вып. 6 (234). – С. 56–69.

3. Ємельянова Т. В. Структурні компоненти механізмів розвитку здібностей студентів в системі неперервної математичної освіти / Т. В. Ємельянова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2016. – № 7 (61). – С. 143–153.

4. Ємельянова Т. В. Зміст і особливості системи контролю та оцінювання ступеню розвитку здібностей студентів технічного ВНЗ / Т.В.Ємельянова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2015. – № 6 (50). – С.179–188.

5. Ємельянова Т. В. Про механізм цілеспрямованого розвитку когнітивних здібностей студентів в процесі неперервної математичної підготовки/ Т. В. Ємельянова// Гуманітарний Вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет ім. Г. Сковороди». – Додаток 1 до вип. 37. –Том ІІ (70): Тематичний випуск «Вища освіта України в контексті інтеграції до європейського освітнього простору». – К.: Гнозис, 2016. – С. 86–95.

6. Еськов В. М. Медицина и теория хаоса в описании единичного и случайного / В. М. Еськов, В. В. Еськов, Л. Б. Джумагалиева, С. В. Гудкова // Вестник новых медицинских технологий: электронный журнал. – Тула: ТГУ, 2014. – Т.21. – № 3. – С. 27–34. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://elibrary.ru/contents.asp?issueid=1346649.

7. Карпенко М. П. Нейросетевое моделирование когнитивных функций мозга: обзор основных идей / А. Т. Терехин, Е. В. Будилова, Л. М. Качалова // Психологические исследования: электронный научный журнал. – М.: Солитон, 2009. – № 2 (4). [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://elibrary.ru/contents.asp?issueid=648811.

8. Карпов А. А. Общие способности в структуре метакогнитивных качеств личности: монография / А. А. Карпов. – 2014. – 272 с.

9. Качество высшего образования / под ред. М. П. Карпенко. – М.: Изд-во СГУ, 2012. – 291 с.

10. Лисин В. В. Нейродинамический механизм деятельности мозга и память / В. В. Лисин, Р. С. Макин. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://nonline.ru/files/sem_presentations/20151208_LisinVV-MakinPC.ppt.

11. Макин Р. С. Нейродинамический подход в исследовании механизмов индивидуальной человеческой памяти / Р. С. Макин, В. В. Лисин // Вестник Димитровградского инженерно-технологического института. – 2013. – № 1 (1). – С. 41–46.

12. Макин Р. С. Нейродинамические процессы организации и синхронизации в структурах мозга / Р. С. Макин, В. В. Лисин // Вестник Димитровградского инженерно-технологического института. – 2014. – № 1 (3). – С. 69–95.

13. Макин Р. С. Имплицитные процессы нейродинамического механизма деятельности мозга / Р. С. Макин, В. В. Лисин // Вестник Димитровградского инженерно-технологического института. – 2013. – № 2 (2). – С. 24–30.

14. Рабинович М. И. Нелинейная динамика мозга: эмоции и интеллектуальная деятельность / М. И. Рабинович, М. К. Мюезиналу // УФН. – 2010. – №4. – Т.180. – С. 371–387.

15. Самарский А. А. Горение нелинейной среды в виде сложных структур / А. А. Самарский, Г. Г. Еленин, Н. В. Змитренко и др. // Доклады АН СССР. 1977. – Т. 237. – № 6. – С. 1330–1333.

16. Соловьева К. П. Формирование самоорганизующихся отображений сенсорных сигналов на непрерывные нейросетевые аттракторы / К. П. Соловьева // Математическая биология и биоинформатика: электронный научный журнал. – 2013. – Т.8. – № 1. – С. 234–247. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.matbio.org/2013/Solovyeva_8_234.pdf.

17. Харламов А. А. Нейросетевая среда (нейроморфная ассоциативная память) для преодоления информационной сложности / А. А. Харламов, Т. В. Ермоленко // [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://spkurdyumov.ru/networks/nejrosetevaya-sreda-nejromorfnaya-associativnaya-pamyat-dlya-preodoleniya-informacionnoj-slozhnosti.



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Copyright (c) 2017 Tatyana Emelyanova

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Ліцензія Creative Commons

Твір "Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка", створений Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка ліцензовано за ліцензією Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна.