DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.1.2

ПЕДАГОГІЧНА ІННОВАТИКА У ВИЩІЙ ШКОЛІ В КОНТЕКСТІ СВІТОВИХ ТЕНДЕНЦІЙ РОЗВИТКУ ОСВІТНІХ СИСТЕМ

Natalia Lupak

Анотація


Узагальнено сутність педагогічної інноватики як цілісного суспільного феномена в освіті, в якому синтезовано ідеї та теорії різних наукових напрямів. Проаналізовано методологічні та методичні засади педагогічної інноватики. Вивчення наукових джерел уможливило встановити її категоріально-понятійний апарат, визначити об’єкт, предмет, принципи та закономірності, ключові поняття. На основі розгляду світових тенденцій розвитку освітніх систем розглянуто організаційно-методичне забезпечення педагогічної інноватики у вищій школі України, а саме: розробку та впровадження в практику інноваційних моделей, проектів, технологій, методів тощо. Наведено приклад інноваційного освітнього проекту «Англійська мова для університетів», ініційованого Британською Радою в Україні за підтримки Міністерства освіти і науки (МОН) України, як процедури й комплексу заходів національного й інституційного характеру, котрі забезпечують перехід освітнього процесу, зокрема в контексті викладання та вивчення англійської мови, на якісно новий рівень. Доведено, що реалізація проекту відповідає більшості виявлених тенденцій розвитку системи вищої освіти: сприяє покращенню рівня володіння англійською мовою в університетах України; уможливлює безперервний професійний розвиток, вдосконалення лінгвістичних та професійних умінь академічних працівників і викладачів; забезпечує впровадження політики інтернаціоналізації університетів та популяризації викладання фахових дисциплін англійською мовою, оновлення методичного забезпечення викладання навчальної дисципліни «Англійська мова професійного спрямування». З’ясовано, що для впровадження педагогічних інновацій в освітній процес закладу вищої освіти необхідним є аналіз тріади чинників: поточних можливостей закладу; інноваційного потенціалу (особистісних, методичних, технологічних ресурсів); наявності довгострокової стратегії. 

Ключові слова


педагогічна інноватика; інновація; освіта; освітня система; вища школа; світові тенденції; розвиток

Повний текст:

PDF

Посилання


Bolayto R., Vest R. Internatsionalizatsiya ukrayinskykh universytetiv u rozrizi anhliyskoyi movy: Proekt «Anhliyska mova dlya universytetiv» [Internationalization of Ukrainian Universities in the English Language: Project “English for Universities”] / R. Bolayto, R. Vest. – K.: Stal, 2017. – 154 s.

Vakulenko V. M. Vydy innovatsiy v osviti ta y ikh klasyfikatsiya [Types of innovations in education and their classification] / V. M. Vakulenko // Visnyk natsionalnoyi аkademiyi Derzhavnoyi prykordonnoyi sluzhby Ukrayiny. – 2010. – Vyp. 4 [Electron. resyrs]. – Rezum dostypy: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2010_4_4.

Dychkivska I. M. Innovatsiyni pedahohichni tekhnolohiyi: navch. posibnyk [Innovative pedagogical technologies:] / I. M. Dychkivska – K.: Akademvydav, 2004. – 352 s.

Dubasenyuk O. A. Innovatsiyi v suchasniy osviti [Innovations in modern education] / O. A. Dubasenyuk // Innovatsiyi v osviti: intehratsiya nauky i praktyky: zbirnyk nakovo-metodychnykh prats. – Zhytomyr: Vyd-vo ZHDU im. I. Franka, 2014. – S. 12–28.

Dubasenyuk O. A. Rozvytok vyshchoyi osvity: tendentsiyi ta perspektyvy [Higher Education Development: Trends and Prospects] / O.A. Dubasenyuk // «Lyudynotsentryzm yak osnova humanitarnoyi polityky Ukrayiny: osvita, polityka, ekonomika, kultura»: materialy Vseukr. konferentsiyi m. Kyyiv, 22 lyutogo 2011 r.). K., 2011. – S. 137–140.

Encyklopedia osvitu [Encyclopedia of Education] / APN Ukrayiny /: [holov. red. V.H. Kremen]. – K.: Yurinkom Inter, 2008. – 1040 s.

Ihnatovych O. Teoretyko-metodolohichni osnovy pedahohichnoyi innovatyky [Theoretical and methodological foundations of pedagogical innovation] / O. Ihnatovych // Navchannya i vykhovannya obdarovanoyi dytyny: zb. nauk. Pratsz – 2013. – Vyp. 2. S. 94-104 [Electron. resyrs]. – Rezum dostypy: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nivoo_2013_2_14.

Innovatsiyi u vyshchiy osviti: problemy, dosvid, perspektyvy: monohrafiya [Innovations in higher education: problems, experience, perspectives: monograph] / za zah. red. P. YU. Saukha. – Zhytomyr:Vyd-vo ZHDU im. I. Franka, 2011. – 441 s.

Kremen V. H.Ocvita: nayka v Ukrayini Innovatsiyni aspekty –. Strategya. Realizatsiya. Rezultaty [Education: Science in Ukraine - Innovative Aspects. Strategy. Realization. Results] / V. H. Kremen. – K.: Hramota, 2005. – 448 s.

Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrayiny vid 4 lypnya 2002 r., redaktsiya vid 1 sichnya 2018 r. № 40-15. [Electron. resyrs]. – Rezum dostypy: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/40-15.

Pro poryadok zdiysnennya innovatsiynoyi osvitnoyi diyalnosti: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny vid 7 lystopada 2000 r., redaktsiya vid 31 zhovtnya 2017 r. № z0946-00 [Electron. resyrs]. – Rezum dostypy: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0946-00/ed20171031.

Pro innovatsiynu diyalnist: Zakon Ukrayiny vid 4 lypnya 2002 r., redaktsiya vid 5 hrudnya 2012 r. № 40 [Electron. resyrs]. – Rezum dostypy: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/40–15.

Strilets S. I. Pedahohichna innovatyka u vyshchiy shkoli: teoriya i praktyka [Pedagogical Innovation in Higher School: Theory and Practice]: Navch. posibnyk dlya studentiv vyshchykh navch. zakladiv. / S. I. Strilets – Chernihiv: CHNPU im. T. H. Shevchenka, 2013. – 488 s.

Terminolohichnyy slovnyk z osnov pidhotovky naukovykh ta naukovo-pedahohichnykh kadriv pislyadyplomnoyi pedahohichnoyi osvity [Terminological dictionary on the basics of preparation of scientific and pedagogical staff of postgraduate pedagogical education] / avt. kol. YE. R. Chernyshova, N. V. Huziy, V. P. Lyakhotskyy; za nayk. red. YE. R. Chernyshovoyi. K.: DVNZ «Universytet menedzhmentu osvity», 2014. – 230 s.

Tovkanets H. V. Tendentsiyi rozvytku yevropeyskoyi vyshchoyi osvity na pochatku XXI stolittya [Trends in the development of European higher education at the beginning of the XXI century] / H. V. Tovkanets // Naukoviy visnyk Mukachivskoho derzhavnoho un-tu. Seriya: Pedahohika ta psykholohiya. – 2015. – Vyp. 1. – S. 28–33.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Болайто Р., Вест Р. Інтернаціоналізація українських університетів у розрізі англійської мови: проект «Англійська мова для університетів» / Р. Болайто, Р. Вест. – К.: Сталь, 2017. – 154 с.

2. Вакуленко В. М. Види інновацій в освіті та їх класифікація / В. М. Вакуленко // Вісник національної академії Державної прикордонної служби України. – 2010. – Вип. 4 [Електрон. ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2010_4_4.

3. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посібник. / І. М. Дичківська – К.: Академвидав, 2004. – 352 с.

4. Дубасенюк О. А. Інновації в сучасній освіті / О. А. Дубасенюк // Інновації в освіті: інтеграція науки і практики: збірник науково-методичних праць. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. – С. 12–28.

5. Дубасенюк О. А. Розвиток вищої освіти : тенденції та перспективи/ О. А. Дубасенюк // «Людиноцентризм як основа гуманітарної політики України: освіта, політика, економіка, культура»: матеріали Всеукр. конференції (м. Київ, 22 лютого 2011 р.). – К., 2011. – С. 137–140.

6. Енциклопедія освіти / АПН України: [голов. ред. В. Г. Кремень]. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

7. Ігнатович О. Теоретико-методологічні основи педагогічної інноватики / О. Ігнатович // Навчання і виховання обдарованої дитини: зб. наук. праць – 2013. – Вип. 2. – С. 94–104 [Електрон. ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nivoo_2013_2_14.

8. Інновації у вищій освіті: проблеми, досвід, перспективи: монографія / за заг. ред. П. Ю. Сауха. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. – 441 с.

9. Кремень В. Г. Освіта: наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати / В. Г. Кремень. – К.: Грамота, 2005. – 448 с.

10. Про вищу освіту: Закон України від 4 липня 2002 р., редакція від 1 січня 2018 р. № 40-15 [Електрон. ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/40-15.

11. Про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності: наказ Міністерства освіти і науки України від 7 листопада 2000 р., редакція від 31 жовтня 2017 р. № z0946-00 [Електрон. ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0946-00/ed20171031.

12. Про інноваційну діяльність: Закон України від 4 липня 2002 р., редакція від 5 грудня 2012 р. № 40-15 [Електрон. ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/40-15.

13. Стрілець С. І. Педагогічна інноватика у вищій школі: теорія і практика: Навч. посібник для студентів вищих навч. закладів / С.І. Стрілець. – Чернігів: ЧНПУ ім. Т. Г. Шевченка, 2013. – 488 с.

14. Термінологічний словник з основ підготовки наукових та науково-педагогічних кадрів післядипломної педагогічної освіти / авт. кол. Є. Р. Чернишова, Н. В. Гузій, В. П. Ляхоцький та ін.; за наук. ред. Є. Р. Чернишової. – К.: ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», 2014. – 230 с.

15. Товканець Г. В. Тенденції розвитку європейської вищої освіти на початку ХХІ століття / Г. В. Товканець // Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія: Педагогіка та психологія. – 2015. – Вип. 1. – С. 28–33.





Copyright (c) 2018 Natalia Lupak

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Ліцензія Creative Commons

Твір "Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка", створений Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка ліцензовано за ліцензією Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна.