ПЕДАГОГІЧНА ІННОВАТИКА У ВИЩІЙ ШКОЛІ В КОНТЕКСТІ СВІТОВИХ ТЕНДЕНЦІЙ РОЗВИТКУ ОСВІТНІХ СИСТЕМ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.1.2Ключові слова:
педагогічна інноватика, інновація, освіта, освітня система, вища школа, світові тенденції, розвитокАнотація
Узагальнено сутність педагогічної інноватики як цілісного суспільного феномена в освіті, в якому синтезовано ідеї та теорії різних наукових напрямів. Проаналізовано методологічні та методичні засади педагогічної інноватики. Вивчення наукових джерел уможливило встановити її категоріально-понятійний апарат, визначити об’єкт, предмет, принципи та закономірності, ключові поняття. На основі розгляду світових тенденцій розвитку освітніх систем розглянуто організаційно-методичне забезпечення педагогічної інноватики у вищій школі України, а саме: розробку та впровадження в практику інноваційних моделей, проектів, технологій, методів тощо. Наведено приклад інноваційного освітнього проекту «Англійська мова для університетів», ініційованого Британською Радою в Україні за підтримки Міністерства освіти і науки (МОН) України, як процедури й комплексу заходів національного й інституційного характеру, котрі забезпечують перехід освітнього процесу, зокрема в контексті викладання та вивчення англійської мови, на якісно новий рівень. Доведено, що реалізація проекту відповідає більшості виявлених тенденцій розвитку системи вищої освіти: сприяє покращенню рівня володіння англійською мовою в університетах України; уможливлює безперервний професійний розвиток, вдосконалення лінгвістичних та професійних умінь академічних працівників і викладачів; забезпечує впровадження політики інтернаціоналізації університетів та популяризації викладання фахових дисциплін англійською мовою, оновлення методичного забезпечення викладання навчальної дисципліни «Англійська мова професійного спрямування». З’ясовано, що для впровадження педагогічних інновацій в освітній процес закладу вищої освіти необхідним є аналіз тріади чинників: поточних можливостей закладу; інноваційного потенціалу (особистісних, методичних, технологічних ресурсів); наявності довгострокової стратегії.Посилання
Bolayto R., Vest R. Internatsionalizatsiya ukrayinskykh universytetiv u rozrizi anhliyskoyi movy: Proekt «Anhliyska mova dlya universytetiv» [Internationalization of Ukrainian Universities in the English Language: Project “English for Universities”] / R. Bolayto, R. Vest. – K.: Stal, 2017. – 154 s.
Vakulenko V. M. Vydy innovatsiy v osviti ta y ikh klasyfikatsiya [Types of innovations in education and their classification] / V. M. Vakulenko // Visnyk natsionalnoyi аkademiyi Derzhavnoyi prykordonnoyi sluzhby Ukrayiny. – 2010. – Vyp. 4 [Electron. resyrs]. – Rezum dostypy: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2010_4_4.
Dychkivska I. M. Innovatsiyni pedahohichni tekhnolohiyi: navch. posibnyk [Innovative pedagogical technologies:] / I. M. Dychkivska – K.: Akademvydav, 2004. – 352 s.
Dubasenyuk O. A. Innovatsiyi v suchasniy osviti [Innovations in modern education] / O. A. Dubasenyuk // Innovatsiyi v osviti: intehratsiya nauky i praktyky: zbirnyk nakovo-metodychnykh prats. – Zhytomyr: Vyd-vo ZHDU im. I. Franka, 2014. – S. 12–28.
Dubasenyuk O. A. Rozvytok vyshchoyi osvity: tendentsiyi ta perspektyvy [Higher Education Development: Trends and Prospects] / O.A. Dubasenyuk // «Lyudynotsentryzm yak osnova humanitarnoyi polityky Ukrayiny: osvita, polityka, ekonomika, kultura»: materialy Vseukr. konferentsiyi m. Kyyiv, 22 lyutogo 2011 r.). K., 2011. – S. 137–140.
Encyklopedia osvitu [Encyclopedia of Education] / APN Ukrayiny /: [holov. red. V.H. Kremen]. – K.: Yurinkom Inter, 2008. – 1040 s.
Ihnatovych O. Teoretyko-metodolohichni osnovy pedahohichnoyi innovatyky [Theoretical and methodological foundations of pedagogical innovation] / O. Ihnatovych // Navchannya i vykhovannya obdarovanoyi dytyny: zb. nauk. Pratsz – 2013. – Vyp. 2. S. 94-104 [Electron. resyrs]. – Rezum dostypy: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nivoo_2013_2_14.
Innovatsiyi u vyshchiy osviti: problemy, dosvid, perspektyvy: monohrafiya [Innovations in higher education: problems, experience, perspectives: monograph] / za zah. red. P. YU. Saukha. – Zhytomyr:Vyd-vo ZHDU im. I. Franka, 2011. – 441 s.
Kremen V. H.Ocvita: nayka v Ukrayini Innovatsiyni aspekty –. Strategya. Realizatsiya. Rezultaty [Education: Science in Ukraine - Innovative Aspects. Strategy. Realization. Results] / V. H. Kremen. – K.: Hramota, 2005. – 448 s.
Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrayiny vid 4 lypnya 2002 r., redaktsiya vid 1 sichnya 2018 r. № 40-15. [Electron. resyrs]. – Rezum dostypy: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/40-15.
Pro poryadok zdiysnennya innovatsiynoyi osvitnoyi diyalnosti: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny vid 7 lystopada 2000 r., redaktsiya vid 31 zhovtnya 2017 r. № z0946-00 [Electron. resyrs]. – Rezum dostypy: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0946-00/ed20171031.
Pro innovatsiynu diyalnist: Zakon Ukrayiny vid 4 lypnya 2002 r., redaktsiya vid 5 hrudnya 2012 r. № 40 [Electron. resyrs]. – Rezum dostypy: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/40–15.
Strilets S. I. Pedahohichna innovatyka u vyshchiy shkoli: teoriya i praktyka [Pedagogical Innovation in Higher School: Theory and Practice]: Navch. posibnyk dlya studentiv vyshchykh navch. zakladiv. / S. I. Strilets – Chernihiv: CHNPU im. T. H. Shevchenka, 2013. – 488 s.
Terminolohichnyy slovnyk z osnov pidhotovky naukovykh ta naukovo-pedahohichnykh kadriv pislyadyplomnoyi pedahohichnoyi osvity [Terminological dictionary on the basics of preparation of scientific and pedagogical staff of postgraduate pedagogical education] / avt. kol. YE. R. Chernyshova, N. V. Huziy, V. P. Lyakhotskyy; za nayk. red. YE. R. Chernyshovoyi. K.: DVNZ «Universytet menedzhmentu osvity», 2014. – 230 s.
Tovkanets H. V. Tendentsiyi rozvytku yevropeyskoyi vyshchoyi osvity na pochatku XXI stolittya [Trends in the development of European higher education at the beginning of the XXI century] / H. V. Tovkanets // Naukoviy visnyk Mukachivskoho derzhavnoho un-tu. Seriya: Pedahohika ta psykholohiya. – 2015. – Vyp. 1. – S. 28–33.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Natalia Lupak
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).