ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ІРЛАНДСЬКИХ ПЕДАГОГІВ ШКІЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ

Olena Lysenko

Анотація


Визначено особливості системи післядипломної педагогічної освіти Ірландії та висвітлено участь педагогів країни у безперервному професійному розвитку. Проаналізовано основні документи Ради вчителів − «Основоположні принципи стратегії безперервного професійного розвитку вчителів» і програму педагогічної освіти «Шлях», що визначають фахове зростання педагогів Ірландії. Показано, що міністерство освіти країни відіграє головну роль у забезпеченні ірландських вчителів шкіл програмами, курсами професійного розвитку належного кваліфікаційного рівня, і виконання цього важливого завдання покладено на відділ педагогічної освіти. Вказано, що необхідну фахову підтримку педагогам надає також крос-секторальний Центр професійного розвитку вчителів. Головними партнерами міністерства освіти Ірландії в забезпеченні програм і заходів фахового зростання є центри педагогічної освіти. Виявлено, що найбільш вагомі стимули, які спонукають педагогів брати участь у заходах фахового розвитку, − це просування кар’єрними сходами, отримання доплат, задоволення своїх професійних потреб, опанування передових методик навчання, вдосконалення професійних умінь. Відзначено, що нині Ірландія перебуває на стадії визначення обов’язкового обсягу участі педагогів (у кредитах) в заходах професійного зростання відповідно до реєстраційних вимог Ради вчителів.

Ключові слова


післядипломна педагогічна освіта; безперервний професійний розвиток; фахове вдосконалення

Повний текст:

PDF

Посилання


Banks J., Smyth E. Continuous Professional Development Among Primary Teachers in Ireland: [A Report Compiled by the ESRI on behalf of The Teaching Council]. The Economic and Social Research Institute, 2010, 51 p. Available at: http://www.teachingcouncil.ie/en/Publications/Research/Documents/Continuous-Professional-Development-Among-Primary-Teachers-in-Ireland.pdf.

Department of Education and Skills. Teacher Education Section. Circular Letter 0005/2017: [Teacher Fee Refund Scheme 2016]. Department of Education and Skills, 2017, 12 p. Available at: https://www.mie.ie/en/Study_with_us/Refund_of_Fees_Scheme/Circular_Refund_of_Fees_0005-2017.pdf.

INTO A Hundred Years of Teaching 1916−2016: [A Discussion Paper Education Conference, Tullamore 2016]. Dublin, INTO, 2016, 74 p.

Loxley A., Johnston K., Murchan D., Fitzgerald H., Quinn M. The role of whole-school contexts in shaping the experiences and outcomes associated with professional development. Journal for In-Service Education, 2007, vol. 33, No. 3, pp. 265–285.

Loxley A., Seery A., Walsh J. Investment in Education and the Tests of Time. Irish Educational Studies, 2014, vol. 33, No. 2, pp. 173–191.

Murchan D., Loxley A., Johnston K. Teacher Learning and Policy Intention: Selected Findings from an Evaluation of a Large-Scale Programme of Professional Development in the Republic of Ireland, European Journal of Teacher Education, 2009, vol. 32, No. 4, pp. 455–471.

O’Sullivan H., McConnell B., McMillan D. Continuous Professional Development and its Impact on Practice: A North-South Comparative Study of Irish Teachers’ Perceptions, Experiences and Motivations: [Report to the Standing Committee of Teacher Education North and South (SCoTENS)]. Belfast, SCoTENS, 2010, 63 p.

Sugrue C. Irish teachers' experiences of professional learning: Implications for policy and practice. Journal of In-service education, 2002, vol. 28, No. 2, pp. 311−338.

Teacher Education & the Continuing Professional Development of Teachers and School Leaders: [A Short Guide to the areas of provision and the services supported by Teacher Education Section], 24 p. Available at: https://www.google.com.ua/search?q=Teacher+Education+%26+the+Continuing+Professional+Development+of+Teachers+and+School+Leaders&oq=Teacher+Education+%26+the+Continuing+Professional+Development+of+Teachers+and+School+Leaders&aqs=chrome..69i57.6160j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

The Teaching Council. Cosan Development Process 2016-2020. Maynooth, Co. Kildare, The Teaching Council, 2016, 6 p. Available at: http://www.teachingcouncil.ie/en/Publications/Teacher-Education/Cosan-Development-Process.pdf.

The Teaching Council. Cosán Framework for Teachers’ Learning, March 2016. Maynooth, Kildare, The Teaching Council, 2016, 29 p.

The Teaching Council. Policy on the Continuum of Teacher Education. Maynooth, Co. Kildare, The Teaching Council, 2011, 24 p.

Professsional Development Service for Teachers. Professional Development Schedules Post-Primary: [Supporting Post-Primary Schools & Teachers]. Department of Education and Skillls, 2013, 39 p.

Walsh T. An Exploration of Irish Primary School Teachers’ Views on Continuous Professional Development (CPD). INTO Education Conference, Tullamore Teachmeet Ireland 18th/19th November 2016. Available at: http://teachmeetireland.com/wp-content/uploads/2016/11/2teresawalsh.pdf.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Banks J. Continuous Professional Development Among Primary Teachers in Ireland: [A Report Compiled by the ESRI on behalf of The Teaching Council] / Joanne Banks, Emer Smyth. − The Economic and Social Research Institute, 2010. – 51 p. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.teachingcouncil.ie/en/Publications/Research/Documents/Continuous-Professional-Development-Among-Primary-Teachers-in-Ireland.pdf.

2. Department of Education and Skills. Teacher Education Section. Circular Letter 0005/2017: [Teacher Fee Refund Scheme 2016]. − Department of Education and Skills, 2017. – 12 p. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.mie.ie/en/Study_with_us/Refund_of_Fees_Scheme/Circular_Refund_of_Fees_0005-2017.pdf.

3. INTO A Hundred Years of Teaching 1916−2016: [A Discussion Paper Education Conference, Tullamore 2016]. – Dublin: INTO, 2016. − 74 p.

4. Loxley A. The role of whole school contexts in shaping the experiences and outcomes associated with professional development / A. Loxley, K. Johnston, D. Murchan, H. Fitzgerald, M. Quinn // Journal of In‐Service Education. − 2007. − Vol. 33, № 3. – PP. 265−285.

5. Loxley A. Investment in Education and the Tests of Time / A. Loxley, A. Seery, J.Walsh // Irish Educational Studies. − 2014. − Vol. 33, № 2. – PP. 173−191.

6. Murchan D. Teacher Learning and Policy Intention: Selected Findings from an Evaluation of a Large-Scale Programme of Professional Development in the Republic of Ireland / D. Murchan, A. Loxley, K. Johnston // European Journal of Teacher Education. − 2009. − Vol. 32, № 4. – PP. 455−471.

7. O’Sullivan H. Continuous Professional Development and its Impact on Practice: A North-South Comparative Study of Irish Teachers’ Perceptions, Experiences and Motivations: [Report to the Standing Committee of Teacher Education North and South (SCoTENS)] / Helen O’Sullivan, Barbara McConnell, Dorothy McMillan. – Belfast: SCoTENS, 2010. − 63 p.

8. Sugrue C. Irish teachers' experiences of professional learning: Implications for policy and practice / C. Sugrue // Journal of In-service education. − 2002. − Vol. 28, № 2. – PP. 311−338.

9. Teacher Education & the Continuing Professional Development of Teachers and School Leaders: A Short Guide to the areas of provision and the services supported by Teacher Education Section. – 24 p. / [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.google.com.ua/search?q=Teacher+Education+%26+the+Continuing+Professional+Development+of+Teachers+and+School+Leaders&oq=Teacher+Education+%26+the+Continuing+Professional+Development+of+Teachers+and+School+Leaders&aqs=chrome..69i57.6160j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

10. The Teaching Council. Cosan Development Process 2016-2020. − Maynooth: Co. Kildare, The Teaching Council, 2016. – 6 p. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.teachingcouncil.ie/en/Publications/Teacher-Education/Cosan-Development-Process.pdf.

11. The Teaching Council. Cosán Framework for Teachers’ Learning, March 2016. – Maynooth: Co. Kildare, The Teaching Council, 2016. – 29 p.

12. The Teaching Council. Policy on the Continuum of Teacher Education. – Maynooth: Co. Kildare, The Teaching Council, 2011. – 24 p.

13. Professsional Development Service for Teachers. Professional Development Schedules Post-Primary: [Supporting Post-Primary Schools & Teachers]. – Department of Education and Skillls, 2013. – 39 p.

14. Walsh T. An Exploration of Irish Primary School Teachers’ Views on Continuous Professional Development (CPD) / INTO Education Conference, Tullamore Teachmeet Ireland 18th/19th November 2016. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://teachmeetireland.com/wp-content/uploads/2016/11/2teresawalsh.pdf.



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Copyright (c) 2018 Olena Lysenko

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Ліцензія Creative Commons

Твір "Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка", створений Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка ліцензовано за ліцензією Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна.