DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.1.17

СТАНОВЛЕННЯ І РОЗВИТОК СИСТЕМИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ В НІМЕЧЧИНІ В ЗАГАЛЬНОЄВРОПЕЙСЬКОМУ КОНТЕКСТІ

Nataliya Rokitska

Анотація


Здійснено історико-педагогічний аналіз становлення і розвитку професійної педагогічної освіти в Німеччині в європейському контексті. Простежено, що етапи організації професійно-педагогічної підготовки, її суті розроблялись і здійснювались органами управління і керівництва освітою в кожній земелі країни. Доведено ефективність цієї підготовки впродовж століть забезпечувалась цілеспрямованою державною підтримкою, послідовною освітньою політикою, продуманими реформами, які базувалися на демократичних засадах (окрім періоду нацистської диктатури). Розкрито вагомий внесок у справу підготовки педагогічних кадрів як німецьких університетів разом зі створеними при них педагогічними семінаріями, так і окремих вчительських семінарій. Відзначено, що навчальні заклади такого типу були основними у підготовці вчителів в кінці XVIII і у XIX ст. в Німеччині, Франції, Швейцарії та інших європейських країнах. Показано, що за їх прикладом, в Галичині зокрема, створювались «педагогічні сіменища», а згодом внаслідок проведення реформ – учительські семінарії для підготовки вчителів народних шкіл.

Ключові слова


професійна педагогічна освіта; університет; учительська семінарія; освітня політика; реформування; модель підготовки вчителів у Німеччині

Повний текст:

PDF

Посилання


Abashkina N.V. Pryntsypy rozvytku profesiynoyi osvity v Nimechchyni [Principles of the development of vocational education in Germany] / N.V. Abashkina. – K.: Vyshcha shkola, 1998. – 207 s.

Barna M. Filosofs'ko – pedahohichna pidhotovka vchyteliv u L'vivs'komu universyteti (1867–1839) [Philosophical and Pedagogical Teacher Training at Lviv University (1867-1839)]/ M. Barna // Ridna shkola. – K., 1996. – No 9. – S. 59 – 67.

Visnyk zakoniv Halychyny za 1871 rik [Journal of the laws of Galicia for 1871] // Uchytel', Ch. 16. – L'viv, 1809. – S.63.

Hamanyuk V.A. Systema pidhotovky pedahohichnykh kadriv ta pidvyshchennya yikh kvalifikatsiyi u Nimechchyni [System of preparation of pedagogical staff and their qualification improvement in Germany] : Avtoref. dys ... kand. ped. nauk: 13.00.01/ V.A Hamanyuk. – Kharkiv, 1995. – 24 s.

Zarubizhnyy dosvid profesiynoyi pidhotovky pedahohiv: analitychni materialy [Foreign experience of professional training of teachers: analytical materials]/ [Avshenyuk N. M., Dyachenko L.M., Kotun K.V., Marusynets'M.M., Ohiyenko O.I., Sulyma O.V., Postryhach N. O. ]. – Kyyiv : DKS «Tsentr», 2017. – 83 s.

Kozak N. V. Dydaktychni osnovy profesiynoyi pidhotovky maybutnikh uchyteliv u FRN (druha polovyna XVIII – kinets' KhKh st.) [Didactic basis for the training of future teachers in the Federal Republic of Germany]: dys. kand. ped. nauk: 13.00.04 / N. V. Kozak. – Ternopil', 2000. – 211 s.

Pukhovs'ka L. P. Profesiyna pidhotovka vchyteliv u Zakhidniy Yevropi: spil'nist' i rozbizhnosti: monohrafiya [Vocational Teacher Training in Western Europe: Commonalities and Differences: Monograph] – L. P. Pukhovs'ka. – K.: Vyshcha shkola, 1997. – 179 s.

Stuparyk B. Shkil'nytstvo Halychyny (1772–1939) [School Education in Galicia]/ B. Stuparyk. – Ivano-Frankivs'k: Vyd-vo Prykarpat. uni–tu im. V. Stefanyka, 1994. –144s.

Khomych L. O. Profesiyno-pedahohichna pidhotovka vchytelya pochatkovykh klasiv [Vocational pedagogical preparation of elementary school teachers]/ L. O. Khomych. – K.: Mahistr – S, 1998. – 200 s.

Blömeke, S. Empirische Forschung zur Wirksamkeit der Lehrerbildung. In: Blömeke, S. Reinhold, P. Tulodziecki, G. Wildt, J. (Hrsg.) (2004): Handbuch Lehrerausbildung. Bad Heilbrunn/Braunschweig: Klinkhardt/Westermann, s. 59–91.

Blass J. L.: Pädagogische Theoriebildung bei Johann Friedrich Herbart. Meisenheim 1982. – 158 s.

Diesterweg A.: Wegweiser zur Bildung für deutsche Lehrer. Essen 1851. – 206 s.

Frances A.S.: Pädagogische Schriften. Herausgegeben von S. Kramer 1876. – 298 s.

Friedrich A.: Wilhelm Diesterweg – eine der herausragenden Persönlichkeiten der deutschen Pädagogik. In: Pädagogik (1988) Heft 11, s. 867– 879.

Fries W.: Die Vorbildung der Lehrer für das Lehramt. München 1896. – 348 s.

Führ Ch.: Deutsches Bildungswesen seit 1945. Bonn 1996. –342 s.

Führ Ch.: Schulen und Hochshulen in der BRD. Böhlau 1989. – 277 s.

Hoch G.: Volksschullehrer des Dritten Reichs. Die Lehrerbildungsanstalt in Lunden/ Dithmarschen 1996. – 203 S.

Petersen J.: Reinert G. - B.: Bildung in Deutschland in 3 Bd. Donauwörth, 1996.

Rattner J.Grosse Pädagogen: Erasmus, Vives, Montaigne, Comenius, Locke, Rousseau, Kant, Salzmann, Pestalozzi, Jean Paul, Goethe, Herbart, Fröbel, Kerschensteiner, Aichhorn / Josef Rattner Autor/in Ort/Verlag München [u.a.]: Reinhardt, 1956. – 169 s.

Räumer K.: Geschichte der Pädagogik/ K. Räumer. – І – ІІ Teil. 1890. Rütersloh.– 428 s.

Reform der Lehrerbildung? Zertren für Lehrerbildung: Bestandsaufnahme, Konzepte, Beispiele. Hrsg. von S.Blömeke. Klinkhardt 1998. – 214 s.

Rutschky K.: Deutsche Schul-Chronik Lehrnen und Erziehen in vier Jahrhunderten. München 1991. – 260 s.

Stöcke A.: Lehrbuch der Pädagogik, Mainz, Kirchheim 1873. – 307 s.

Ziller T.: Einleitung in die allgemeine Pädagogik Verfasserang. von Tuisko Ziller, Vorlesunden über Allgemeine Pädagogik. – Leipzig, Verlag Teubner 1856 Umfang VIII, – 182 s.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Абашкіна Н. В. Принципи розвитку професійної освіти в Німеччині / Н. В. Абашкіна. – K.: Вища школа, 1998. – 207 с.

2. Барна М. Філософсько–педагогічна підготовка вчителів у Львівському університеті (1867–1839) / М. Барна // Рідна школа. – 1996. – № 9. – С. 59–67.

3. Вісник законів Галичини за 1871 рік // Учитель. – Львів, 1809. – Ч. 16. – С. 63.

4. Гаманюк В. А. Система підготовки педагогічних кадрів та підвищення їх кваліфікації у Німеччині: Автореф. дис ... канд. пед. наук: 13.00.01/ В. А. Гаманюк. – Харків, 1995. – 24 с.

5. Зарубіжний досвід професійної підготовки педагогів: аналітичні матеріали/ [Авшенюк Н. М., Дяченко Л. М., Котун К. В., МарусинецьМ. М., Огієнко О. І., Сулима О. В., Постригач Н. О.]. – К.: ДКС «Центр», 2017. – 83 с.

6. Козак Н. В. Дидактичні основи професійної підготовки майбутніх учителів у ФРН: дис. …. канд. пед. наук: 13.00.04 / Н. В. Козак. – Тернопіль, 2000. – 211 с.

7. Пуховська Л. П. Професійна підготовка вчителів у Західній Європі: спільність і розбіжності: монографія / Л. П. Пуховська. – К.: Вища школа, 1997. – 179 с.

8. Ступарик Б. Шкільництво Галичини (1772–1939) / Б. Ступарик. – Івано-Франківськ: Вид-во Прикарпат. ун-ту ім. В. Стефаника, 1994. –144 с.


9. Хомич Л.О. Професійно-педагогічна підготовка вчителя початкових класів / Л. О. Хомич. – К.: Магістр – S, 1998. – 200 с.

10. Blömeke, S. Empirische Forschung zur Wirksamkeit der Lehrerbildung. In: Blömeke, S./Reinhold, P./Tulodziecki, G./Wildt, J. (Hrsg.) (2004): Handbuch Lehrerausbildung. Bad Heilbrunn/Braunschweig:Klinkhardt/Westermann, S. 59–91

11. Blass J.L.: Pädagogische Theoriebildung bei Johann Friedrich Herbart. Meisenheim 1982. – 158 S.

12. Diesterweg A.: Wegweiser zur Bildung für deutsche Lehrer. Essen 1851. – 206 S.

13. Frances A.S.: Pädagogische Schriften. Herausgegeben von S. Kramer 1876. – 298S.

14. Friedrich A.: Wilhelm Diesterweg – eine der herausragenden Persönlichkeiten der deutschen Pädagogik. In: Pädagogik (1988) Heft 11, S.867– 879.

15. Fries W.: Die Vorbildung der Lehrer für das Lehramt. München 1896. – 348 S.

16. Führ Ch.: Deutsches Bildungswesen seit 1945. Bonn 1996. – 342 S.

17. Führ Ch.: Schulen und Hochshulen in der BRD. Böhlau 1989. – 277 S.

18. Hoch G.: Volksschullehrer des Dritten Reichs. Die Lehrerbildungsanstalt in Lunden/ Dithmarschen 1996. – 203 S.

19. Petersen J. Reinert G. B.: Bildung in Deutschland in 3 Bd. Donauwörth, 1996.

20. Rattner J.Grosse Pädagogen: Erasmus, Vives, Montaigne, Comenius, Locke, Rousseau, Kant, Salzmann, Pestalozzi, Jean Paul, Goethe, Herbart, Fröbel, Kerschensteiner, Aichhorn / Josef Rattner Autor/in Ort/Verlag München [u.a.]: Reinhardt, 1956. – 169 S.

21. Räumer K. Geschichte der Pädagogik/ K. Räumer. – І –ІІ Teil. 1890. Rütersloh.– 428 S.

22. Reform der Lehrerbildung? Zertren für Lehrerbildung: Bestandsaufnahme, Konzepte, Beispiele. Hrsg. von S.Blömeke. Klinkhardt 1998. –214 S.

23. Rutschky K.: Deutsche Schul-Chronik Lehrnen und Erziehen in vier Jahrhunderten. München 1991. – 260 S.

24. Stöcke A.: Lehrbuch der Pädagogik, Mainz, Kirchheim 1873. – 307 S.

25. Ziller T.: Einleitung in die allgemeine Pädagogik Verfasserang. von Tuisko Ziller, Vorlesunden über Allgemeine Pädagogik. – Leipzig, Verlag Teubner 1856 Umfang VIII, – 182 S.





Copyright (c) 2018 Nataliya Rokitska

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Ліцензія Creative Commons

Твір "Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка", створений Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка ліцензовано за ліцензією Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна.