СТАНОВЛЕННЯ І РОЗВИТОК СИСТЕМИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ В НІМЕЧЧИНІ В ЗАГАЛЬНОЄВРОПЕЙСЬКОМУ КОНТЕКСТІ

Автор(и)

  • Nataliya Rokitska Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.1.17

Ключові слова:

професійна педагогічна освіта, університет, учительська семінарія, освітня політика, реформування, модель підготовки вчителів у Німеччині

Анотація

Здійснено історико-педагогічний аналіз становлення і розвитку професійної педагогічної освіти в Німеччині в європейському контексті. Простежено, що етапи організації професійно-педагогічної підготовки, її суті розроблялись і здійснювались органами управління і керівництва освітою в кожній земелі країни. Доведено ефективність цієї підготовки впродовж століть забезпечувалась цілеспрямованою державною підтримкою, послідовною освітньою політикою, продуманими реформами, які базувалися на демократичних засадах (окрім періоду нацистської диктатури). Розкрито вагомий внесок у справу підготовки педагогічних кадрів як німецьких університетів разом зі створеними при них педагогічними семінаріями, так і окремих вчительських семінарій. Відзначено, що навчальні заклади такого типу були основними у підготовці вчителів в кінці XVIII і у XIX ст. в Німеччині, Франції, Швейцарії та інших європейських країнах. Показано, що за їх прикладом, в Галичині зокрема, створювались «педагогічні сіменища», а згодом внаслідок проведення реформ – учительські семінарії для підготовки вчителів народних шкіл.

Біографія автора

Nataliya Rokitska, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Abashkina N.V. Pryntsypy rozvytku profesiynoyi osvity v Nimechchyni [Principles of the development of vocational education in Germany] / N.V. Abashkina. – K.: Vyshcha shkola, 1998. – 207 s.

Barna M. Filosofs'ko – pedahohichna pidhotovka vchyteliv u L'vivs'komu universyteti (1867–1839) [Philosophical and Pedagogical Teacher Training at Lviv University (1867-1839)]/ M. Barna // Ridna shkola. – K., 1996. – No 9. – S. 59 – 67.

Visnyk zakoniv Halychyny za 1871 rik [Journal of the laws of Galicia for 1871] // Uchytel', Ch. 16. – L'viv, 1809. – S.63.

Hamanyuk V.A. Systema pidhotovky pedahohichnykh kadriv ta pidvyshchennya yikh kvalifikatsiyi u Nimechchyni [System of preparation of pedagogical staff and their qualification improvement in Germany] : Avtoref. dys ... kand. ped. nauk: 13.00.01/ V.A Hamanyuk. – Kharkiv, 1995. – 24 s.

Zarubizhnyy dosvid profesiynoyi pidhotovky pedahohiv: analitychni materialy [Foreign experience of professional training of teachers: analytical materials]/ [Avshenyuk N. M., Dyachenko L.M., Kotun K.V., Marusynets'M.M., Ohiyenko O.I., Sulyma O.V., Postryhach N. O. ]. – Kyyiv : DKS «Tsentr», 2017. – 83 s.

Kozak N. V. Dydaktychni osnovy profesiynoyi pidhotovky maybutnikh uchyteliv u FRN (druha polovyna XVIII – kinets' KhKh st.) [Didactic basis for the training of future teachers in the Federal Republic of Germany]: dys. kand. ped. nauk: 13.00.04 / N. V. Kozak. – Ternopil', 2000. – 211 s.

Pukhovs'ka L. P. Profesiyna pidhotovka vchyteliv u Zakhidniy Yevropi: spil'nist' i rozbizhnosti: monohrafiya [Vocational Teacher Training in Western Europe: Commonalities and Differences: Monograph] – L. P. Pukhovs'ka. – K.: Vyshcha shkola, 1997. – 179 s.

Stuparyk B. Shkil'nytstvo Halychyny (1772–1939) [School Education in Galicia]/ B. Stuparyk. – Ivano-Frankivs'k: Vyd-vo Prykarpat. uni–tu im. V. Stefanyka, 1994. –144s.

Khomych L. O. Profesiyno-pedahohichna pidhotovka vchytelya pochatkovykh klasiv [Vocational pedagogical preparation of elementary school teachers]/ L. O. Khomych. – K.: Mahistr – S, 1998. – 200 s.

Blömeke, S. Empirische Forschung zur Wirksamkeit der Lehrerbildung. In: Blömeke, S. Reinhold, P. Tulodziecki, G. Wildt, J. (Hrsg.) (2004): Handbuch Lehrerausbildung. Bad Heilbrunn/Braunschweig: Klinkhardt/Westermann, s. 59–91.

Blass J. L.: Pädagogische Theoriebildung bei Johann Friedrich Herbart. Meisenheim 1982. – 158 s.

Diesterweg A.: Wegweiser zur Bildung für deutsche Lehrer. Essen 1851. – 206 s.

Frances A.S.: Pädagogische Schriften. Herausgegeben von S. Kramer 1876. – 298 s.

Friedrich A.: Wilhelm Diesterweg – eine der herausragenden Persönlichkeiten der deutschen Pädagogik. In: Pädagogik (1988) Heft 11, s. 867– 879.

Fries W.: Die Vorbildung der Lehrer für das Lehramt. München 1896. – 348 s.

Führ Ch.: Deutsches Bildungswesen seit 1945. Bonn 1996. –342 s.

Führ Ch.: Schulen und Hochshulen in der BRD. Böhlau 1989. – 277 s.

Hoch G.: Volksschullehrer des Dritten Reichs. Die Lehrerbildungsanstalt in Lunden/ Dithmarschen 1996. – 203 S.

Petersen J.: Reinert G. - B.: Bildung in Deutschland in 3 Bd. Donauwörth, 1996.

Rattner J.Grosse Pädagogen: Erasmus, Vives, Montaigne, Comenius, Locke, Rousseau, Kant, Salzmann, Pestalozzi, Jean Paul, Goethe, Herbart, Fröbel, Kerschensteiner, Aichhorn / Josef Rattner Autor/in Ort/Verlag München [u.a.]: Reinhardt, 1956. – 169 s.

Räumer K.: Geschichte der Pädagogik/ K. Räumer. – І – ІІ Teil. 1890. Rütersloh.– 428 s.

Reform der Lehrerbildung? Zertren für Lehrerbildung: Bestandsaufnahme, Konzepte, Beispiele. Hrsg. von S.Blömeke. Klinkhardt 1998. – 214 s.

Rutschky K.: Deutsche Schul-Chronik Lehrnen und Erziehen in vier Jahrhunderten. München 1991. – 260 s.

Stöcke A.: Lehrbuch der Pädagogik, Mainz, Kirchheim 1873. – 307 s.

Ziller T.: Einleitung in die allgemeine Pädagogik Verfasserang. von Tuisko Ziller, Vorlesunden über Allgemeine Pädagogik. – Leipzig, Verlag Teubner 1856 Umfang VIII, – 182 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-03-27

Як цитувати

Rokitska, N. (2018). СТАНОВЛЕННЯ І РОЗВИТОК СИСТЕМИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ В НІМЕЧЧИНІ В ЗАГАЛЬНОЄВРОПЕЙСЬКОМУ КОНТЕКСТІ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, (1), 118–127. https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.1.17