ОСВІТА ЛЮДЕЙ ПОХИЛОГО ВІКУ В КОНТЕКСТІ КОНЦЕПЦІЇ УСПІШНОГО СТАРІННЯ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.1.21Ключові слова:
адаптація до старості, геронтологія, навчальна діяльність, старші дорослі, якість життяАнотація
Відзначено, що в період стрімкого технічного, технологічного та економічного розвитку багатьох країн світу з одночасним процесом демографічного старіння суспільства освіта людей похилого віку (старших дорослих) стала важливим напрямом соціально-економічної політики. Така ситуація призвела до того, що на урядовому рівні враховано тенденції старіння населення в перспективу індустріальної політики розвинених країн, зокрема США: ціложиттєвий розвиток особистості вважається однією з головних умов економічного зростання в майбутньому. Проаналізовано концепцію успішного старіння, окреслено головні фактори успішного старіння, виявлено позитивний зв’язок між навчальною діяльністю у похилому віці та успішним старінням. На підставі аналізу результатів багаторічних емпіричних досліджень у сфері геронтології встановлено, що розумова активність, зокрема навчання, має суттєвий вплив на якість життя (у біологічному, психологічному і соціальному аспекті) людини у старості. Встановлено, що в умовах демографічного старіння суспільства важливим є переосмислення ролі освіти у формуванні людського капіталу, зокрема стосовно професійної підготовки і перепідготовки осіб похилого віку, набуття нових компетенцій і подолання їх соціальної ізоляції, що вигідно і для людини, і для держави.Посилання
Andersen-Ranberg K. Healthy centenarians do not exist, but autonomous do: A population-based study of morbidity among Danish centenarians. – [Health] / Andersen-Ranberg K., Schroll M., Jeune B. // Journal of American Geriatrics Society. – 2001. – No. 49. – P. 900–908.
Ardelt M. Intellectual versus wisdom-related knowledge: The case for a different kind of learning in the later years of life / Ardelt M. // Educational Gerontology. – 2000. – No. 26. – P. 771–789.
Baltes P. B. Successful aging: perspectives from the behavioral sciences / Baltes P. B., Baltes M. M. (Eds.) – Cambridge: Cambridge University Press, 1993. – 400 p.
Baltes P. B. New frontiers in the future of aging: From successful aging of the young old to the dilemmas of the fourth age / Baltes P. B., Smith J. // Gerontology. – 2003N. – No. 49 (2). – P. 123–135.
Baltes P. B. Cognitive training research on fluid intelligence in old age: what can older adults achieve by themselves? / Baltes P. B., Sowarka P., Kliegl R. // Psychology and Aging. – 1989. – No. 4. – P. 217–222.
Christensen K. P. Exceptional longevity does not result in excessive levels of disability / Christensen K. P., McGue M., Petersen I., Jeune B., Vaupel J. W. // Proceeding of the National Academy of Sciences of the United States of America. – 2008.
Cumming E. Growing old: The process of disengagement / Cumming E., Henry W. E. – New York: Basic Books, 1961.
Dench S. Learning in later life: Motivation and impact / Dench S., Regan J. – Nottingham: DfEE, 2000.
Diamond M. C. An optimistic view of the aging brain / Diamond M. C. // Gerontologist. – 1993. – No. 17 (1). – P. 31–33.
Glass T. A. Assessing the success of successful aging / Glass T. A. // Annals of Internal Medicine. – 2003. – No. 139 (5). – P. 382–383.
Havighurst R. J. Successful aging / Havighurst R. J. // The Gerontologist. – 1961. – No. 1. – P. 8 – 13.
Hayslip B. Lomg-term efficacy of fluid ability interventions with older adults /Hayslip B., Maloy R., Kohl R. // Journal of Gerontology: Psychological Sciences. – 1995. – No. 50B. – P. 141–149.
House J. S. The social satisfaction of ageing and health/ House J. S., Lepkowski J. M., Kinney A. M., Mero R. P., Kessler R. C., Herzog R. // Journal of Health and Social Behavior. – 1994. – NO. 35. – P. 213–234.
Kahn R. L. Successful aging: Intended and unintended consequences of a concept / L. W. Poon, S. H. Gueldner, B. M. Spouse (Eds.). Successful aging and adaptation with chronic disease. – New York: Springer, 2003. – P. 55–69.
Lowton M. P. Environmental and Other Determinants of Well-Being in Older People / Lowton M. Powell // Gerontologist. – 1983. – No. 23. – P. 349–357.
Masoro E. J. “Successful aging”: useful or misleading concept? / Masoro E. J. // The Gerontologist. – 2001. – No. 41. – P. 415–418.
Moody H. R. From successful aging to conscious aging / M. Wykle, P. Whitehouse, D. Morris (Eds.) Successful aging through the lifespan: Intergenerational issues in health. – New York: Springer, 2005. – P. 55–68.
Neugarten B. L. Personality and the aging process / Neugarten B. L. // The Gerontologist. – 1972. – No. 12. – P. 9–15.
Paggi K. Mental aerobics: exercises for the mind in later life / Paggi K., Hayslip B. // Educational Gerontology. – 1999. – No. 25. – P. 2–21.
Peterson D. A. A history of education for older adults / Lamdsen D. B. (Ed.) The older adult as learner: aspects of educational gerontology. – Washington, D.C.: Hemisphere Publishing, 1985. – P. 1–23.
Phelan E. A. “Successful aging” – Where next? / Phelan E. A., Larson E. B. // Journal of the American Geriatric Society. – 2002. – No. 50 (7). – P. 1306–1308.
Poon L. W. The Georgia Centenatian Study / Poon L. W., Clayton G. M., Martin P., Johnson M. A., Courtney B. C., Sweaney A. L., et al. // International Journal of Aging and Human Development. – 1992. – No. 34. – P. 1–17.
Poon L. W. Successful aging and adaptation with chronic disease in older adulthood / Poon L. W., Gueldner S. H., Spouse B. – New York: Springer, 2003.
Population Ageing in Ukraine: Some Demographic, Socioeconomic, and Medicare Issues. Situational analysis / Blyumina A. (Ed.). – Kyiv, 2005. – 60 p.
Ross C. E. The links between education and health / Ross C. E., Wu C. // American Sociological Review. – 1995. – No. 60. – P. 719–745.
Rowe J. W. Human aging: Usual and successful / Rowe J. W., Kahn R. I. // Science. – 1987. – No. 237. – P. 143–149.
Rowe J. W. Successful Aging / Rowe J. W., Kahn R. I. – New York: Pantheon Books, 1998.
Rowe J. W. Successful aging / Rowe J. W., Kahn R. I. // The Gerontologist. – 1997. – No. 37 (4). – P. 433–440.
Schaie R. W. Can decline on adult intellectual functioning be reversed? / Schaie R. W., Willis S. L. // Developmental Psychology. – 1986. – No. 23. – P. 223–232.
Schuller T. The benefits of learning: The impact of education on health, family life, and social capital / Schuller T., Preston J., Hammond C., Brasset-Grundy A., Bynner J. – London – New York: Routledge Falmer, 2004.
Snowdon D. Aging with grace: what the nun study teaches us about leading longer, healthier, and more meaningful lives / Snowdon D. – New York: Bantam Books, 2001.
Strowbridge W. J. Successful aging and well-being: Self-rated compared with Rowe and Kahn / Strowbridge W. J., Wallhagen M. I., Cohen R. D. // Gerontologist. – 2002. – No. 42 (6). – P. 727–733.
Tate R. Definition of successful aging by elderly Canadian males: The Monitoba follow-up study / Tate R., Leedine L., Cuddy E. // The Gerontologist. – 2003. – No. 43 (5). – P. 735–744.
United Nations Department of Economic and Social Affairs, Population Division. World population aging 2007. – New York: United Nations, 2007.
Ventura-Merkel C. Community colleges in an aging societies / Ventura-Merkel C., Doucette D. // Educational Gerontology. – 1993. – No. 19. – P. 161–171.
Willcox B.J. Exceptional human longevity / Karasek M. (Ed.). Aging and age-related diseases: the basics / Willcox B.J., Willcox D. C., Suzuki M. – Hauppauge, NY: Nova Science Publishers, 2006N. – P. 459–509.
Withnall A. Exploring influences on later life learning / Withnall A. // International Journal of Lifelong Education. – 2006. – No. 25 (1). – P. 29–49.
Wolf A. Older adulthood / Jarvis P. (Eds.). The Routledge international handbook of lifelong learning. – Oxon/New York: Routledge, 2009. – P. 56–64.
Yi Z. Healthy longevity in China / Yi Z., Postan D. L., Vlosky D. A., Gu. D. – Berlin: Springer, 2009.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Nataliya Chahrak
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).