ЯКІСТЬ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІВ У СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • SVITLANA TOLOCHKO Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.2.1

Ключові слова:

якість, підготовка педагогів, критерії, складові, функції

Анотація

Визначено фактори, які зумовили необхідність забезпечення якості освітньої діяльності педагогів у системі післядипломної освіти. Уточнено зміст термінів «якість освіти», «якість освітньої діяльності», «якість підготовки педагогів» з метою визначення категоріального апарату й термінологічної бази дослідження. Розглянуто критерії і складові якості підготовки педагогів, визначено внутрішню й зовнішню системи забезпечення вказаного процесу, а також види цільових функцій. Означено можливі шляхи забезпечення якості освітніх послуг і відповідно якості підготовки педагогів на трьох рівнях: системи освіти, закладів вищої освіти (факультетів), кафедр. Досліджено складові процесу визначення якості: якісний контингент студентів; контроль навчальної роботи; гнучкість побудови освітнього процесу, його технологічність та інноваційність; методичне консультування; організаційна динамічність підготовки фахівців; усвідомлена перспектива; стимулювання й ініціювання мотивації щодо поліпшення якісних показників успішності; збереження, генерація та акумулювання науково-педагогічної еліти закладу вищої освіти. Зазначено, що для здійснення процедури визначення якості підготовки педагогів діють чинні нормативні документи, зокрема Кваліфікаційні характеристики професій (посад) педагогічних та науково-педагогічних працівників і Національна рамка кваліфікацій, українські вчені розробили методики групового експертного оцінювання діяльності закладів вищої освіти та оцінювання компетентності експертів з питань вищої освіти, а також національну модель підготовки метрологів вищої кваліфікації.

Біографія автора

SVITLANA TOLOCHKO, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

кандидат педагогічних наук

Посилання

Barabash O. O., Barabash T. M., Hostryk O. M. Problemni pytannya upravlinnya yakistyu pidhotovky fakhivtsiv / Barabash O. O., Barabash T. M., Hostryk O. M. [Elektronnyy resurs]. – Rezhym dostupu: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/bitstream/.pdf

Haber A. A. Udoskonalennya naukovo-metodolohichnykh zasad zabezpechennya yakosti vyshchoyi ta pislyadyplomnoyi osvity v sferi metrolohiyi: dys.. kand. tekh. nauk: 05.01.02 / A. A. Haber – Odesa. – 2015. – 188 s.

Yesina O. H. Kryteriyi otsinky yakosti pidhotovky suchasnykh fakhivtsiv / O. H. Yesina // Teoriya ta metodyka navchannya fundamental'nykh dystsyplin u vyshchiy shkoli: zbirnyk naukovykh prats'. – Kryvyy Rih: NMetAU, 2012. – Vyp. VII. – S. 84 – 90.

Karpova E. E. Problema otsinyuvannya yakosti pidhotovky vchyteliv u vyshchykh navchal'nykh zakladakh v konteksti bolons'koho protsesu / E. E. Karpova. [Elektronnyy resurs]. – Rezhym dostupu: http://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/-doc/2009/7_-2009/23.pdf.pdf

Kashkar'ov H. Upravlinnya yakistyu pidhotovky fakhivtsiv yak skladova protsesu formuvannya profesiynoyi kompetentnosti maybutn'oho vchytelya pravoznavstva / H. Kashkar'ov. [Elektronnyy resurs]. – Rezhym dostupu: http://scienceandeducation.-pdpu.edu.ua/doc/2009/7_2009/25.pdf.pdf

Kontseptsiya rozvytku pedahohichnoyi osvity. [Elektronnyy resurs]. – Rezhym dostupu: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti.

Kuz'mins'kyy A. I. Pedahohika vyshchoyi shkoly: navch. posib. / A. I. Kuz'mins'kyy. – K.: Znannya, 2005. – 486 c. [Elektronnyy resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.info-library.com.ua/books-book-105.html.

Mazurok M. Kryteriyi ta pokaznyky rozvytku profesiynoyi kompetentnosti pedahohiv u protsesi pidvyshchennya yikh kvalifikatsiyi / M. Mazurok [Elektronnyy resurs]. – Rezhym dostupu: http://novadumka.at.ua/publ/kriteriji_ta_-pokazniki_rozvitku_-profesijnoji_kompetentnosti_pedagogiv_u_procesi_pidvishhennj a_jikh_kvalifikaciji/1-1-0-7

Obgruntuvannya, kontseptsiya ta kompleksna prohrama doslidzhennya «Osvitolohichni zasady zabezpechennya yakosti osvity v universyteti». [Elektronnyy resurs]. – Rezhym dostupu do resursu: http://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/-osvitology/progr_doslidzh_16-20.pdf

Pro osvitu. Zakon Ukrayiny. [Elektronnyy resurs]. – Rezhym dostupu: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 .

Riktor T. L. Yakist' osvitnikh posluh yak pokaznyk ekonomichnoho rozvytku Ukrayiny / T. L. Riktor [Elektronnyy resurs] – Rezhym dostupu: http://www.confcontact.com/2012_06_14/ek3_riktor.htm.

Slovnyk ukrayins'koyi movy: v 11 t. – K.: Nauk. dumka, 1973. – T. 4. – S. 349.

Tolochko S. V. Zasoby diahnostyky yakosti vyshchoyi osvity yak skladova haluzevykh standartiv u konteksti yevropeys'koyi intehratsiyi Ukrayiny / S.V. Tolochko // Visnyk Natsional'noyi akademiyi oborony Ukrayiny – 2010. – Vyp. 2 (15). – S. 90 – 96.

Tolochko S. V. Formuvannya metodychnoyi kompetentnosti vykladachiv spetsial'nykh dystsyplin vyshchykh ahrarnykh navchal'nykh zakladiv: dys. … kand. ped. nauk / S. V. Tolochko. – K., 2012. – 309 s.

N. Ridey. Methodology of experts evaluation of the results of knowledge, programs and plans of development / N. Ridey, S. Tolochko // Collective monograph: Development and modernization of pedagogical and psychological sciences: experience of Poland and prospects of Ukraine, Vol. 3. – 2017. – R. 170 –189.

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area / European Network for Quality Assurance in Higher Education. – Helsinki, Finland, 2009, 3rd edition. – P. 41.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-26

Як цитувати

TOLOCHKO, S. (2018). ЯКІСТЬ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІВ У СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, (2), 6–12. https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.2.1