ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ПАСІОНАРНИХ ЯКОСТЕЙ ДІТЕЙ У ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • KATERYNA KRUTII Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, Ukraine
  • NATALIA HAVRYSH Переяслав-Хмельницький державний педагогічнийуніверситет імені Григорія Сковороди, Ukraine
  • OLEKSANDRA YANKOVYCH Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.2.20

Ключові слова:

пасіонарність, пасіонарні якості, пасіонарність дитини дошкільного віку, пасіонарна особистість, субпасіонарний дошкільник, персистентний дошкільник

Анотація

Визначено зміст поняття «пасіонарність дитини дошкільного віку» та обґрунтовано форми й методи розвитку пасіонарних якостей вихованців у закладах дошкільної освіти. Пасіонарність дитини дошкільного віку потрактовано як комплекс особистісних якостей (енергійність, ініціативність, упертість, внутрішнє непереборне прагнення до активності), які забезпечують їй домінування в групі, здатність до спілкування з позиції борця й переможця, до реалізації нестандартного стилю поведінки у грі, під час спеціально організованої або самостійної діяльності. Проаналізовано підходи класиків педагогіки С. Русової та А. Макаренка щодо виховання активних дітей з розвиненим войовничим інстинктом. Розроблено діагностичний інструментарій щодо з’ясування схильності до прояву пасіонарності дошкільника. Виявлено особливості розвитку пасіонарних якостей дітей у закладах дошкільної освіти: створення середовища любові, доброзичливості й довір’я; інтеграція зусиль батьків та працівників освітніх інституцій; спрямування дошкільників на творення добрих справ для найближчих людей; дотримання гармонії інтересів дошкільника та колективу групи; виховання в дитини поваги до правил і порядку, які ґрунтуються на принципах гуманізму, взаємоповаги, справедливості; організація різнобічної діяльності (навчальної, оздоровчої, мистецької тощо); втілення педагогіки забави та педагогіки переживань. Показано доцільність створення дитячої медіапродукції для пасіонарних дітей. Обґрунтовано необхідність партнерства з батьками у формуванні пасіонарної дитини; розроблено відповідні рекомендації для батьків.

Біографії авторів

KATERYNA KRUTII, Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

доктор пеагогічних наук, професор

NATALIA HAVRYSH, Переяслав-Хмельницький державний педагогічнийуніверситет імені Григорія Сковороди

доктор педагогічних наук, професор

OLEKSANDRA YANKOVYCH, Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

доктор педагогічних наук, професор

Посилання

Gumilev L. N. Geografiya etnosa v istoricheskiy period [Geography of the Ethnos in the Historical Period] / L. N. Gumilev. – L.: Nauka. 1990. – 279 s.

Gumilev L. N. Etnosfera: istoriya lyudey i istoriya prirody [Ethnosphere: the History of People and the History of Nature] / L. N. Gumilev. – SPb.: Kristall. 2002. – 578 s.

Zimina I. S. Pedagogicheskiye vozmozhnosti vospitaniya passionarnoy lichnosti [Pedagogical Possibilities of the Passionary Personality Education] // Pedagogicheskoye obrazovaniye. – 2007. – № 1. – S. 59–75.

Kovalenko M. I. Passionarnost kak psykhologhycheskiy fenomen [Passionarity as a Psychological Phenomenon] / M. I. Kovalenko // Psikhologicheskie problemy samorealizatsii lichnosti. – Psychological problems of selffulfillment of personality. – SPb.: Izd-vo SPb. un-ta.,1999. Retrieved from: http://gumilevica.kulichki.net/debate/Article13.htm [in Russian].

Krutii K. L. Analiz chynnykiv ta indykatoriv, shcho vplyvaiut na rozvytok suchasnykh ditei ta na yikhniu stratyfikatsiiu za katehoriiamy [The Analysis of Factors and Indicators that Affect the Development of Modern Children and Their Stratification by Categories] / K. Krutii, L. Zdanevych // Pedahohichnyi dyskurs. – 2016. – Vyp. 20. – S. 115–122.

Krutii K. L. Pasionarnist yak oznaka zhyttievo enerhiinoi ta aktyvnoi dytyny [Passionarity as a Feature of a Vitally Energetic and Active Child] // K. L. Krutii // Doshkilne mistechko. – 2015. – № 4. – S. 7–13.

Makarenko A. S. Problemy shkilnoho radianskoho vykhovannia [Problems of the School Soviet Education] / Tvory v semy tomakh. – K.: Rad. shkola, 1954. – T. 5. – S. 97–205.

Rusova S. Nova shkola sotsialnoho vykhovannia [The New School of Social Education] / S. Rusova // Vybrani pedahohichni tvory: U 2 kn. – Kn. 2 / Za red. Ye. I. Kovalenko; uporiad., prym. Ye. I. Kovalenko, I. M. Pinchuk. – K.: Lybid, 1997. – S. 16–104.

Saprygina N. V. Passionarnost kak individualno-psikhologicheskaya kharakteristika lichnosti [Passionarity as an individual an psychological characteristic of the personality] / N. V. Saprygina // Nauka і osvіta. – 2015. – № 11–12. – S. 74 –78.

Sophiia Rusova: z malovidomoho i nevidomoho: [Sofia Rusova: from Little-known and Unknown] [trylohiia]. – Chastyna 1. «Nestorka ukrainskoi pedahohichnoi literatury...» / Uporiadnyky O. Dzhus, Z. Nahachevska. – Ivano-Frankivsk: Hostynets, 2006. – 456 s.

Storozhenko I. Pasionarnist – dzherelo vynyknennia ukrainskoho kozatstva v aspekti etnohenezu [Passionarity – the Source of the Ukrainian Cossacks Beginning in the Aspect of Ethnogenesis] / Ivan Storozhenko // Viiskovo-istorychnyi almanakh. – 2013. – Ch. 1–2 (25–26). – S 3–9.

Frumkin K. G. Passionarnost: priklyucheniya odnoy idei [Passionarity: the Adventures of One Idea] / K. G. Frumkin. – M.: Izd-vo LKI. 2008. – 224 s.

Yankovych O. I. Metod vzaiemodii «vid sertsia do sertsia» v ukrainskii ta zarubizhnii pedahohitsi [The Method of “Heart-to-Heart” Interaction in Ukrainian and Foreign Pedagogy] / O. I. Yankovych, I. I. Yankovych // Tavriiskyi visnyk osvity. – 2016. – № 1 (53). – S. 56–59.

Yankovych O. I. Pedahohika zabavy v teorii i praktytsi pochatkovoi ta doshkilnoi osvity Ukrainy i Polshchi [Game Pedagogy in the Theory and Practice of Primary and Preschool Education of Ukraine and Poland] / O. I. Yankovych // Pedahohichnyi almanakh: zbirnyk naukovykh prats / redkol. V. V. Kuzmenko (holova) ta in. – Kherson: KVNZ «Khersonska akademiia neperervnoi osvity», 2017. – Vyp. 36. – C. 19–24.

Yaroshynska O. O. Rozvytok pohliadiv na instytut batkivstva v istorii ukrainskoi etnopedahohiky [The Development of Ideas on the Institute of Paternity in the History of Ukrainian Ethnopedagogy]: avtoref. dys. kand. ped. nauk 13.00.01 / O. O. Yaroshynska. – K., 2005. – 19 s.

Hahn K. Reform mit Augenmaß. Ausgewählte Schriften eines Politikers und Pädagogen [Reform with a Sense of Proportion. Selected Works of a Politician and an Educator] / von Michael Knoll ; Kurt Hahn. – Verlag Klett-Cotta, Stuttgart, 1998. – P. 15–29.

Pedagogika zabawy w edukacji kulturalnej [Game Pedagogy in Cultural Education]: pod. red. Elżbiety Kędzior Niczyporuk. – Lublin: Wydawnictwo KLANZA, 2006. – 242 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-26

Як цитувати

KRUTII, K., HAVRYSH, N., & YANKOVYCH, O. (2018). ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ПАСІОНАРНИХ ЯКОСТЕЙ ДІТЕЙ У ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, (2), 147–156. https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.2.20