ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ПАСІОНАРНИХ ЯКОСТЕЙ ДІТЕЙ У ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.2.20Ключові слова:
пасіонарність, пасіонарні якості, пасіонарність дитини дошкільного віку, пасіонарна особистість, субпасіонарний дошкільник, персистентний дошкільникАнотація
Визначено зміст поняття «пасіонарність дитини дошкільного віку» та обґрунтовано форми й методи розвитку пасіонарних якостей вихованців у закладах дошкільної освіти. Пасіонарність дитини дошкільного віку потрактовано як комплекс особистісних якостей (енергійність, ініціативність, упертість, внутрішнє непереборне прагнення до активності), які забезпечують їй домінування в групі, здатність до спілкування з позиції борця й переможця, до реалізації нестандартного стилю поведінки у грі, під час спеціально організованої або самостійної діяльності. Проаналізовано підходи класиків педагогіки С. Русової та А. Макаренка щодо виховання активних дітей з розвиненим войовничим інстинктом. Розроблено діагностичний інструментарій щодо з’ясування схильності до прояву пасіонарності дошкільника. Виявлено особливості розвитку пасіонарних якостей дітей у закладах дошкільної освіти: створення середовища любові, доброзичливості й довір’я; інтеграція зусиль батьків та працівників освітніх інституцій; спрямування дошкільників на творення добрих справ для найближчих людей; дотримання гармонії інтересів дошкільника та колективу групи; виховання в дитини поваги до правил і порядку, які ґрунтуються на принципах гуманізму, взаємоповаги, справедливості; організація різнобічної діяльності (навчальної, оздоровчої, мистецької тощо); втілення педагогіки забави та педагогіки переживань. Показано доцільність створення дитячої медіапродукції для пасіонарних дітей. Обґрунтовано необхідність партнерства з батьками у формуванні пасіонарної дитини; розроблено відповідні рекомендації для батьків.Посилання
Gumilev L. N. Geografiya etnosa v istoricheskiy period [Geography of the Ethnos in the Historical Period] / L. N. Gumilev. – L.: Nauka. 1990. – 279 s.
Gumilev L. N. Etnosfera: istoriya lyudey i istoriya prirody [Ethnosphere: the History of People and the History of Nature] / L. N. Gumilev. – SPb.: Kristall. 2002. – 578 s.
Zimina I. S. Pedagogicheskiye vozmozhnosti vospitaniya passionarnoy lichnosti [Pedagogical Possibilities of the Passionary Personality Education] // Pedagogicheskoye obrazovaniye. – 2007. – № 1. – S. 59–75.
Kovalenko M. I. Passionarnost kak psykhologhycheskiy fenomen [Passionarity as a Psychological Phenomenon] / M. I. Kovalenko // Psikhologicheskie problemy samorealizatsii lichnosti. – Psychological problems of selffulfillment of personality. – SPb.: Izd-vo SPb. un-ta.,1999. Retrieved from: http://gumilevica.kulichki.net/debate/Article13.htm [in Russian].
Krutii K. L. Analiz chynnykiv ta indykatoriv, shcho vplyvaiut na rozvytok suchasnykh ditei ta na yikhniu stratyfikatsiiu za katehoriiamy [The Analysis of Factors and Indicators that Affect the Development of Modern Children and Their Stratification by Categories] / K. Krutii, L. Zdanevych // Pedahohichnyi dyskurs. – 2016. – Vyp. 20. – S. 115–122.
Krutii K. L. Pasionarnist yak oznaka zhyttievo enerhiinoi ta aktyvnoi dytyny [Passionarity as a Feature of a Vitally Energetic and Active Child] // K. L. Krutii // Doshkilne mistechko. – 2015. – № 4. – S. 7–13.
Makarenko A. S. Problemy shkilnoho radianskoho vykhovannia [Problems of the School Soviet Education] / Tvory v semy tomakh. – K.: Rad. shkola, 1954. – T. 5. – S. 97–205.
Rusova S. Nova shkola sotsialnoho vykhovannia [The New School of Social Education] / S. Rusova // Vybrani pedahohichni tvory: U 2 kn. – Kn. 2 / Za red. Ye. I. Kovalenko; uporiad., prym. Ye. I. Kovalenko, I. M. Pinchuk. – K.: Lybid, 1997. – S. 16–104.
Saprygina N. V. Passionarnost kak individualno-psikhologicheskaya kharakteristika lichnosti [Passionarity as an individual an psychological characteristic of the personality] / N. V. Saprygina // Nauka і osvіta. – 2015. – № 11–12. – S. 74 –78.
Sophiia Rusova: z malovidomoho i nevidomoho: [Sofia Rusova: from Little-known and Unknown] [trylohiia]. – Chastyna 1. «Nestorka ukrainskoi pedahohichnoi literatury...» / Uporiadnyky O. Dzhus, Z. Nahachevska. – Ivano-Frankivsk: Hostynets, 2006. – 456 s.
Storozhenko I. Pasionarnist – dzherelo vynyknennia ukrainskoho kozatstva v aspekti etnohenezu [Passionarity – the Source of the Ukrainian Cossacks Beginning in the Aspect of Ethnogenesis] / Ivan Storozhenko // Viiskovo-istorychnyi almanakh. – 2013. – Ch. 1–2 (25–26). – S 3–9.
Frumkin K. G. Passionarnost: priklyucheniya odnoy idei [Passionarity: the Adventures of One Idea] / K. G. Frumkin. – M.: Izd-vo LKI. 2008. – 224 s.
Yankovych O. I. Metod vzaiemodii «vid sertsia do sertsia» v ukrainskii ta zarubizhnii pedahohitsi [The Method of “Heart-to-Heart” Interaction in Ukrainian and Foreign Pedagogy] / O. I. Yankovych, I. I. Yankovych // Tavriiskyi visnyk osvity. – 2016. – № 1 (53). – S. 56–59.
Yankovych O. I. Pedahohika zabavy v teorii i praktytsi pochatkovoi ta doshkilnoi osvity Ukrainy i Polshchi [Game Pedagogy in the Theory and Practice of Primary and Preschool Education of Ukraine and Poland] / O. I. Yankovych // Pedahohichnyi almanakh: zbirnyk naukovykh prats / redkol. V. V. Kuzmenko (holova) ta in. – Kherson: KVNZ «Khersonska akademiia neperervnoi osvity», 2017. – Vyp. 36. – C. 19–24.
Yaroshynska O. O. Rozvytok pohliadiv na instytut batkivstva v istorii ukrainskoi etnopedahohiky [The Development of Ideas on the Institute of Paternity in the History of Ukrainian Ethnopedagogy]: avtoref. dys. kand. ped. nauk 13.00.01 / O. O. Yaroshynska. – K., 2005. – 19 s.
Hahn K. Reform mit Augenmaß. Ausgewählte Schriften eines Politikers und Pädagogen [Reform with a Sense of Proportion. Selected Works of a Politician and an Educator] / von Michael Knoll ; Kurt Hahn. – Verlag Klett-Cotta, Stuttgart, 1998. – P. 15–29.
Pedagogika zabawy w edukacji kulturalnej [Game Pedagogy in Cultural Education]: pod. red. Elżbiety Kędzior Niczyporuk. – Lublin: Wydawnictwo KLANZA, 2006. – 242 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 KATERYNA KRUTII, NATALIA HAVRYSH, OLEKSANDRA YANKOVYCH

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).