КОМУНІКАЦІЯ ЯК ФЕНОМЕН ВЗАЄМОДІЇ У КОНТЕКСТІ НОВОЇ ПАРАДИГМИ ОСВІТИ

Автор(и)

  • NATALIIA LUPAK Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.3.5

Ключові слова:

комунікація, взаємодія, освіта, парадигма освіти, інформація, повідомлення, спілкування, суб’єкти взаємодії

Анотація

Акцентовано увагу на необхідності реформування системи освіти в Україні з урахуванням сучасних тенденцій розвитку науки і мислення, трансформації суспільної свідомості та ціннісно-особистісних орієнтирів. Концептуально проаналізовано комунікацію як феномен взаємодії у контексті нової парадигми освіти. Досліджено науковий дискурс поняття «комунікація», акцентовано на його етимологічному аналізі. З’ясовано багатозначність поняття «комунікація», що трактується як зв’язок, сполучення, повідомлення, інформація, спілкування, стосунки, передача тощо, а ключовою для визначення понять «комунікація» та «спілкування» є ідея єдності, об’єднання, причетності, зв’язку. Окреслено дефініції поняття «комунікація» крізь призму взаємодії як універсального об’єднуючого фактора будь-яких систем або елементів системи, розглянуто його різні модуси у контексті теорій, традицій і моделей. Увиразнено особливості специфічної форми комунікації, поширеної в сучасному академічному освітньому просторі: віртуальної. Узагальнено розуміння комунікації як універсального принципу взаємодії, за яким реконструюються сучасні системи культури, зокрема освітня.

Біографія автора

NATALIIA LUPAK, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

кандидат філологічних наук, докторант

Посилання

Boichenko . М. The ethical values of modern university education: philosophical reflection: Doctoral dissertation / Institute of Higher Education of National Academy of Educational Sciences of Ukraine. Kyiv, 2016. 431 p. (in Ukrainian).

Hriffin E. Communication:theories and practices/trans.Kharkov: Publishing house “Humanitarnyi tsentr”, Naumenko А. А., 2015. 688 p. (in Russian).

Dzoban О. P., Manuilov Y. М. Virtual communications: to the problem of philosophical comprehension of essence. Visnyk Natsionalnoho Universytetu “Yurydychna akademiia Ukrainyimeni Yaroslava Mudroho”. 2015. No 3 (26). P. 7–19. (in Ukrainian).

Yelnykova H. V. Changing the philosophy of education management in the modern conditions of the development of society. Educology: reader: studymanual / Ed.: Ohneviuk V. О., Sysoieva S. О. Kyiv: VP “Edelveis”, 2013. P. 480–484.(in Ukrainian).

Kryzhko V. V., Mamaieva I. O. Axiological potential of the public administration education: study manual. Kyiv: Osvita Ukrainy, 2005. 217 p. (in Ukrainian).

Literary Dictionary Directory/ed.: R. Т. Hromiak, Yu. І. Kovaliv, V. І. Teremko. Kyiv: VTs “Akademiia”, 2006. 752 p. (in Ukrainian).

Lupak N. М. Synergetic aspect of communicative interaction of educational process subjects in conditions of a pedagogical university.Innovatsiina pedahohika. 2018.No 7. P. 121–132. (in Ukrainian).

Makliuen М. H. Understanding media: external extensions of a person /trans.V. Nikolaiev. 5thed. Мoscow: Kuchkovo pole, 2018. – 464 с. (in Russian).

Science and education: modern transformations: monograph. Kyiv: PARAPAN, 2008. 328 p. (in Russian).

Science and values of human existence: collective monograph / ed.: V. P. Melnyk, М. P. Alchuk, М. І. Boichenko, S. D. Vyshynskyiet. al. Lviv: Ivan Franko LNU, 2013. 550 p. (in Ukrainian).

Onufriienko H., Chernevych A. Notion communication in the conceptual dimension and in the linguistic context.Problem ukrainsko iterminolohii. 2010. No 675. P. 154–160. (in Ukrainian).

Otych О. Cultural pedagogical paradigmas methodological basis of modern education. URL: http: zbirnik.mixmd.edu.ua/2010_5_ua/21.pdf. (in Ukrainian).

Pedagogical skill: manual / І. А. Ziaziun, L. V. Kramushchenko, І. F. Kryvonoset. al. Kyiv: Vyshcha shkola, 1997. 349 p. (in Ukrainian).

PocheptsovH. Theoryofcommunication. 2nded. Kyiv:VTs“Kyivskyiuniversytet”, 1999. 308 p. (inUkrainian).

Pryshchak М. D. Discourse of the notion “communication” in the context of the formation of a modern paradigm of education. // Visnyk Vinnutskoho politekhnichnoho instytutu. 2010. No 1. P. 25–29. (in Ukrainian).

Rodzhers Е. М. Diffusion of innovations / trans. V. Starka. Kyiv: VD “Kyievo-Mohylianska akademiia”, 2009. 591 p. (in Ukrainian).

Modern explanatory dictionary of the Ukrainian language: 60000 words / compl.; N. Kusaikina, Y. Tsybulnyk; ed. V. V. Dubichynskyi. Kharkiv: VD “Shkola”, 2014. 1550 p. (in Ukrainian).

Philosophical Encyclopedic Dictionary/ ed. V. І. Shynkaruk. Kyiv: Abrys. 2002. 750 p. (in Ukrainian).

Cherepanova S. Existension of communicative intersubjectiveness as a problem of the philosophy of education. Humanism. Human. Existension.: Proceedings of the 25th International human studies philosophical readings, Drohobych, 2013. Drohobych: Red.-vyd. Viddily DDPUim. І. Franko, 2013. P. 262–264. (in Ukrainian).

Chumak О. V. Paradigm of education of ХХІ century: innovation aspects. URL: virtkafedra.ucoz.ua/el_jurnal/pages/vyp7/konf1/chumak.pdf. (in Ukrainian).

Shmahalo R. Т., Hnatyshyn I. L. Dictionary of pedagogy of artistic culture and art management: terms, notions, definitions. Lviv: LNAM, 2012. 160 p. (in Ukrainian).

Yashenkova О. V. Fundamentals of the theory of linguistic communication: study manual for individual student’s work. Kyiv: VTs “Akademiia”, 2011. 304 p. (in Ukrainian).

Dance F. The Concept of Communication. Journal o fCommunication. 1970. P. 201–210. (in English).

Johannesen R. Communication Ethics: Centrality, Trends and Controversies in Communication. Yearbook 25. 2001. P. 201–235.(in English).

Craig R. Communication as a Practice. Communication as … Perspectives on Theory. 1988. P.39. (in English).

Craig R. Communication as a Practical Discipline. Rethinking Communication: Paradigm Issues. 1989. Vol. 1. P. 97–122. (in English).

Slack J. Communication as Articulation. Communication as… Perspectives on Theory. 2006. 223 p. (in English).

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-11-27

Як цитувати

LUPAK, N. (2018). КОМУНІКАЦІЯ ЯК ФЕНОМЕН ВЗАЄМОДІЇ У КОНТЕКСТІ НОВОЇ ПАРАДИГМИ ОСВІТИ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, (3), 37–47. https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.3.5