DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.3.6

ФЕНОМЕНОЛОГІЯ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОСТІ ТА УМОВИ ЇЇ ЗАСТОСУВАННЯ В ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ХУДОЖНІХ ТА ГУМАНІТАРНИХ ДИСЦИПЛІН

OLENA REBROVA, HANNA REBROVA

Анотація


Висвітлено питання міждисциплінарності в сучасному освітньому просторі. Воно розглядається як організаційний принцип, що забезпечує відповідність освітнього процесу вимогам стосовно формування уявлень цілісної картини світу і світогляду особистості. Показано, що міждисциплінарність володіє більш широким потенціалом для освіти і науки та може бути визначена методологічною основою досліджень, які здійснюються на векторі поліпарадигмальності. Розкрито феноменологію міждисциплінарності, котра характеризує її через такі ознаки: комунікативність, науково-семантична роль, синергетичність, особистісно-світоглядна спрямованість, дослідницький потенціал. Презентовано педагогічні умови, котрі спрямовують особистість на самостійне застосування потенціалу міждисциплінарності в контексті його феноменологічних ознак для формування цілісного світогляду. Показано, що з цією метою педагогічні умови запроваджуються на основі кількох змістових міждисциплінарних ліній, що забезпечує різомну міждисциплінарну модель набуття освіти: мистецька, гуманітарна, фахово-педагогічна, особистісно акмеологічна, дослідно-методологічна.

Ключові слова


міждисциплінарність; цілісний світогляд; картина світу; майбутні учителі мистецтва та гуманітарних спеціальностей

Повний текст:

PDF

Посилання


Arutyunov V. Kh., Mishyn V. M., Svintsitskyy V. M. Metodolohiya sotsialno-ekonomichnoho piznannya: navch. posibnyk. [Methodology of Socio-economic Knowledge] Kyiv, KNEU Publ., 2005. 353 p.

Vasilkova V. V. Mezhdistsiplinarnost kak kognitivnaya praktika (na primere stanovleniya kommunikativnoy teorii) [Interdisciplinarity as a Cognitive Practice (based on the case of communicative theory development)]. Kommunikatsiya i obrazovanie. Sbornik statey, pod red. S. I. Dudnika. [Communication and Education. Collection of Articles, ed. by S. I. Dudnik]. Saint Petersburg, Sankt-Peterburg. filosofskoe obshchestvo Publ., 2004. pp. 69−88. Available at: http://anthropology.ru/ru/text/vasilkova-vv/mezhdisciplinarnost-kak-kognitivnaya-praktika-na-primere-stanovleniya.

Kizima V. V. Ot postneklassiki k metafizike totalnosti [From Post-non-classic to Metaphysics of Totality] // TotaUogi-XXI. Postneklasichnі doslіdzhennya [Post-non-classic Research]. 2007, Vol. 17/18, pp. 7−34.

Kyrychenko M.O., Dmytrenko H.A. Stratehichna trayektoriya systemnoyi modernizatsiyi osvity v konteksti pidvyshchennya yiyi yakosti [Strategic Trajectory of System Modernization of Education in the Context of Improving Its Quality]. Science Rise. 2016. Vol. 4/5 (21), pp. 35–43.

Komar O. V. Kholizm i reduktsionizm yak metodolohichni stratehiyi doslidzhennya svidomosti [Holism and Reductionism as Methodological Strategies for the Study of Consciousness]. Materialy Mizhnar. nauk.konf. Lyudyna. Svit. Suspilstvo (do 175-richchya filosof. fak.-tu KNU) , 21-22 kvit. 2009 r. [Proc. Of Int. Conf. Man. World. Society (175th anniversary of KNU Philosophy Faculty)]. Kyiv, Kyyivskyy universytet Publ., 2009. pp.77–79.Lukyanets V. S., Kravchenko O. M., Ozadovska L. V. Suchasnyy naukovyy dyskurs: onovlennya metodolohichnoyi kultury : monohrafiya [Modern Scientific Discourse: Updating Methodological Culture. Monograph]. Kyiv, VIPOL Publ., 2000. 304 p.

Markova L. A. Mezhdistsiplinarnye issledovaniya v kontekste prostranstvennykh otnosheniy [Interdisciplinary Research in the Context of Spatial Relationships]. Filosofiya nauki [Philosophy of Science]. Vyp. 11: Etos nauki na rubezhe vekov [Ethos of Science at the Turn of the Century]. Moscow, IF RAN, 2005. Available at: https://iphlib.ru/greenstone3/library/collection/articles/document/HASHd8a160ac5013a57fbb04e6

Melnichenko N. Yu. Ot tektologii k sinergetike, ili kratkiy filosofskiy obzor po istorii teoriy sistem [From Tectology to Synergetics, or a Brief Philosophical Overview of the History of Systems Theory]. Available at: www.gramota.net/materials/3/2012/2-2/38.html

Metodolohiya mizhdystsyplinarnykh doslidzhen u sferi osvity: rob. navch. prohrama dlya spetsialnosti 8.1801002 «Upravlinnya navchalnym zakladom» (osvitno-kvalifikatsiynyy riven «mahistr»); rozrobnyk Sysoyeva S. O. [Methodology of interdisciplinary research in the field of education. Syllabus for specialty 8.1801002 "Management of an educational institution" (educational qualification level "Master") by Sysoyeva S. O.]. Kyyiv. Borys Hrinchenko Kyyiv University, 2014. 56 p.

Myednikova H. S. Transformatsiya metodolohichnykh osnov sotsialno-humanitarnykh nauk [Transformation of the methodological foundations of social and humanitarian sciences] Naukovyy chasopys Nats. ped. un-tu imeni. Seriya : Relihiyeznavstvo. Kulturolohiya. Filosofiya [Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series: Religious Studies. Culturology. Philosophy]. Kyiv. NPU imeni M. P. Drahomanova Publ., 2009. Vol. 21(34). pp. 214−220.

Ohnevyuk V.O., Sysoyeva S. O. Osvitolohiya: khrestomatiya. Navch. Posibnyk [Educational Science. Chrestomathy]. Kyiv, Edelveys Publ., 2013. 742 p.

Filosofiya osvity: navchalnyy posibnyk / Za zah. red. V. Andrushchenka, I. Peredborskoyi [Philosophy of Education: Textbook. Edited by V. Andrushchenko, I. Peredborska]. Kyiv, NPU im. M. P. Drahomanova Publ., 2009. 329 p.

Haken H., Stadler (Eds.) M. Synergetics of Cognition // Proceedings of the International Symposium at SchloB Elmau, Bavaria, June 4−8, 1989. Available at: https://link.springer.com/content/pdf/bfm%3A978-3-642-48779-8%2F1.pdf.

Selye H. From dream to discovery. On being a scientist. New York: McGraw-Hill, 1964. Available at: https://catalog.libfl.ru/Record/BJVVV_208266.

>


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Арутюнов В. Х. Методологія соціально-економічного пізнання : навч. посібник / В. Х. Арутюнов, В. М. Мішин, В. М. Свінціцький. – К.: КНЕУ, 2005. − 353 c.
2. Василькова В. В. Междисциплинарность как когнитивная практика (на примере становления коммуникативной теории) / В. В. Василькова // Коммуникация и образование. Сборник статей, под ред. С. И. Дудника. − СПб : Санкт-Петербург. философское общество, 2004. − C. 69−88. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://anthropology.ru/ru/text/vasilkova-vv/mezhdisciplinarnost-kak-kognitivnaya-praktika-na-primere-stanovleniya.
3. Кизима В. В. От постнеклассики к метафизике тотальности // TotaUogi-XXI. Постнекласичні дослідження. − 2007. − № 17/18. − С. 7−34.
4. Кириченко М.О. Стратегічна траєкторія системної модернізації освіти в контексті підвищення її якості / М.О. Кириченко, Г.А. Дмитренко // Science Rise. − 2016. − № 4/5 (21). – С. 35–43.
5. Комар О. В. Холізм і редукціонізм як методологічні стратегії дослідження свідомості // Матеріали Міжнар. наук.конф. «Людина. Світ. Суспільство» (до 175-річчя філософ. фак.-ту КНУ), 21–22 квіт. 2009 р. − К.: Київський університет, 2009. − Ч.ГУ. − С.77-79.
6. Лук’янець В. С. Сучасний науковий дискурс: оновлення методологічної культури : монографія / В. С. Лук’янець, О. М. Кравченко, Л. В. Озадовська. – К. : ВІПОЛ, 2000. − 304 с.
7. Маркова Л. А. Междисциплинарные исследования в контексте пространственных отношений / Л. А. Маркова // Философия науки. Вып. 11: Этос науки на рубеже веков – М.: ИНФА, 2005. [Электронный ресурс] – Режим доступу: https://iphlib.ru/greenstone3/library/collection/articles/document/HASHd8a160ac5013a57fbb04e6.
8. Мельниченко Н. Ю. От тектологии к синергетике, или краткий философский обзор по истории теорий систем / Наталия Юрьевна Мельниченко. [Электронный ресурс] – Режим доступу: www.gramota.net/materials/3/2012/2-2/38.html.
9. Методологія міждисциплінарних досліджень у сфері освіти: роб. навч. програма для спеціальності 8.1801002 «Управління навчальним закладом» (освітньо-кваліфікаційний рівень «магістр»); розробник Сисоєва С. О. – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2014. − 56 с.
10. Мєднікова Г. С. Трансформація методологічних основ соціально-гуманітарних наук / Г. С. Мєднікова // Науковий часопис Нац. пед. ун-ту імені М. П. Драгоманова. Серія: Релігієзнавство. Культурологія. Філософія. – 2009. – Вип. 21 (34). – С. 214−220.
11. Огнев’юк В.О. Освітологія: хрестоматія: навч. посібник / В. О. Огнев’юк, С. О. Сисоєва. – К.: Едельвейс, 2013. − 742 с.
12. Філософія освіти: навчальний посібник / За заг. ред. В. Андрущенка, І. Передборської. – К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009. – 329 с.
13. Haken H., Stadler (Eds.) M. Synergetics of Cognition // Proceedings of the International Symposium at SchloB Elmau, Bavaria, June 4−8, 1989. – URL : https://link.springer.com/content/pdf/bfm%3A978-3-642-48779-8%2F1.pdf.
14. Selye H. From dream to discovery. On being a scientist. − New York : McGraw-Hill, 1964. − URL : https://catalog.libfl.ru/Record/BJVVV_208266.




Copyright (c) 2019 OLENA REBROVA, HANNA REBROVA

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Ліцензія Creative Commons

Твір "Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка", створений Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка ліцензовано за ліцензією Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна.